Cykel för lättare touring

Rasmusp

Ny medlem
Tjena, kollar lite efter någon begagnad cykel för lättare touring och söker lite tips.

Jag väger 75kg och kommer ha runt 20-25kg packning med mig.

Hade tänkt lägga max 7k.

Tack på förhand

aki

Aktiv medlem
Med så mycket packning låter det som att du ska leta efter något med fästen för pakethållare både bak och på gaffeln. Tänker du dig rakt styre eller bock?

Rasmusp

Ny medlem
Med så mycket packning låter det som att du ska leta efter något med fästen för pakethållare både bak och på gaffeln. Tänker du dig rakt styre eller bock?
Det spelar inte så stor roll, inte testat bock på längre sträckor så vet inte hur det är men i värsta fall kan man ju byta.

Viktigaste är väl ramen och som sagt fästen fram och bak. Inte många som specifierar det på blocket dock

HeaL

Medlem
Börja läs lite olika tester och försök hitta något begagnat. Budgeten kan nog vara lite låg. Jag köpte nyligen en begagnad Specialized Sequoia för runt 8 tusen, men då var det många slitdelar som fick bytas för ca 2 tusen till.

Bikzz

Aktiv medlem
20-25 kg är trots allt ganska mkt packning. Du behöver nog 2 stora väskor bak på en stadig pakethållare, och 2 lite mindre väskor fram på lowriders pakethållare. Fram behövs då något bra sätt att montera detta. Riktigt lätta växlar är bra så fort det blir backar om man har mkt packning. Det är nog svårt att komma undan med 7k, om det skall bli bra behövs en hel del erfarenhet & utprovning & sen modifiering osv.

Jag har cyklat många långa Biketours med camping, med ca 12-14kg, så det går att banta mkt mer.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer