Cykel för novis, vad ska man tänka på?

SkateBlind

Medlem
Jag är helt novis på cykel, men har börjat inse att det kan vara ett bra komplement till löpningen och kanske att man kan uppskatta det bättre nu.

I dagsläget äger jag en Fixie från Fixie INC, alltså efter att Bikester tog över märket.
Jag känner väl att den är fullt och tillräckligt för att cykla till stan etc. Men nu har jag börjat fundera på att pendla till jobbet för att få vardagsmotion och letar därför en mer kompetent hoj.

Så mängder med frågor har ju kommit upp, kanske kan ni hjälpa mig att svara. Prisidé? Ja max 15000kr, men då tillkommer skor/pedaler upptill på det.
Jag jagar inte några tider eller liknande, men vill ha en cykel som jag kan använda idag och även kan växa med, byta komponenter utefter att man ser vad man vill ha.

Men hur ska man tänka? Alu, stål eller kolfiber? Vad vinner man på de olika materialen? Var märker jag som nybörjare av det? Är en kolfiberram mycket styvare eller vad är det som gör att kolfiber är bra, kontra stål eller alu.

Växelgrupp? Pendlingen till jobbet är plant eller något nedför vilket då ger plant eller något uppför på vägen hem. Givetvis när solen skiner så kanske man vill lägga till lite extra rutt, så vad för växelgrupp skall man välja? Har hört från en kollega att Shimano 105 är ett bra insteg.

Hjul? Spelar det så stor roll i början eller kan man gå på det som cykeln kommer med?

Ska man köpa färdigt kit eller kan man komma bättre i pris genom att köpa komponenter för sig?

Ja som ni förstår så har jag "tummen mitt i handen" när det gäller kunskap om cyklar, men jag brukar reda ut det mesta med lite läsning/youtube.

Tack för er hjälp :)

Men hur ska man tänka? Alu, stål eller kolfiber? Vad vinner man på de olika materialen? Var märker jag som nybörjare av det?
På en pendlarcykel är det ganska skitsamma. Alu är billigast och funkar utmärkt, kolfiber blir väldigt dyrt och nog inget du vill parkera på stan.

Är en kolfiberram mycket styvare eller vad är det som gör att kolfiber är bra, kontra stål eller alu.
Låg vikt och tillverkaren är inte låst till att svetsa ihop olika rör utan kan forma den hur som helst.

Ska man köpa färdigt kit eller kan man komma bättre i pris genom att köpa komponenter för sig?
Det blir betydligt dyrare att köpa ram och komponenter för sig, komplett cykel är mycket mer prisvärt.

En tydlig beslutspunkt som är bra att ta tidigt. Vill du ha
- lätt
- stökigt
- i-praktiken-omöjligt
att använda bra skärmar? På en pendelcykel är för mig svaret "lätt". Och då faller urvalet till cyklar med fasta fästpunkter. (Andra åsikter dyker strax upp i tråden.)

De största frågorna platt styre eller bockstyre respektive vilket underlag du kommer cykla på. Om du vill ha platt så bör du välja en hybrid UTAN dämpad framgaffel. Om du vill ha bockstyre så bär du välja en "allroad" eller en "gravel". Om de hittar någon genväg till jobbet på stig så kan det vara aktuellt med en mountainbike, enligt mig utan fjädring bak.

Däckbredd bör oavsett allt vara > 30 mm.

På en pendlarcykel är det ganska skitsamma. Alu är billigast och funkar utmärkt, kolfiber blir väldigt dyrt och nog inget du vill parkera på stan.

Låg vikt och tillverkaren är inte låst till att svetsa ihop olika rör utan kan forma den hur som helst.

Det blir betydligt dyrare att köpa ram och komponenter för sig, komplett cykel är mycket mer prisvärt.

Tack för svaren.
Nu har jag garage hemma och cykelparkering innanför låsta grindar på jobbet, så det blir ju inte att parkera på stan, då tar jag fixien om jag ska till stan.

Ok, ja det är ju rimligt, stål/alu är ju mer låsta då helt enkelt med dimensioner med mera.

Jag har försökt hålla koll på både nytt och begagnat, men med begagnat så känns det som att man måste veta vad man gör. Men då fortsätter jag kolla nytt och färdigt kit så att säga.

