Cykel i lägenhet

simson

Aktiv medlem
Cykel i lägenhet
Godmorgon!
Om det är en enkelgipsvägg så bör du ha gipsankare/Molly , dubbelgips eller plyfa så funkar nästan vad som helst skruv, skruv/plugg
Mange

Klavikel

Aktiv medlem
Cykel i lägenhet
Jo det spørs.
Hyresrätt så vet ej. Men satsar nog helst på både dubbelarm (två separata) samt gipsankare för att vara på den säkra sidan.

Klavikel

Aktiv medlem
Cykel i lägenhet
Klavikel sa:
Nu orkar jag inte läsa alla 42 sidor i tråden så jag frågar skamlöst rätt ut i stället.

Vilken upphängningsanordning skulle ni rekommendera för att hänga upp en bockstyrecykel på gipsvägg?

Antar att det i alla fall är bättre att fördela alla 12Kg på två armar/krokar istället för en?

Det är pendelcykeln det gäller och den ska hänga i lägenheten så helst inte nåt som ser ut som något man hittat i en soptunna..

Edit:
Vill ha cykeln hängande horisontellt.
Lade även till en inspirationsbild.
Nån som har några tips på vad man bör köpa.
Gärna med pris/länk..

marr

Moderator
Forumvärd
Cykel i lägenhet
Ni som kör tavellist lösningen.

Har ett par frågor. Ska hänga upp två gravelhojjar. Skulle uppskatta en lång list om det är möjligt. Men ikea har max 115cm vad jag kunde hitta. Vad använder ni?

Hur har ni gjort med krok? Krok och nån form av snöre runt ramen?

Allt ska hängas på favoritmatetialet gips såklart....

Jensen

Aktiv medlem
Cykel i lägenhet
marr sa:

Har ett par frågor. Ska hänga upp två gravelhojjar. Skulle uppskatta en lång list om det är möjligt. Men ikea har max 115cm vad jag kunde hitta. Vad använder ni?

Du kan ju skruva flera på rad ?
Försök hitta reglar. Lossar du golvlisten brukar du kunna se skarvarna på gipsskivorna. Sen är det bara räkna åt båda hållen och knacka (om det är reglat 45/45 eller annat). Finns ju även regelfinnare. Gipsankare kan du med finns. Som fälls ut bakom, borde kunna ta en del. Nedan är infäst i betong. Men hade tidigare i rum med gips. Då satte jag en snygg liten ekplanka mellan två reglar och satte kroken i den.

Bilagor

Bonzo

Aktiv medlem
Cykel i lägenhet
marr sa:

Jag körde två kortare lister när jag hade den lösningen. Jag körde karbinhake och spännrem ett tag men bytte till en sådan här efter ett tag.
https://www.jula.se/catalog/fritid/...orvaring-och-hallare/upphangningskrok-639169/
Bra mycket smidigare vid upphängning och nedtagning.

simson

Aktiv medlem
Cykel i lägenhet
Jag använder julakrokarna , tar bort framhjulen å hänger i framaxlarna , krokarna är överdragna med cykelslang grymt bra
faktiskt.
Mange

gnorf

Medlem
Cykel i lägenhet
Nekromantik varning - den här tråden gav så bra ideér när jag sökte lösning på det där med cykel i begränsade utrymmen, så jag tar mig friheten att återuppliva den för att visa resultatet, tack för inspirationen!

Teknisk beskrivning: alu list från bauhaus, krok från muji, snörstump, lysdiodslinga, lite skruv och takhöjd.

mvh
g

Bilagor

magnuslw

Ny medlem
Cykel i lägenhet
Haft min ståendes mot vägg men fick hjälp av lokal svetsare att fixa ett väggställ som håller ramen från att välta när cykeln är på plats. Stället är i nedfällt läge när cykeln ej är på plats. Kanske ingen platsbesparing, men blev väldigt smidigt när cykeln åker in och ut dagligen samt skönt att slippa risken med vält cykel. Hade från början tänkt ett golvstående ställ för att slippa borra i vägg, men tänkte om när jag började inse att när cykeln inte är där blir det en golvpjäs som kommer bara...stå där istället.

Bilagor

Lykce

Medlem
Cykel i lägenhet
Köpte denna cykelhängare från Biltema:

Bredden är drygt 50 cm och passar inte i ramen på mina landsvägscyklar. Alternativet är att placera cyklarna så att en pinne är i ramen och en pinne är under styrstammen. De kommer förvaras så när de inte används. Jag har försökt söka på nätet utan framgång. Klarar styrstammen av den vikten en längre tid?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Cykel i lägenhet
Köpte denna cykelhängare från Biltema:

Bredden är drygt 50 cm och passar inte i ramen på mina landsvägscyklar. Alternativet är att placera cyklarna så att en pinne är i ramen och en pinne är under styrstammen. De kommer förvaras så när de inte används. Jag har försökt söka på nätet utan framgång. Klarar styrstammen av den vikten en längre tid?
Ja absolut, får den halva cykelns vikt på sig?
Vad väger du när du cyklar ner för en trottoarkant?

ensamvarg

Aktiv medlem
Cykel i lägenhet
Hej!
Ska hänga upp min cykel i lägenheten och har köpt Ikea Skräll https://www.ikea.com/se/sv/p/skraell-krok-inom-utomhus-40350143/ men är nyfiken på era synpunkter

Här är en bild på platsen den är tänkt att hänga på: Men vad tycker ni om positionen? Långt upp eller långt ner? Röd markering eller blå, eller någonstans mitt emellan?
Cykeln bör balansera visuellt med tavlan, och kanske in se ut som om den är på väg in i väggen.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Cykel i lägenhet

AdamLR

Medlem
Cykel i lägenhet
Hallå!

Hyresrätt plus fackmannamässig inkompetens gör att jag inte vill skruva i väggen el. dyl. Har däremot en hatthylla i hallen som känns stadig och funderar på att hänga en eller ett par cyklar i framhjulet. Det vill säga, bakhjul på golvet, framhjul hängande.

Hittar inget direkt liknande i tråden. Vad jag behöver är alltså krok eller liknande för hjulet som fästs i den vågräta metallstången på hatthyllan, där man normalt hänger galgar. Erfarenheter av liknande? Förslag på snygga lösningar? Är tacksam för allt!

Det var min fråga. För den intresserade har jag också några reflektioner efter att ha kollat igenom den här tråden. Nedan citerade inlägg får exemplifiera en tudelning som verkar råda:

Sjukt sköna bilder, men ofta är det rena cyklar som hängs upp i lägenheten. Vad gör ni om ni är ute 2-3 ggr i veckan? Tvättar ni den varje gång? Bor i lägenhet och planerar att skaffa en "trädgårdsbesprutningsgrej" för att tvätta MTBn men inser att det blir ganska mycket torkande av cykeln om jag inte har en upphängning som tål lite dropp eller smuts. Någon som har ett vettigt råd angående barn, min ettåring pillar hela tiden på min cykel. Bromsar, vajrar you name it. Ofta välter han cykeln ståendes i hallen...
Å ena sidan har vi de som har cykeln som en inredningsdetalj i vardagsrum, sovrum eller liknande. Vill man då inte förstöra de knallvita väggar och oskyddade parketter som också syns på många av bilderna, krävs en skinande ren och torr cykel som inte skadar eller smutsar ner något, varken där den står eller när man flyttar den till och från ytterdörr.

Å andra sidan har vi de som tar en bit av lägenheten och konverterar till ett cykelförråd. Verkar passa bättre om man vill kunna lyfta in den våta, grusiga cykeln en tisdagskväll utan att totalrengöra den först. Å andra sidan ockuperar du då en ganska stor, samlad yta; inte bara några meter vägg här och där som annars skulle ha upptagits av din partners hiskliga canvasprints. Denna yta tenderar dessutom att vara någon skrubb eller annan biyta nära ytterdörren, där det är trångt till att börja med.

Ett tredje alternativ kanske är folk som har lyxen att konvertera ett helt rum till cykelrum, men det verkar inte vara så många...

nieves

Aktiv medlem
Cykel i lägenhet
Kör inte krok, ta ett velcroband med ögla till kroken runt hjulet. Sen en sån här typ, då kan du vinkla cykeln/cyklarna som du vill

20200802_133135.jpg

Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem
Cykel i lägenhet
Hallå!

Hyresrätt plus fackmannamässig inkompetens gör att jag inte vill skruva i väggen el. dyl. Har däremot en hatthylla i hallen som känns stadig och funderar på att hänga en eller ett par cyklar i framhjulet. Det vill säga, bakhjul på golvet, framhjul hängande.

Hittar inget direkt liknande i tråden. Vad jag behöver är alltså krok eller liknande för hjulet som fästs i den vågräta metallstången på hatthyllan, där man normalt hänger galgar. Erfarenheter av liknande? Förslag på snygga lösningar? Är tacksam för allt!

Det var min fråga. För den intresserade har jag också några reflektioner efter att ha kollat igenom den här tråden. Nedan citerade inlägg får exemplifiera en tudelning som verkar råda:

Å ena sidan har vi de som har cykeln som en inredningsdetalj i vardagsrum, sovrum eller liknande. Vill man då inte förstöra de knallvita väggar och oskyddade parketter som också syns på många av bilderna, krävs en skinande ren och torr cykel som inte skadar eller smutsar ner något, varken där den står eller när man flyttar den till och från ytterdörr.

Å andra sidan har vi de som tar en bit av lägenheten och konverterar till ett cykelförråd. Verkar passa bättre om man vill kunna lyfta in den våta, grusiga cykeln en tisdagskväll utan att totalrengöra den först. Å andra sidan ockuperar du då en ganska stor, samlad yta; inte bara några meter vägg här och där som annars skulle ha upptagits av din partners hiskliga canvasprints. Denna yta tenderar dessutom att vara någon skrubb eller annan biyta nära ytterdörren, där det är trångt till att börja med.

Ett tredje alternativ kanske är folk som har lyxen att konvertera ett helt rum till cykelrum, men det verkar inte vara så många...
Jag sålde min mtb delvis för att cyklade alldeles för lite av denna anledning. Motståndet att komma ut blev för stort när jag vet att tvätt och torkning väntar efter passet. Inget direkt bra ställe att tvätta på utanför mitt hus/på min gård heller.

Cykel i lägenhet
Hej, jag ser att många kör med någon form av vägg-monterat vinkeljärn, 2 st som man sedan hänger ramens övre rör på.

Min fundering nu är om det finns någon merit till att ha vinkeljärnen inne vid däcken istället?

Just nu är det en hard-tail med relativt horisontellt övre rör jag vill hänga upp, men jag vet att många helfjädrade cyklar har varierande geometri, vilket gör att hänga upp i däck/fälg känns som ett mer framtidssäkrat projekt, om man nu inte ska byta avstånd mellan däcken, men finns det andra nackdelar?

frause

Aktiv medlem
Cykel i lägenhet
Min fundering nu är om det finns någon merit till att ha vinkeljärnen inne vid däcken istället?
Du menar att man hänger cykeln i hjulen? Jag hade en racer på väggen så förut, på två hyllkonsoler genom hjulen. En grej jag jag upptäckte var att balansen blev konstig om avståndet mellan konsolerna var samma som hjulbasen. Då vek sig cykeln och hängde instabilt och osnyggt. Flyttade man ihop eller isär konsolerna så det hängde lite "i spänn" blev det bra.
Mitt råd är att prova ut avståndet innan man borrar i väggen.

Cykel i lägenhet
Du menar att man hänger cykeln i hjulen? Jag hade en racer på väggen så förut, på två hyllkonsoler genom hjulen. En grej jag jag upptäckte var att balansen blev konstig om avståndet mellan konsolerna var samma som hjulbasen. Då vek sig cykeln och hängde instabilt och osnyggt. Flyttade man ihop eller isär konsolerna så det hängde lite "i spänn" blev det bra.
Mitt råd är att prova ut avståndet innan man borrar i väggen.
Ja precis! Bra med lite konkret erfarenhet och tips, tack så mycket.

Nu återstår bara att hitta lämpliga konsoler, såg att de IKEA-konsoler som många länkat till har utgått i sortiment, och lite snabb sökning på bauhaus etc så verkar de flesta konsoler till hyllor eller liknande sluta på 25-30 cm... Men man får kanske snickra ihop något eget om inte annat! :)

frause

Aktiv medlem
Cykel i lägenhet
Ja precis! Bra med lite konkret erfarenhet och tips, tack så mycket.

Nu återstår bara att hitta lämpliga konsoler, såg att de IKEA-konsoler som många länkat till har utgått i sortiment, och lite snabb sökning på bauhaus etc så verkar de flesta konsoler till hyllor eller liknande sluta på 25-30 cm... Men man får kanske snickra ihop något eget om inte annat! :)
Jag förlängde 20-25 cm konsoler med träbitar. Cykeln hamnar rätt långt ut från väggen pga styret och det finns väl inte sådär jättestort utbud av långa konsoler att välja mellan.

Cykel i lägenhet
118675101_1453004114907754_4735688249983642158_n.jpg

Såhär blev det för mig till slut. Konsoler från Bauhaus för 52:-, två bitar planhyvlad furu för 27:- och sedan 4 st vinkorkar (gratis) för att cykeln ska ha en skåra att vila i. Inte så vackert kanske, men enkelt och billigt. Så får man fixa något snyggare när man köper dyrare cykel.

cubefritzz

Aktiv medlem
Cykel i lägenhet
Har själv ett sådant här stativ: https://www.bike-discount.de/en/buy/tacx-t3350-spider-team-repair-stand-208981 Med hjälp av den kunde jag genomföra full stötdämparservice av gaffeln utan att behöva lossa hela gaffeln från cykeln. Enklare att meka med cykeln överlag. När jag inte mekar så står den bara där utan att vara ivägen =). När sedan äckliga mörkret, regnet och vintern är här, det vill säga om några veckor då man går helt i "cykelide" kan man äntligen börja meka med uppgraderingar och annat =).

BAPEsta

Aktiv medlem
Cykel i lägenhet
Bor litet med noll möjlighet till ens väggförvaring. Hallen är både parkering och mekgarage.

Drömmer underbara drömmar om dagen man kan ha cykelförvaring och mekgarage som man inte behöver tränga sig igenom för att gå till jobbet varje morgon!

IMG_20200914_204130.jpg

Cykel i lägenhet
Bor litet med noll möjlighet till ens väggförvaring. Hallen är både parkering och mekgarage.

Drömmer underbara drömmar om dagen man kan ha cykelförvaring och mekgarage som man inte behöver tränga sig igenom för att gå till jobbet varje morgon!

Visa bilaga 442231
Förstår inte varför du inte kan sätta den på väggen om du liks skall ha den ståendes på golvet nedanför väggen? Eller vad gör att du inte kan ha den väggförvarad?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer