Cykelbloggare slutar med lvg?

Gäller Magnus E.

”Landsvägscykling har tappat charmen pga aggressiva bilister”
Har läget blivit allt värre i storsthlm? Jag trodde även lvg-cykling fått ett uppsving där pga pandemin…

GoranS

Aktiv medlem
Det är väl inget som säger att situationen inte skulle kunna bli värre och att det samtidigt skett ett uppsving för lvg-cyklingen? Om det sen har blivit värre och om det skett ett uppsving låter jag vara osagt.

Beagleboy

Aktiv medlem
Den enda köp- tevekanal jag har är Eurosport, mest för de stora tennisturneringarna, då jag sitter klistrad.

Det är egentligen skräp och skrot att jag nu blivit sittande till TdF dessutom, pga kunniga och insatta kommentatorer.

Men...överraskad man blev att så många drivna f.d. MTB- are numera rullar landsväg på elitnivå.

ooms

Aktiv medlem
Den enda köp- tevekanal jag har är Eurosport, mest för de stora tennisturneringarna, då jag sitter klistrad.

Det är egentligen skräp och skrot att jag nu blivit sittande till TdF dessutom, pga kunniga och insatta kommentatorer.

Men...överraskad man blev att så många drivna f.d. MTB- are numera rullar landsväg på elitnivå.
Det är där publikintresset och därmed pengarna finns!

DanielS

Aktiv medlem
Det här med att situationen för lvg-cyklister blivit sämre har väl diskuterats i ett antal trådar under senaste tiden... Vissa upplever att det är så medan andra, t ex jag själv, inte har märkt någon skillnad. Jag tror det är ganska mycket enskilda händelser som påverkar hur man upplever det här.

Tomaso

Aktiv medlem
Kvalificerad killgissning:
Jag tror att om man har facebook så upplever man det värre då man exponeras för folks idiotiska tankar.
Cyklar man i grupp, gärna då belgiskt så kan man ta åt sig hårt och hamnar lätt i försvarsställning i diskussioner vid fikabordet på jobbet.
Men kan man bortse från detta och bara tar en landsvägstur och njuter så tror jag hatet är nästintill obefintligt.

Wekeendrider

Aktiv medlem
Här tycker jag det handlar mer om att bilister gör annat bakom ratten än att köra bil, inte tittar på vägen och fattar konstiga och farliga beslut utan att tänka efter. T ex köra om på backkrön eller köra om och direkt svänga höger.

ooms

Aktiv medlem
Kvalificerad killgissning:
Jag tror att om man har facebook så upplever man det värre då man exponeras för folks idiotiska tankar.
Cyklar man i grupp, gärna då belgiskt så kan man ta åt sig hårt och hamnar lätt i försvarsställning i diskussioner vid fikabordet på jobbet.
Men kan man bortse från detta och bara tar en landsvägstur och njuter så tror jag hatet är nästintill obefintligt.
Jag tror det ligger mycket i det du säger. Jag cyklar oftast ensam och har under alla år bara varit med om totalt två incidenter som etsat sig fast i minnet. Båda i Stockholms län för övrigt. En spolarvätskeincident, och en omkörning följd av högersväng framför näsan.
I övrigt tycker jag det funkar bra, cyklar mest i Uppland och Hälsingland. Det är klart man får vara uppmärksam och ibland anpassa sin cykling, men det är ju precis som man får göra i trafiken annars också.

RN

Aktiv medlem
Min upplevelse är att om man cyklar mycket på allmän väg så blir en del sjukt arga, motorcyklister och bilister anser att man inte skall cykla där. Var ett tag sen jag var ute på sådana pass och har cyklat mest cykelväg senaste tiden, då är det bara på Ekerö och Färingsö som folk blir arga, där verkar de bli arga på alla som cyklar oavsett var man gör det.

/R

kontorsråttan

Aktiv medlem
Jag är en av dem som i stort sett slutat cykla lvg. Jag tycker att det blivit mycket tuffare på vägarna de senaste åren, det är mycket fler nära omkörningar än förut. Kanske inte nödvändigtvis såna som hatar cyklister och vill markera, även om jag tyvärr tror det förekommer en del sånt, men också folk som prompt måste köra om trots att det kommer möte. Man vill helt enkelt inte vaska 20 sekunder av sitt liv på att behöva bromsa in och vänta med en omkörning tills mötet passerat. Det händer självklart inte varje gång, men tillräckligt ofta för att jag inte tycker att det är värt det. Kan vara så att jag blivit äldre och mer riskmedveten också...

Bengt-re

Aktiv medlem
Min upplevelse är att om man cyklar mycket på allmän väg så blir en del sjukt arga, motorcyklister och bilister anser att man inte skall cykla där. Var ett tag sen jag var ute på sådana pass och har cyklat mest cykelväg senaste tiden, då är det bara på Ekerö och Färingsö som folk blir arga, där verkar de bli arga på alla som cyklar oavsett var man gör det.

/R
Se till att polisanmäla varje incident så plockas de av en efter en. Folk som inte kan uppföra sig skall inte få köra.

hm

Aktiv medlem
Och jag tycker det blivit bättre.
Cyklade mer lvg förut men senaste åren mest mtb bla pga av dödsrisken på vägarna . Men iår har det blivit mera lvg igen och bara råkat ut för några stycken dårar .

Hasse#7

Aktiv medlem
Upplever bilarnas hastighet som lägre numer, fler bilister som fattar hur man skall bete sig också. Tyvärr är dumhuvudena fortfarande farliga dumhuvuden, speciellt mycket säkrare eller osäkrare känns det inte ändå.

Fredrik S

Aktiv medlem
Fotgängare som virrar runt som en skock vilsna får på g/c bana och sedan blir vansinniga och skriker efter en för att de tycker att man kör om för fort/för nära.

Bilister som skall köra om trots att de har möte med en annan bil.

Bilister som tutar, hytter med näven och pekar att man skall cykla på trottoar/gångbana.

Något av ovanstående tre hände i stort sett varje gång jag skulle ut och cykla på den tiden jag bodde på en plats där jag inte hade möjlighet att helt undvika att cykla i stadsmiljö. Nu bor jag så att jag har obegränsat med asfalterade, i stort sett helt trafikfria småvägar direkt utanför dörren.

Jag har full förståelse för att folk ledsnar.

Berk

Aktiv medlem
Många svenskar klagar att svenska bilister är aggressiva mot lvgcyklister. Jag har aldrig haft problem, förut med en bilist som tutade för många år sen på en väg i Norra Djurgården där det inte fanns en cykelbanan. Har cyklat ofta på Färingsö där det verkar vara problematiskt. Men kanske inte "tillräckligt" ofta.

Värsta jag har varit med om var att en grupp av 10 lvgcyklister passerade min fru, som cyklade lvg, vid en korsning, och hälften gick till höger framför henne och hälften bakom, så att hon var mitt i en grupp som kurvade till höger och körde mycket snabbare, medan hon cyklade rakt fram. Hon hade tur att hon inte ramlade.

Wekeendrider

Aktiv medlem
Se till att polisanmäla varje incident så plockas de av en efter en. Folk som inte kan uppföra sig skall inte få köra.
Ok, en bilist kör om dig och svänger höger så du får tvärnita. Du noterar bilmärke och regnummer och ringer Polisen. Nu ska polisen ha en patrull i närheten att skicka ut. De ska också värdera förseelsen tillräckligt högt och inte ha något mer prioriterat att göra. Du följer föraren om du hinner med. Föraren svänger in på ICA, det var dit hen hade så bråttom. Du har tur och polisen tar larmet och kommer efter en kvart. Är föraren någorlunda slipad vet hen då inte vad du talar om eller i alla fall inte vem som kört bilen. Ord står mot ord. Det är ganska troligt att föraren suttit och funderat på inköpslistan och inte ens noterat att hen passerat cyklisten strax före korsningen så det finns inte kvar i minnet.

ething

Aktiv medlem

/R
Om en motorcyklist blir upprörd så undrar jag hur??? Har de helt missat att vitsen med MC är att man inte tar plats. Det är samma sak som de idioterna på MC (observera att jag själv är MC-förare) som när det är 30 grader varmt och kö på motorvägen står still i kön och väntar på sin plats. Dessa bör hålla sig till att köra bil.

Gällande problemet så upplever jag (STHLM och GBG) att så fort du är ca. 10 km utanför stadskärnan och du undviker de värsta vägarna (t.ex vägen till Marstrand innan det blev cykelbana) så är problemet litet. Jag har bara en incident på många år, ett pensionärspar som bara "ville prata" genom att preja mig mot kanten och försökte rycka mig i tröjan genom den nedvevade rutan. Mordhot av grövre slag och svordomar de inte kände till fick de att gasa på ett sätt som bilen inte gjort på många år. Förhoppningsvis sov de dåligt i ett par veckor och lärde sig sin läxa.

Wekeendrider

Aktiv medlem
Jag har bara en incident på många år, ett pensionärspar som bara "ville prata" genom att preja mig mot kanten och försökte rycka mig i tröjan genom den nedvevade rutan. Mordhot av grövre slag och svordomar de inte kände till fick de att gasa på ett sätt som bilen inte gjort på många år. Förhoppningsvis sov de dåligt i ett par veckor och lärde sig sin läxa.
Haha, vafan!?

Bengt-re

Aktiv medlem
Ok, en bilist kör om dig och svänger höger så du får tvärnita. Du noterar bilmärke och regnummer och ringer Polisen. Nu ska polisen ha en patrull i närheten att skicka ut. De ska också värdera förseelsen tillräckligt högt och inte ha något mer prioriterat att göra. Du följer föraren om du hinner med. Föraren svänger in på ICA, det var dit hen hade så bråttom. Du har tur och polisen tar larmet och kommer efter en kvart. Är föraren någorlunda slipad vet hen då inte vad du talar om eller i alla fall inte vem som kört bilen. Ord står mot ord. Det är ganska troligt att föraren suttit och funderat på inköpslistan och inte ens noterat att hen passerat cyklisten strax före korsningen så det finns inte kvar i minnet.
Det finns en nytta i att bara anmäla - även om dräggen råkar slippa undan.

RN

Aktiv medlem
Om en motorcyklist blir upprörd så undrar jag hur??? Har de helt missat att vitsen med MC är att man inte tar plats. Det är samma sak som de idioterna på MC (observera att jag själv är MC-förare) som när det är 30 grader varmt och kö på motorvägen står still i kön och väntar på sin plats. Dessa bör hålla sig till att köra bil.

Gällande problemet så upplever jag (STHLM och GBG) att så fort du är ca. 10 km utanför stadskärnan och du undviker de värsta vägarna (t.ex vägen till Marstrand innan det blev cykelbana) så är problemet litet. Jag har bara en incident på många år, ett pensionärspar som bara "ville prata" genom att preja mig mot kanten och försökte rycka mig i tröjan genom den nedvevade rutan. Mordhot av grövre slag och svordomar de inte kände till fick de att gasa på ett sätt som bilen inte gjort på många år. Förhoppningsvis sov de dåligt i ett par veckor och lärde sig sin läxa.
Hur de blir arga? Ofta beroende på gruppcykling, typ 15 pers i tvåpar som rullar i 35-40 på 70-väg där mc-piloten vill köra 120.

Kolla in facebookgruppen "bultens vänner" om du vill se exempel.

/R

dapoi22

Medlem
Är inte bilister som kör tyskt (enligt min killgissning) kraftigt överrepresenterade i att köra nära och fort?

Igår var jag för övrigt med om första tillfället då en cyklist körde som en riktig idiot. Familjen i bilen på väg från bostaden (i Örebro) och ser en cyklist komma från Kilsbergshållet (kul med en lvg-cyklist tänker jag och håller lite span). Cyklisten bränner rakt igenom rondellen så att minst två bilar får stanna (annars hade de kört på honom), cyklisten gör inga tecken och kommer ur rondellen och lägger sig 1 meter bakom bilen framför oss, han kör ryckigt och frun reagerar och tycker det ser olustigt ut. Att ligga på rulle bakom okänd bil känns inte så smart. Cyklisten ska ha plus för att han körde riktigt fort, runt 40 knyck ensam.

Min bild som ensamcyklist är annars att i princip all trafik håller undan fint. Jag planerar gärna turer på vägar med lite trafik och fin natur.

glitch

Aktiv medlem
Har cyklat mer landsväg än på många år i år. Upplever också att om något har folk blivit mer hänsynsfulla - men jag har i princip alltid cyklat själv.
Däremot som någon sa, dumskallarna känns som de blivit farligare än innan och inom tätort är det fler och fler som trängs om cykelbanornan så där är det mer kaos är förr.
Men lämnar man stan bakom sig tycker jag det har blivit bättre i det stora hela.
Förutom i Västerås! Jösses vad de tutade och inte gillade att dela vägbanan med en cyklist där🥳

stralle

Medlem
Upplever bilarnas hastighet som lägre numer, fler bilister som fattar hur man skall bete sig också. Tyvärr är dumhuvudena fortfarande farliga dumhuvuden, speciellt mycket säkrare eller osäkrare känns det inte ändå.
Känner ungefär likadant. Det finns fortfarande dumhuvuden i trafiken bland alla trafikslag. Däremot upplever jag andelen som visar respekt, är hänsynsfulla och beter sig vara mycket större idag än för säg fem år sedan. Då var det oftast minst en incident på varje runda jag var ute på. Idag är det tack och lov mer sällan.

emilberge

Medlem
Nu har jag bara cyklat landsväg i 6-7år, men upplever att det blivit markant bättre i Stockholmsområdet det senaste året. Kör både lugn/snabb klung och solo, och det är riktigt sällan det är en seriös incident.
Sen blir det betydligt bättre om man lämnar storstaden, 20-30min utanför blir trafiken mycket snällare.
Är inte bilister som kör tyskt (enligt min killgissning) kraftigt överrepresenterade i att köra nära och fort?
Det där tycker jag stämmer väldigt mycket när det gäller städer/när städer. Ute på landet har det varit mer gamla veteranlastbilar och gubbar 50år och upp som är aggresiva.

ething

Aktiv medlem
Hur de blir arga? Ofta beroende på gruppcykling, typ 15 pers i tvåpar som rullar i 35-40 på 70-väg där mc-piloten vill köra 120.

Kolla in facebookgruppen "bultens vänner" om du vill se exempel.

/R
Visste inte att slingerbulten hade en FB-grupp, men det var väl inte oväntat. När jag bodde i Stockholm besöktes den minst en gång i veckan med mc... Kör man bulten och klagar på att man måste svänga med MC - då kanske man har missförstått vad det handlar om. Ja, jag tillhör(de) kategorin "köra fort som fan" men vill man ha fri väg kostar en bandag med MC en tusenlapp, annars får man anpassa sig.

Bengt-re

Aktiv medlem
Visste inte att slingerbulten hade en FB-grupp, men det var väl inte oväntat. När jag bodde i Stockholm besöktes den minst en gång i veckan med mc... Kör man bulten och klagar på att man måste svänga med MC - då kanske man har missförstått vad det handlar om. Ja, jag tillhör(de) kategorin "köra fort som fan" men vill man ha fri väg kostar en bandag med MC en tusenlapp, annars får man anpassa sig.
Det är väl bara att köra laglig så är problemet löst?

KjellF

Aktiv medlem
Jag tycker snarast att problemet är det omvända, bilister som visar för stor hänsyn. Varje gång jag är ute är det flera bilister som avvaktar bättre lägge för omkörning medan jag cyklar jobbigt nära asfaltskanten.

