Cykel för jobbpendling

aben

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Det där är en förlegat myt som gäller för 20-25 år gsmla aluramar. Även där har utveclingen gått framåt. Konstigt nog...
Kan möjligen fortfarande gälla för billiga cyklar men det har de gemensamt med alla billiga cyklar i vilket material som helst.
Anledningen är nog att folk använder sina cyklar ganska lite och en cykel köpt för 3-4 år sedan ses redan som gammal. De allra flesta ramar idag är nog kasserade långt innan de ens gått 10' mil vilket är ungefär vad man kan hoppas på för en aluram vad jag läst på olika forum. Sen beror det förstås materialutmattningen mycket på hur stark och tung man är så en mindre och lättare cyklist kan säkert få ut flera gånger mer mil än någon som är stor och tung för ramar byggs ju oftast lika med samma rör oavsett storlek.
 

ostrand

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Anledningen är nog att folk använder sina cyklar ganska lite och en cykel köpt för 3-4 år sedan ses redan som gammal. De allra flesta ramar idag är nog kasserade långt innan de ens gått 10' mil vilket är ungefär vad man kan hoppas på för en aluram vad jag läst på olika forum. Sen beror det förstås materialutmattningen mycket på hur stark och tung man är så en mindre och lättare cyklist kan säkert få ut flera gånger mer mil än någon som är stor och tung för ramar byggs ju oftast lika med samma rör oavsett storlek.
Que? De flesta människor använder nog sina cyklar ganska mycket. Särskilt cyklar med billiga aluminiumramar som står ute, transporterar barn och misshandlas allmänt i stan. Själv har jag en gammal Trek citybike med aluram, den är säkert 20 år gammal och håller alldeles säkert minst 20 till.
Det är få förunnat att byta cykel vart eller vartannat år.
 

aben

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Que? De flesta människor använder nog sina cyklar ganska mycket. Särskilt cyklar med billiga aluminiumramar som står ute, transporterar barn och misshandlas allmänt i stan. Själv har jag en gammal Trek citybike med aluram, den är säkert 20 år gammal och håller alldeles säkert minst 20 till.
Det är få förunnat att byta cykel vart eller vartannat år.
Inte de jag sett i varje fall, tror inte en cykel på tio når 10' mil innan den kasseras och sen är det klart att en överdimensionerad och överstyv standardram håller något längre. .

Hur kan du veta att din aluram kommer hålla i tjugo år till om det är en ram som används?

Det jag skrev ovan om aluramars finita livslängd stämmer, aluramar har en beränsad livslängd och 10' mil motsvarar i runda tal 25 miljoner lastväxlingar avseende krafterna som blir när man trampar vilket är en hel del.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Nja det är väl ganska hyfsat lätt att räkna på.
Med eller utan växlar?
Och med exakt samma kraft i varje tramptag?
Men visst, man kanske inte belastar ramen JETEMYCKET vid varje tramptag...
Även om ram(+gaffel) är av stål så finns det massor av delar på en cykel som är av aluminium
Några av dem är
  • Vevparti
  • Sadelstolpe
  • Styrstam
  • Styre
  • Osv, osv
Varför då denna fixering vid vilket material ramen är gjord av?
Och visst kan även ramar+gafflar av stål få utmattningsbrott. Jag har cyklat i många år på många olika cyklar med ramar i flera olika material, det enda som har gått av för mig är två gafflar och de har gått av pga utmattning. Innan jag började bygga egna hjul var det även några ekrar som gick av pga utmattning, men inte sedan dess.
Det är skillnad på den verklighet en ram+gaffel befinner sig i och de belastningar ram+gaffel utsätts för och en provbit i en testrigg!
 

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
Bikester har bara ett ex kvar i blå färg såg jag och i din storlek. Du kan testa att försöka förhandla ned priset?
När jag söker där så är dem helt slut :(

Jag köpte faktiskt min förra cykel från FixMyBike. Smidig leverans mitt i coronatidernas crescendo. Sen havererade hjulen ganska omgående, varpå det blev lite stökigt en stund. Fick till slut erbjudandet om att lämna in till annan verkstad och få dem åtgärdade mot ersättning från FMB. Eftersom jag nästan räknat med att hjulen skulle gå åt skogen så struntade jag i ersättningen (och har idag byggt nya hjul).

Högst anekdotiskt, men jag hade kunnat tänka mig att köpa cykel av dem igen.

Uniten tilltalar mig. För biffig för att vara snabb på ren asfaltscykling, men lär överleva allt och säkert fantastisk som allt-i-allo-hoj.
Åh nej, vad var det med hjulen? Körde du hårt?
Ja precis, den ser ändå ut att kunna rulla OK (bra med lite extra träning ;)) på asfalt. Jag kontaktade FMB och inväntar i princip bara en faktura. Tack för du tog dig tid!
@mcjoelz
Du har fått en hel del bra tips redan och verkar även ha ringat in åtminstone vilken typ av cykel du vill ha. Hoppas att du kommer fram till en modell du blir nöjd med.
Men i #1 skiver du att du kommer att cykla 10-15km/dag och i #33 att du kommer att vara klädd i kavaj!
Där tycker jag att du bör tänka om, kavaj må vara ett bra kontorsplagg (klädregler på jobbet?) men för cykling finns det bättre (jag har tom svårt att tänka mig ngt sämre cykelplagg än kavaj).
Varför inte börja din cykelpendlingskarriär med att provcykla en lör/sön/ledig dag och justera både vägar, utrustning och klädsel efter den erfarenheten?
Ja, jag känner mig ganska säker på att en Kona Unit X kommer passa mig. I början kommer den nog vara overkill. Men behöver få in lite mer vardagsmotion, så känns spontant som en rolig cykel som är mer allt-i-allo.
Haha, kavaj var bara hittepå! Jag klär mig efter väder. Men eftersom det alltid är bil till kontoret idag så får jag nog uppgradera mina ytterplagg lite.

Nu har du ju itererat ett varv. Köp en White ax290 som vi kom fram till redan i början 😂.

Vet inte hur du kan förvara cykeln hemma eller på jobbet? Men ska den en enda gång ställas utomhus på en publik plats så skulle jag iaf inte rulla på ngt över 10 tkr. Den blir ju garanterat stulen tyvärr.
Haha! Helt ärligt så tror jag en sån hade räckt för mig nu i början. Men jag har haft många billiga cyklar i mina dagar, och nu när jag väl bestämt mig så tänkte jag att jag lika gärna kan köra enligt "cry once, buy once" konceptet.
Hade inte FMB haft en Unit X inne hade det nog fan blivit den White. Jag kontaktade FMB och dem skall skicka faktura för betalning idag hoppas jag.

Jag vet, det är väl detta jag tänkte lite på. Mitt kontor ligger i ett ganska lugnt industriområde i Kungsbacka. Så det bör vara ganska lugnt att låsa den utanför kontoret. Hemma blir det carport/förråd.

Fortsätter lite med frågor nu när jag bestämt mig.

Airtag på cykeln? Är det vettigt? Eller har de som klipper cyklarna redan koll på att kolla igenom cykeln först?
Någon som har tips på lås? Inbyggt larm hade varit bra, så det piper lite om någon pillar? Jag sitter väldigt nära där jag låser cykeln, men ser den inte utan att kolla ut genom ett fönster.
 

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
Vill passa på att tacka alla som hjälpt en vilsen själ i denna djungeln. Som jag skrev här ovan blev det en Kona Unit X från FMB. Jag tror det blir en bra cykel som kommer hålla länge i ur och skur, oavsett vilken väg till jobbet jag väljer, eller vilken stig barnen än vill cykla ut på.
Jag trodde väl inte att "Sveriges trevligaste cykelforum" faktiskt skulle vara sveriges trevligaste cykelforum, men tji fick jag!

Tänkte tillbehör. Stänkskärmar, belysning, lås (som jag frågade i svaret ovan) och pakethållare. Skall jag köpa det från FMB, eller vettigare att köpa lokalt? Spelar det någon större roll eller är det bara att köpa?
Jag vet ju inte vad som är standardiserat i cykelvärlden. Ex. pakethållare? Har Kona Unit X universella fästen för pakethållare? Eller är det specifikt en kona-brandad pakethållare jag får hålla mig till? (nackdelen med ett hjälpsamt forum är väl att man ställer frågor man egentligen kanske hade kunnat googla sig till. Men känns ändå bättre att få hjälp av kunniga personer som kanske har testat x antal lås osv).

Fortsätter lite med frågor nu när jag bestämt mig.
Airtag på cykeln? Är det vettigt? Eller har de som klipper cyklarna redan koll på att kolla igenom cykeln först?
Någon som har tips på lås? Inbyggt larm hade varit bra, så det piper lite om någon pillar? Jag sitter väldigt nära där jag låser cykeln, men ser den inte utan att kolla ut genom ett fönster.
 

