Cykel för jobbpendling

Sulfaten

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Angående lås, kikade på denna,
. Så blev givet. Även om min tanke inte är att ställa den någonstans, så vet man aldrig vad som händer.

Skall man bara köra på en basic MIPS scott hjälm för 500-600 spänn?

Tråden kanske borde hetat "Hjälp mig med allt om cykel, jag är cykelanalfabet".
Borde funka bra. Jag som fortfarande klassar mig som nybörjare köpte en sån här:

Så, ungefär samma prisklass.

Hutnu

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Ja, köp en Mips(eller motsvarande)-hjälm i rätt storlek som du inte upplever som alltför ful eller tung. Det viktigaste är att du har den på dig.

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
Efter ett halvt världskrig mot DHL så har jag nu lyckats få tag i min cykel!
Monterade ihop det som behövdes igår, provcyklade, kändes ruskigt bra.
Det var ett riktigt wow moment faktiskt. Jag upplevde något jag aldrig upplevt liksom. Hur cykeln kändes, och hur smidig den kändes. Väldigt udda upplevelse som jag inte riktigt trodde jag skulle få. Återigen, tack alla!

Belysning kan jag tipsa om den här från Bikester. Funkar bra för pendling.

Gällande skärmar och hur trångt det är så går bakhjulet att flytta bak ca 5 cm. Jag fick göra det när jag bytte till lite större däck, och för att slippa att fästet till ramväskan ligger emot däcket.
Belysningen funkade grymt! Tack för tipset igen sulfaten!

Hade lite hopp i växlarna när jag försökte gå över 8-9. Får smörja kedjan som start antar jag? Något som är vettigt att köpa på sportson som jag har nära? Wetlube är skit vad jag läst iallafall. Några tester har indikerat att växellådsolja skall funka väldigt bra. Är inte sugen på att lägga en order för en kedjeolja.

Jag chansar här. Varför jag köpte cykeln var för att äldsta grabben velat cykla med mig. Hans växelöra gick paj i fredags. Växelörat är bytt och allt ser fint ut just där. Märkte dock att kasetten är lite lös på hans cykel? Så blir väl till att ta loss hela hans bakparti i beståndsdelar för jag har noll koll på varför den är lös. Han har en Scott Scale Jr, köpt på sportson. Så känns som det kan slarvats vid ihopsättning kanske.

När jag bytte växelöra så fick jag av någon outgrundlig anledning för mig att ta loss växelvajern (typ när jag felsökte, så det var väl inte jätteologiskt då, men nu känns det som en väldigt dum grej). Min yngsta på 2 år som är en riktig tok har troligtvis fått tag på nedan plastmutter (som håller växelvajern på plats) och kastat ut den på våran fina naturäng. Gud vad jag älskar honom extra mycket nu :). Jag har letat i 1 timme och kan inte lista ut vad den heter, och än mindre hitta vart jag kan få tag på en. Skall förbi sportson senare idag och kolla om dem har sådana. Känns som något som är ganska vanligt, men med min tur så blir det väl en beställning från japan för att få tag på denna.
Han har en Shimano Tourney 6/7 (Tourney RD-TY300).
1664949893605.png

Sulfaten

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Kul!
Jag hade samma känsla själv med min Unit X när jag fick den. Hade en 30 år gammal aluminium-MTB innan. Känslan av den nya cykeln var så himla häftig!

Resten kan jag tyvärr inte hjälpa till med, eftersom jag inte har den kompetensen.

Bonsaifall

Medlem
Cykel för jobbpendling
Tja! Kan hålla med om att dämpad framgaffel är helt oanvändbart på en pendelcykel sen även att ett lås bara är till för att hålla ärliga människor ärliga. Det finns få lås (diamondcertifierade) som inte bryts på 1-2 minuter med en vinkelslip.
Samtliga guldcertifierade lås får den ratingen utan att man använder sig av vinkelslip då det inte ingår i testet. Ställ istället cykeln inomhus på natten och på ett väl trafikerat ställe på dagen.
Gissar på att jag är rätt sen på att svara här men värt att flika in kanske 😅
Ska du cykla även på kvällar till barer och liknande rekommenderar jag att köpa en jäkligt billig cykel som du inte börjar böla om den blir snodd 😅

velman

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Tja! Kan hålla med om att dämpad framgaffel är helt oanvändbart på en pendelcykel sen även att ett lås bara är till för att hålla ärliga människor ärliga. Det finns få lås (diamondcertifierade) som inte bryts på 1-2 minuter med en vinkelslip.
Samtliga guldcertifierade lås får den ratingen utan att man använder sig av vinkelslip då det inte ingår i testet. Ställ istället cykeln inomhus på natten och på ett väl trafikerat ställe på dagen.
Ska du cykla även på kvällar till barer och liknande rekommenderar jag att köpa en jäkligt billig cykel som du inte börjar böla om den blir snodd 😅
Jag vill ändå slå ett slag för dämpad framgaffel på pendlarcykel. Jag kör på en gammal men fin (dock ful till utseendet pga skärmar, pakethållare, reflexer osv osv) 26" HT mtb med 2,1" Racing Ralph-däck. Kör den året runt oavsett väder.

Dämparen går att låsa men gör sällan det. Det byggs mycket i Göteborg och en mtb är faktiskt inte fel att pendla på, kan köra överallt och behöver aldrig tänka på kantstenar, grus eller västlänksgropar.

Det blir bekvämare med dämpare helt enkelt.

Bonsaifall

Medlem
Cykel för jobbpendling
Jag vill ändå slå ett slag för dämpad framgaffel på pendlarcykel. Jag kör på en gammal men fin (dock ful till utseendet pga skärmar, pakethållare, reflexer osv osv) 26" HT mtb med 2,1" Racing Ralph-däck. Kör den året runt oavsett väder.

Dämparen går att låsa men gör sällan det. Det byggs mycket i Göteborg och en mtb är faktiskt inte fel att pendla på, kan köra överallt och behöver aldrig tänka på kantstenar, grus eller västlänksgropar.

Aah förstår dig, det beror väl på vad man prioriterar, är det kostnad och hastighet eller bekvämlighet och känsla ☺️

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
Kul!
Jag hade samma känsla själv med min Unit X när jag fick den. Hade en 30 år gammal aluminium-MTB innan. Känslan av den nya cykeln var så himla häftig!

Resten kan jag tyvärr inte hjälpa till med, eftersom jag inte har den kompetensen.
Helt galet. Jag har alltid tänkt cykel som cykel. Men det är verkligen skillnad! Sjukt roligt och jag är sugen på att dra ut i skogen direkt bara för att testköra.

Ja men hallå? Varför kom detta inte tidigare ;)? Haha. Jag antar att diamondcertifierade är billiga som tusan...
Japp, den kommer stå inomhus hemma. Har möjligheten att ta in den på kontoret med, men det blir lite slit och släp. Nu i början är jag övertygad om att jag kommer göra det. Får hoppas att jag håller det med tiden med.
Ja, planen blir att slå till på en redigt ful cykel sen inför sena kvällar hem från pendeln. Tack för input, uppskattas!

Amen! Jag bodde tidigare i Göteborg, och det spelar väl inte någon roll hur dålig dämpare man har fram, så kommer det nog ändå skydda axlar och handleder mer än icke dämpad. Jag kände dock på däcken igår och dem ger riktigt fin dämpning av sig själva.

aben

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
När jag bytte växelöra så fick jag av någon outgrundlig anledning för mig att ta loss växelvajern (typ när jag felsökte, så det var väl inte jätteologiskt då, men nu känns det som en väldigt dum grej). Min yngsta på 2 år som är en riktig tok har troligtvis fått tag på nedan plastmutter (som håller växelvajern på plats) och kastat ut den på våran fina naturäng. Gud vad jag älskar honom extra mycket nu :). Jag har letat i 1 timme och kan inte lista ut vad den heter, och än mindre hitta vart jag kan få tag på en. Skall förbi sportson senare idag och kolla om dem har sådana. Känns som något som är ganska vanligt, men med min tur så blir det väl en beställning från japan för att få tag på denna.
Han har en Shimano Tourney 6/7 (Tourney RD-TY300).
Den är inte nödvändig, justerskruven brukar klara sig utan den där plasthylsan, har haft så på en av mina växlar utan problem.

aben

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Angående lås, kikade på denna,
. Så blev givet. Även om min tanke inte är att ställa den någonstans, så vet man aldrig vad som händer.
Tycker också kättinglåset verkar bra, hade jag sett det innan hade jag nog köpt ett sådant istället för bygellåset i samma prisklass :)

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
Den är inte nödvändig, justerskruven brukar klara sig utan den där plasthylsan, har haft så på en av mina växlar utan problem.
Var förbi sportson. Fick köpa en sån för 30 spänn. Sen åkte jag till bikeyard, han letade fram en och gav mig gratis. Trots att sportson sålt cykeln till mig, och hade ett exemplar 2 meter från kassan, så ger han mig ändå fel. Trots att jag säger vilken cykel det är och att det är en Shimano Tourney RD-TY300. Nåväl. Nu har jag en som passar, som var gratis 😂
Tycker också kättinglåset verkar bra, hade jag sett det innan hade jag nog köpt ett sådant istället för bygellåset i samma prisklass :)
fick hem den idag! Redig pjäs. Tung som satan. Mycket enkel upplåsning och den gick fint runt sadelstången utan att bröta för mycket.

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
Måste fråga hur cykeln känns, såhär en månad senare.
Vad roligt att du frågar! Jag är väldigt nöjd med cykeln. Visst, en gravel hade väl varit mer lättrullad, men jag tror nog inte jag skulle ha lika kul och vara lika nöjd över köpet. Då troligtvis bara hade känts som en dyr pendlingscykel. Nu kan jag ju släppa lite på däcktrycket och dra ut i skogen med barnen (även om det är något år kvar innan vi cyklar på mer än stigar).
Sen gör det nog bara gott med lite sämre rull. Bra träning för en kontorsråtta som mig.

Nu börjar man ju spåra ut med massa saker som smörjmedel och skit. Som troligtvis inte är superviktigt när man cyklar som jag gör. Bara den är smörjd. Men man nördar ner sig.
Det enda som jag stör mig lite på är väl växlarna. Ställt in dem två gånger, men nu har jag liten diff igen så den kärvar lite i de högre växlarna, och får inte in högsta. Men inget annat än det att klaga på faktiskt!

Som sagt väldigt nöjd, och återigen tack för alla tips och rekommendationer.

Topp