Cykel i lägenhet

MTBemil

Aktiv medlem
Cykel i lägenhet
IMG_20210412_205730.jpg
I en etta utan förråd så blev detta lösningen, resten av flottan får stå i cykelrummet, men de är iallafall lite lättare att låsa och mindre flashiga

D

Deleted member 68249

Guest
Cykel i lägenhet
Efter att i flera veckor återkommande ha irriterat mig på 🤬💥🤜 att framhjulet lätt vridit sig, och hela cykeln i värsta fall har rasat ihop när den stått parkerad i lägenheten med ena styränden mot väggen, så tog jag idag tag i problemet och skruvade ihop en enkel "hjulfålla". :giggle:

Speciellt nu med modernare gaffelvinklar runt 65 grader så har jag märkt att vridproblemet eskalerat vid lutning mot en vägg.

Hittade en passande träbit som sågades till i fyra bitar och skruvades ihop efter noga uppmätta mått för att passa storlek upp till ett 27.5x2.8" däck som på bilden. Det blev 72 mm bred öppning för däcket för att vara exakt, men hjulfållan funkar även tillfredsställande med t.ex. 29x2.4" och smalare 622-däck, i och med att det blir låst för rullning framåt/bakåt.

Så nu står äntligen cykeln mycket mer stabilt, och man kan gå förbi utan att råka dra omkull den för att man stryker förbi styret lite för nära. 🙂👍

IMG_20210415_185143479.jpg

IMG_20210415_185623356.jpg

IMG_20210415_190122199.jpg

Berk

Aktiv medlem
Cykel i lägenhet
Efter att i flera veckor återkommande ha irriterat mig på 🤬💥🤜 att framhjulet lätt vridit sig, och hela cykeln i värsta fall har rasat ihop när den stått parkerad i lägenheten med ena styränden mot väggen, så tog jag idag tag i problemet och skruvade ihop en enkel "hjulfålla". :giggle:

Speciellt nu med modernare gaffelvinklar runt 65 grader så har jag märkt att vridproblemet eskalerat vid lutning mot en vägg.

Hittade en passande träbit som sågades till i fyra bitar och skruvades ihop efter noga uppmätta mått för att passa storlek upp till ett 27.5x2.8" däck som på bilden. Det blev 72 mm bred öppning för däcket för att vara exakt, men hjulfållan funkar även tillfredsställande med t.ex. 29x2.4" och smalare 622-däck, i och med att det blir låst för rullning framåt/bakåt.

Så nu står äntligen cykeln mycket mer stabilt, och man kan gå förbi utan att råka dra omkull den för att man stryker förbi styret lite för nära. 🙂👍

Visa bilaga 482376
Visa bilaga 482377
Visa bilaga 482379

Har du officiella happyride träbitar på lager?

Snuten

Aktiv medlem
Cykel i lägenhet

Visa bilaga 482376
Visa bilaga 482377
Visa bilaga 482379
Skruva fast den i parketten så blir det ännu stabilare.

H.

Aktiv medlem
Cykel i lägenhet
Är det på riktigt och inte rendered? Det är för clean för en verkstad!
Haha. Det är ju nybyggt, kommer nog bli rätt skitigt och slitet med tiden. Har bara meckat cykel en gång sen det blev klart.

Har dock försökt tänka praktiskt även om det ska vara snyggt. Därav stora rostfria handtag till lådorna, högblank yta som är lätt att hålla ren och tjock massiv ekskiva som ska tåla lite stryk och går att slipa ner om det behövs. Har även en separat banka-planka som jag gjorde av spillet från skivan för att använda till just bankande och annat fularbete.

Cykel i lägenhet
Herremannen i huset har länge önskat att få upp cyklarna på väggen. Jag föll för reklam i sociala medier. Två stasdock klickades hem och anlände tidigare idag. Här är resultatet:

Bilagor

• WhatsApp Image 2021-08-09 at 20.20.55.jpeg
    WhatsApp Image 2021-08-09 at 20.20.55.jpeg
    131.4 KB · Besök: 310
  • WhatsApp Image 2021-08-09 at 20.25.48 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-08-09 at 20.25.48 (1).jpeg
    248.7 KB · Besök: 304

Nito

Aktiv medlem
Cykel i lägenhet
Vad använder ni för fäste/krok till pedalerna. De jag sett på nätet verkar vara ganska långa så att de även ska passa för mtb-styren men jag hade tänkt hänga upp en med bockstyre och vill då ha så lite lutning som möjligt.

Tycker personligen inte att det är rimligt att lägga mer än 200-300kr för en bit metall för det användningsområdet så lösningar som kostar mer än så är inte intressant.

Varit lite inne på att bara skruva in en krok i väggen och kroka fast Spd-sl-pedalen i den istället. Kanske blir mindre stabilt/krångligare att ta upp/ned cykeln i längden?

Willie

Aktiv medlem
Cykel i lägenhet
Vad använder ni för fäste/krok till pedalerna. De jag sett på nätet verkar vara ganska långa så att de även ska passa för mtb-styren men jag hade tänkt hänga upp en med bockstyre och vill då ha så lite lutning som möjligt.

Tycker personligen inte att det är rimligt att lägga mer än 200-300kr för en bit metall för det användningsområdet så lösningar som kostar mer än så är inte intressant.

Varit lite inne på att bara skruva in en krok i väggen och kroka fast Spd-sl-pedalen i den istället. Kanske blir mindre stabilt/krångligare att ta upp/ned cykeln i längden?

Jag har en krok i väggen och en kardborreband strap jag drar runt ena sadel staget. Funkar super.

//W

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Cykel i lägenhet

Jag kör med en krok i väggen och en stropp i den som jag drar runt överröret och krokar i kroken igen. Ingen displaymontering för köket, men i extrarummet funkar det bra.

Campus_with_an_H

Aktiv medlem
Cykel i lägenhet
Vill man maxa utrymmet blir det lite kompromisser. Känns ändå som jag fått in ganska mycket på mina 120x70cm. Framhjulen får monteras ned så cyklarna kan dela på den 30cm smala MDF-skivan.

Cykelrelaterade verktyg i tstak-lådorna. Övriga verktyg hänger redo på väggen. Utrustning och reservdelar i eurolådorna. Skor på en uppvärmd skohylla. Mest använda hexnycklar på magnetlist.

406A9100.jpg

Bilagor

• 406A8994.jpg
    406A8994.jpg
    511.2 KB · Besök: 217
  • 406A9014.jpg
    406A9014.jpg
    240.9 KB · Besök: 225
  • 406A9044.jpg
    406A9044.jpg
    356.7 KB · Besök: 222
  • 406A9050.jpg
    406A9050.jpg
    276.1 KB · Besök: 221
  • 406A9071.jpg
    406A9071.jpg
    332.8 KB · Besök: 217

Acors

Medlem
Cykel i lägenhet
O
Vill man maxa utrymmet blir det lite kompromisser. Känns ändå som jag fått in ganska mycket på mina 120x70cm. Framhjulen får monteras ned så cyklarna kan dela på den 30cm smala MDF-skivan.

Cykelrelaterade verktyg i tstak-lådorna. Övriga verktyg hänger redo på väggen. Utrustning och reservdelar i eurolådorna. Skor på en uppvärmd skohylla. Mest använda hexnycklar på magnetlist.

Visa bilaga 506942
Riktigt snygg lösning! Uppvärmd skohylla?

tolgraven

Aktiv medlem
Cykel i lägenhet

Clas Ohlsons för 49 kr funkar klockrent! Om frågan fortfarande är relevant.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer