Cykel på tåg: vilket tåg bäst?

bruse

Aktiv medlem
Vi har tidigare diskuterar cykel på tåg, för och emot och spytt galla på SJ, banverket, regeringen mm.

Men nu udnrar jag vilka tåg som är mest lämpade för att ta cykeln i en cykelväska?
X2000: trånga gångar, liten bagadehylla, nästan ingen plats att ställa den "i ett hörn"
InterCity (sk loktåg): de har väl mer utrymme för barnvagnar, rullstolar mm?

Vad har ni för erfarenheter!

Olika vagnar ser olika ut är min erfarenhet. En del X2000 har rätt mkt plats för bagage i en del vagnar tycker jag.

Viskadalentågen har en stor yta för barnvagnar och annat otympligt.

Håller med jomper om olika vagnar, man vet aldrig var man får ställa cykeln innan man kommer på.

A30 och B30 på Nockebybanan och Lidingös A30B och B30B kan du fetglömma. Får du ens in en barnvagn får du medalj.

A32 på Tvärbanan får plats med många cyklar utan problem.

Svaret kort är att alla moderna spårvaganr klarar cyklar, om inte beställaren bestämmer att den ska belamras med stolar istället. Så det är upp till beställaren hur jävla vrång man vill vara mot sina kunder.

Sverige är unikt i sammanhanget, det är ok med cyklar i U-bahn i Berlin.

bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Sverige är unikt i sammanhanget, det är ok med
> cyklar i U-bahn i Berlin.

Men man ska ju vara unik, det är ju "inne"...

U-Bahn och S-Bahn är ju avsett för längre resor än vad som brukar vara fallet med spårvagnar.. Det finns ju faktiskt ingen anledning att ta med en cykel på en spårvagnslinje, eftersom resan i de flesta fall är så pass kort.
Visst skulle det gå att klämma in några cyklar på tvärbanan, men varför? Det måste ju vara max 10 km mellan ändstationerna på den sträckan?

Tjena!

Lidingöbanan är inga problem att få plats med en röd Fuji med barbie-docka på.. Dock kollar backslick killarna riktigt konstigt på en.. Tills en ruskigt snygg tjejkompis trillar in på vagnen och ger en fet kram och en puss på kinden.. Då tittar dom avundsjukt och man ser att dom funderar på vart dom kan få tag på en sån cykel.. :D

X2000 har jag ett knep på det är att åka i den vagnen som är längst fram eller bak, det varierar.. Där har dom stort utrymme då det finns rullstolsplats, visst kommer det nån med rullstol får man ju maka på sig men annars är det bra.

Men klart bäst är tågen som går i Småland, Skåne och längs Västkusten.. Dom har specifierad cykelplats.. Men dom är ju egentligen danska så det är ju självklart...

äh.. bästa 'tågen' är när man tar bilen. bättre på alla sätt (möjligen förutom miljöpåverkan och alkoholförtäring som förare).

mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> (möjligen förutom
> miljöpåverkan och alkoholförtäring som
> förare).

Hur många minuter dröjer det innan någon hugger på den? =)

Tjena!

Bruse: Det stämmer faktist.. Den vagnen är alltid i norr när dom är i Sthlm..

Mattel: Känns dock ite jobbigt om föraren av tåget är packad.. Men det är klart, svänger gör dom ju automagiskt...

Senast redigerad av en moderator:
Jag vet inte om det finns kvar, men det fanns ett tåg Rälsbuss/motorvagn) som gick i Östergötland som hette X14, den hade ett speciellt cykelutrymme. Annars var det de gamla och äldre rälsbussarna med regodsutrymme där YFI spagettiracern var de sista.

Tillbaka
Topp