Cykel för vardags"pendling", cykelvagn och äventyr

Berbatov

Ny medlem
Hej
Vi har precis införskaffat en Thule cykelvagn (Chariot Sport 2) I samma veva insåg jag också att det är dags att köpa en ny cykel.
Min nuvarande cykel, en Vega, faller snart ihop. Min omgivning är överraskade att cykeln fortfarande rullar :). Att cykla till jobbet har funkat bra, men litar inte längre på cykeln för att köra runt vår son.
Målet är även att börja cykla året om. Till jobbet är det en sträcka på 4-5 km enkelväg (asfalt). Men jag går snart på pappaledighet och då är planen att utforska stad och närområden på cykel.
Jag har läst detta forum dag och natt den senaste veckan för att sätta mig in i "cykeldjungeln" :) då detta har varit helt nytt område.
Sammanställt följande:
Kriterierna: en lätt cykel (max 12 kg), lätt skött, rak styre, stel framgaffel, bekväm och någorlunda upprätt sittposition, hydrauliska bromsar, Max 11 växlar (en växelslinga), stabila däck för varierande underlag, möjlighet till cykelstöd mitten av cykeln, möjlighet till dubbdäck, dam variant helst (för enkel på- och avstigning), max 10 000 kr
De alternativ som jag har just nu som uppfyller många kriterier men inte alla:
- Specialized Sirrus x 3.0 - 10 000kr,
- Merida Crossway Urban 300 (cykelstödet är bak på cykeln, försvårar parkering när cykelvagnen är på. Läste även en recension ( modellen Urban 500) om att däcken inte var dom bästa när det är blött) - 10 000kr
- En bubblare är White SC Lite FF Ane 20 dock så har den 30 växlar - 8000kr

Vad är er rekommendation? Har jag missat någon modell? Eller har jag snöat in mig för mycket på hybridcyklar?
Tack på förhand

NickPick

Aktiv medlem
Canyon roadlite?
Dubbdäck vet jag inte dock.

En vanlig 29" MTB med lättrullade däck?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Canyon roadlite?

Skulle nog hellre välja hybrid. Mtb har ju dämpgaffel etc, så där betalar man för saker man inte riktigt behöver.

TS, jag skulle rekommendera att skippa kravet på damram. Herr-ram är en klart bättre konstruktion = hållbarare/styvare för varje given vikt.

Stöd i baktriangeln har jag på en av de cyklar jag har kört vår chariot med. Jag skulle faktiskt välja stöd där hellre än nära vevlagret. Det man behöver ha koll på är att stödet behöver vara förlängt ”nedåt” alltså mot marken, så att det inte tar emot kopplingen. Jag har en sån här som har passat superbra på min Rose-cross: https://www.rosebikes.se/hebie-661-...6-28-ksa-40-2674390?product_shape=shiny+black

Berbatov

Ny medlem
Canyon roadlite?

Ska ta en titt på Canyon igen. Jag vet att jag valde bort det som ett alternativ p.g.a vissa kriterier. Kommer inte ihåg vad det var nu. Tror det var kopplat till att jag helst ville köpa av en lokal återförsäljare.

Berbatov

Ny medlem
Skulle nog hellre välja hybrid. Mtb har ju dämpgaffel etc, så där betalar man för saker man inte riktigt behöver.

TS, jag skulle rekommendera att skippa kravet på damram. Herr-ram är en klart bättre konstruktion = hållbarare/styvare för varje given vikt.

Stöd i baktriangeln har jag på en av de cyklar jag har kört vår chariot med. Jag skulle faktiskt välja stöd där hellre än nära vevlagret. Det man behöver ha koll på är att stödet behöver vara förlängt ”nedåt” alltså mot marken, så att det inte tar emot kopplingen. Jag har en sån här som har passat superbra på min Rose-cross: https://www.rosebikes.se/hebie-661-...6-28-ksa-40-2674390?product_shape=shiny+black
Tusen tack för länktipset! :) Och angående damram så har du en bra poäng där utifrån konstruktion och hållbarhet. Det tänkte jag inte på.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Tusen tack för länktipset! :) Och angående damram så har du en bra poäng där utifrån konstruktion och hållbarhet. Det tänkte jag inte på.
Den stora fördelen en damram har är att om man sätter avkomman på en cykelsits, så blir det snäppet enklare att stiga på hojen. Man brukar ju i vanliga fall svänga bak benet bakom sadeln för att komma upp när man har herram, och man vill helst undvika att ge minime en roundhouse kick i nyllet. 🤪

Berbatov

Ny medlem
Såg att vikten låg på 13.4 kg men fördelen med navväxel och remdrift kanske överväger detta? :) Såg också att det fanns bra deals på denna cykel just nu.
Jag är inte helt nöjd med CUBE...

Berbatov

Ny medlem
Jag är inte helt nöjd med CUBE...
...Tydligen så tål inte navet svenskt väder och rostar ihop...- Tack för "varningen"

thomaslundstrom

Aktiv medlem
...Tydligen så tål inte navet svenskt väder och rostar ihop...- Tack för "varningen"
Min fru har en Cube med 7 eller 8 vxl navväxel, okänt om det är nexus eller alfine, dock kedja istf rem. Den är minst 5, ev upp till 10 år gammal och har än så länge inte haft problem med skånsk saltvinter. Hon är helt ointresserad av cykelunderhåll och jag mekar helt ärligt hellre på mina cyklar. Så den har fått lite olja på kedjan då och då, samt fått bromsarna snabb-luftade en gång. Jag är galet nöjd med underhållsfriheten på den cykeln.

Jag misstänker att Petrolhead fick ett måndagsexemplar. Det är första shimanonavväxeln jag hör om som går sönder så snabbt.

karin.i

Ny medlem
Hej
Vi har precis införskaffat en Thule cykelvagn (Chariot Sport 2) I samma veva insåg jag också att det är dags att köpa en ny cykel.
Min nuvarande cykel, en Vega, faller snart ihop. Min omgivning är överraskade att cykeln fortfarande rullar :). Att cykla till jobbet har funkat bra, men litar inte längre på cykeln för att köra runt vår son.
Målet är även att börja cykla året om. Till jobbet är det en sträcka på 4-5 km enkelväg (asfalt). Men jag går snart på pappaledighet och då är planen att utforska stad och närområden på cykel.
Jag har läst detta forum dag och natt den senaste veckan för att sätta mig in i "cykeldjungeln" :) då detta har varit helt nytt område.
Sammanställt följande:
Kriterierna: en lätt cykel (max 12 kg), lätt skött, rak styre, stel framgaffel, bekväm och någorlunda upprätt sittposition, hydrauliska bromsar, Max 11 växlar (en växelslinga), stabila däck för varierande underlag, möjlighet till cykelstöd mitten av cykeln, möjlighet till dubbdäck, dam variant helst (för enkel på- och avstigning), max 10 000 kr
De alternativ som jag har just nu som uppfyller många kriterier men inte alla:
- Specialized Sirrus x 3.0 - 10 000kr,
- Merida Crossway Urban 300 (cykelstödet är bak på cykeln, försvårar parkering när cykelvagnen är på. Läste även en recension ( modellen Urban 500) om att däcken inte var dom bästa när det är blött) - 10 000kr
- En bubblare är White SC Lite FF Ane 20 dock så har den 30 växlar - 8000kr

Vad är er rekommendation? Har jag missat någon modell? Eller har jag snöat in mig för mycket på hybridcyklar?
Tack på förhand
Har själv en Canyon Roadlite, skulle väl säga att sittställningen är rätt framåtlutad och att den inte tar så värst breda däck eller breda dubbdäck. Passar dock mina behov bra!

Sambon har Whiten i motsvarande herrmodell och han är nöjd! Mer upprätt sittställning, bredare däck. 3 klingor var en kompromiss mot att få bra växlar. Fördelen med XXL är väl om man lyckas timea in deras erbjudanden kan man få bra rabatt.

En modell till du kan kolla på är Nishiki Pro sld som många lokala handlare säljer.

