Cykel för motion och pendling

Cykel för motion och pendling
Om man vill komma fram snabbt utan att bli rånad ekonomiskt - vad för slags cykel bör man satsa på? Räcker en budetcykel med många växlar eller behöver jag en racer...? Underlaget är vanlig asfalt.
 

kais01

Aktiv medlem
Cykel för motion och pendling
det viktiga för just farten är lättrullande däck, vettig utväxling och bra sittställning. det behövs inte ens många växlar, bara att de du har ligger rätt, och inte bjuder på onödig friktion.

dessa faktorer kan du med viss grundläggande kunskap relativt billigt uppnå på ett flertal gamla och för den delen nya härken. det är de sista enstaka fartprocenten som kostar en tiopotens eller mer.

lägg till frånvaro av onödigt bylsiga kläder med åtföljande högt luftmotstånd, och du är hemma. det behöver inte vara cykelkläder, en jeansjacka duger långt. en lågt sittande ryggsäck sänker luftmotståndet nästan lika bra som bockstyre.
 

GoranS

Aktiv medlem
Cykel för motion och pendling
Jag hävdar att det viktigaste för farten är det som sitter på cykeln. Och om man startar från en relativt måttlig nivå kommer allt cyklande att göra att man blir bättre och det går fortare. Eller med andra ord, cykla på så mycket du kan på din nuvarande cykel så blir du snabbare vartefter och den fartökningen kommer att vara betydligt mer påtaglig än allt du kan köpa dig till. Om du sen blir biten och vill ha en cykel som ger dig ytterligare lite rent fartmässigt kan du då börja fundera på uppgradering.

Just my 5 cents.
 

DanielS

Aktiv medlem
Cykel för motion och pendling
Om man vill komma fram snabbt utan att bli rånad ekonomiskt - vad för slags cykel bör man satsa på? Räcker en budetcykel med många växlar eller behöver jag en racer...? Underlaget är vanlig asfalt.
En budget-cykel räcker. Men det beror ju också på vad för cykling det handlar om. Och budget betyder ju olika saker för olika personer.

Kortare turer i stan, flera mil och timmar på landsväg eller touring i dagar? Vid cykling på landsväg tycker jag en racer är roligt. Bockstyre gör att man kan ändra sitt-positionen lite beroende på vindförhållanden och hur trött och stel man blir.
 
Cykel för motion och pendling
En budget-cykel räcker. Men det beror ju också på vad för cykling det handlar om. Och budget betyder ju olika saker för olika personer.

Kortare turer i stan, flera mil och timmar på landsväg eller touring i dagar? Vid cykling på landsväg tycker jag en racer är roligt. Bockstyre gör att man kan ändra sitt-positionen lite beroende på vindförhållanden och hur trött och stel man blir.
Just nu ca 2 mil om dagen på asfalt med en del backar. Har en 7-växlad Crescent som jag köpte begagnad, och den rullar inte lika bra efter den blev servad. Tyckar att den är segare på något vis, som att jag inte kommer framåt lika snabbt. Jag tror att modellen kallas för citybike. Det ser ut som en "damig" citybike ungefär, robust.

Vill ha en cykel som även funkar att cykla i grupp med, och som har lite utvecklingspotential, så att jag kan träna tillsammans med andra som är hyfsat snabba, men jag är rädd att jag inte ska kunna hänga med.

Om en Biltemahoj eller liknande gör jobbet så blir det en sån.
 
Cykel för motion och pendling
det viktiga för just farten är lättrullande däck, vettig utväxling och bra sittställning. det behövs inte ens många växlar, bara att de du har ligger rätt, och inte bjuder på onödig friktion.

dessa faktorer kan du med viss grundläggande kunskap relativt billigt uppnå på ett flertal gamla och för den delen nya härken. det är de sista enstaka fartprocenten som kostar en tiopotens eller mer.

lägg till frånvaro av onödigt bylsiga kläder med åtföljande högt luftmotstånd, och du är hemma. det behöver inte vara cykelkläder, en jeansjacka duger långt. en lågt sittande ryggsäck sänker luftmotståndet nästan lika bra som bockstyre.
Hur vet man om man har bra utväxling och lättrullade däck? Tack för dina tips 🙂
 
Cykel för motion och pendling
Jag hävdar att det viktigaste för farten är det som sitter på cykeln. Och om man startar från en relativt måttlig nivå kommer allt cyklande att göra att man blir bättre och det går fortare. Eller med andra ord, cykla på så mycket du kan på din nuvarande cykel så blir du snabbare vartefter och den fartökningen kommer att vara betydligt mer påtaglig än allt du kan köpa dig till. Om du sen blir biten och vill ha en cykel som ger dig ytterligare lite rent fartmässigt kan du då börja fundera på uppgradering.

Just my 5 cents.
Vore ju kanon om det här stämmer! Har dock hört vissa säga att just cykeln är en viktig del. Att dom tar sig fram mycket snabbare på en "racer".
 

BFS

Aktiv medlem
Cykel för motion och pendling
Just nu ca 2 mil om dagen på asfalt med en del backar. Har en 7-växlad Crescent som jag köpte begagnad, och den rullar inte lika bra efter den blev servad. Tyckar att den är segare på något vis, som att jag inte kommer framåt lika snabbt. Jag tror att modellen kallas för citybike. Det ser ut som en "damig" citybike ungefär, robust.

Vill ha en cykel som även funkar att cykla i grupp med, och som har lite utvecklingspotential, så att jag kan träna tillsammans med andra som är hyfsat snabba, men jag är rädd att jag inte ska kunna hänga med.

Om en Biltemahoj eller liknande gör jobbet så blir det en sån.
Skulle undvika en Biltemahoj. Varför inte kika på nåt begagnat? Bra saker håller längre än Biltemasaker, och är mycket roligare.
 
Cykel för motion och pendling
Skulle undvika en Biltemahoj. Varför inte kika på nåt begagnat? Bra saker håller längre än Biltemasaker, och är mycket roligare.
Jag kan inte mecka. Det är därför jag drar mig för sånt. Jag klarar med slit att byta en trasig innerslang, men det är ett sjå för mig att få av och på däcken ☺
 

BFS

Aktiv medlem
Cykel för motion och pendling
Jag kan inte mecka. Det är därför jag drar mig för sånt. Jag klarar med slit att byta en trasig innerslang, men det är ett sjå för mig att få av och på däcken ☺
Ännu en anledning att skippa de billigaste alternativen (de funkar sämre redan som nya och går snabbt sönder). Cykelmek är inte jättesvårt och det problemet kvarstår oavsett vilken cykel du köper (till slut måste delar bytas).
 

GoranS

Aktiv medlem
Cykel för motion och pendling
Vore ju kanon om det här stämmer! Har dock hört vissa säga att just cykeln är en viktig del. Att dom tar sig fram mycket snabbare på en "racer".
Visst, du kan cykla fortare med en racer än med en citybike. Frågan är vad "mycket snabbare" är. Jag tror att det kan vara väldigt olika saker för olika personer. Om man tar en person som tränat mycket och hamnat på en platå där det alltid går i ungefär samma fart oavsett hur mycket man försöker ta i kan ett höjande av snittfarten med ett par km/h upplevas som "mycket snabbare".

I ditt fall, givet att nuvarande cykel inte har några allvarliga fel, skulle jag säga att det finns oerhört mycket större potential att höja farten genom att träna än genom att köpa ny cykel. Därmed inte sagt att det är fel att köpa en ny cykel. Det kan vara kul och inspirerande. Jag vill bara inte att du ska tro att det kommer att göra att du direkt cyklar dubbelt så fort. Däremot bör du med träning på lite sikt inte ha några problem att åtminstone närma dig dubbla din nuvarande fart, givet att de värdena du anger i den andra tråden är korrekta.

Det du ffa vinner med en racer är en mer aerodynamisk sittställning. I de farter du håller är dock luftmotståndet inte alls lika dominerande som i farter som många racercyklister håller. Därmed är det som tumregel vid lägre farter relativt sett viktigare att höja effekten du kan trampa med jämfört med att sänka luftmotståndet medan det omvända gäller vid högre farter.
 
Cykel för motion och pendling
Visst, du kan cykla fortare med en racer än med en citybike. Frågan är vad "mycket snabbare" är. Jag tror att det kan vara väldigt olika saker för olika personer. Om man tar en person som tränat mycket och hamnat på en platå där det alltid går i ungefär samma fart oavsett hur mycket man försöker ta i kan ett höjande av snittfarten med ett par km/h upplevas som "mycket snabbare".

I ditt fall, givet att nuvarande cykel inte har några allvarliga fel, skulle jag säga att det finns oerhört mycket större potential att höja farten genom att träna än genom att köpa ny cykel. Därmed inte sagt att det är fel att köpa en ny cykel. Det kan vara kul och inspirerande. Jag vill bara inte att du ska tro att det kommer att göra att du direkt cyklar dubbelt så fort. Däremot bör du med träning på lite sikt inte ha några problem att åtminstone närma dig dubbla din nuvarande fart, givet att de värdena du anger i den andra tråden är korrekta.

Det du ffa vinner med en racer är en mer aerodynamisk sittställning. I de farter du håller är dock luftmotståndet inte alls lika dominerande som i farter som många racercyklister håller. Därmed är det som tumregel vid lägre farter relativt sett viktigare att höja effekten du kan trampa med jämfört med att sänka luftmotståndet medan det omvända gäller vid högre farter.
Om jag kan dubbla min fart så vore det fantastiskt. Ska ge mig ut idag och se vad jag får för tid på min rutt! Det du skriver låter klokt.
 
Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Cykel för motion och pendling
Ett förtydligande är kanske på sin plats så att jag inte riskerar att ge falska illusioner. Ska man bli bättre behöver man utmana sig själv och ta i. Initialt sett räcker det normalt med att bara cykla mycket så kommer förbättringen automatiskt. Ju bättre man blir desto mer måste man dock utmana sig själv och ta i för att fortsätta förbättras. Det är därför elitutövare kör pass där de verkligen pushar gränserna till max.

Sen gäller det att inte träna mer än vad kroppen klarar av då all träning är nedbrytning och det är vilan efter när kroppen bygger upp sig som ger förbättringen. Om man tränar alltför mycket och alltför hårt kommer kroppen inte att hinna återhämta sig och då blir man sämre snarare än bättre av träningen.

Det finns också en aspekt med att man kan bli skadad om man börjar göra något väldigt mycket och man är ovan vid detta. Här är dock cykling tämligen snällt och min erfarenhet är att det är mycket mindre skaderisk än vid t.ex. löpning. Jag har t.ex. på cykelresor i bergiga trakter suttit 7-8 timmar på sadeln varje dag i en veckas tid, något jag aldrig är i närheten av att göra hemma. Typiskt har det inte gett några problem, mer än att jag känt att kroppen blivit sliten. Däremot har jag när jag försökt löpträna lätt dragit på mig skadekänningar bara jag sprungit lite för ofta eller lite fortare än jag borde.
 

DanielS

Aktiv medlem
Cykel för motion och pendling
Just nu ca 2 mil om dagen på asfalt med en del backar. Har en 7-växlad Crescent som jag köpte begagnad, och den rullar inte lika bra efter den blev servad. Tyckar att den är segare på något vis, som att jag inte kommer framåt lika snabbt. Jag tror att modellen kallas för citybike. Det ser ut som en "damig" citybike ungefär, robust.

Vill ha en cykel som även funkar att cykla i grupp med, och som har lite utvecklingspotential, så att jag kan träna tillsammans med andra som är hyfsat snabba, men jag är rädd att jag inte ska kunna hänga med.

Om en Biltemahoj eller liknande gör jobbet så blir det en sån.
Om cykeln blev sämre efter service tycker jag du ska gå tillbaka till det ställe som gjorde service och berätta det och be dom kolla vad som blev fel. Kanske växlarna blev fel inställda? Eller bromsar ligger mot skivor/hjul?

Även om en 7-växlad Cresent kan kännas lite tung så tror jag inte en Biltema-hoj gör saken så mycket roligare..

Fredrikshof kör nybörjarträning från Brostugan, men då vill du nog ha något mer ändamålsenligt än en 7-växlad Cresent:
 

GoranS

Aktiv medlem
Cykel för motion och pendling
Håller med DanielS om att om du upplever att cykeln funkar sämre efter servicen så bör du snacka med stället som gjorde det och försöka att så konkret du kan beskriva vad du upplever blivit sämre. Om något borde det ju bli bättre!

Har inte koll på nybörjarträningarna som Fredrikshof har men är de verkligen lämpliga om man håller <= 15 km/h? Från klubbens hemsida:

"Tempot anpassas efter gruppen, normalt brukar det ligga på mellan 20-25 km/h, fokus är alltså inte fart utan att lära sig säker gruppkörning."

Jag tänker att det är ganska stor skillnad i fart och snarast risk att det upplevs som stressande än som roligt med gruppcyling under de premisserna.
 
Cykel för motion och pendling
Om cykeln blev sämre efter service tycker jag du ska gå tillbaka till det ställe som gjorde service och berätta det och be dom kolla vad som blev fel. Kanske växlarna blev fel inställda? Eller bromsar ligger mot skivor/hjul?

Även om en 7-växlad Cresent kan kännas lite tung så tror jag inte en Biltema-hoj gör saken så mycket roligare..

Fredrikshof kör nybörjarträning från Brostugan, men då vill du nog ha något mer ändamålsenligt än en 7-växlad Cresent:
Jag har ingen aning. Jag kan ingenting om cyklar. Det var något fel med växlarna som gjorde att jag tog den till verstaden. Efter det tycker jag inte man får lika mycket meter per tramptag, men det är kanske bara inbillning. Det funkar ju att växla och utanpå ser den okej ut. Men jag kan åka förbi och prata med dom om du tycker att det vore en bra idé.

Fredrikshof tror jag har lägsta hastighet på drygt 20 km/h.
 

DanielS

Aktiv medlem
Cykel för motion och pendling
Jag har ingen aning. Jag kan ingenting om cyklar. Det var något fel med växlarna som gjorde att jag tog den till verstaden. Efter det tycker jag inte man får lika mycket meter per tramptag, men det är kanske bara inbillning. Det funkar ju att växla och utanpå ser den okej ut. Men jag kan åka förbi och prata med dom om du tycker att det vore en bra idé.

Fredrikshof tror jag har lägsta hastighet på drygt 20 km/h.
Låter ju som de inte lyckats med växeljusteringen? Har du 7 växlar som fungerar? Då borde du ju kunna få i samma växel som innan service:n åtminstone i något läge. Hur som helst, känns det sämre nu än innan så tycker jag du ska gå tillbaka. Och försök att visa vad som är fel så att de verkligen förstår.

Fredrikshof var mest för att tipsa om vad som finns i närområdet, och kanske något att sikta på? Men med en väl fungerande och ändamålsenlig (racer-)cykel så bör 20-25km/h vara möjligt även för en ovan cyklist förutsatt att man inte är helt otränad i övrigt.
 

nieves

Aktiv medlem
Cykel för motion och pendling
En nybörjarkurs i 15 km/h? Det ska väl gå att ordna. Har du inte hittat något före augusti så skicka ett Pm. Jag har gått den däringa träningsledarutbildningen hos SCF för 20 år sen typ så något ska väl sitta kvar.

Skämt åsido, kan du ta dig till Brostugan nån lämplig dag så kan jag tänka mig en runda runt FRA/Kyrkan i låg fart. Jag kan cykla på min Brompton så blir det jämnare. Om det finns fler som vill åka så bokar vi nån dag i augusti.

Inga mekjobb bara, jag hjälper gärna till med eventuella punkor mm men inga vevlagerbyten etc.
 
Cykel för motion och pendling
Låter ju som de inte lyckats med växeljusteringen? Har du 7 växlar som fungerar? Då borde du ju kunna få i samma växel som innan service:n åtminstone i något läge. Hur som helst, känns det sämre nu än innan så tycker jag du ska gå tillbaka. Och försök att visa vad som är fel så att de verkligen förstår.

Fredrikshof var mest för att tipsa om vad som finns i närområdet, och kanske något att sikta på? Men med en väl fungerande och ändamålsenlig (racer-)cykel så bör 20-25km/h vara möjligt även för en ovan cyklist förutsatt att man inte är helt otränad i övrigt.
Jag cyklar mest på 1, 3, 4 och 5, men jag tror att dom funkar. Ska kolla när jag kör nästa gång!

Jag är tyvärr helt otränad, men jag jobbar på det ☺
 
Cykel för motion och pendling
En nybörjarkurs i 15 km/h? Det ska väl gå att ordna. Har du inte hittat något före augusti så skicka ett Pm. Jag har gått den däringa träningsledarutbildningen hos SCF för 20 år sen typ så något ska väl sitta kvar.

Skämt åsido, kan du ta dig till Brostugan nån lämplig dag så kan jag tänka mig en runda runt FRA/Kyrkan i låg fart. Jag kan cykla på min Brompton så blir det jämnare. Om det finns fler som vill åka så bokar vi nån dag i augusti.

Inga mekjobb bara, jag hjälper gärna till med eventuella punkor mm men inga vevlagerbyten etc.
Haha ok, det låter som en plan :-)
 
Cykel för motion och pendling
Ett förtydligande är kanske på sin plats så att jag inte riskerar att ge falska illusioner. Ska man bli bättre behöver man utmana sig själv och ta i. Initialt sett räcker det normalt med att bara cykla mycket så kommer förbättringen automatiskt. Ju bättre man blir desto mer måste man dock utmana sig själv och ta i för att fortsätta förbättras. Det är därför elitutövare kör pass där de verkligen pushar gränserna till max.

Sen gäller det att inte träna mer än vad kroppen klarar av då all träning är nedbrytning och det är vilan efter när kroppen bygger upp sig som ger förbättringen. Om man tränar alltför mycket och alltför hårt kommer kroppen inte att hinna återhämta sig och då blir man sämre snarare än bättre av träningen.

Det finns också en aspekt med att man kan bli skadad om man börjar göra något väldigt mycket och man är ovan vid detta. Här är dock cykling tämligen snällt och min erfarenhet är att det är mycket mindre skaderisk än vid t.ex. löpning. Jag har t.ex. på cykelresor i bergiga trakter suttit 7-8 timmar på sadeln varje dag i en veckas tid, något jag aldrig är i närheten av att göra hemma. Typiskt har det inte gett några problem, mer än att jag känt att kroppen blivit sliten. Däremot har jag när jag försökt löpträna lätt dragit på mig skadekänningar bara jag sprungit lite för ofta eller lite fortare än jag borde.
Jo det är nog klokt att tänka igenom sin träning, som du skriver, så att det inte får motsatt effekt. Håller på och läser nu om konditionsträning!
 

kais01

Aktiv medlem
Cykel för motion och pendling
Hur vet man om man har bra utväxling och lättrullade däck? Tack för dina tips 🙂
på att det går fort:)

när det gäller rull kan man benchmarka sitt rull gentemot andra. man kan också konsultera sidan bicyclerollingresistance. en tänkbar orsak till att den känns trögare efter service är byte till nya trögare mer tjockväggiga däck. en annan att däcken är för hårt (!) pumpade. 32 mm breda däck funkar bra kring 4 bar, 37 mm lite mindre.

utväxling känner du. om högsta växeln kan trampas ur först om det lutar lite nedåt brukar det vara lagom för pendling.
 

GoranS

Aktiv medlem
Cykel för motion och pendling
Jag tycker att ett onödigt högt tryck i däcken gör att det blir stötigare vilket jag inte rent känslomässigt associerar med trögt/långsamt, snarare det omvända. Är också en förklaring jag hört till att det tidigare användes väldigt högt tryck, dvs att högt tryck känns snabbt. Vet inte om den förklaringen är korrekt men jag har för mig att det på ngt tempo på touren på 90-talet snackades om att Ullrich hade 14(?) bar. Förvisso säkert rätt tunna däck men det är ändå väldigt mycket.

Sen är lämpligt däcktryck också beroende av hur mycket man väger. En person på 50 kg kör typiskt med lägre tryck än en som väger det dubbla.
 
Cykel för motion och pendling
på att det går fort:)

när det gäller rull kan man benchmarka sitt rull gentemot andra. man kan också konsultera sidan bicyclerollingresistance. en tänkbar orsak till att den känns trögare efter service är byte till nya trögare mer tjockväggiga däck. en annan att däcken är för hårt (!) pumpade. 32 mm breda däck funkar bra kring 4 bar, 37 mm lite mindre.

utväxling känner du. om högsta växeln kan trampas ur först om det lutar lite nedåt brukar det vara lagom för pendling.
Trampa ur gissar jag är samma som att man bara vevar med pedalerna utan motstånd? Jag ska testa och se, men oftast så kör jag på lägre än högsta växeln, så cykeln räcker kanske ett tag till.
 

roller

Aktiv medlem
Cykel för motion och pendling
Angående meka själv: Om det blir ett intresse som håller i sig lönar det sig att lära sig den biten också. Det finns massor med videos på youtube som hjälp för specifika saker. Det blir både billigare och roligare att kunna meka själv. Behöver du specialverktyg finns det säkert någon du kan låna av.
Vad det gäller cykeltyp så skulle jag föredra en racercykel till det ändamål du beskriver. Bl.a. för dess fördel avseende ergonomi och att det blir skonsammare att cykla på en sådan är din nuvarande.
 

AtEase

Medlem
Cykel för motion och pendling
Personligen tycker jag att det är mycket roligare att cykla asfalt på en racer än en cykel med rakt styre. Bara det gör det värt pengarna för mig. Men innan jag kom fram till det hade jag cykelpendlat till jobbet ett par år. Det som blev droppen så att säga var all motvind. Med rakt styre fångade jag alldeles för mycket (mot)vind, vilket är det värsta jag vet.

Hur mycket pengar du vill lägga på en cykel vet ju bara du, men från ca 8000 kr får du en cykel du kan utvecklas på ett tag utan att känna att cykeln begränsar dig (ärligt talat är det väl extremt få som det sistnämnda är sant för, jag menar känslan snarare än faktisk prestation).

Eller vad säger ni andra om ovanstående?

Nu är jag i lite sämre form, så det går långsammare på racern nu än det gjorde på blytung hybrid när jag var i form för Vätternrundan 2018. Övriga råd du fått är väldigt kloka.
 

DanielS

Aktiv medlem
Cykel för motion och pendling
Sen är lämpligt däcktryck också beroende av hur mycket man väger. En person på 50 kg kör typiskt med lägre tryck än en som väger det dubbla.
Rätt däckstryck diskuteras ju rätt mycket här, men om man kollar cyklister ute på stan så tror jag för lågt tryck är mycket vanligare än för högt tryck. Varje dag hamnar hjärtat i halsgropen när jag ser någon cykla ner för en trottoarkant med knappt någon luft alls i bakdäcket. :-) Pumpar man med en handpump så kräver rekommenderat tryck ganska mycket pumpande..
 

nieves

Aktiv medlem
Cykel för motion och pendling
Rätt däckstryck diskuteras ju rätt mycket här, men om man kollar cyklister ute på stan så tror jag för lågt tryck är mycket vanligare än för högt tryck. Varje dag hamnar hjärtat i halsgropen när jag ser någon cykla ner för en trottoarkant med knappt någon luft alls i bakdäcket. :-) Pumpar man med en handpump så kräver rekommenderat tryck ganska mycket pumpande..
Rekommenderat tryck betyder inte alltid nära max. Till dessa kör jag 5-6 bar (72.5 -87 psi) och aldrig någonsin nära max 7.2 bar (105 psi) det blir runt 70% av max.
Om jag nu bara fick på dom🤪 Felköp med tubeless......Dom tidigare går på med händerna.
20200716_105913.jpg
 
Cykel för motion och pendling
Jag pendlar också drygt 2mil enkel väg. Jag har en Nishiki Hybrid som jag är väldigt nöjd med. Innan den hade jag en citybike med inbyggd växel. Men den var rätt trög utanpåliggande växlar gör skillnad inbyggda växlar är tröga. Jag har en racer också den är något snabbare på landsvägen. Men trafiksituationen har mer inverkan på sluttiden. Dubbdäck är det jag märker har störst inverkan på sluttiden. Som redan sagts är hyffsat tighta kläder bra. Cyklar man regelbundet blir man starkare vare sig man vill det eller inte.
 

