Cykel till Vätternrundan

mackan11

Ny medlem
Cykel till Vätternrundan
Har tänkt mig att ge mig på vätternrundan detta år. Har ingen tidigare erfarenhet av cykling för träning/tävling men relativt stor erfarenhet av annan träning som löpning. Är relativt lång(192 cm) och har haft lite problem med ryggen sen innan så komfort kan vara en sak att tänka lite extra på vid val av cykel. Har annars ingen koll på vilka modeller som är bra och dåliga och vad man bör leta efter när man köper cykel.
Skulle därför behöva tips på en lämplig cykel som ska gå att använda för ganska mycket träning under vår och sommaren och sedan för vätternrundan. Tänker mig att prislappen kan landa runt 10000-15000

Bengt-re

Aktiv medlem
Cykel till Vätternrundan
Rätt storlek och rätt inställt så duger det mesta nytt som begagnat. Satsa på bra däck och sadel du trivs med. Håll ner rangen i utväxlingen så får du mindre och behagligare steg i utväxlingen - du behöver inga superlåga växlar på den rundan.

Träning och inställning av cykel är viktigare än materialet. Glöm inte att öva på att cykla i grupp.

mackan11

Ny medlem
Cykel till Vätternrundan
Rätt storlek och rätt inställt så duger det mesta nytt som begagnat. Satsa på bra däck och sadel du trivs med. Håll ner rangen i utväxlingen så får du mindre och behagligare steg i utväxlingen - du behöver inga superlåga växlar på den rundan.

Träning och inställning av cykel är viktigare än materialet. Glöm inte att öva på att cykla i grupp.
Tack för tipsen! Har dock noll koll på var jag ska börja leta så om du har några specifika tips skulle det uppskattas jättemycket!

Berk

Aktiv medlem
Cykel till Vätternrundan
Håller helt med Bengt.
Om man vill har råd kan man köpa från en LBS (local bike shop). Om man kan hitta information på nätet och är inte rädd kan man köpa bilagre på nätet. En exempel är Canyon, som gör jättebra cyklar t.ex:
Det finns biligare och dyrare modeller och Canyon har ofta bra rabatt i outlet. Med det finns många andra bra tillverkare också.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Cykel till Vätternrundan
Sedan några år tillbaka har de flesta tillverkare en s.k. komfortracer i sitt sortiment. De är ofta aningen kortare och högre, så man slipper ligga så utsträckt på cykeln. I vissa fall har de även konstruktioner för viss stöt/vibrationsdämpning. Med din kravspec skulle jag leta efter en sådan. Canyon Endurace ovan är en sån modell, Trek Domane en annan.

bellasoda

Aktiv medlem
Cykel till Vätternrundan

Murdock

Aktiv medlem
Cykel till Vätternrundan
10-delat och fälgbromsade cyklar kan man hitta fina begagnat. Kom ihåg att det kan kosta rätt mycket att köpa skor, kläder, hjälm, sadel, cykelnutrition, däck, verktyg, sadelväska, vattenflaskor, flaskställ, pump, anmälningsavgifter, ev inomhustrainer, Zwift-setup osv osv.

Här kommer två budgetalternativ som inte skinnar dig om du kommer på att cykling inte är för dig:

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer