Cykel på tåg?

Jolinwood

Aktiv medlem
Cykel på tåg?
Funderar på att ta med min hoj till Åre, man får tydligen ta med sig cykel på SJs tåg om den är packad i väska.

Men gör folk så? Känns ju lite dumt att ha en cykel för 30000 i korrodoren på ett natt-tåg eller? Låsa fast väskan i något och låsa blixtlåsen? Hyra cykel i Åre? Hjääälp

Jolinwood

Aktiv medlem
Cykel på tåg?
”Hopfällbar cykel (eller Segway) ska vara placerad i tillhörande cykelväska. Cykeln ska vara hopfälld i väskan innan ombordstigning och ska förvaras i bagageutrymmet som finns i varje ände på vagnen (inte ovanför sätet). Detta gäller oavsett vilken cykel som man ämnar ta med.”

Tack Diogenes

Jag upprepar min fråga om huruvida folk anser det safe ur stöldsynpunkt att ta med sina cyklar på SJs tåg

Stumpy

Aktiv medlem
Cykel på tåg?
Jag har bara åkt med dagtåg där man har koll på cykeln. Finns inte många ställen på tågen att placera en cykelväska och den får inte stå i gångarna.

Jolinwood

Aktiv medlem
Cykel på tåg?
kogoyo sa:
Kan du ta snälltåget? Kostar 100 spänn att ta med cykel o du bhöver varken ta isär den lr väska.

Hade jag vetat detta så hade det ju lätt varit värt en hundring:)
Har redan bokat tåget dock. Angav bokningsnumret när jag kontaktade kundtjänst, de sa att jag kunde ta med cykel utan extra kostnad, om den var nedpackad i väska.

Henrik_E

Aktiv medlem
Cykel på tåg?
Jolinwood sa:
”Hopfällbar cykel (eller Segway) ska vara placerad i tillhörande cykelväska. Cykeln ska vara hopfälld i väskan innan ombordstigning och ska förvaras i bagageutrymmet som finns i varje ände på vagnen (inte ovanför sätet). Detta gäller oavsett vilken cykel som man ämnar ta med.”

Tack Diogenes

Jag upprepar min fråga om huruvida folk anser det safe ur stöldsynpunkt att ta med sina cyklar på SJs tåg
SJ har inga sovvagnar med plats för fullstor cykelväska i ändarna av vagnen. I praktiken är vagn 7 eller plats 44-48 i första klass på X2000 enda ställena man får plats med väskan i dagens vagnpark.

Henrik_E

Aktiv medlem
Cykel på tåg?
Henrik_E sa:
Jolinwood sa:

Tack Diogenes

SJ har inga sovvagnar med plats för fullstor cykelväska i ändarna av vagnen. I praktiken är vagn 7 eller plats 44-48 i första klass på X2000 enda ställena man får plats med väskan i dagens vagnpark.

vissa varianter i regionaltåg funkar också, men man vet ju aldrig säkert vilka vagnar som dyker upp där.

Senast ändrad:

Jolinwood

Aktiv medlem
Cykel på tåg?
Hm ait, lutar väl åt att hyra då, men hade ju varit sjukt najs att köra sin egna hoj.

Vad händer om väskan inte får plats, kan konduktör neka en att ta med den då?

RE

Aktiv medlem
Cykel på tåg?
Sommaren 2016 åkte jag nattåg längs Norrlandskusten, i kupée med två andra som var coola med att jag hade väskan inne i kupén. Tror väskutrymmet var rätt fullt, om den ens hade gått in där.

se92923

Medlem
Cykel på tåg?
Jag åkte natt-tåget till Åre i somras. Hade ingen cykel själv men noterade ett antal cykelväskor vid på/avstigning. Jag tror dom förvarades inuti kupéerna (sov/ligg).

Senast ändrad:

EEssin

Medlem
Cykel på tåg?
Jag har åkt nattåg upp till Östersund (ESS) med min cykel i cykelväska. Ställde den i utrymmet där skidor etc. förvaras på vintern. Inga problem alls att få plats. Finns också ett räcke som kan användas för att låsa fast väskan i (vilket jag inte gjorde). Så jag skulle säga åk!

Jolinwood

Aktiv medlem
Cykel på tåg?
@Martin_Akesson
Det gick galant:) Köpte en begagnad bike-bag från EVOC, det var på håret att ramen gick in så kolla mått från bakhjuls-axeln till framhjuls-axeln och jämför med väskans längd-mått. Man fick ta av hjul, pedlarer och lossa bakväxeln men det var inga problem. Väl på tåget var det lugnt att ha med cykel sålänge cykeln var packad och inte skvätte olja. Det kändes lite sketchy att ha den stående i ett väsk-förråd men det gick bra. Man kan kanske ta med en lätt vajer och hänglås så att tattare inte kan ta med sig väskan ut från tåget mitt i natten utan att få mecka lite iaf. Lycka till!

Jolinwood

Aktiv medlem
Cykel på tåg?
Hehe det vet jag inte men det känns ju sådär att ha 30 000 spänn olåst i en väska med hjul när man sover..
Det finns människor som tar det de kommer över

Jolinwood

Aktiv medlem
Cykel på tåg?
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag trampade någon på foten med mitt ordval. Anledningen till mitt agerande är att jag har högst brisstfälliga kunskaper inom etnologi och att ordet tattare användes på människor som stal och snattade i den by jag växte upp i. Tur att vi fick det hela utrett och fortsatt trefvlig helg. *bockar hövligt*

-Andy-

Aktiv medlem
Cykel på tåg?
Det finns portabla larm att köpa om man är orolig.

Min baklampa har en inbyggt ”theft alert”-funktion som larmar min telefon om någon petar på cykeln medan jag köper finkaffe på favoritcafét.
Det finns säkert andra liknande/bättre/billigare produkter. Dock bör den kanske inte använda sig av GPS för att avgöra om någon flyttar på cykeln/väskan om den ska användas på ett tåg.

Izumi

Aktiv medlem
Cykel på tåg?
Det finns portabla larm att köpa om man är orolig.

Min baklampa har en inbyggt ”theft alert”-funktion som larmar min telefon om någon petar på cykeln medan jag köper finkaffe på favoritcafét.
Det finns säkert andra liknande/bättre/billigare produkter. Dock bör den kanske inte använda sig av GPS för att avgöra om någon flyttar på cykeln/väskan om den ska användas på ett tåg.
Du inser att tåg rör sig? Accelererar, bromsar, svänger, skakar? 😇

kontrapunkt

Aktiv medlem
Cykel på tåg?
Det är ju upp till var och en. Personligen har jag haft hopfällt fullstor (men utan skärmar) cykel i skid-rummet på liggvagn utan problem. Misstänker att man skulle kunna låsa fast väskan i de stöd som finns i rummet. I kupé känns det väldigt lugnt.

Har för övrigt tagit med mig Brompton *många* gånger på SJ-tåg, och ingen anmodan någon gång om att den borde vara i väska. Tror den regeln beivras mest för stora fullstora cyklar.

Izumi

Aktiv medlem
Cykel på tåg?
Varför skulle det tjuta? Du får välja rätt typ av larm. Finns massor med olika typer och sorter.
Det finns wirelås som tjuter om man klipper upp dem. Men då måste det finnas något stabilt att låsa fast vid. Det kan funka.

Det är mest att ditt exempel så tydligt var accelerometerbaserat. :giggle:

-Andy-

Aktiv medlem
Cykel på tåg?
Det finns wirelås som tjuter om man klipper upp dem. Men då måste det finnas något stabilt att låsa fast vid. Det kan funka.

Det är mest att ditt exempel så tydligt var accelerometerbaserat. :giggle:
Klart det finns alternativ. Kul att du också har insett det till slut :sneaky: Hurra för dig (y)
Jag har inte skrivit något om att det skulle vara accelerometerbaserat, men tolkningen är så klart fri. Det går att stoppa in väldigt mycket i "andra bättre alternativ", även om jag personligen inte anser att accelerometerbaserade lösningar är bättre i det här läget. Men du får så klart tycka tvärt om ifall du vill det.

Izumi

Aktiv medlem
Cykel på tåg?
Klart det finns alternativ. Kul att du också har insett det till slut :sneaky: Hurra för dig (y)
Jag har inte skrivit något om att det skulle vara accelerometerbaserat, men tolkningen är så klart fri. Det går att stoppa in väldigt mycket i "andra bättre alternativ", även om jag personligen inte anser att accelerometerbaserade lösningar är bättre i det här läget. Men du får så klart tycka tvärt om ifall du vill det.
Det är tur att det finns så fantastiskt begåvade och genomtrevliga människor som du så att vi andra stackars undermänniskor har någon att beundra.

-Andy-

Aktiv medlem
Cykel på tåg?
Det är tur att det finns så fantastiskt begåvade och genomtrevliga människor som du så att vi andra stackars undermänniskor har någon att beundra.
Du får tycka vad du vill om mig, men jag gräver inte upp en 2 år gammal tråd och sedan postar ett lite hånfullt och drygt inlägg som varken för diskussionen framåt eller hjälper någon. Hade du uttryckt dig på ett annat sätt hade tråden kanske kunnat utvecklats till att handla om aktuella säkerhetslösningar som fungerar bra på tåg. Nu blev det pajkastning på en låg nivå istället.

Izumi

Aktiv medlem
Cykel på tåg?
Du får tycka vad du vill om mig, men jag gräver inte upp en 2 år gammal tråd och sedan postar ett lite hånfullt och drygt inlägg som varken för diskussionen framåt eller hjälper någon. Hade du uttryckt dig på ett annat sätt hade tråden kanske kunnat utvecklats till att handla om aktuella säkerhetslösningar som fungerar bra på tåg. Nu blev det pajkastning på en låg nivå istället.
Jag navigerar forumet med en enda ingång. Funktionen "nya inlägg". Varför tråden låg där kan jag däremot inte svara på.

Topp