En tydlig beslutspunkt som är bra att ta tidigt. Vill du ha
- lätt
- stökigt
- i-praktiken-omöjligt
att använda bra skärmar? På en pendelcykel är för mig svaret "lätt". Och då faller urvalet till cyklar med fasta fästpunkter. (Andra åsikter dyker strax upp i tråden.)
Jag känner mig själv och kommer troligen cykla finväder främst, men med det sagt man vet aldrig med vädret i sverige. Köpte mig en ass saver till fixien, den räddar förvisso ass, men ryggen är blöt :)

De största frågorna platt styre eller bockstyre respektive vilket underlag du kommer cykla på. Om du vill ha platt så bör du välja en hybrid UTAN dämpad framgaffel. Om du vill ha bockstyre så bär du välja en "allroad" eller en "gravel". Om de hittar någon genväg till jobbet på stig så kan det vara aktuellt med en mountainbike, enligt mig utan fjädring bak.

Däckbredd bör oavsett allt vara > 30 mm.
Jag har tänkt mig bockstyre, men jag vet egentligen inte, jag har kört ett platt och smalt styre på fixien och när jag cyklar på andras cyklar med "brett" styre så brukar det kännas märkligt, kanske ska ta en tur till min sportson och prova lite.

konsekvent pendling i regn och salt sliter hårt på en cykel, och man kan gärna ha en extra slitcykel av typen sleeper till detta, och spara pengarna till en andra fincykel, som det iofs kan pendlas på utvalda dagar.

tänk på att trygg parkering kan vara ett problem. finns inga lås som mer än hjälpligt står emot batterivinkelslipar.

mitt standardsvar på en snabb och rolig cykel för pendling som man har chans behålla är en helstel äldre highend därför lätt 26a som man efterutrustar med skärmar och pakethållare. ointressant på hälerimarknaden och därför för buset. man kan få optimera växlarna, och förstås byta till lättrullande däck.

på fråga b svarar jag brompton.

Senast ändrad:
Jag köpte en Scott Speedster Gravel begagnad med 105 delar i somras. Funkar jättebra för pendling 10-25km enkel väg (beroende på vilken väg jag väljer) på asfalt. Såg en här på Happy till salu för någon dag sedan med skärmar, osäker på pedaler). Rekommenderar varmt!

Som det svaras ovanför:
Köpa i delar är dyrare än hel cykel.
Man vill ha skärmar på en pendelcykel även om man tänkt sig bara finvädercykla, det kan vara blött på marken efter ett nattregn, det kan komma en skur…
Jag tycker det är mycket värt att även ha pakethållare så jag slipper ha en ryggsäck som svettar ner mig.
Alla Shimanogrupper är ok, man kan titta på cyklar med Claris eller Sora för att få cykel med ”lagom” bra komponenter, dyrare än Tiagra på en brukscykel är rent slöseri, dyrare än 105 för en motionär-elitpendlare är bara fåfänga.

Jag köpte en Scott Speedster Gravel begagnad med 105 delar i somras. Funkar jättebra för pendling 10-25km enkel väg (beroende på vilken väg jag väljer) på asfalt. Såg en här på Happy till salu för någon dag sedan med skärmar, osäker på pedaler). Rekommenderar varmt!
Tyvärr för liten om det var den gula du tänkte på.

Som det svaras ovanför:
Köpa i delar är dyrare än hel cykel.
Man vill ha skärmar på en pendelcykel även om man tänkt sig bara finvädercykla, det kan vara blött på marken efter ett nattregn, det kan komma en skur…
Jag tycker det är mycket värt att även ha pakethållare så jag slipper ha en ryggsäck som svettar ner mig.
Alla Shimanogrupper är ok, man kan titta på cyklar med Claris eller Sora för att få cykel med ”lagom” bra komponenter, dyrare än Tiagra på en brukscykel är rent slöseri, dyrare än 105 för en motionär-elitpendlare är bara fåfänga.

Ja jag tänker väl att jag köper ett färdigt koncept, men vet med mig att man ibland genom att välja delar själv kan komma billigare undan, men gissar att man lätt förköper sig för att få bättre komponenter och det kostar ju bara lite extra :)

konsekvent pendling i regn och salt sliter hårt på en cykel, och man kan gärna ha en extra slitcykel av typen sleeper till detta, och spara pengarna till en andra fincykel, som det iofs kan pendlas på utvalda dagar.

tänk på att trygg parkering kan vara ett problem. finns inga lås som mer än hjälpligt står emot batterivinkelslipar.

mitt standardsvar på en snabb och rolig cykel för pendling som man har chans behålla är en helstel äldre highend därför lätt 26a som man efterutrustar med skärmar och pakethållare. ointressant på hälerimarknaden och därför för buset. man kan få optimera växlarna, och förstås byta till lättrullande däck.

på fråga b svarar jag brompton.

Jag jobbar 10km hemifrån, men lämnar och hämtar barn 2-3 dagar i veckan och då tar jag bilen, så min tanke är att bara få till en extra vardagsmotion och att kunna komplettera löpningen lite för avlastning.

Tillbaka
Topp