HåkanC

Aktiv medlem
Visste inte att slingerbulten hade en FB-grupp, men det var väl inte oväntat.
Det är många fler än MCar som kör onödigt fort där och på närliggande vägar
Tex finns det en entreprenadfirma längs vägen så en hel del lastbilar kör där och i rusningstrafik även en hel del långtradare till/från södra Sthlm på väg till/från S-tälje och dessutom bussar, åtminstone vardagar.
För några år sedan kom jag en vardag till en olycksplats mellan en buss och en lastbil i de smala svängarna mellan Grindsjön och korsningen vid Västerby. Som tur var inga personolyckor men det kan man inte alltid räkna med, tyvärr.

GoranS

Aktiv medlem
Jag tycker snarast att problemet är det omvända, bilister som visar för stor hänsyn. Varje gång jag är ute är det flera bilister som avvaktar bättre lägge för omkörning medan jag cyklar jobbigt nära asfaltskanten.
Rekommenderar att du håller dig borta från Spanien vad gäller lvg-cykling om du upplever det som jobbigt att bilisterna inväntar lämpligt tillfälle för omkörning.

Italien passar nog dig bättre. Där har de mer en tendens att ta omkörningar om de ser att du håller ditt spår stabilt och de kan ta sig förbi utan att det blir krock om det skulle dyka upp mötande trafik.

ething

Aktiv medlem
Det är väl bara att köra laglig så är problemet löst?
Det är väl bara att du cyklar på cykelbanan och aldrig två i bredd så är problemet löst?

Kan vi växa upp från denna mentalitet tack, särskilt som lagen inte är entydig i att vi har rätt att cykla på vägen när det finns cykelbana.

fiskarn

Aktiv medlem
Har bara cyklat 5-6 år kanske. Tycker om något det har blivit lite bättre. Cyklar jag ensam är det väldigt sällan några problem, lite tajta omkörningar ibland. Sen kan jag känna mig otrygg på typ 50-vägar med mycket utfarter där man blir osäker på om man syns.

Bengt-re

Aktiv medlem
Är det inte det som sägs? Kör lagligt, köp tid på bana om du vill köra fort och säkert.
Det låter mycket bättre, och bäst av allt om man har något sätt att transportera sitt fordon så kan man ju köra bana med fordon som inte är gatlegala och därmed bättre på det jobbet! Win win - säkrare för alla, färre konflikter och eventuellt roligare.

Rassemouse

Aktiv medlem

Igår var jag för övrigt med om första tillfället då en cyklist körde som en riktig idiot. Familjen i bilen på väg från bostaden (i Örebro) och ser en cyklist komma från Kilsbergshållet (kul med en lvg-cyklist tänker jag och håller lite span). Cyklisten bränner rakt igenom rondellen så att minst två bilar får stanna (annars hade de kört på honom), cyklisten gör inga tecken och kommer ur rondellen och lägger sig 1 meter bakom bilen framför oss, han kör ryckigt och frun reagerar och tycker det ser olustigt ut. Att ligga på rulle bakom okänd bil känns inte så smart. Cyklisten ska ha plus för att han körde riktigt fort, runt 40 knyck ensam.

Min bild som ensamcyklist är annars att i princip all trafik håller undan fint. Jag planerar gärna turer på vägar med lite trafik och fin natur.
+1 på tyska bilar. Blev omkörd av en Audi (med mtb bakpå) när polisen hade släppt på vid en trafikolycka och trafiken leddes om till körbanan där trafiken gick åt andra hållet.
Även en majoritet av andra idiotomkörningar har gjorts av audis. Lyckligtvis har jag kört bil alla dom gångerna och kunnat bromsa så det gått bra..

Hasse#7

Aktiv medlem
Det låter mycket bättre, och bäst av allt om man har något sätt att transportera sitt fordon så kan man ju köra bana med fordon som inte är gatlegala och därmed bättre på det jobbet! Win win - säkrare för alla, färre konflikter och eventuellt roligare.
Jag har inga problem med att motorcyklister kör lagligt till en bana och där får köra så som hojarna är byggda att köras. Att öva ger alltid färdigheter. De mc-förare jag känner, kör lugnt, är medvetna om egna och andras risker, har ungefär samma oro som cyklister vad det gäller bilister. Sen hör jag ju de som accar till typ 200km/h på vår 60/80km/h väg. De har alltid funnits men är nog lite färre nu. Kanske beräknar även de sannolikheten för tex vildsvin.

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag har inga problem med att motorcyklister kör lagligt till en bana och där får köra så som hojarna är byggda att köras. Att öva ger alltid färdigheter. De mc-förare jag känner, kör lugnt, är medvetna om egna och andras risker, har ungefär samma oro som cyklister vad det gäller bilister. Sen hör jag ju de som accar till typ 200km/h på vår 60/80km/h väg. De har alltid funnits men är nog lite färre nu. Kanske beräknar även de sannolikheten för tex vildsvin.
Jag upplever att jag aldrig sett en "sportmotorcykel" framfört lagligt. Någonsin. HD knuttar, veteranmotorcyklister och en del offroad/enduro nissar kör i stor sätt lagligt, annars verkar det vara en sport att försöka bryta emot så många trafikregler och försöka orsaka så många olyckor som möjligt på kortast möjliga tid.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag upplever att jag aldrig sett en "sportmotorcykel" framfört lagligt. Någonsin. HD knuttar, veteranmotorcyklister och en del offroad/enduro nissar kör i stor sätt lagligt, annars verkar det vara en sport att försöka bryta emot så många trafikregler och försöka orsaka så många olyckor som möjligt på kortast möjliga tid.
Det låter illa. Vi har nog inte samma restider eller trafikanter i närområdena vi rör oss i.

ething

Aktiv medlem
Jag har aldrig sett en cyklist följa trafikregler kring stopplikt, reflexer i hjulen, inte köra två i bredd på väg o.s.v. De måste vara idioter med dödslängtan.

Inse faktum. Majoriteten i trafiken vill ha varken cyklister i grupp, sporthojar, husvagnar, hästtransporter eller andra nischgrupper. Om vi faller i samma fälla och hackar på alla utom oss, så gör MC-åkarna, husvagnsägarna etc. detsamma, mot oss. Snart sitter du där med reflexväst, cykling enbart på gångväg och MTB-parker och maxfart på 20 km/h.

emilberge

Medlem
Inse faktum. Majoriteten i trafiken vill ha varken cyklister i grupp, sporthojar, husvagnar, hästtransporter eller andra nischgrupper. Om vi faller i samma fälla och hackar på alla utom oss, så gör MC-åkarna, husvagnsägarna etc. detsamma, mot oss. Snart sitter du där med reflexväst, cykling enbart på gångväg och MTB-parker och maxfart på 20 km/h.
Nog för att man får köra i bredd om man inte hindrar trafiken så vore det väl nyttigt att man försöker fostra en mer positivt beteende på vägarna bland alla fordon? Dvs visa hänsyn och ha respekt för varandra oavsett vilket fordon och eventuellt släp man har, om man vill ha en förändring är det lättast att börja med sitt egna beteende.
Precis som du säger, det är lätt att falla i fällan att hacka på alla andras felaktiga beteenden.

Jag har aldrig sett en cyklist följa trafikregler kring stopplikt, reflexer i hjulen, inte köra två i bredd på väg o.s.v. De måste vara idioter med dödslängtan.
Pendlar 2-4 dagar i veckan till/från jobbet ca 30km, och det är tyvärr avsevärt mycket vanligare att se farligt/stressigt beteende bland cyklister när man inte är på vägarna utanför stan. Alla har så jäkla bråttom på cykelbanorna att det lätt blir olyckor :(

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer