Cykel verktyg, vilket kit?

Skippe

Aktiv medlem
Har i mina dra skruvat en del med både bil o mc, men nu har ju cykel intresset väckts till liv. Har det mesta redan vad gäller blocknycklar,insektsnycklar mm... Men nu när vi kommer till cykel så verkar det vara massa special avdragare mm man bör ha..
Mina tankar går i att beställa nåt halvbilligt cykel tool kit på nätet för runt 500kr (plus minus någon hundring) så man har det mesta hemma så man klarar sig. Vad kan ni rekommendera eller föreslå?

Det är så många olika standarder på cyklarna så köp det du behöver allt eftersom. En bra början är kedjebrytare samt en avdragare för kassett eller frihjul beroende på vad som sitter på sin cykel.

Tycker man klarar sig långt på en bra uppsättning insex-nycklar, Torx T25, kedjebrytare, kassettlåsringsverktyg, kedjepiska, klingbultsverktyg och ekernyckel.

Sen beroende på vad du har för vevlager, nav och dämpare kan en del andra verktyg behövas om dessa skall servas.

Jag har skrivit en artikel på temnat. Gör en google-sökning på Happy med "Cyklistens verktygslåda" så borde den dyka upp.

Om du redan är välförsedd med standardverktyg (insex, torx, blocknycklar och skruvmejslar) så känns det inte som att ett färdigt verktygsset är nåt för dig. Där brukar även sånt vara med, så du får betala för saker som du redan har.

Kolla upp vilka specialverktyg du behöver, troligen är det ekernyckel, kassettavdragare, vevlagerverktyg, kedjebrytare, kedjepiska och kanske ett par till. Det finns flera varianter av vissa, så ett kit passar sannolikt inte fullt ut.

Tack för bra svar... Va precis o investerade i en kassetavdragare på xxl (bbb) samt kedjepiska på biltema.

Kedjebrytare va det me ju... Någon som e bättre eller sämre än nån annan? Hatar nämligen o ha verktyg som fungerar sådär, då blir man vansinnig! :)

Skippe skrev:
-------------------------------------------------------
> Har i mina dra skruvat en del med både bil o mc,
> men nu har ju cykel intresset väckts till liv.
> Har det mesta redan vad gäller
> blocknycklar,insektsnycklar mm... Vad är en insektsnyckel?? Är det ngt man skruvar ihop en dyngbagge med eller?? Eller vilka insekter syftar du på?? Men nu när vi
> kommer till cykel så verkar det vara massa
> special avdragare mm man bör ha..
> Mina tankar går i att beställa nåt halvbilligt
> cykel tool kit på nätet för runt 500kr (plus
> minus någon hundring) så man har det mesta hemma
> så man klarar sig. Vad kan ni rekommendera eller
> föreslå?

Tillbaka
Topp