MountainDog

Medlem
Cykel för pendling
Hej,

Jag tänkte slopa SL-kortet och skaffa en cyckel istället. Kommer åka längs årstaviken på södra sidan så det är mestadels grusväg och ca 4km per väg och eventuellt någon mil på helgen men fortfarande grus/asflat. Kanske funkar det med valfri cyckel men det är ju alltid roligare med bra grejer :)

Har kikat lite på Vitus Mach 1, Specialized Sirrus 2.0 och Cannondale Bad boy 3. Tycker de alla ser bra ut och så men skulle gärna vilja ha lite tips och råd i valet.

Tänker väl mig en budget på strax under 10000 så man kan köpa cyckel,lås och hjälm för ungefär vad ett SL-kort kostar på ett år.

Kan tilläggas att jag är 180cm lång och har ett innerbensmått på 85cm så skulle tro large på de modeller som är listade ovan?

Mvh

Senast redigerad av en moderator:

velman

Aktiv medlem
Cykel för pendling
Köp inte någon med framväxel!

jag pendlar på en gammal (men bra) 26” framdänpad mtb med grova däck. Jag skrotade framväxeln förra året och nu är det mycket trevligare att pendla. Mindre strul.

Pqz

Aktiv medlem
Cykel för pendling
Köp inte någon med framväxel!

jag pendlar på en gammal (men bra) 26” framdänpad mtb med grova däck. Jag skrotade framväxeln förra året och nu är det mycket trevligare att pendla. Mindre strul.
Beror ju på vad man kör på. Själv kör jag en gravel med 11-delad 12-25 bak. Jag gillar framväxeln, särskilt med dubbdäck i snömodd och uppförsbacke.

retrieverdog

Aktiv medlem
Cykel för pendling
Jag har goda erfarenheter av Sirrus. Har åretruntpendlat på en sådan av årsmodell 2010 med 3x fram och fälgbroms i tre år. Enda jag upplevt i krångelväg är att bakväxeln frös fast vid ett tillfälle. (Det var rätt irriterande, men jag hade iallafall tre klingor att välja på fram 😄)

Cykeln håller fortfarande ihop, ser hyggligt fräsch ut och har inte krävt annat än normalt underhåll. Skivbromsar är väl det enda jag skulle önska att den hade, men det har ju alla dina alternativ.

etnica

Aktiv medlem
Cykel för pendling
Här ett annat alternativ, racigare Hybriud. Finns i stl. Large och på rea här.

Förr skulle jag rekommenderat Scott Speedster men de har blivit dyra och svåra att hitta :(

MountainDog

Medlem
Cykel för pendling
Se till att få på skärmar. Det är absolut nödvändigt för pendling. Skall du cykla på vintern med dubbdäck så se till att du kan ha 35mm däck med skärmarna och lite marginal.
Tack för tipset! Där kanske det är lite knepigt med Cannondale då med tanke på framgaffeln? :( Bredden verkar ju dock vara ok för samtliga modeller om jag läst rätt :)

MountainDog

Medlem
Cykel för pendling

Förr skulle jag rekommenderat Scott Speedster men de har blivit dyra och svåra att hitta :(
Ja Giant har jag inte kollat på alls men ska vara rätt prisvärda? Är det något annat i specen på denna som sticker ut mot dom andra?

MountainDog

Medlem
Cykel för pendling
Jag har goda erfarenheter av Sirrus. Har åretruntpendlat på en sådan av årsmodell 2010 med 3x fram och fälgbroms i tre år. Enda jag upplevt i krångelväg är att bakväxeln frös fast vid ett tillfälle. (Det var rätt irriterande, men jag hade iallafall tre klingor att välja på fram 😄)

Cykeln håller fortfarande ihop, ser hyggligt fräsch ut och har inte krävt annat än normalt underhåll. Skivbromsar är väl det enda jag skulle önska att den hade, men det har ju alla dina alternativ.
Det låter ju bra och den såg jag det fanns bra skärmar till med! :D

BJS

Aktiv medlem
Cykel för pendling
Beror ju på vad man kör på. Själv kör jag en gravel med 11-delad 12-25 bak. Jag gillar framväxeln, särskilt med dubbdäck i snömodd och uppförsbacke.
Jag har 12-25 och 34/50 på pendlaren. Den brutala missärpendlaren har iofs 34t och 11-36. Men den har iofs alltid dubbdäck på. Alltid redo för fimbulvinter.

MountainDog

Medlem
Cykel för pendling

Men en begagnad speedster kanske, det verkar finnas inom budget :)

LWB

Aktiv medlem
Cykel för pendling
Har du möjlighet att låsa cykeln ordentligt på jobbet, eller rentav ha den inne på jobbet?

Fruktansvärt neggigt att påminna om stöldrisken, men jag får ont i magen bara av tanken på att komma ned till ett kapat lås och ett tomt cykelställ när man ska sätta sig och köra hem.

Jag skaffade en separat kedja som jag hade fastlåst på jobbet så slapp jag släpa den med mig varje dag.

Med det sagt, klart du ska cykla!!!

Pugilism

Aktiv medlem
Cykel för pendling
Om du tänker ha bråttom till jobbet/ köra fort är Årstavikens södra sida ganska kass. Mycket olika flannörer, joggare, hundar, barn och cyklister. + många skymda svängar och annat.
Min erfarenhet är att det är bättre/trevligare att köra uppe i skogen. Men, det är tveksamt att göra eftersom Stockholms stad anser att man inte får cykla där.... så jag undviker oftast Årstaviken nuförtiden.

tobiascyklar

Aktiv medlem
Cykel för pendling
Förutsätter att du pendlar året om.

I budgeten skall kanske finnas cykelväskor, stänkskärmar, regnkläder, damasker, hjälm, dubbdäck (räcker fram) osv?

Perfekt pendlarcykel har remdrift, dynamodrivna lysen och integrerad bakväxel. Det får dock inte plats i budget och är mycket attraktivt begagnat . Det som drar mest underhåll på en sådan vid vinterpendling i Stockholm är skivbromsar, men svårt komma undan.

Denna är överprisad, och saknar dynamo, men skulle funka som lyxpendlare för din sträcka. Du kan komplettera med dynamo och lysen för 2-3 tusen. Kan vara ngt för liten men borde funka. Om du prutar till max 6000.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Scott Sub 10 Speed https://www.blocket.se/annons/stockholm/scott_sub_10_speed/101657814

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Cykel för pendling

I budgeten skall kanske finnas cykelväskor, regnkläder, damasker, hjälm, dubbdäck (räcker fram) osv?

Perfekt pendlarcykel har remdrift, dynamodrivna lysen och integrerad bakväxel. Det får dock inte plats i budget och är mycket attraktivt begagnat .

Denna är överprisad, och saknar dynamo, men skulle funka som lyxpendlare för din sträcka. Du kan komplettera med dynamo och lysen för 2-3 tusen. Kan vara ngt för liten men borde funka. Om du prutar till max 6000.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Scott Sub 10 Speed https://www.blocket.se/annons/stockholm/scott_sub_10_speed/101657814

+1

Jag har en likadan fast med skärmar mm. Det har gått väldigt bra att pendla med batterilysen. Skärmar är inte dyra och ett måste för vinterpendling. Pendling öht, det regnar ju rätt ofta.
Och som vanligt; 20000 km+ utan annat underhåll ön någon tvätt då och då.
Om storleken på cykeln i annonsen är L borde den passa dig perfekt, vi är lika ståtliga både till ben och längd.

tobiascyklar

Aktiv medlem
Cykel för pendling
+1

Jag har en likadan fast med skärmar mm. Det har gått väldigt bra att pendla med batterilysen. Skärmar är inte dyra och ett måste för vinterpendling. Pendling öht, det regnar ju rätt ofta.
Och som vanligt; 20000 km+ utan annat underhåll ön någon tvätt då och då.
Om storleken på cykeln i annonsen är L borde den passa dig perfekt, vi är lika ståtliga både till ben och längd.
Trodde den var M, kollade inte så noga. Jag har också en likadan, och jag har kittat den med dynamo, pakethållare och Portland fenders. Men bromsarna behöva jag tom byta ok på vartannat år, och de skriker för det mesta.

