Cykel för nybörjare, rekommendation?

ecfxsn1

Ny medlem
Hej!

Jag har tänkt köpa en ny cykel då farsans gamla Marvil börjar sjunga på sista versen.

Cykeln ska i första hand användas för daglig pendling (ca 1 mil enkel väg) och motion, men eventuellt också någon avstickare efter grusväg. Jag tänker att en hybridcykel eller någon enklare mountainbike borde passa bäst? Då jag tidigare har haft en tendens att fastna för saker och sedan tappa intresset efter några månader så vill jag helst inte lägga alltför stora summor på cykeln, så mellan 5-7k låter rimligt i min värld.

Jag har försökt läsa mig till vad som passar bäst, men utöver skivbromsar (mekanisk/hydraulisk?) och lite bredare däck så har jag inte speciellt mycket koll på vad som är "viktigt".

Som sagt, jag har ingen vidare koll men har funderat på dessa:

Ber om ursäkt ifall det är fel sorts fråga att ställa, och jag uppskattar all hjälp jag kan få! :)

Batavus

Aktiv medlem
Skärmar vill du nog ha. Och om du inte ska duscha innan du börjar jobbet föreslår jag en enklare pakethållare; du blir varm.
Jag orkar inte granska alla dina modeller, men har som regel att ta vad som är dyrast utan lull-lull.

OlOIO

Medlem
Någon speciell anledning till varför? Tänker att en dämpad framgaffel ökar komforten utifall att underlaget är ojämnt? T.ex efter grusvägar.
För att i den prisklassen är får du inte en vettig dämpad gaffel. Istället blir det någon tung trist historia som inte gör någon nytta. Om du ska cykla grus/ojämna underlag behövs inte en dämpad gaffel, det räcker gott med lite bredare däck pumpade till ett lämpligt tryck. Jag säger det samma; skippa dämpad gaffel!

BJS

Aktiv medlem
Topp