Hutnu

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Grattis till en fin cykel! Tyvärr kommer det ju bli en hel del kompromissande med stänkor och pakethållare etc eftersom den kanske inte är tänkt som en pendlarhoj riktigt. Och det är aldrig kul att lusa ner sin finhoj med dåligt sittande bjäfs.

Jag tycker du kör Konan som den är på soliga dagar och i skogen, och så skaffar du en billig pendlarhoj som har skärmar och pakethållare monterat, typ en gammal monark eller nåt.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Hur kom du fram till det?
Är även det fria fantasier?
Inte de jag sett i varje fall, tror inte en cykel på tio når 10' mil innan den kasseras och sen är det klart att en överdimensionerad och överstyv standardram håller något längre. .

Hur kan du veta att din aluram kommer hålla i tjugo år till om det är en ram som används?

Det jag skrev ovan om aluramars finita livslängd stämmer, aluramar har en beränsad livslängd och 10' mil motsvarar i runda tal 25 miljoner lastväxlingar avseende krafterna som blir när man trampar vilket är en hel del.
Jag kan inte uttala mig om lastväxlingar o s v, men däremot kan jag skriva under på @abens spaning gällande cyklars användning. Min erfarenhet är att de flesta hojar rostar bort innan de når bråkdelen av 10 000 mil. Ramarna är kanske i lättmetall men komponentkvalitet och rostskydd är så erbarmligt dåligt att cykeln, om den lever ett normalt liv och står ute ibland (vilket den ska kunna göra), är i det närmaste obrukbar inom några år.
 

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
Grattis till en fin cykel! Tyvärr kommer det ju bli en hel del kompromissande med stänkor och pakethållare etc eftersom den kanske inte är tänkt som en pendlarhoj riktigt. Och det är aldrig kul att lusa ner sin finhoj med dåligt sittande bjäfs.

Jag tycker du kör Konan som den är på soliga dagar och i skogen, och så skaffar du en billig pendlarhoj som har skärmar och pakethållare monterat, typ en gammal monark eller nåt.
Haha fan att man inte kan få allt i här i världen! Jag får helt enkelt skaffa ordentliga regnkläder bara :D
Pakethållare är väl lugnt att vara utan.
 

Hutnu

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Haha fan att man inte kan få allt i här i världen! Jag får helt enkelt skaffa ordentliga regnkläder bara :D
Pakethållare är väl lugnt att vara utan.

Ja, man behöver ju en cykel för varje väderlek och/eller veckodag!
Jag föredrar att ha en korg frampå pendlarhojen pga svinbra att kunna slänga ner saker under färd, typ handskar etc, bra att ha uppsikt över den, och enkelt att lägga väskor, påsar mm. Pakethållare är inte lika flexibelt. En korg eller ett rack frampå ser också lite bättre ut i mina ögon, särskilt på en hoj som unit x. Bäst är ju om man har ett lätt rack, och en korg som man någorlunda enkelt kan ta av när man vet att det blir mer skog än stad.

https://www.reddit.com/r/bikepacking/comments/k3n1fe
 

aben

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Jag kan inte uttala mig om lastväxlingar o s v, men däremot kan jag skriva under på @abens spaning gällande cyklars användning. Min erfarenhet är att de flesta hojar rostar bort innan de når bråkdelen av 10 000 mil. Ramarna är kanske i lättmetall men komponentkvalitet och rostskydd är så erbarmligt dåligt att cykeln, om den lever ett normalt liv och står ute ibland (vilket den ska kunna göra), är i det närmaste obrukbar inom några år.
10' mil är 100 miljoner meter och hjulet rullar ungefär 2 m per varv så med 2:1 i utväxling blir det hela 25 miljoner trampvarv vilket är samma som antalet lastcykler. Men det är långt mera komplicerat än så och utmattningen är logaritmisk så antalet cykler till brott ökar snabbt om belastningen minskar och det kan nog vara så att livslängden även för en aluminiumram kan göras tillräckligt lång utan att den blir orimligt styv. Men de ramar jag själv stött på och de resultat som finns från tester visar på att aluramar oftast görs styvare än stålramar och generellt är aluminium ett sämre material för något som skall fjädra.
 

aben

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Vill passa på att tacka alla som hjälpt en vilsen själ i denna djungeln. Som jag skrev här ovan blev det en Kona Unit X från FMB. Jag tror det blir en bra cykel som kommer hålla länge i ur och skur, oavsett vilken väg till jobbet jag väljer, eller vilken stig barnen än vill cykla ut på.
Jag trodde väl inte att "Sveriges trevligaste cykelforum" faktiskt skulle vara sveriges trevligaste cykelforum, men tji fick jag!

Tänkte tillbehör. Stänkskärmar, belysning, lås (som jag frågade i svaret ovan) och pakethållare. Skall jag köpa det från FMB, eller vettigare att köpa lokalt? Spelar det någon större roll eller är det bara att köpa?
Jag vet ju inte vad som är standardiserat i cykelvärlden. Ex. pakethållare? Har Kona Unit X universella fästen för pakethållare? Eller är det specifikt en kona-brandad pakethållare jag får hålla mig till? (nackdelen med ett hjälpsamt forum är väl att man ställer frågor man egentligen kanske hade kunnat googla sig till. Men känns ändå bättre att få hjälp av kunniga personer som kanske har testat x antal lås osv).
Om du skyddar ramen från att rosta invändigt har du en cykel som kan hålla i generationer med lite tur. Sen vilken bästa metoden är finns det många åsikter om.

Och jag instämmer helt i att det är en riktigt fin cykel du köpt :)
 

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
Ja, man behöver ju en cykel för varje väderlek och/eller veckodag!
Jag föredrar att ha en korg frampå pendlarhojen pga svinbra att kunna slänga ner saker under färd, typ handskar etc, bra att ha uppsikt över den, och enkelt att lägga väskor, påsar mm. Pakethållare är inte lika flexibelt. En korg eller ett rack frampå ser också lite bättre ut i mina ögon, särskilt på en hoj som unit x. Bäst är ju om man har ett lätt rack, och en korg som man någorlunda enkelt kan ta av när man vet att det blir mer skog än stad.

https://www.reddit.com/r/bikepacking/comments/k3n1fe
Haha, jag hoppas jag blir måttligt intresserad av cyklar. För blir man för intresserad så antar jag att det är väldigt lätt att hamna i en cykel för varje underlag och väder!

Riktigt nice! Något liknande får det ju bli! Och vilken läcker färg på cykeln. Vart har du köpt korgen?
 

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
Om du skyddar ramen från att rosta invändigt har du en cykel som kan hålla i generationer med lite tur. Sen vilken bästa metoden är finns det många åsikter om.

Och jag instämmer helt i att det är en riktigt fin cykel du köpt :)
Får börja kolla på detta då. Börja fetta in cykeln i samband med att jag fettar in mina skor kanske?

Vad roligt! Kul att många verkar tycka det är en bra cykel för det priset.
 

Hutnu

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Haha, jag hoppas jag blir måttligt intresserad av cyklar. För blir man för intresserad så antar jag att det är väldigt lätt att hamna i en cykel för varje underlag och väder!

Riktigt nice! Något liknande får det ju bli! Och vilken läcker färg på cykeln. Vart har du köpt korgen?
Obs obs, det är inte min cykel, jag rullar mest med gamla Miyata-hojar från förra årtusendet. Jag tyckte bara det kunde vara en bra inspirationsbild för dig. :)
 

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
Obs obs, det är inte min cykel, jag rullar mest med gamla Miyata-hojar från förra årtusendet. Jag tyckte bara det kunde vara en bra inspirationsbild för dig. :)
Uppfattat! Tack för tipset, jag måste hitta en sån korg!
Fräckt! Jag rullade i yngre dagar på en riktigt gammal begagnad Miyata. Det var en fin cykel att rulla in till stan på när man skulle dricka några öl! Den var väl från 80 talet någon gång.
 

aben

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Uppfattat! Tack för tipset, jag måste hitta en sån korg!
Fräckt! Jag rullade i yngre dagar på en riktigt gammal begagnad Miyata. Det var en fin cykel att rulla in till stan på när man skulle dricka några öl! Den var väl från 80 talet någon gång.
Åttiotalet var i mycket stålramarnas guldålder och är inte gammalt, det är då mina cyklar, Miyata de också, gjordes. Det roliga är att stål nu mer och mer allmänt kommer tillbaka som rammaterial, high-end stålcyklar slutade aldrig tillverkas :)
 

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
Fick förslag från FMB på tillbehör. Är det något som känns vettigt att beställa med cykeln?
Lite svårt att avgöra då dem inte har en webshop så man kan se komponenterna? Tänker mig att belysning kan jag ju bara köpa i en fysisk butik nära mig istället. Men skärmar kanske är vettigt? Eller är det generella skärmar bara som dem har till de flesta cyklar?
1664455433966.png
 

Hutnu

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Om dom kan klämma in skärmar på ett bra sätt på den där ramen så kör på det. Det är ett helvete att montera skärmar. Du kan ju be om en bild först på hur det kan komma att se ut?
 

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
Åttiotalet var i mycket stålramarnas guldålder och är inte gammalt, det är då mina cyklar, Miyata de också, gjordes. Det roliga är att stål nu mer och mer allmänt kommer tillbaka som rammaterial, high-end stålcyklar slutade aldrig tillverkas :)
Haha, jag har åkt på många fina cyklar från 80 talet. Hade en morfar som var glad i att ta hand om och restaurera äldre cyklar. Visste inte ens att Miyata var något kvalitetsmärke innan jag läste lite om dem.

Det bästa med den Miyatan var ju att den rullade orimligt långt. Det kändes som en onormal utväxling av tramp mot antalet meter rullande. Jag kom alltid in till stan pigg och fräsch, menas de andra redan hade påbörjat svettlökar och ryggsvett ;)
 

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
Om dom kan klämma in skärmar på ett bra sätt på den där ramen så kör på det. Det är ett helvete att montera skärmar. Du kan ju be om en bild först på hur det kan komma att se ut?
Tack! Dem är lite långsamma på email fronten, så jag tänkte att jag kanske kunde undvika. Skärmar låter vettigt iallafall, så frågar om bilder.

Edit: Nu var dem snabba som attan bara för det. Fick denna bilden, dock inte deras egna, men skulle se liknande ut:
1664457672954.png


Tycker helt klart det är värt 600 för att slippa mecket med montering!
 

Hutnu

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Fan vad jag gnäller, men det där är en annan ram än den som finns på deras hemsida. Eller så har denna cykel mindre hjul för att få plats med skärmar. Om du kollar bilden på fmb's hemsida så ser du att det nog inte finns plats för en skärm mellan däck och sadelrör. Men visst, det finns skärmar som slutar högre upp, så det kanske blir en sån.

edit, ja, den har ju mindre hjul.
 

dogday

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Tänkte tillbehör. Stänkskärmar, belysning, lås (som jag frågade i svaret ovan) och pakethållare.
Skärmar låter väl toppen om de kan lösa, ingen särskilt kul grej att mecka med. Belysning rekommenderar jag STVZO-lampa (dvs som inte bländar). Cateye gVolt 50 eller 70, Sigma Aura 80 eller Ravemen CR-nånting är relativt billiga (halvvljus är ofta dyrare) men dugliga för att cykla i mörker. Cyklar du bara i stadsbelysning kan det funka med billigare och svagare lampa som duger för att synas men inte för att se.

Kryptonite har helt OK U-lås som är godkända av SSF och därmed ger försäkringsskydd. Kolla på SSFs sida för att se vilka eller hitta andra märken.

Frontrack är mycket coolare än pakethållare :)
 

DanielS

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling

Fortsätter lite med frågor nu när jag bestämt mig.

Airtag på cykeln? Är det vettigt? Eller har de som klipper cyklarna redan koll på att kolla igenom cykeln först?
Någon som har tips på lås? Inbyggt larm hade varit bra, så det piper lite om någon pillar? Jag sitter väldigt nära där jag låser cykeln, men ser den inte utan att kolla ut genom ett fönster.
Som någon påpekade ovan, det är riskfyllt att ställa en sådan här pass dyr cykel ute. Förvaring inomhus rekommenderas.

Finns en del lås med larm osv. Airtag kan man ju testa, tjuvarna har nog koll på att det finns men har man tur så kan kan man hitta igen cykeln. Finns ju andra liknande lösningar också. Men inte heller helt säkert att man känner sig trygg med att konfrontera den här typen av människor om det händer. Finns ju en del solskenshistorier där man fått bra hjälp av polisen men nog inget man kan räkna med.

Försäkring är ju en bra grej men bättre att förhindra att man blir av med cykeln.

Och ja jag parkerar min pendelcykel utomhus när jag är på jobbet, men det är värd ungefär 1000kr så den har klarat sig hittills.
 

dogday

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Som någon påpekade ovan, det är riskfyllt att ställa en sådan här pass dyr cykel ute. Förvaring inomhus rekommenderas.