Pfaff

Aktiv medlem
Cykel för pendling
Trodde den var M, kollade inte så noga. Jag har också en likadan, och jag har kittat den med dynamo, pakethållare och Portland fenders. Men bromsarna behöva jag tom byta ok på vartannat år, och de skriker för det mesta.

Bytt bromsklossar en gång. Cyklar, det här med att bromsa är överdrivet 😁
(Malmö är platt och saltsnömodd lyser i regel med sin frånvaro, tack&lov)

MountainDog

Medlem
Cykel för pendling
Har du möjlighet att låsa cykeln ordentligt på jobbet, eller rentav ha den inne på jobbet?

Fruktansvärt neggigt att påminna om stöldrisken, men jag får ont i magen bara av tanken på att komma ned till ett kapat lås och ett tomt cykelställ när man ska sätta sig och köra hem.

Jag skaffade en separat kedja som jag hade fastlåst på jobbet så slapp jag släpa den med mig varje dag.

Med det sagt, klart du ska cykla!!!
Det är nog väldigt befogad fråga men ja det är ett skyddsrum med kodlås :)

jag skaffat ett kryptonite evolution 4 std bygellås men kanske kedja är att föredra?

MountainDog

Medlem
Cykel för pendling

I budgeten skall kanske finnas cykelväskor, stänkskärmar, regnkläder, damasker, hjälm, dubbdäck (räcker fram) osv?

Perfekt pendlarcykel har remdrift, dynamodrivna lysen och integrerad bakväxel. Det får dock inte plats i budget och är mycket attraktivt begagnat . Det som drar mest underhåll på en sådan vid vinterpendling i Stockholm är skivbromsar, men svårt komma undan.

Har beställt hjälm och lås men sen ska ju stänkskrämar och så till med som du säger. Det kanske man kan låta gå lite utöver budgeten i värsta fall. Har precis gått från att ha sålt bilen så allt blir ju billigt nästan i jämförelse :)

Tack för tipset! Ska kolla om den finns kvar och vad det är för storlek på Ramen.

Har även hittat en canndondale quick 1 från 2022 för samma pris som scott:en. Det är ju dock inte remdrift och inte integrerad bakväxel...

Peter G

Aktiv medlem
Cykel för pendling
Som sagt det blev Frankenstein-fult bygge, och stänkte som fan. :rolleyes:
20190713_124839.jpg

MountainDog

Medlem
Cykel för pendling

Commuter 5 finns ju för 12k och i lager såg jag, en sån med skärmar på är väl ett alternativ kanske?

BJS

Aktiv medlem
Cykel för pendling
..men går utmärkt att pendla på ändå.
Nja.... nä. SMHI har inte alltid rätt och att cykla i regn utan skärmar är banne mig inte någon njutning med bibsen fulla med sand, drivlina som knastrar och ansiktet prickigt.

Blir ännu värre om man kör dry-lube. Då kvittrar drivlinan som fågelavdelningen på ett välsorterat zoo. För givetvis slutar det att regna när "oljan" är bortsköljd och byssorna är en sandlåda....

Kashedian

Aktiv medlem
Cykel för pendling
Jag har en gammal Nishiki Cross Road i storlek L med skivbromsar som behöver nya däck, vajer och kassett.

Du kan få den för 3-4k (inkl renovering) beroende på hur bra kompenentgrupp jag ska sätta på den. Då kommer du undan billigt jmf med vad som länkats iaf.

Har några coola stålramar att bygga från grunden med också, men de tar bara fälgbroms.

Senast ändrad:

MountainDog

Medlem
Cykel för pendling
Jag har en gammal Nishiki Cross Road i storlek L med skivbromsar som behöver nya däck, vajer och kassett.

Du kan få den för 3-4k (inkl renovering) beroende på hur bra kompenentgrupp jag ska sätta på den. Då kommer du undan billigt jmf med vad som länkats iaf.
Ja det kanske är ett bättre alternativ! Hur ser det ut med skärmar och så på den?

Kollade lite på Cube Hyde Pro/race nu med, Det blir lätt en ond spiral uppåt i budget....

Topp