Cykelbanornas hall of shame

Pfaff

Aktiv medlem
En nog så relevant artikel av kämpen Krister Isaksson

Rattnalle

Aktiv medlem
På många ställen skulle man nog kunna smalna av cykelbanan lite t ex genom att sätta någon form av staket på sidorna som är tillräckligt smalt för att förhindra bilar att åka in där men som inte försämrar framkomligheten för cyklister nämnvärt.
Fast en cykelbana som är <2 m med hinder på båda sidor är jäkligt smal. Helst ska det ju vara 1 m hinderfri bredd bredvid en cykelbana av god standard för att man ska kunna använda hela bredden och inte behöva cykla i mitten.
Det krävs en viss bredd för att driftsfordon ska kunna ta sig fram enkelt också. Att asfaltera smala ytor är också svårare/dyrare och blir sämre.

Skyltar och skam tror jag personligen är tillräckligt effektivt för de flesta och det är mindre farligt med nån enstaka bil på cykelbanan ibland än farliga hinder alltid.

Makten

Aktiv medlem
Precis vid Nacka forum. Inga reflexer eller skyltar och grinden syns verkligen sjukt dåligt även mitt på dan. Att det ska vara så oändligt svårt att göra rätt, va?

DSCF5283_2048.jpg

Makten

Aktiv medlem
En jättevanlig syn.
”Gubbarna” som satt upp det cyklar själva i gånghastighet så de fattar inte problemet.
De cyklar nog inte alls. Verkar vara polska byggarbetare i det här fallet, så man kanske kan förstå varför de inte vet hur man gör i Sverige. Däremot är det obegripligt att ingen nånsin granskar sånt här.

Makten

Aktiv medlem
De har väl gjort precis som man normalt sett gör i Sverige. Vad nu byggarbetarnas nationalitet har med något att göra?
Det har väl allt med saken att göra, eftersom reglerna antagligen är betydligt hårdare här än i Polen? Tror du de tagit del av regelverket på polska? Det tror inte jag. Edit: Och jag skyller inte på arbetarna, utan på klåparna som upphandlar sånt här utan att se till att regelverket efterföljs. Gång på gång på gång.

Hur som helst är saken nu felanmäld till kommunen.

Senast ändrad:

NAnders

Aktiv medlem
Är inte mitten-filen en gångväg? Eller är det enkelriktat för motorfordonen?

Det är en bymiljöväg, ett körfält i mitten och en bred vägren på var sida. Motorfordon förs i normalfallet i körfältet, vid möte väjer man ut i vägrenen. Jättevanligt i Nederländerna och Danmark, anses totalt livsfarligt i Sverige (av dem som inte läst forskningen) eftersom biltrafiken inte har högsta prioritet.

Pfaff

Aktiv medlem
Det är en bymiljöväg, ett körfält i mitten och en bred vägren på var sida. Motorfordon förs i normalfallet i körfältet, vid möte väjer man ut i vägrenen. Jättevanligt i Nederländerna och Danmark, anses totalt livsfarligt i Sverige (av dem som inte läst forskningen) eftersom biltrafiken inte har högsta prioritet.
Det var väl det man försöte på Skithögsvägen i Malmö för nåt år sedan. Och du har rätt, totalt livsfarligt.
För cyklisterna.

Berk

Aktiv medlem

Jag, som nederländare, tycker att det här är lite konstigt. Verkar som en överdriven optiskt försmalning. Optiskt försmalning, streck på en meter från sidan av vägen, gör att bilister kör långsammare. Men här finns mindre än två meter kvar. I några år blir körfältet för bilar lika bred som streckan.

Pfaff

Aktiv medlem
Kanske beror på andelen skithögar bakom ratten snarare än vägen som sådan?

Jomenvisst.
Men i mötet mellan cykel och bil drar den förre ju alltid kortaste strået oavsett.
Och det ställer krav på trafikplanerare. Det jävligaste är att de inte ens behöver resa långt för att hitta vettig inspiration fast det är klart att det är varmare och spriten är billigare i långtbortistan. [konspirationsteori]

Makten

Aktiv medlem
Syns sjukt dåligt? Man måste ju fan va blind för att missa det där?
Så det är okej att strunta i ordentlig skyltning, reflexmarkeringar och dylikt för att du tycker grinden syns bra? Tror du man accepterat samma grind mitt i körbanan på en väg? Om inte; varför inte? Ser bilister sämre än cyklister?

Pfaff

Aktiv medlem
Oooooch Trafikverket slår till igen.
På samma ställe…..

Bornlikethis

Aktiv medlem
Oooooch Trafikverket slår till igen.
På samma ställe…..

Den tunneln! Där har man varit jäkligt nära att krocka några gånger rent ut sagt livsfarlig

ooms

Aktiv medlem
Eller så sätter man en hastighetsbegränsning på säg 10 km/h och gödslar med fartkameror på cykelbanorna så att folk lär sig att inte cykla fortare än vad infrastrukturen är byggd för. Det är ju så man gör på ”bilvägarna” som sällan heller är byggda för att köras så fort på som bilarna klarar av.

NickPick

Aktiv medlem
Eller så sätter man en hastighetsbegränsning på säg 10 km/h och gödslar med fartkameror på cykelbanorna så att folk lär sig att inte cykla fortare än vad infrastrukturen är byggd för. Det är ju så man gör på ”bilvägarna” som sällan heller är byggda för att köras så fort på som bilarna klarar av.
Jag hoppas du är ironisk.

Kalle med K

Aktiv medlem
Är inte den hastighetsgränsen lite hög, en ytterligare med sänkning med 10 km/h vore kanske mera verklighetsanpassad.

Stumpy

Aktiv medlem
Tror aldrig jag sett en bilväg med hastighetsbegränsning på 10 km/h.

Rattnalle

Aktiv medlem
Tror aldrig jag sett en bilväg med hastighetsbegränsning på 10 km/h.
Det går inte att reglera en hastighet lägre än 30.
Att generellt 30 för både cykel och bil i stadskärnor är väl inte en helt orimlig tanke tycker jag. Visst jag cyklar gärna fortare ibland men det är ingen jätteuppoffring att inte kunna göra det i stadsmiljöer på dagtid..

Makten

Aktiv medlem
Det intressanta är ju att infrastrukturuformarna (och de flesta ickecyklister) förväntar sig att cyklar ska framföras ytterst långsamt. Varför då, kan man fråga sig. Varför ska cyklister inte kunna ta sig så snabbt och smidigt från A till B som möjligt? Blir ens ärende plötsligt mindre viktigt om man sätter sig på en cykel istället för i en bil? Om något är det ju betydligt mindre farligt med en cykel i 50 blås än en bil i 50 blås. Skillnaden är att ingen skulle få för sig att anpassa infrastrukturen för ens 30 för cyklister. För att man inte tar reda på hur cykling fungerar utan fortsätter förutsätta att det är nån slags hobbyverksamhet för lallare som ändå inte har nåt viktigare för sig.

Topp