Finns en del lås med larm osv. Airtag kan man ju testa, tjuvarna har nog koll på att det finns men har man tur så kan kan man hitta igen cykeln. Finns ju andra liknande lösningar också. Men inte heller helt säkert att man känner sig trygg med att konfrontera den här typen av människor om det händer. Finns ju en del solskenshistorier där man fått bra hjälp av polisen men nog inget man kan räkna med.

Försäkring är ju en bra grej men bättre att förhindra att man blir av med cykeln.

Och ja jag parkerar min pendelcykel utomhus när jag är på jobbet, men det är värd ungefär 1000kr så den har klarat sig hittills.
Har parkerat min Grail (~15K när jag köpte den) utanför jobbet i över tre år. Avbrott för corona, hemarbete och cykelrum men skulle gissa minst 365 dagar på gatan i centrala Stockholm.

Att det varit (olika delar av) Östermalm kan förstås påverka (färre ekonomiskt utsatta och mycket folk i rörelse), men tycker ändå det är nämnvärt som en motbalans mot vissa (inte du) som verkar övertygade om att lite bättre cyklar ovillkorligen försvinner första gången man låser fast dem i en lyktstolpe.

Skulle dock aldrig lämna den ute över natten... Och har en Airtag på 🙂
 

Sulfaten

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Vill passa på att tacka alla som hjälpt en vilsen själ i denna djungeln. Som jag skrev här ovan blev det en Kona Unit X från FMB. Jag tror det blir en bra cykel som kommer hålla länge i ur och skur, oavsett vilken väg till jobbet jag väljer, eller vilken stig barnen än vill cykla ut på.
Jag trodde väl inte att "Sveriges trevligaste cykelforum" faktiskt skulle vara sveriges trevligaste cykelforum, men tji fick jag!

Tänkte tillbehör. Stänkskärmar, belysning, lås (som jag frågade i svaret ovan) och pakethållare. Skall jag köpa det från FMB, eller vettigare att köpa lokalt? Spelar det någon större roll eller är det bara att köpa?
Jag vet ju inte vad som är standardiserat i cykelvärlden. Ex. pakethållare? Har Kona Unit X universella fästen för pakethållare? Eller är det specifikt en kona-brandad pakethållare jag får hålla mig till? (nackdelen med ett hjälpsamt forum är väl att man ställer frågor man egentligen kanske hade kunnat googla sig till. Men känns ändå bättre att få hjälp av kunniga personer som kanske har testat x antal lås osv).
Kul! Du kommer inte bli besviken.
Jag köpte en pakethållare av dem när jag köpte min Unit X för 1,5 år sedan. Den monterade jag dock bort, eftersom den var ivägen när jag monterade på en dropper post. Jag kör istället med en ramväska och en sadelväska. Sadelväskan är för pendling och bikepacking, ramväskan är smidig för att ha saker i när men är ute och kör stig
20220329_063856.JPG
Stänkskärmar har jag valt bort, jag kör regnbyxor och regnjacka istället. Sedan jag köpte cykeln för 1,5 år sedan har den gått ca 400 mil, blandat pendling, grus, stig och bikepacking. Bra allround-hoj, men i somras upptäckte vi var den är oslagbar. Vi bikepackade på vägar med mycket grus och stökiga stigar, och den rör sig som en dröm, trots att man är fullpackad med väskor och annat.
20220716_101857.JPG

20220411_180627.JPG
 

Sulfaten

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Fick förslag från FMB på tillbehör. Är det något som känns vettigt att beställa med cykeln?
Lite svårt att avgöra då dem inte har en webshop så man kan se komponenterna? Tänker mig att belysning kan jag ju bara köpa i en fysisk butik nära mig istället. Men skärmar kanske är vettigt? Eller är det generella skärmar bara som dem har till de flesta cyklar?
Visa bilaga 584477
Belysning kan jag tipsa om den här från Bikester. Funkar bra för pendling.

Gällande skärmar och hur trångt det är så går bakhjulet att flytta bak ca 5 cm. Jag fick göra det när jag bytte till lite större däck, och för att slippa att fästet till ramväskan ligger emot däcket.
 

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
Fan vad jag gnäller, men det där är en annan ram än den som finns på deras hemsida. Eller så har denna cykel mindre hjul för att få plats med skärmar. Om du kollar bilden på fmb's hemsida så ser du att det nog inte finns plats för en skärm mellan däck och sadelrör. Men visst, det finns skärmar som slutar högre upp, så det kanske blir en sån.

edit, ja, den har ju mindre hjul.
Det är fredag Hutnu! Var lite glad! Det är ju inte gnäll! Det är ju hjälpsamhet mot mig :)
Jo, nu när du säger det så ser jag det. Får hoppas att dem löser det på bra sätt.
Noterade en annan grej på den bilden dem skickade, som gjorde att jag fick mig ett rejält garv.
1664517768569.png


Skärmar låter väl toppen om de kan lösa, ingen särskilt kul grej att mecka med. Belysning rekommenderar jag STVZO-lampa (dvs som inte bländar). Cateye gVolt 50 eller 70, Sigma Aura 80 eller Ravemen CR-nånting är relativt billiga (halvvljus är ofta dyrare) men dugliga för att cykla i mörker. Cyklar du bara i stadsbelysning kan det funka med billigare och svagare lampa som duger för att synas men inte för att se.

Kryptonite har helt OK U-lås som är godkända av SSF och därmed ger försäkringsskydd. Kolla på SSFs sida för att se vilka eller hitta andra märken.

Frontrack är mycket coolare än pakethållare :)
Haha jag vet ju själv när man bara skall "justera" en skärm. Det slutar aldrig bra.
Tack! Skall kolla upp dessa lampor!
Ja, frontrack såg riktigt coolt ut!

Konstaterat att det är ännu en djungel dethär. Haha. Kryptonite standard låset verkat vara vettigt kanske. Kättinglåset lär ju hålla cykeln på plats? Eller får dem upp ett sånt med på några minuter?
 

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
Som någon påpekade ovan, det är riskfyllt att ställa en sådan här pass dyr cykel ute. Förvaring inomhus rekommenderas.

Finns en del lås med larm osv. Airtag kan man ju testa, tjuvarna har nog koll på att det finns men har man tur så kan kan man hitta igen cykeln. Finns ju andra liknande lösningar också. Men inte heller helt säkert att man känner sig trygg med att konfrontera den här typen av människor om det händer. Finns ju en del solskenshistorier där man fått bra hjälp av polisen men nog inget man kan räkna med.

Försäkring är ju en bra grej men bättre att förhindra att man blir av med cykeln.

Och ja jag parkerar min pendelcykel utomhus när jag är på jobbet, men det är värd ungefär 1000kr så den har klarat sig hittills.
Ja, jag har förstått detta. I Kungsbacka, där jag bor, är det största problemet pendelparkeringen. Men det verkar också vara det enda stället där folk blir av med sina cyklar. Väldigt sällan jag hör något om Kungsbacka centrum. Jag har kontor i ett industriområde ganska nära centrum, men på de åren jag varit här har jag aldrig sett en person dagtid som inte borde vara här. Men jag kommer nog till en början ta in cykeln på kontoret.

Har parkerat min Grail (~15K när jag köpte den) utanför jobbet i över tre år. Avbrott för corona, hemarbete och cykelrum men skulle gissa minst 365 dagar på gatan i centrala Stockholm.

Att det varit (olika delar av) Östermalm kan förstås påverka (färre ekonomiskt utsatta och mycket folk i rörelse), men tycker ändå det är nämnvärt som en motbalans mot vissa (inte du) som verkar övertygade om att lite bättre cyklar ovillkorligen försvinner första gången man låser fast dem i en lyktstolpe.

Skulle dock aldrig lämna den ute över natten... Och har en Airtag på 🙂
I Kungsbacka var det ju så för 2 år sen, hade du en cykel som kan krängas för mer än 2k beggad, så blev den stulen. Var dock tydligen en liga för. En snubbe på vinkelslipen, en snubbe på kasta-upp-på-släp-tjänstgöring samt en tredje som körde bredvid menas dem jobbade.

Men har varit rätt lugnt senaste. Enstaka cyklar, fortfarande vid pendelparkeringen, som stjäls. Men vi har ju också färre ekonomiskt utsatta, men inte så mycket folk i rörelse ;)
 

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
Kul! Du kommer inte bli besviken.
Jag köpte en pakethållare av dem när jag köpte min Unit X för 1,5 år sedan. Den monterade jag dock bort, eftersom den var ivägen när jag monterade på en dropper post. Jag kör istället med en ramväska och en sadelväska. Sadelväskan är för pendling och bikepacking, ramväskan är smidig för att ha saker i när men är ute och kör stig Visa bilaga 584597 Stänkskärmar har jag valt bort, jag kör regnbyxor och regnjacka istället. Sedan jag köpte cykeln för 1,5 år sedan har den gått ca 400 mil, blandat pendling, grus, stig och bikepacking. Bra allround-hoj, men i somras upptäckte vi var den är oslagbar. Vi bikepackade på vägar med mycket grus och stökiga stigar, och den rör sig som en dröm, trots att man är fullpackad med väskor och annat. Visa bilaga 584599
Visa bilaga 584600
Fan va kul att höra! Är riktigt taggad!
Ja, jag blir lite nojig när dem inte kan visa på bilder hur grejerna ser ut. Känns spontant bättre att köra bare minimum i början och sen köpa till fler grejer när man upplever att det behövs.
Lägger till ramväska och sadelväska på potentiella inköpslistan!

Tack för bilderna! Man blir ju galet sugen att dra ut direkt i skogen! Perfekt med ölen på sista bilden med!
 

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
Belysning kan jag tipsa om den här från Bikester. Funkar bra för pendling.

Gällande skärmar och hur trångt det är så går bakhjulet att flytta bak ca 5 cm. Jag fick göra det när jag bytte till lite större däck, och för att slippa att fästet till ramväskan ligger emot däcket.
Perfekt! Ser ju ut att kunna lysa upp även om man är på väg hem i vintermörker! Tack!

Amen riktigt guld att man kan flytta bak hjulet! Då kommer det blir riktigt bra ju.
 

Sulfaten

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Perfekt! Ser ju ut att kunna lysa upp även om man är på väg hem i vintermörker! Tack!

Amen riktigt guld att man kan flytta bak hjulet! Då kommer det blir riktigt bra ju.
Jo, det är en grymt bra pendlarlampa. Funkar även för gruscykling. För stig höst och vinter skulle jag dock rekommendera något större. typ en https://www.xxl.se/magicshine-ms-monteer-3500-lumen-usb-laddbar-framlampa-svart/p/1176771_1_style
Brukar finnas på kampanjpris på XXL med ojämna mellanrum.
 

Sulfaten

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Fan va kul att höra! Är riktigt taggad!
Ja, jag blir lite nojig när dem inte kan visa på bilder hur grejerna ser ut. Känns spontant bättre att köra bare minimum i början och sen köpa till fler grejer när man upplever att det behövs.
Lägger till ramväska och sadelväska på potentiella inköpslistan!

Tack för bilderna! Man blir ju galet sugen att dra ut direkt i skogen! Perfekt med ölen på sista bilden med!
Man måste alltid ha någon kortburk öl i ramväskan när man stigcyklar. Bra med kolhydrater och vitaminer.
 

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
Ja, jag tror att det är en tidigare version av det låset.
Perfekt. Blir nog ett sådant. Ser rejält ut.
Jo, det är en grymt bra pendlarlampa. Funkar även för gruscykling. För stig höst och vinter skulle jag dock rekommendera något större. typ en https://www.xxl.se/magicshine-ms-monteer-3500-lumen-usb-laddbar-framlampa-svart/p/1176771_1_style
Brukar finnas på kampanjpris på XXL med ojämna mellanrum.
Haha! 10% av vad cykeln kostar. Jag får invänta en kampanj då, ser dock ut att kunna lysa upp rätt ordentligt.

Man måste alltid ha någon kortburk öl i ramväskan när man stigcyklar. Bra med kolhydrater och vitaminer.
Jag har hittat hem! Är det standard så måste jag ju helt klart cykla mer stig!
 

Sulfaten

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Perfekt. Blir nog ett sådant. Ser rejält ut.

Haha! 10% av vad cykeln kostar. Jag får invänta en kampanj då, ser dock ut att kunna lysa upp rätt ordentligt.


Jag har hittat hem! Är det standard så måste jag ju helt klart cykla mer stig!
När vi kör på vintern brukar jag ha med en liten termos glögg. Underbart att stå i en skogsdunge med en kåsa het glögg.
DSC_0106.JPG
 

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
Angående lås, kikade på denna,
. Så blev givet. Även om min tanke inte är att ställa den någonstans, så vet man aldrig vad som händer.

Skall man bara köra på en basic MIPS scott hjälm för 500-600 spänn?

Tråden kanske borde hetat "Hjälp mig med allt om cykel, jag är cykelanalfabet".
 
Topp