GoranS

Aktiv medlem
Cykel för motion och pendling
Rätt däckstryck diskuteras ju rätt mycket här, men om man kollar cyklister ute på stan så tror jag för lågt tryck är mycket vanligare än för högt tryck. Varje dag hamnar hjärtat i halsgropen när jag ser någon cykla ner för en trottoarkant med knappt någon luft alls i bakdäcket. :-) Pumpar man med en handpump så kräver rekommenderat tryck ganska mycket pumpande..
Håller med om man tittar på cyklister i gemen. Har vid något tillfälle då jag själv gått varit på väg fram till cyklist som stannat vid trafikljus med väldigt dåligt med luft i bakdäcket för att tipsa om lite påfyllning. De har dock hunnit rulla iväg innan jag kommit fram till dem.

Bland de som börjar cykla racer är det dock inte helt ovanligt med inställningen att högre tryck gör att det går snabbare och att man därför trycker i max vad däcket tål och därigenom får en väldigt, och i de flesta fall, onödigt "skumpig" resa. Fick själv rådet att ta ner trycket under min första cykelresa i Italien då jag tyckte det var väldigt skakigt när vi körde utför en väg med rätt gropig asfalt. Uppskattade rådet och har vidarebefordrat det till andra personer på resor senare.
 
Cykel för motion och pendling
Angående meka själv: Om det blir ett intresse som håller i sig lönar det sig att lära sig den biten också. Det finns massor med videos på youtube som hjälp för specifika saker. Det blir både billigare och roligare att kunna meka själv. Behöver du specialverktyg finns det säkert någon du kan låna av.
Vad det gäller cykeltyp så skulle jag föredra en racercykel till det ändamål du beskriver. Bl.a. för dess fördel avseende ergonomi och att det blir skonsammare att cykla på en sådan är din nuvarande.
Ett problem är att jag bor i lägenhet och det blir så smutsigt när jag drar upp cykeln. Ett annat är att jag är lite klen i nyporna, men jag håller med om att det vore bra kunna.
 

SGS

Aktiv medlem
Cykel för motion och pendling
Personligen tycker jag att det är mycket roligare att cykla asfalt på en racer än en cykel med rakt styre. Bara det gör det värt pengarna för mig. Men innan jag kom fram till det hade jag cykelpendlat till jobbet ett par år. Det som blev droppen så att säga var all motvind. Med rakt styre fångade jag alldeles för mycket (mot)vind, vilket är det värsta jag vet.

Hur mycket pengar du vill lägga på en cykel vet ju bara du, men från ca 8000 kr får du en cykel du kan utvecklas på ett tag utan att känna att cykeln begränsar dig (ärligt talat är det väl extremt få som det sistnämnda är sant för, jag menar känslan snarare än faktisk prestation).

Eller vad säger ni andra om ovanstående?

Nu är jag i lite sämre form, så det går långsammare på racern nu än det gjorde på blytung hybrid när jag var i form för Vätternrundan 2018. Övriga råd du fått är väldigt kloka.
Får nog ändå sägas vara en gammal sanning bland rävarna att ny (och dyr) cykel egentligen inte har så mycket att göra med faktiskt fart. Visst är cykel en materialsport sett till det faktum att man överhuvudtaget kan köpa till sig fördelar gentemot andra, men det brukar för det första mest handla om egenskaper som bli verkligt intressanta i högre hastigheter. Att kunna snitta 34km/h istf 33km/h med samma effekt, under samma runda är en stor grej för den som jagar sekunder och redan fått fart på kroppen. För den som strävar efter att överhuvudtaget nå 30km/h solo, eller cyklar ett hundratal solskensmil per år är det väldigt svårt att motivera några större utsvävningar rent ekonomiskt.

Den andra aspekten är att dyrare grejer brukar handla mycket om en viss känsla de nya, och tekniskt sett bättre, prylarna förväntas ge. Även här är vi alla olika känsliga för påverkan och intryck.

Nuförtiden är dessutom instegsgrejerna såpass mycket bättre än de var förr att det ska mycket till innan vare sig materialet eller känslan torde ge någon större begränsning i resultat. T ex har Shimano 105-serien länge setts som någon slags miniminivå för en racer när det kommer till drivlinan. En väl inställd och nyare Tiagra, eller t om Claris uppfattas av mig som fullt tillräcklig både i känsla och funktion. Nackdelen är mer vikt (liten praktisk betydelse) och färre växlar. Det sistnämnda kan vara ett problem ifall man är ute efter en viss kadens, men kan å andra sidan till viss del motverkas av ett kassettbyte. Om man dessutom lägger till det faktum att dagens landsvägscyklar brukar vara någorlunda aerodynamiskt formade, dubbel/trippelreducerade alu-ramar med kolfibergaffel och en vikt på <10kg redan i prisklassen under 10k, så inser man snart att man får mer än någonsin för pengarna.
 

CEHG

Medlem
Cykel för motion och pendling
Vad gäller att meka är det stor skillnad mellan att lära sig cykelunderhåll och att lära sig meka i mer kvalificerad mening som att byta ut delar, uppgradera etc. Det senare tar år att lära sig, beroende på hur man lär sig. Youtube räcker långt, men vägen till erfarenhet är kantad av felbeställda delar och frustration.
 
Cykel för motion och pendling
En ny cykel är nog inte så dumt för motivationen .
Men just biltema har väl ont om storlekar på sina? Och dessutom oftast kassa . Fått känslan av att du är lite mindre? Och standard strl på cykel kanske inte passar ?
Decklaton har iaf olika strl på sina och låter hyffsat prisvärda .
Tex https://www.decathlon.se/landsvagscykel-triban-rc520-id_8502389.html
Jag är medellång (kvinna), men tack för tips! Har köpt lite grejer via deras sida tidigare, men visste inte att dom säljer cyklar.

Vad gäller att meka är det stor skillnad mellan att lära sig cykelunderhåll och att lära sig meka i mer kvalificerad mening som att byta ut delar, uppgradera etc. Det senare tar år att lära sig, beroende på hur man lär sig. Youtube räcker långt, men vägen till erfarenhet är kantad av felbeställda delar och frustration.
Jag har försökt mig på underhåll som att byta däck och det är svårt utan garage/verkstad, för det blir ju smuts överallt och däcken ska alltid knorva sig. Sen är det ett sjå att få kedjan spänd samtidigt som bakhjulet ska ligga rakt... Det som tar cykelmecken några minuter tar typ ett par timmar för mig ☺
 

Bongo

Medlem
Cykel för motion och pendling
Jag är medellång (kvinna), men tack för tips! Har köpt lite grejer via deras sida tidigare, men visste inte att dom säljer cyklar.



Jag har försökt mig på underhåll som att byta däck och det är svårt utan garage/verkstad, för det blir ju smuts överallt och däcken ska alltid knorva sig. Sen är det ett sjå att få kedjan spänd samtidigt som bakhjulet ska ligga rakt... Det som tar cykelmecken några minuter tar typ ett par timmar för mig ☺
Det är lättare med en cykel med synliga växlar som inte sitter i navet. Tvätta av cykeln utomhus innan du tar in den. Om du inte har tillgång till det så räcker en spann med vatten ganska bra för att tvätta en cykel.
 

kais01

Aktiv medlem
Cykel för motion och pendling
har du inget säkert ställe satt förvara cykeln begränsar det glädjen och även tiden att äga en fin ny variant.

ett alternativ är att köpa en vikcykel som tas in på jobbet och upp i lägenheten.

jag gör så med min brompton. pendlar 2x20 km. den ser löjlig ut, men är en oväntat kompetent cykel. med rätt däck håller man med rätt ben tempo med memilerna och passerar elcyklar och hybrider utan större åthävor.
 
Cykel för motion och pendling
Det är lättare med en cykel med synliga växlar som inte sitter i navet. Tvätta av cykeln utomhus innan du tar in den. Om du inte har tillgång till det så räcker en spann med vatten ganska bra för att tvätta en cykel.
Varför är det lättare att byta däck på en cykel med utanpåliggande växlar?

Ja det kanske kan funka och köra med fuktig duk! Tror tyvärr grannarna skulle gnälla om jag duschade cykeln. Ska se över mina verktyg och googla lite.
 
Cykel för motion och pendling
har du inget säkert ställe satt förvara cykeln begränsar det glädjen och även tiden att äga en fin ny variant.

ett alternativ är att köpa en vikcykel som tas in på jobbet och upp i lägenheten.

jag gör så med min brompton. pendlar 2x20 km. den ser löjlig ut, men är en oväntat kompetent cykel. med rätt däck håller man med rätt ben tempo med memilerna och passerar elcyklar och hybrider utan större åthävor.
Kräver inte det att du trampar som en tok? Eller har du jättemånga växlar...?
 

kais01

Aktiv medlem
Cykel för motion och pendling
har flera bromptons, men skillnad i fart mellan den med 20 resp 2 växlar är några kmh i genomsnitt på min pendling.

på min tvåväxlade med alltså endast två landsvägssnabba växlar har jag i mogen ålder och halvbra kondition cyklat 90 km flackt landskap på egen hand 29kmh i genomsnittsfart, och i klunga en 45km-runda i 34,5 kmh. sedan 80talet gällande världrekord i fart 200m sträcka på uppesittande cykel på ca 82 kmh är satt av jim glover på en liknande femväxlad minicykel med 17 tums hjul. det är faktiskt sant.

utväxling är alltså viktig, kompenserar på asfalt i praktiken så liten hjulstorlek som 16-17 tum. och som sagt så länge du har rätt utväxling behöver du egentligen du inte så många växlar. inte för fart i sig.

men sen finns det andra aspekter, man kan ju till exempel bli trött, och då är det bra med en växel strax intill. särskilt vill man ha tätt mellan de snabbaste 2-3 växlarna, säg för en kvinnlig hyggligt tränad pendlare 70-95 växeltum (se nedan) men sedan minst en växel på 25-35 växeltum som gör att du klarar vilken backe som helst. ja, och sedan några växlar däremellan.

med 5-6 välavvägda växlar vill jag påstå att man når tillräckligt långt för näranog så snabb pendling man kan prestera, detta så länge högsta växeln är anpassad till benstyrkan. och det reglerar din cykelhandlare till låg kostnad på 10 minuter via byte av kuggkransen vid baknavet.

skulle du välja just en brompton kommer den 6-växlade räcka till utan vidare,

oavsett cykel stanna gärna på den nivån 5-7 växlar om det är navväxel du önskar; flerväxlade nav är tunga, dyra och ibland tungtrampade saker. med utanpåliggande växlar finns inte den begränsningen

(växeltum gear inches är den framräknade hjulstorleken som pedalerna tycks kopplade till. direktutväxling typ som en enhjuling alltså 26-28 växeltum, en höghjuling har ca 55 tum stort hjul och följdaktligen 55 växeltum, och en påkostad tävlingracer cirka 115 på högsta växeln. en vanlig treväxlad standardhoj har typ 40-55-80 vilken en normalstark bör kunna varva ur en kort stund på plan väg. min tvåväxlade minicykel har i sammanhanget höga 72 och 92, men den är ombyggd)
 

kais01

Aktiv medlem
Cykel för motion och pendling
och ett litet helvete på nav-växlade bakhjul. lättare vid punkalagning lämna kvar hjulet i ramen.

byta däck är ändå ett sällan-projekt.
 
Cykel för motion och pendling
har flera bromptons, men skillnad i fart mellan den med 20 resp 2 växlar är några kmh i genomsnitt på min pendling.

på min tvåväxlade med alltså endast två landsvägssnabba växlar har jag i mogen ålder och halvbra kondition cyklat 90 km flackt landskap på egen hand 29kmh i genomsnittsfart, och i klunga en 45km-runda i 34,5 kmh. sedan 80talet gällande världrekord i fart 200m sträcka på uppesittande cykel på ca 82 kmh är satt av jim glover på en liknande femväxlad minicykel med 17 tums hjul. det är faktiskt sant.

utväxling är alltså viktig, kompenserar på asfalt i praktiken så liten hjulstorlek som 16-17 tum. och som sagt så länge du har rätt utväxling behöver du egentligen du inte så många växlar. inte för fart i sig.

men sen finns det andra aspekter, man kan ju till exempel bli trött, och då är det bra med en växel strax intill. särskilt vill man ha tätt mellan de snabbaste 2-3 växlarna, säg för en kvinnlig hyggligt tränad pendlare 70-95 växeltum (se nedan) men sedan minst en växel på 25-35 växeltum som gör att du klarar vilken backe som helst. ja, och sedan några växlar däremellan.

med 5-6 välavvägda växlar vill jag påstå att man når tillräckligt långt för näranog så snabb pendling man kan prestera, detta så länge högsta växeln är anpassad till benstyrkan. och det reglerar din cykelhandlare till låg kostnad på 10 minuter via byte av kuggkransen vid baknavet.

skulle du välja just en brompton kommer den 6-växlade räcka till utan vidare,

oavsett cykel stanna gärna på den nivån 5-7 växlar om det är navväxel du önskar; flerväxlade nav är tunga, dyra och ibland tungtrampade saker. med utanpåliggande växlar finns inte den begränsningen

(växeltum gear inches är den framräknade hjulstorleken som pedalerna tycks kopplade till. direktutväxling typ som en enhjuling alltså 26-28 växeltum, en höghjuling har ca 55 tum stort hjul och följdaktligen 55 växeltum, och en påkostad tävlingracer cirka 115 på högsta växeln. en vanlig treväxlad standardhoj har typ 40-55-80 vilken en normalstark bör kunna varva ur en kort stund på plan väg. min tvåväxlade minicykel har i sammanhanget höga 72 och 92, men den är ombyggd)
Wow det låter ju helt otroligt, att du har pinnat på så bra med en sån liten cykel! 🙂 Men jag gissar att jag hade tyckt att din tvåväxlade brompton är jättetrög? I mitt huvud ser jag två mycket små kugghjul, som man kan välja mellan, som driver bakhjulet framåt.

Vet du var jag kan jag läsa om utväxling från grunden? Ditt inlägg var rätt tekniskt och jag förstår inte så mycket just nu.

Har ingen uppfattning alls om växlarna bör vara utanpå eller inuti. Vill bara ha en bekväm och snabb cykel. Om det är möjligt att få båda förstås.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer