Cykel på flyg

Gugge Grön

Medlem
Cykel på flyg
Hej
Jag skall flyga ✈ med min triathloncykel för första gången. Har en transportväska Evoc bike bag pro. Jag har hört att man bör ta bort bakväxel och växelöra, stämmer det?
Jag har en växel Di2, någon som vet hur denna och öra demonteras?
Några andra tips ang cykel på flyget??

glitch

Aktiv medlem
Cykel på flyg
Beror på din cykel, men bakväxeln brukar sitta med en insexskruv bara. Sen brukar jag slå in bakväxeln i lite bubbelplast och tejpa den mot ramen på insidan kedjestagen så den ligger skyddad. Beroende ramkonstruktion kan du skruva loss växelörat direkt med växeln kvar.
Själv brukar jag låta örat sitta kvar, det är växeln som är mest exponerad / den som skapar tryck på örat om det smäller men vill man vara säker tar man örat också:)

pbeijer

Aktiv medlem
Cykel på flyg
Jag brukar bara montera av växeln men inte örat. Sen brukar jag ta skivorna ifrån hjulen samt stoppa plaströr mellan gaffelbenen bak och fram istället för naven så att inte ram eller gaffel kan komprimeras när väskorna staplas på varandra. Sen på med lite extra rörisolering för skydd lite här och där. Även styret måste ju skruvas loss.

Steffeman

Aktiv medlem
Cykel på flyg
Ovan sagt är det du bör göra. Det jag råkade ut för i mars i år på resa hem från Malagas flygplats var att systemet skrek vid incheckning av väska, jag hade fyra gaspatroner i cykelväskan, tydligen var maxgräns två, vilket jag missade :rolleyes: blev ett jäkla liv. Dock så gick det bra med fyra patroner från Stockholm till Malaga. Så kolla upp vad som gäller.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Cykel på flyg
Jag har alltid reservöra med mig men lossar ändå örat och låter växeln sitta kvar på örat. Sen som innan nämnt, två bitar klippt elrör och i med axlarna. Det är väl det jag känner är viktigast.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Cykel på flyg
Var bara noga med om det sitter en bricka vid bakväxeln så den hamnar på rätt sida när du skruvar ihop, vart lite strul innan starten på PBP vilket resulterade i att det vart långt depåstopp efter 20-isch mil.

Gugge Grön

Medlem
Cykel på flyg
Tack för alla svar
Jättebra tips med rör på axlar för att hindra att ram trycks ihop. Ska kolla med verkstad huruvida örat ska/bör tas bort. Tack för varningen om co2 också, det hade jag inte tänkt på

Gugge Grön

Medlem
Cykel på flyg
Beror på din cykel, men bakväxeln brukar sitta med en insexskruv bara. Sen brukar jag slå in bakväxeln i lite bubbelplast och tejpa den mot ramen på insidan kedjestagen så den ligger skyddad. Beroende ramkonstruktion kan du skruva loss växelörat direkt med växeln kvar.
Själv brukar jag låta örat sitta kvar, det är växeln som är mest exponerad / den som skapar tryck på örat om det smäller men vill man vara säker tar man örat också:)
Hur gör du med kedjan, låter du den sitta kvar på trissa på bakaxel eller tar du bort den helt?

Paul D

Aktiv medlem
Cykel på flyg
Du kanske redan tänkt på att säkra upp med dina kontaktuppgifter även i väskan om den yttre märkningen blir fördärvad. Osannolikt att denna backup kommer till användning.
Lätta på trycket i däcken eftersom trycket i lastutrymmet kan bli ohälsosamt lågt.
Bakre delen av Kedjan och bakväxeln brukar jag gömma i en plastpåse. Fins kanske bättre sätt.
Alltid en uppsättning cykelkläder inkl hjälm o skor i handbagaget om om (hemska tanke) cykel o resväska kommer bort. Detta förutsätter att det finns cykel att hyra.

NLC

Aktiv medlem
Cykel på flyg
"Chain keepers" har ju uppfunnits av en anledning ;-) Annars kan man använda de distanser som levereras med ramset för att skydda gaffeländarna vid transport, om man inte har några kan man säkert få om man fråga snällt hos en LBS.

mamme1

Aktiv medlem
Cykel på flyg
Du kanske redan tänkt på att säkra upp med dina kontaktuppgifter även i väskan om den yttre märkningen blir fördärvad. Osannolikt att denna backup kommer till användning.
Lätta på trycket i däcken eftersom trycket i lastutrymmet kan bli ohälsosamt lågt.
Bakre delen av Kedjan och bakväxeln brukar jag gömma i en plastpåse. Fins kanske bättre sätt.
Alltid en uppsättning cykelkläder inkl hjälm o skor i handbagaget om om (hemska tanke) cykel o resväska kommer bort. Detta förutsätter att det finns cykel att hyra.
Fejk news. Lufttrycket i ett trafikflygplan (även i lastrummen) motsvarar ungefär det lufttryck som råder på 2000m höjd.
Har du sett nån som stannar och sänker däckstrycket på väg upp mot Galibier & Pikes Peak?

Paul D

Aktiv medlem
Cykel på flyg
Fejk news. Lufttrycket i ett trafikflygplan (även i lastrummen) motsvarar ungefär det lufttryck som råder på 2000m höjd.
Har du sett nån som stannar och sänker däckstrycket på väg upp mot Galibier & Pikes Peak?
Ok
Du har säkert rätt
Aldrig släppt ut luft de gånger jag varit upp till Galibier.
Googlade lite för att söka min falska källa.
Hittar detta
” Har man ingen cykelväska är det även ett krav att man vrider styret ett kvarts varv, monterar bort pedalerna samt minskar däcktrycket eller släpper ur all dess luft.”
Mitt antagande om att trycket i lastutrymmet är orsaken kan säkert vara fel.

earnstrom

Aktiv medlem
Cykel på flyg
Har du riktigt kassa däck/slang kan de säkert explodera, varför regeln finns (eller kanske om man kör fatbike eller ballongdäck). Jag har aldrig tömt mina lvg-däck ens litegrann. Inte ens om vi flög upp i rymden skulle det vara ett problem (om du inte kör med maxtryck redan på jordytan). Jag pumpar mina däck till 7-8bar. Trycket här är 1bar, så trycket i vakuum hade varit 8-9bar, fortf. inom däckets spec.

nisseson

Aktiv medlem
Cykel på flyg
En orsak att flygbolagen etc. vill ha tomma däck kan ju vara att det minskar risken för däck som spontansmäller. Ingen i flygtransportindustrin gillar saker som smäller oväntat.

ponx

Aktiv medlem
Cykel på flyg
Med min evoc-pro så ingick stället för ramen, extra framhjul till väskan och ramskydd. Rekommenderar att ha bra med tid för vissa saker krävde lite läsande i bruksanvisningen (typ vilken av adaptrarna ska vara till en MTB och vilket av gaffelhålen ska man använda i ramstället).

mv70

Aktiv medlem
Cykel på flyg
En fördel med släppa lite på däcktryck iallafall med 29"mtb.
Får lättare plats i hjulfickor på cykelväskan när dragkedjan ska stängas ;)

ps/ vart går flyget resan? Man är ju lite resesugen igen

Senast ändrad:

stralle

Medlem
Cykel på flyg
Agående tryck i däcken så får dina däck ungefär 3 psi högre tryck i lastutrymmet på ett flygplan om du pumpat däcken vid havsnivå. Även om trycket skulle försvinna helt i planet på 10000m höjd så skulle det bara skilja ca 10 psi (15 psi = 1 bar). Såvida du inte pumpat upp till maxtryck från början så finns det ingen risk att något skulle hända.

ponx

Aktiv medlem
Cykel på flyg
En fördel med släppa lite på däcktryck iallafall med 29"mtb.
Får lättare plats i hjulfickor på cykelväskan när dragkedjan ska stängas ;)

ps/ vart går flyget resan? Man är ju lite resesugen igen

Nackdelen är ju att man får hålla på och pumpa med sin lilla nödpump. Jag föredrar att ta en extra minut och trycka in hjulet ordentligt. Men det är en smaksak.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Cykel på flyg
Tryck i däcken skyddar ju hjulen med. Bromsskivan är tänkt att kunna sitta kvar på hjulen så som Evoc-väskan är utformad, speciellt med luft i däcken.

imrog

Aktiv medlem
Cykel på flyg
Ovan sagt är det du bör göra. Det jag råkade ut för i mars i år på resa hem från Malagas flygplats var att systemet skrek vid incheckning av väska, jag hade fyra gaspatroner i cykelväskan, tydligen var maxgräns två, vilket jag missade :rolleyes: blev ett jäkla liv. Dock så gick det bra med fyra patroner från Stockholm till Malaga. Så kolla upp vad som gäller.
Jag fick inte ta en enda patron i cykeltransportväskan. Men ok i handbagaget.Det var från Malaga. Det jobbiiga var att riva upp hela cykelväskan den var ju ganska välfylld med annat. :)

Paul D

Aktiv medlem
Cykel på flyg
Jag fick inte ta en enda patron i cykeltransportväskan. Men ok i handbagaget.Det var från Malaga. Det jobbiiga var att riva upp hela cykelväskan den var ju ganska välfylld med annat. :)
Intressant !!
Jag trodde det var ok i incheckat bagage men inte i handbagage.
Kör nästan alltid med bara handbagage till Gran Canaria och köpt patroner på plats.
Vad har övriga för erfarenhet och/eller kunskap om CO2 patroner på flyg.

mamme1

Aktiv medlem
Cykel på flyg
Nackdelen är ju att man får hålla på och pumpa med sin lilla nödpump. Jag föredrar att ta en extra minut och trycka in hjulet ordentligt. Men det är en smaksak.
En sån här får plats i packningen, det är sen gammalt :-)
11525062-1984510757682492.jpg

Little Stereo

Aktiv medlem
Cykel på flyg

Eftersom det transporteras djur i bur i lastrummet (som hundar och kattter) så är jag helt övertygad om att tryckskillnaderna är marginella.

weldion

Aktiv medlem
Cykel på flyg
Åker ni med ett passagerarplan, så är även lastutrymmet trycksatt. Så att beräkna lufttryck i däcken osv, känns som ett något onödigt arbete att hålla på med.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer