Cykel på Kungsbackapendeln?

thisismycat

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av att ha med cykeln på Kungsbackapendeln?
Bor drygt 6 mil från jobbet, enkel väg. Tänker att man skulle kunna cykla till Kungsbacka (3.8 mil) och sen hoppa av i Mölndal och cykla sista biten till jobbet. Är inte i form nog av klara 12 mil på en dag. Hinner inte riktigt det heller, dock tveksamt om man tjänar tid på att vänta på ett tåg...
Tänker mig detta upplägg en dag i veckan eller så.

Enligt Västtrafik får man ha med cykel i mån av plats och mot avgift. Någon som testat?

Öresundstågen kör ju samma sträcka och de är ju cykelvänligare... Någon som testat där?

Jag åker ibland Kba-pendeln från Lindome och som doubleH säger är den ofta full på morgnarna. Det är dock stor skillnad mellan de olika tågen, alla bussar i Lindome passar de tåg som avgår Kba kvart i och kvart över och det verkar vara likadant i Kållered. De få gånger jag istället åkt med tåg som avgått Kba hel eller halv timme är det mycket lugnare ombord och jag hade inte haft några problem att få med en cykel då. Om du dessutom skall kliva av redan i Mölndal borde det fungera, det är nog där det kliver på mest folk.

Öresundståg har jag inte provat då de inte stannar i Lindome.

Kan du lämna cykeln på jobbet? I så fall kan du ju ta cykeln på tåget eller i bilen någon dag i veckan och sedan cykla hela vägen hem. Så har jag funderat på att göra, jag har ungefär 55 km till jobbet enkel väg.

Det är ofta mycket folk även på Öresundstågen vid vanliga pendlingstider. Jag skulle inte räkna med att få plats med cykel där.

> Kan du lämna cykeln på jobbet? I så fall kan du
> ju ta cykeln på tåget eller i bilen någon dag i
> veckan och sedan cykla hela vägen hem. Så har
> jag funderat på att göra, jag har ungefär 55 km
> till jobbet enkel väg.

Ingen dum idé!

Men är verkligen pendeln full redan vid Kungsbacka? Borde väll bara va att hoppa på med cykeln i sista vagnen då borde det vara lugnt.

Hopfällbart = gratis.

Har du en hopfällbar cykel (tex Dahon, Brompton) är det inga problem, det har jag en kompis som gör. Jag hade med hopfällbar liggcykel (Grasshopper fx) mellan Alingsås och Jonsered ett par veckor innan jag flyttade till Gbg, men höll mig alltid off-peak. Det är ju samma tåg och det funkade för mig. Har sett folk med cyklar av olika typ genom åren.

På Västtrafiks tåg kostar cykel endast 30kr oavs vart du åker =)
Dock är det begränsat med utrymme så först till kvarn gäller. Både barnvagnar och en del annat
kan stå där. Om möjligt undvik storhelger...
R

I Kungsbacka borde det ju inte vara några problem att få med cykeln. På vägen hem, i Mölndal blir värre antar jag. Men då kanske jag kan cykla hela vägen hem, å andra sidan.

Jag tror inte man få ta med vanlig cykel på pendeltåg, så till vida cykeln inte är hopfällbar. Är cykeln hopfällbar så går det nog bra tror jag...

Går fin-fint, pendlade med Alingsås-pendeln i 2 år med hojen med på tåget. Ibland fick man vänta dock för tågpersonalen tenderar att prioritera latte-morsor med 2 dubbelvagnar så det gäller att vara ute i god tid samt vänligt men bestämt stå på sig om det blir något barnvagns-tjaffs ?‍☠️

Edit: Necro! Samt Västtåg ingår i Västtrafik som kör pendeltågen.

Bilagor

• Screenshot_20210718_092400.jpg
    Screenshot_20210718_092400.jpg
    175.9 KB · Besök: 57
Tillbaka
Topp