Cykel rea suger! Kvärulanten måste få utlopp!

torkelo

Medlem
Varning för gnäll.

Rea.

Då menar jag inte Roligt Elakt Aktuellt, som säkert också suger iofs. Detta handlar om skitenglandsreor och hur dom kan förstöra både förväntningar, förhoppningar och månader av slitsamt gnetande på ebay,crc och andra nordirländska cykelhandlare och övriga Europa. Jag blev av med en hoj för en dryg månad sen, arbete påbörjades omedelbart med att hitta en ersättare...valet föll tillslut på en Commencal Meta 55. Specifikt en Meta 55 Ltd, som en vanlig meta fast med kolsving och svart och vit. Supersnygg! (Speciellt vita fälgar går hem starkt hos mig) runt 33 tusen spänn skulle jag få sätta sprätt på för att få mig en dylik. För dyrt. Den "vanliga" vitgröna metan då undrar kanske vän av ordning? Lite för tung och lite slappa komponenter säger jag. Men vitt är som sagt inte fel.

Men vad är det här!? Realcycles rear ut sina metor galore! Här beställs en carbon meta med allt guld du kan tänka dig, för mindre än Ltd priset.

Här kommer reaminus nummer ett: Den tog slut direkt för att det var ett riktigt bra pris och jag hann inte i tid (nackdelen med butikssidor som inte har någon direkt koppling till lagersaldo, man blir lurad). Alla andra ihopsatta metor tog också slut, så även Ltd. Överallt annars stod ltd kvar på sina 33. Men ett Alu factory kit gick att lägga vantarna på iaf...(samma färg/ram som Ltd) men med kol i styre och stolpe. Here we go! CRC, ebay jag blev deras bitch i tid och otid...vad kan jag gör avkall på för att komma ner i pris...hjul och bromsar så billigt, men bra, som möjligt...det blir samma hjul som på carbon/ltd varianten DT X430 fälgar på XT nav med svarta DT 2mm ekrar. Tunga men hållbara och helt ok, och vad vikten bertäffar så är den inte över metans fabrikskonfig, enda skillnaden är svarta fälgar. Men ok, jag kan göra avkall på vita fälgar, Fail-1, för ett par sprillans hjul med rätt nav för 1500 spänn. Bromsar... Formula RX sitter på från fabrik, men dom skulle gå på ca 3000+ spänn plus arbete för att korta slang osv..även från ebay. Ok, vi tar ett gemensamt men tvivelaktigt beslut mitt ego och jag. Ett par Hayes stroker trail 2009, problemfria och stabila, men tunga. Och minsann, här finns några i Kina med exakt rätt slanglängder för en Meta 55 i storlek small! Till en vettig penning! Vive la France! Eller nått.

Här kommer reaminus nummer två: Det är alltid rea på ebay och det får mig att köpa saker mer efter pris än annat. Ofta är det bäst pris ifrån korea och kina typ. Dubbeldumt för oavsett om dom springer över med prylarna så tar det tid. Ska du skicka tillbaks nått, don't even go there...

Hur skulle jag kunna veta att snubben i kina som skickade bromsarna skulle skicka en bakbroms med 7 cm kortare slang än statuerat i annonnsen? Fail-2
Hur skulle jag veta att stroker inte passar speciellt bra ihop med helt vanliga mtb handtag? Fail-3. Dessutom är 2009:an väldigt mycket fulare i verkligheten än på bild. Fail-4. Varför har ingen nämnt det i alla recensioner? Jag har i princip läst upp mig på alla bromsar sen 2007 för detta, enda jag sett om dålig pass är Formula ORO 24 som inte passar skitbra med SRAM x-9, x-0 reglage utan den gemensamma klämman. Men det var å andra sidan överdrivet. Jag skulle säga att Hayes Stroker Trail inte passar bra med X-9.Fail-5.

Varför visste jag inte att Metans 9mm dropout inte passar speciellt jättebra med en X-0 bakväxel? Den där brickan med flänsar på som justerar växelns avstånd till kassetten med hjälp av en sruv kan nääästan snurra runt på växleörat pga av det är så smalt byggt. Dom har ju X-0 på carbon metan?! Fail-6.

Men vad i hela friden undrar kanske någon. Varför sitter en snubbe med en Meta 55 i svart, vitt, silver, rött och guld, någorlunda balanserat mellan färgerna och klagar som en hel mur? Jo, för att cykeln blev rätt trist och svart i utseendet (hade jag vågat mig på ett par Deus armar i guld hade det blivit bättre, lite gangsta' bling!!, men jag vågade inte). Det dröjer bergis en månad innan strulet med bakbromsen är uträtt, allt medans sommaren piskar förbi.

Och...

Reaminus nummer tre: Nu kostar Meta 55 Ltd inte 33 längre. Utan 26. Med frakt. Så resultatet blev en fulare, om inte tyngre så inte speciellt mycket lättare iaf, och dyrare cykel som jag likförbaskat inte kan cykla på. Fail-7

I sådana här situationer önskar jag verkligen att jag aldrig brutit nacken, och om jag tvunget inte kunde undvika det, så att ersättningen från försäkringen varit så stor att den kunde använts till något som kostar så mycket pengar att det även krävs ett hysteriskt stort lån för att kunna köpa det. För er som har alldeles för mycket pengar så betyder det bil eller bostad. Inte cykel. Och om cykel, så en cykel på en nedrans REA.

FailFailFailFailFailFailFail

Senast redigerad av en moderator:

Ted_B

Aktiv medlem
Inte kul att lägga så mycket pengar och sedan inte bli nöjd med prylarna.

Bättre att lägga lite mer då och veta att man blir nöjd;)

torkelo

Medlem
Ha! Alla har rätt.

Sluta använda internet: Check.
Använd LBS: Check.
Snåla inte i onödan: Check.
Otur: Check.
Handla från Tyskland: Check. (Sadeln damp faktiskt ner från tyskland, ebay förvisso men ändå...)

För att summera det hele: Hade jag inte av en slump upptäckt att Ltd modellen reades ut tvåtusen spänn billigare än det jag nu plockat ihop (som i allt annat än bromsarna är lika eller bättre/lättare än Ltd), och hade inte bromsslangen varit för kort så skulle jag känna en tillräcklig tillfredställelse över att ha plockat ihop top of the line delar till ett försvarbart pris och dessutom krånglat ihop det mesta själv.

Nu är det mer en förvirrande håglöshet som infunnit sig. Att leta reda på en tunn plastslang för växeldragning under downtuben (vad heter det på svenska?) känns helt enkelt inte lika pionjäraktigt när grannen kan få den med en hel cykel på köpet för mindre. Förvisso inte lika onskefullt svart och utan guld här och där, men han har dessutom sluppit höfta 61Nm på vevarmsbulten. Hur hårt tar man i då?

Aldrig ge upp: Check.

Tids nog får man cykla.

torkelo

Medlem
Kvärulanten har fått utlopp. Jag har alltid önskat mig en färglad eller vit cykel. Detta är resultatet, ondskefull är ett ord som tränger sig på. Fantastisk att cykla på är ett upplevt faktum, och bättre blir det när det går att stanna också.

meta2.jpg ht=544

meta1.jpg ht=544

Topp