Kungmackan

Ny medlem
Jag har en Merida Crossway 300 och den fungerar utmärkt att dra vagn samt köra runt med barnstol. Hyggligt lätt. Singelklinga och hydrauliska bromsar. Ganska upprätt körställning men ändå effektiv. Rekommenderas!

rouster

Aktiv medlem
Cube SL road Pro uppfyller väl de flesta kraven? Vet inte vart man kan montera ställ däremot. Typ 9000 sek
C351200_27646.jpg

Cube-SL-Road-Pro-2020.jpg

Jacke89

Aktiv medlem
Jag drar runt min Thule och barnstol med en Cube mtb den har rätt lågt topprör så man stiger av och på lätt, köpt ett passande stöd, samt lite snabbare asfaltsdäck... Men som någon här visa finns de likande varianter med bl.a. stel framgaffel som är mer optimalt

Bilagor

Berbatov

Ny medlem
Jag har en Merida Crossway 300 och den fungerar utmärkt att dra vagn samt köra runt med barnstol. Hyggligt lätt. Singelklinga och hydrauliska bromsar. Ganska upprätt körställning men ändå effektiv. Rekommenderas!
Tack för rekommendation! :) Ett par frågor:
  • Hur löste du "problemet" med cykelstödet där bak när du har cykelvagnen?
  • När du valde storlek, överensstämde tillverkarens rekommendation utifrån dina mått? Ex, jag är 170cm lång, och rekommendationen är då 48cm
  • Använder du däcken året om? Finns det utrymme för bredare däck?
Tack på förhand.

Berbatov

Ny medlem
Cube SL road Pro uppfyller väl de flesta kraven? Vet inte vart man kan montera ställ däremot. Typ 9000 sek
Visa bilaga 415146
Visa bilaga 415147
Denna modell hade jag missat helt. Tack för tipset! Den uppfyller de flesta kraven. Vet du om det finns flera skillnader på denna jämfört med Cube Urban Hyde Pro som har smalare däck, mindre växlar och nästan 2kg tyngre. Priset är dock det samma. Försöker förstå om det finns andra skillnader mellan Road vs Hyde modellerna.

Kungmackan

Ny medlem
Tack för rekommendation! :) Ett par frågor:
  • Hur löste du "problemet" med cykelstödet där bak när du har cykelvagnen?
  • När du valde storlek, överensstämde tillverkarens rekommendation utifrån dina mått? Ex, jag är 170cm lång, och rekommendationen är då 48cm
  • Använder du däcken året om? Finns det utrymme för bredare däck?
Tack på förhand.
Hej, det har inte varit något problem med stödet. Hade mittplacerat på förra cykeln och upplevde den som mer ostabil. Sen är det så att risken finns att cykeln ramlar omkull när barnen klättrar i. Jag har en billig (tung) vagn och med två barn i blir det många kilon på stödet. Den har dock inte stegrat för mig.

Storleken funkar för mig. Är 192 och har största ramen. Standover är högt men det är en stor cykel jag har.
Det finns inte mkt utrymme för större däck då stagen på skärmarna tar i då. Dock fungerar däcken som följer med ok. 37-622.
körde med dubbade Schwalbe i 35 bredd utan problem i vintras.

Jag har inte haft några problem alls under de två säsonger jag haft den. Nöjd! Enda som är att ibland önskar jag en större framklinga än den 36 som sitter på. Bara när man kör riktigt fort, blir hög kadens. Men när jag kör med barn eller till jobbet så funkar det bra.

Berbatov

Ny medlem
Hej, det har inte varit något problem med stödet. Hade mittplacerat på förra cykeln och upplevde den som mer ostabil. Sen är det så att risken finns att cykeln ramlar omkull när barnen klättrar i. Jag har en billig (tung) vagn och med två barn i blir det många kilon på stödet. Den har dock inte stegrat för mig.

Storleken funkar för mig. Är 192 och har största ramen. Standover är högt men det är en stor cykel jag har.
Det finns inte mkt utrymme för större däck då stagen på skärmarna tar i då. Dock fungerar däcken som följer med ok. 37-622.
körde med dubbade Schwalbe i 35 bredd utan problem i vintras.

Jag har inte haft några problem alls under de två säsonger jag haft den. Nöjd! Enda som är att ibland önskar jag en större framklinga än den 36 som sitter på. Bara när man kör riktigt fort, blir hög kadens. Men när jag kör med barn eller till jobbet så funkar det bra.
Beställde precis en Merida Crossway Urban 300. Pricken över i:et var just din erfarenhet av denna cykel i kombination med cykelvagn :) Tack för alla tips och råd!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer