Cykel till frun - landsväg, pendling, trainer mm.

glitch

Aktiv medlem
På sikt kommer vi eventuellt behöva komplettera cykelstallet med en ny cykel till frun som ska vara föräldraledig samt vars kontor flyttar på cykelpendlingsavstånd när det är dags att börja jobba igen.
Cykeln ska alltså användas för motion som landsvägscykel, rymma relativt breda däck samt stänkskärmar för pendlingen och vara utrusta med 11-delad drivlina så att vi enkelt kan byta cyklar på trainern utan att behöva byta kassett.
Hon mäter 1,62 meter över havet och har nog relativt kort överkropp skulle jag spontant säga så modellen behöver finnas i hyfsat liten ramstorlek.
Givet att det ska pendlas en del samt att det är jag som sköter cykelparken så står skivbromsar rätt högt i kurs.
Jag *tror* inte att bockstyre är ett måste - så finns det nåt med flat bar som uppfyller kraven i övrigt ska vi inte räkna ut det per automatik.
Sen var det budgetfrågan, jag tror att 15.000 kr är nåt slags smärtgräns, om inte annat också för stöldrisken vid pendlingen där vi inte vet idag vilka låsningsmöjligheter som kommer att finnas.

Någon som gjort ett liknande köp på senaste?

Berk

Aktiv medlem
Har inte kjöt ett liknande senast, även om jag har erfarenhet med att köpa små cyklar till en små fru. En Canyon Grail (i 2XS) är en bra cykel till många ändamål.

Edit: ser nu att billigaste Grail som just passar i budgeten är 10-delad, konstig.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Lite udda idè/förslag: Kona Coco och använda det kvarvarande budgetutrymmet till att uppdatera den till 11-delat?
Nja, hon har en "damtralla" redan, Coco är fin på alla sätt och vis, men det här ska vara en mer "träningsbetonad" hoj.
Roadlite med flat bar uppfyller de flesta kraven:

Lite oklart hur det ser ut med skärmfästen tycker jag? Men har inte orkat detaljstudera än.

glitch

Aktiv medlem
Tack! Intressant tips med Triban.
Ska kolla Ribble också.
Canyon roadlite verkar ha dolda skärmfästen, och det finns egna skärmar till, frågan är max bredd på däck och om mer rejäla längre skärmar lirar också.

HåkanC

Aktiv medlem
Decathlons Triban RC 520 Gravel har även testats av tidningen Tour 1-2020 https://www.tour-magazin.de
Den är kanske onödigt tung med sina 10,5 kg utan pedaler, särskilt för en liten (och lätt?) cyklist
En annan sak är dess onödigt långa reach även i minsta strl, hela 37,5cm men samtidigt endast 52,4 cm stack
Min hustru är 164 cm och för henne funkar en reach på upp till 36 cm med en stack på 54-55 cm.

/Håkan

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer