Cykel från bikester, söndrig bakväxel?

Meistro

Medlem
Fick hem en hardtail från bikster igår med nån skada på bakväxeln så att växelörat var böjt så att bakväxeln ligger dikt an mot ekrarna. Nån böjning även på bakväxeln i sig, ant fabriksfel eller transportskada.

Mailade imorse men fick inget svar. Vill lixom ut och bajka direkt, vad gör man nu? Tips mottages.

Meistro

Medlem
Tanken var mer följande, kan man på egen hand köpa en ny bakväxel och få pengar emellan eller tror ni man måste vänta på att bikester skickar en ny? (Kan säkert dröja). Något mer tips?

hungrig

Aktiv medlem
Om du inte kan vänta, köp nytt och kom ut och cykla. Du kommer ändå böja en bakväxel förr eller senare...

Meistro

Medlem
Har cyklat ett par år utan att lyckats böja/sabba bakväxeln på andra bajks. Då har jag ändå kört stundvis tung terräng. :)

Men jaja. Synd man inte får ett svar samma dag från bikester bara. Grr...

Jacke89

Aktiv medlem
Tanken var mer följande, kan man på egen hand köpa en ny bakväxel och få pengar emellan eller tror ni man måste vänta på att bikester skickar en ny? (Kan säkert dröja). Något mer tips?
Tveksamt dom vill få tillbaka det som är skadat för reklamation och skicka dig nya. Tar såklart sin tid och lite frustration...

OlofSx

Aktiv medlem
Jag har varit med om en liknande skada, den gången från Canyon för en massa år sedan.

Gången då var att dokumentera allt noga med foton på cykel och kartong. Canyon ansåg det var posten som gjort fel och misshandlat paketet, det fanns flertalet stickskador på lådan den gången som kom från yttre påverkan.

Jag fick packa ner allt igen och posten hämtade allt för att deras skadeavdelning skulle utvärdera. Det tog en dryg vecka innan de kom fram till att de inte tyckt de gjort något fel och återlevererade paketet. Canyon var superbra att ha att göra med, posten inte direkt. Canyon skickade ny delar (tror de även gav mig möjligheten att istället returnera) och jag kunde komma ut och cykla.

Jag tror det är en transportskada i ditt fall och jag tror bikester åtminstone vill ha bilder på cykel och låda innan de kan tänka sig skicka ersättningsdelar. Ev. vill de hellre ha tillbaka hela alltet och skickar dig en helt ny cykel istället. På sätt och vis är ju det enklast, då behöver de inte ödsla support-tid vilket är dyrt som tusan för dem om du skulle misslyckas med att fixa cykeln eller det framkommer att det finns mer skador som du inte upptäckt ännu.

Så om jag var du skulle jag bita i det sura äpplet och bara vänta på bikesters svar.

Manurhin2

Aktiv medlem
Om det är en enklare grupp är det en ickefråga om du är cykelsugen. Dokumentera skador och byt och cykla. Går inte reklamationen igenom kostar det ändå bara småpengar.
Är det dyra prylar skulle jag avvakta.

M

DanielS

Aktiv medlem
Nja ibland så kan man få en liknande lösning. Jag köpte en cykel från Bikester för några år sedan. Bromsarna var monterade UK style, växlarna ej korrekt justerade och ett däck monterat mot rotationsriktningen. Fick ett tillgodokvitto på 500kr för att fixa på egen hand. Tycker det var en rimlig kompensation.

Valhalla_

Aktiv medlem
Nja ibland så kan man få en liknande lösning. Jag köpte en cykel från Bikester för några år sedan. Bromsarna var monterade UK style, växlarna ej korrekt justerade och ett däck monterat mot rotationsriktningen. Fick ett tillgodokvitto på 500kr för att fixa på egen hand. Tycker det var en rimlig kompensation.
Efter att man fått svar från dem ja. Men man kan inte köpa något i förväg och vänta sig få kompensation.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer