Mentalt så är cyklister gående med hjul. Det bär emot i märgen att ta en omväg och tillsammans med att cyklar ofta leds lite hit och dit när bilar och gående fått sitt så blir det problem. (se tex bild nedan, istället för raka vägen längst vattnet så ska man cykla runt, upp för en backe och ner för en backe, förbi ett antal interaktioner med bilar och hästar...) Men håller med om att det är ett jätteproblem att en klick hänsynslösa skapar en bild av cyklister som är väldigt trist. Det lustig är att det sen inte räcker att anpassa farten, le mot alla och tydligt visa att man ser hundar och ungar, man blir fortfarande påhoppad utifrån beteendet som den lilla klicken galningar står för. Framför allt om det står en (felaktig) förbudsskylt nån stans. Det skulle behövas en motsvarighet till bilarnas gångfartsområde på vissa bitar, men troligen skulle galningarna skita i det och samtidigt plötsligt se det som en rättighet att hålla fri fart där "gångfart" slutar.
Lite utifrån nyfikenhet, hände det faktiskt olyckor eller var det incidenter? Som motvikt till allt ovan så tycker jag att vissa gående har en tendens att se varje cykelpassage som en nästanolycka fast det egentligen aldrig var nära att hända nåt.
Visa bilaga 535019