Cykel i manglat paket - skrap från vevarm potentiell transportskada?

Frispel

Medlem
Har just fått en MTB levererad på Bike-discount.de, tyvärr så anlände den i ett rejält manglat paket. Visuellt ser allting bra ut, men när jag snurrar på vevarmarna så tar det emot lite på ett specifikt ställe i vevcykeln samt att det kommer ett skrapande metall-mot-metall ljud. Hörs inte jättemycket, men blir tydligt när man sätter örat nära ramen. Är såklart lite nojig då det är en ny cykel - men är det en potentiell transportskada, eller är det någon miss i monteringen? Behöver man skicka tillbaka cykeln eller är det något man kan fixa själv?

d_anders

Aktiv medlem
Gissar att du menar utan kedja? I så fall ska det gå ljudlöst eller så är det dåligt monterat eller sviter från smällen.

aben

Aktiv medlem
Kolla även noga så att ramen är rak och utan bucklor eller stukningar, om det är mindre skador så missar man det lätt

Frispel

Medlem

Bilagor

• IMG_1542.JPG
    IMG_1542.JPG
    547.4 KB · Besök: 85
  • IMG_1544.JPG
    IMG_1544.JPG
    633.8 KB · Besök: 90
  • IMG_1545.JPG
    IMG_1545.JPG
    612.9 KB · Besök: 91
  • IMG_1540.JPG
    IMG_1540.JPG
    707.2 KB · Besök: 90

Berk

Aktiv medlem
Det där är riktigt konstigt! Det skrapar över en inte så små vinkel och är klart inte något som tar emot externt. Känner du någon motstånd när det skrapar?

Du skulle demontera vevpartiet genom att lossna de två bultar på vänstersidan, drar ut axeln och känna med fingrarna om vevlagret roterar utan problem på både sidorna.

Men som flera redan har skrivit, koll riktigt noggrann om ramen och komponenterna är raka och utan skador. Om något annat är skadat, behöver du kanske ändå skicka tillbaka hela cykeln.

Frispel

Medlem
Det där är riktigt konstigt! Det skrapar över en inte så små vinkel och är klart inte något som tar emot externt. Känner du någon motstånd när det skrapar?

Du skulle demontera vevpartiet genom att lossna de två bultar på vänstersidan, drar ut axeln och känna med fingrarna om vevlagret roterar utan problem på både sidorna.

Men som flera redan har skrivit, koll riktigt noggrann om ramen och komponenterna är raka och utan skador. Om något annat är skadat, behöver du kanske ändå skicka tillbaka hela cykeln.
Det tar emot en del när det skrapar - inte speciellt mycket, men det känns. Upptäckte också att något skramlar omkring inne i ramen...men ser inget som verkar böjt eller skevt. Ska titta lite noggrannare imorgon. Har kontaktat bike-discount så får se vad de har för input på det hela.

kais01

Aktiv medlem
det skall ju mycket till om paketmanglingen orsakat just det där sannolikt inte så svårfixade felet.

skulle vara mer orolig för om ramen blivit sned, eller om det blivit inböjningar i bakre eller främre gaffelbenen. satt det spacers eller hjul i dem?

WFD

Aktiv medlem
Försökt inte laga något innan du är överens med företaget om hur ni ska gå vidare. Kanske kan ta med den till verkstad och be dom göra en bedömning. Kanske kostar en slant men, det kanske det kan vara värt.

Frispel

Medlem
det skall ju mycket till om paketmanglingen orsakat just det där sannolikt inte så svårfixade felet.

skulle vara mer orolig för om ramen blivit sned, eller om det blivit inböjningar i bakre eller främre gaffelbenen. satt det spacers eller hjul i dem?
Bakhjulet var på och gaffeln hade sin thru axle monterad. Men utöver vevlagret så är det något i metall som ligger löst inne i ramen, samt att jag inte får loss axeln på bakhjulet. Sedan så verkar vredet för rebound speed på gaffeln "klicka" mellan olika lägen samtidigt som dessa lägen inte är speciellt jämnt placerade och det krävs olika mycket kraft för att ta sig förbi. Men det kanske ska vara så? Det är en RockShox Judy Gold med Motion Control.

Frispel

Medlem
Försökt inte laga något innan du är överens med företaget om hur ni ska gå vidare. Kanske kan ta med den till verkstad och be dom göra en bedömning. Kanske kostar en slant men, det kanske det kan vara värt.
Fick svar från bike-discount som föreslog att jag tar den till en cykelmeck och att de betalar eventuella kostnader. Samtidigt som det är en smidig lösning så är jag lite i valet och kvalet om man ska acceptera detta på en ny cykel. Å ena sidan så lär de kunna kolla om det är något annat som är påtagligt fel och fixa det, samtidigt så vill man ju ha en helt ny fräsch och skinande cykel som inte kräver service innan man ens hunnit sätta sig på den :sneaky:
Någon som har vettig input? Cyckelmeck eller skicka tillbaka?

Senast ändrad:

WFD

Aktiv medlem
Fick svar från bike-discount som föreslog att jag tar den till en cykelmeck och att de betalar eventuella kostnader. Samtidigt som det är en smidig lösning så är jag lite i valet och kvalet om man ska acceptera detta på en ny cykel. Å ena sidan så lär de kunna kolla om det är något annat som är påtagligt fel och fixa det, samtidigt så vill man ju ha en helt ny fräsch och skinande cykel som inte kräver service innan man ens hunnit sätta sig på den :sneaky:
Fråga cykelmeck om dom kan göra ett kostnadsförslag och även mäta upp ramen. Det kanske blir billigare för säljaren att byta cykeln. Dessutom tror jag du skulle bli nöjdare med en ny cykel som är ny.

aben

Aktiv medlem
Om de bekostar koll hos en bra cykelverkstad som kan mäta upp riktigt ordentligt så att den säkert är perfekt rak hade jag tagit det, förutsatt då att det inte finns synliga skador på ramen. Köpte själv engång en helt ny cykel i butik och den ramen var inte helt rak trots att den var fabriksny. Slutade med att cykeln blev stående efter att bara ha gått några månader och mindre än femhundra mil för den var inget kul att cykla på när den drog snett men butiken menade att den var ok och jag var ganska ny på det här med lvgcyklar och stod inte på mig.

Frispel

Medlem
Tänkte uppdatera tråden med det senaste - hade ju kontakt med bike-discount som till slut rekommenderade att jag returnerade cykeln. Så efter lite meckande och trixande samt större delen av en rulle pakettejp så åkte cykeln tillbaka i samma kartong den kom i. Nu är en ny cykel på väg och befinner sig någonstans mellan Tyskland och Sverige. Förhoppningsvis i bättre skick denna gången 😅 Bör anlända i slutet av nästa vecka.

Topp