Cykelbloggare slutar med lvg?

GoranS

Aktiv medlem
Det är väl bara att du cyklar på cykelbanan och aldrig två i bredd så är problemet löst?

Kan vi växa upp från denna mentalitet tack, särskilt som lagen inte är entydig i att vi har rätt att cykla på vägen när det finns cykelbana.
Om hastighetsbegränsningen är 50 km/h eller lägre är det väl otvetydigt att cyklisten har rätt att välja vägen om hen så önskar, naturligtvis undantaget om vägen skulle ha explicit förbud mot cykling? Eller finns det något fall där det inte gäller?

ooms

Aktiv medlem
Nog för att man får köra i bredd om man inte hindrar trafiken så vore det väl nyttigt att man försöker fostra en mer positivt beteende på vägarna bland alla fordon? Dvs visa hänsyn och ha respekt för varandra oavsett vilket fordon och eventuellt släp man har, om man vill ha en förändring är det lättast att börja med sitt egna beteende.
Precis som du säger, det är lätt att falla i fällan att hacka på alla andras felaktiga beteenden.

Pendlar 2-4 dagar i veckan till/från jobbet ca 30km, och det är tyvärr avsevärt mycket vanligare att se farligt/stressigt beteende bland cyklister när man inte är på vägarna utanför stan. Alla har så jäkla bråttom på cykelbanorna att det lätt blir olyckor :(
Samma sak här i Uppsala. Om det är några som beter sig helt oberäkneligt i trafiken, kan hux flux köra hur som helst utan en tanke på trafikregler, så är det cyklister. Näst efter det så är det uppenbart ovana bilförare, ofta i bilar av intetsägande märken (japanska, koreanska, etc), som sällan har koll på trafiken eller ens sitt eget fordon. Där gäller det också att vara extremt uppmärksam eftersom vad som helst kan hända.

Tyska bilar som kör ”fort” har jag sällan problem med, för det är ofta förare som har ganska bra koll och det är lätt att räkna ut vad de kommer göra (sedan finns naturligtvis undantag, men de är få och utmärker sig ofta på annat vis, typ öppna rutor och ”musik” på hög volym).

GoranS

Aktiv medlem
Jag har aldrig sett en cyklist följa trafikregler kring stopplikt, reflexer i hjulen, inte köra två i bredd på väg o.s.v. De måste vara idioter med dödslängtan.

Inse faktum. Majoriteten i trafiken vill ha varken cyklister i grupp, sporthojar, husvagnar, hästtransporter eller andra nischgrupper. Om vi faller i samma fälla och hackar på alla utom oss, så gör MC-åkarna, husvagnsägarna etc. detsamma, mot oss. Snart sitter du där med reflexväst, cykling enbart på gångväg och MTB-parker och maxfart på 20 km/h.
Mig veterligen finns det inget krav på reflexer i hjulen. Det som finns är ett krav på att om man färdas i mörker så ska cykeln vara utrustad med en vit eller orangegul reflex åt sidan.

Dessutom är det tillåtet att cykla i bredd "När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken".

fiskarn

Aktiv medlem
Inse faktum. Majoriteten i trafiken vill ha varken cyklister i grupp, sporthojar, husvagnar, hästtransporter eller andra nischgrupper. Om vi faller i samma fälla och hackar på alla utom oss, så gör MC-åkarna, husvagnsägarna etc. detsamma, mot oss. Snart sitter du där med reflexväst, cykling enbart på gångväg och MTB-parker och maxfart på 20 km/h.

Jag vill inte ha någon annan i trafiken som är i vägen för mig. Framför allt inte ensamma människor i bilar.

ething

Aktiv medlem
Jag vill inte ha någon annan i trafiken som är i vägen för mig. Framför allt inte ensamma människor i bilar.
Det är fler ensamma personer i bilar som inte vill ha cyklister i trafiken än vice versa, eftersom de är i majoritet så borde vi anpassa oss?

som fler andra skriver. Var gott föredöme och visa hänsyn.

Wekeendrider

Aktiv medlem
Är inte bilister som kör tyskt (enligt min killgissning) kraftigt överrepresenterade i att köra nära och fort?

Igår var jag för övrigt med om första tillfället då en cyklist körde som en riktig idiot. Familjen i bilen på väg från bostaden (i Örebro) och ser en cyklist komma från Kilsbergshållet (kul med en lvg-cyklist tänker jag och håller lite span). Cyklisten bränner rakt igenom rondellen så att minst två bilar får stanna (annars hade de kört på honom), cyklisten gör inga tecken och kommer ur rondellen och lägger sig 1 meter bakom bilen framför oss, han kör ryckigt och frun reagerar och tycker det ser olustigt ut. Att ligga på rulle bakom okänd bil känns inte så smart. Cyklisten ska ha plus för att han körde riktigt fort, runt 40 knyck ensam.

Min bild som ensamcyklist är annars att i princip all trafik håller undan fint. Jag planerar gärna turer på vägar med lite trafik och fin natur.
Skrek han "Strava!" har han naturligtvis företräde

RN

Aktiv medlem
Kan ju nämna att jag kör mc också, även om jag inte tycker slingerbulten är det roligaste jag vet, tuffar runt på den några gånger om året för den ligger i närområdet.
Om alla i trafiken inte tycker att jag är viktigast i alla lägen och kan acceptera att det finns andra där så kommer allt blir rätt mycket bättre, jag vet utopi.

Vi kan ta slingerbulten som exempel, de som som hoj där är irriterade på cyklister för att de kan inte köra satan och gnäller på att cyklister är ivägen och inte kan trafikregler. När man påpekar att köra 150 på 70-väg inte heller är att följa trafikregler så tycker dessa människor inte att det är ett lika stort problem som att köra 40 på 70-väg i tvåpar.
Cyklister gnäller på att bilister inte följer regler vid omkörning osv men jag undrar vad som skulle hända om polisen får för sig att kolla avstånd i en klunga, det är inga tre sekunder mellan cyklarna.

Sen kan man fråga sig om Sverige som land vill se framgång i landsvägscykel och var den skall tränas.

Avd. vi kommer nog aldrig fram till något.
/R

Oskar

Aktiv medlem
Samma sak här i Uppsala. Om det är några som beter sig helt oberäkneligt i trafiken, kan hux flux köra hur som helst utan en tanke på trafikregler, så är det cyklister. Näst efter det så är det uppenbart ovana bilförare, ofta i bilar av intetsägande märken (japanska, koreanska, etc), som sällan har koll på trafiken eller ens sitt eget fordon. Där gäller det också att vara extremt uppmärksam eftersom vad som helst kan hända.

Tyska bilar som kör ”fort” har jag sällan problem med, för det är ofta förare som har ganska bra koll och det är lätt att räkna ut vad de kommer göra (sedan finns naturligtvis undantag, men de är få och utmärker sig ofta på annat vis, typ öppna rutor och ”musik” på hög volym).
Och ändå är BMW-förare involverade i singelolyckor i betydligt högre utsträckning än Toyota-förare: https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2014/06/27/bmw-de-risktagande-bilforarnas-favorit/

Jensen

Aktiv medlem

Å andra sidan pratar vi då inte om samma sorts cyklister som tar sin racer ut på landsväg :-) men ja, bilisterna ser ju bara cyklist som cyklist.

Lingon

Aktiv medlem
Vi kan ta slingerbulten som exempel, de som som hoj där är irriterade på cyklister för att de kan inte köra satan och gnäller på att cyklister är ivägen och inte kan trafikregler. När man påpekar att köra 150 på 70-väg inte heller är att följa trafikregler så tycker dessa människor inte att det är ett lika stort problem som att köra 40 på 70-väg i tvåpar.
Cyklister gnäller på att bilister inte följer regler vid omkörning osv men jag undrar vad som skulle hända om polisen får för sig att kolla avstånd i en klunga, det är inga tre sekunder mellan cyklarna.
En lustig omständighet är ju att på just ondagkvällar är dett gott om både sporthojar och stora lvg-klungor på bulten. Hojåkarna har ju onsdagskörning från skogskyrkogården och hovet har cykling från farsta. 😂

hm

Aktiv medlem
En lustig omständighet är ju att på just ondagkvällar är dett gott om både sporthojar och stora lvg-klungor på bulten. Hojåkarna har ju onsdagskörning från skogskyrkogården och hovet har cykling från farsta. 😂
Kanske därför jag upplever det bättre i trafiken, va många år sen jag körde med hovet på onsdagar ;)

stralle

Medlem
Trafikförordningen säger att du ska hålla sådant avstånd till framförvarande att du ska kunna bromsa utan att köra in i denne. Den så kallade tre sekunders-regeln är endast en rekommendation.

Inom klungcykling finns en överrenskommelse att köra nära varandra. Det är lite skillnad mot om jag med bil skulle lägga mig tätt bakom en lastbil för att spara bränsle.

jonte987

Aktiv medlem
Mm, när MC inte kan köra olagligt snabbt för att hen hindras av cyklister så är det ändå MCns fel. Minority report.

jonte987

Aktiv medlem
Bäst måste vara att skaffa en Volvo automat. All körglädje är borta och jag kör hälften så fort. Med viss reservation för att det kan vara jag som blivit gammal.

ooms

Aktiv medlem
Fan vad intressant. BMW helt klart värst och Skoda, Suzuki, Seat och Toyota klart bäst typ och övriga väldigt mycket i mitten med små skillnader.
Den där undersökningen är väl inget nytt, tror den är 5-10 år gammal eller nåt. Det har diskuterats massor av förklaringar, bakhjulsdrift vs framhjulsdrift, inbyggd körglädje, ålder på förare, osv.
Sedan är ju singelolyckor en sak, mer intressant för mig som trafikant hade varit att se statistik över vållande till olyckor med andra fordon/trafikanter inblandade. Eller det som det troligtvis inte ens finns data på, vållande till incidenter som inte nödvändigtvis ens leder till olyckor.

atorger

Aktiv medlem
Här i norr tycker jag det är rätt soft att cykla landsväg, upplever inga konflikter. Nackdelen är dock att landsvägar som finns ofta är högfartsvägar och ofta en del tung trafik. En chaufför som somnar vid fel tillfälle, eller surfar på mobilen är det jag oroar mig mest för. Jag kör numera oftast med ett starkt baklyse även på dagen så man syns i ögonvrån på långt håll så det är lite större chans att bilisten hinner se mig. En gång för inte så länge sedan när en bilist stannade på samma ställe som mig så kom han fram och berömde baklyktan som han sett på en kilometers håll och undrade var man kunde köpa en sån.

Det där att någon svänger in/ut framför lite väl nära har hänt, men jag har hittills varit beredd på sånt, problemet är inte att de vill jäklas, utan att de inte har koll på hur snabbt en medelålders gubbe på cykel kan förflytta sig.

Cykelvägar är förstås kaos, men inget jag surar till över. Cykelvägar är ju egentligen designade för att man ska röra sig i typ 15 km/h (tyvärr), så kommer man där i 35 km/h så får man anpassa sig när det dyker upp folk och andra cyklar på banan. Det blir ryckig körning, men det är ju bra träning. Har märkt att om cykelvägen går direkt intill en stor väg är det få som vågar hålla ut till kanten mot vägen, så då blir det ännu trängre.

emilberge

Medlem
Här i norr tycker jag det är rätt soft att cykla landsväg, upplever inga konflikter. Nackdelen är dock att landsvägar som finns ofta är högfartsvägar och ofta en del tung trafik. En chaufför som somnar vid fel tillfälle, eller surfar på mobilen är det jag oroar mig mest för. Jag kör numera oftast med ett starkt baklyse även på dagen så man syns i ögonvrån på långt håll så det är lite större chans att bilisten hinner se mig. En gång för inte så länge sedan när en bilist stannade på samma ställe som mig så kom han fram och berömde baklyktan som han sett på en kilometers håll och undrade var man kunde köpa en sån.

Det där att någon svänger in/ut framför lite väl nära har hänt, men jag har hittills varit beredd på sånt, problemet är inte att de vill jäklas, utan att de inte har koll på hur snabbt en medelålders gubbe på cykel kan förflytta sig.

Cykelvägar är förstås kaos, men inget jag surar till över. Cykelvägar är ju egentligen designade för att man ska röra sig i typ 15 km/h (tyvärr), så kommer man där i 35 km/h så får man anpassa sig när det dyker upp folk och andra cyklar på banan. Det blir ryckig körning, men det är ju bra träning. Har märkt att om cykelvägen går direkt intill en stor väg är det få som vågar hålla ut till kanten mot vägen, så då blir det ännu trängre.
Jag har samma erfarenhet från norrut också, mycket lugnare inställning bland förare. I somras när jag var och cyklade utanför Skellefteå var det flera bilar som stannade och frågade om jag behövde hjälp när jag stannat i vägkanten för att ta en paus efter ett par timmars trampande. Det har aldrig hänt när jag cyklat i södra delarna av landet.

ething

Aktiv medlem
Den där undersökningen är väl inget nytt, tror den är 5-10 år gammal eller nåt. Det har diskuterats massor av förklaringar, bakhjulsdrift vs framhjulsdrift, inbyggd körglädje, ålder på förare, osv.
Sedan är ju singelolyckor en sak, mer intressant för mig som trafikant hade varit att se statistik över vållande till olyckor med andra fordon/trafikanter inblandade. Eller det som det troligtvis inte ens finns data på, vållande till incidenter som inte nödvändigtvis ens leder till olyckor.
Det finns ett EU-projekt som heter Eurofot. Det spelar in 1000-tals förare för att hitta data på just det du söker. Sannolikheten att du får ut statistik per bilmärke (även om det finns) är tyvärr noll. Troligen är det precis som med MC, sportigare fordon köps av personer som vill använda dem och tar större risker, tyvärr kommer därmed olyckorna.

Många svenskar klagar att svenska bilister är aggressiva mot lvgcyklister. Jag har aldrig haft problem, förut med en bilist som tutade för många år sen på en väg i Norra Djurgården där det inte fanns en cykelbanan. Har cyklat ofta på Färingsö där det verkar vara problematiskt. Men kanske inte "tillräckligt" ofta.

Värsta jag har varit med om var att en grupp av 10 lvgcyklister passerade min fru, som cyklade lvg, vid en korsning, och hälften gick till höger framför henne och hälften bakom, så att hon var mitt i en grupp som kurvade till höger och körde mycket snabbare, medan hon cyklade rakt fram. Hon hade tur att hon inte ramlade.
Relativt nyinflyttad på Färingsö, försvarar inte bilister då folk kör som idioter på öarna oavsett om dom kör om cyklister, andra bilister eller t.ex. a-traktorer. I princip ingen håller hastighetsbegränsningar osv.

Kan dock förstå frustrationen då vi har i princip 1 genomgående väg på färingsö, bitvis också väldigt svårt att köra om och även hålla avstånd till cyklister.
Blir enormt ryckig körning då det kan vara pärlband med cyklister ensamma elleri grupp så det blir en väldigt bromsa/vänta/köra om/bromsa/vänta/köra om på helgerna.

Sen kan man tillägga att som vanligt så verkar en hel del av cyklisterna totalt likgiltiga till regler vid t.ex. övergångställen/cykelpassager/högerregeln vilket också skapar motsättningar tyvärr, själv nästan blivit påkörd av en spandexräcer som verkar försöka slå stravarekord genom Stenhamra centrum....

(cyklar inte landsväg själv då jag håller mig i skogen, men dom gångern jag cyklat på "gatan" har bilisterna varit väldigt hänsynstagande)

Bengt-re

Aktiv medlem
Relativt nyinflyttad på Färingsö, försvarar inte bilister då folk kör som idioter på öarna oavsett om dom kör om cyklister, andra bilister eller t.ex. a-traktorer. I princip ingen håller hastighetsbegränsningar osv.

Kan dock förstå frustrationen då vi har i princip 1 genomgående väg på färingsö, bitvis också väldigt svårt att köra om och även hålla avstånd till cyklister.
Blir enormt ryckig körning då det kan vara pärlband med cyklister ensamma elleri grupp så det blir en väldigt bromsa/vänta/köra om/bromsa/vänta/köra om på helgerna.

Sen kan man tillägga att som vanligt så verkar en hel del av cyklisterna totalt likgiltiga till regler vid t.ex. övergångställen/cykelpassager/högerregeln vilket också skapar motsättningar tyvärr, själv nästan blivit påkörd av en spandexräcer som verkar försöka slå stravarekord genom Stenhamra centrum....

(cyklar inte landsväg själv då jag håller mig i skogen, men dom gångern jag cyklat på "gatan" har bilisterna varit väldigt hänsynstagande)
Lösningen är sänka hastigheten till 30 eller 40. Då finns inte incitamentet till att bli irriterad på cyklister, mopedbilar, mopeder, epatraktorer eller gubbar i keps.

En 30-skylt och en fartkamera har löst ett liknande problem mindre än 5 mil därifrån.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Kan lägga till att jag kör om många Lvg runt Hyby och det har hänt några gånger att de verkar irriterade när man inte kör om direkt när det passar dem efter att de precis vinglat över hela traktorvägen.

Så det är inte så jävla lätt. Har dock aldrig fallit mig in att ta till spolarvätskan men än finns det tid.
Sen är det kanske ändå inte så kul att bli omkörd av en v90 marginelt smalare än vägen men därför måste jag också vänta till jag har några meters sikt.

DarkMatter

Aktiv medlem
Lösningen är sänka hastigheten till 30 eller 40. Då finns inte incitamentet till att bli irriterad på cyklister, mopedbilar, mopeder, epatraktorer eller gubbar i keps.

En 30-skylt och en fartkamera har löst ett liknande problem mindre än 5 mil därifrån.
Sänk farten till <50 (gärna 30 eller 40 som du skriver) och flytta in kantmarkeringen en meter så att det finns vägren att cykla i.

emilberge

Medlem
Sänk farten till <50 (gärna 30 eller 40 som du skriver) och flytta in kantmarkeringen en meter så att det finns vägren att cykla i.
Alternativt att bygga ut vägar så att det finns en större vägren för båda fotgängare och cyklister. Det är sådär lagom roligt att gå i vägrenen på en väg där folk kör "70". Alla får mer utrymme med större vägren, finns ett bra exempel på detta mellan Järna - Vagnhärad söder om Södertälje, en riktigt bred och fin vägren.

MrSthlm

Aktiv medlem
Oftast är det ju enstaka idioter som förstör i samhället men när det drabbar en själv känns det så klart oerhört tungt.

Tycker det är viktigt att man är medveten om det innan man förändrar hela sitt liv, att det är enskilda idioter.

Enskilda idioter är inte värda att få förändra/förstöra livet för andra, då låter man dem vinna. Mot kriminalitet eller tex livsfarligt beteende i trafiken så gäller det alltid att slå hårt mot hårt. Inte lägga sig ner och dö.

Berk

Aktiv medlem

Stora vägen på Färingsö kan man tyvärr inte undvika helt. Med den korta biter jag kör där har bilister alltid visat bra hänsyn. Jag cyklar dock alltid med en eller två andra, inte i grupp. Sista gånger körde jag där med 7-åriga sonen, var lite rädd, men det var ingen problem (och son körde 32 km/h hela biten med mig bakom).

Masjevel

Aktiv medlem
De extremt få gånger jag åker ut på Färingsö så kör jag cykelbanan ut till Skå kyrka och sen in på Kumlavägen, bort till Svartsjö slott där jag vänder och tar samma väg tillbaka.
Allt för att slippa beblanda mig med stressade bilister.

Wekeendrider

Aktiv medlem
Jaja, jag tänkte mest på rödljuscykling. Det får man inte men ibland kan det rädda livhanken så man slipper mejas ner av högersvängare.
Ja, kommer det inga bilar alls händer det att jag cyklat mot rött på cykelbanan. Typ att det är grönt för bilarna rakt fram men inte för mig och det inte kommer någon från höger, eller grönt för mötande vänstersvängande men tomt i den filen. Det är smidigare för alla då tänker jag. Men naturligtvis inte om det är bilar på vägen som jag ska lämna företräde för.

RN

Aktiv medlem
Japp, gjort båda och upplevde faktiskt själv aldrig problem med hojåkarna på bulten när vi cyklade där. Snackade med körskolläraren när jag tog kort om cyklister och han var rätt kritisk kan man väl säga och såg inte helt imponerad ut när jag sa att jag cyklade. Däremot blev han lite nöjdare när jag sa att jag cyklade med Hofvet som han tyckte skötte sig bra när de var ute.

RN

Aktiv medlem
Trafikförordningen säger att du ska hålla sådant avstånd till framförvarande att du ska kunna bromsa utan att köra in i denne. Den så kallade tre sekunders-regeln är endast en rekommendation.

Inom klungcykling finns en överrenskommelse att köra nära varandra. Det är lite skillnad mot om jag med bil skulle lägga mig tätt bakom en lastbil för att spara bränsle.
Mmmm, men det där med tre sekunder är ändå rätt nära sanningen i "lagom avstånd", men du verkar ha förtstått ungefär vad jag menade. Tveksamt att man kan överenskomma bort lagar och förordningar om någon skulle bli seriöst paragrafryttare på samma sätt som det är med fixies och bromsar.

/R

Peter G

Aktiv medlem
Jag personligen upplever att det börjar hårdna.Blev nästan påkörd för ett tag sen av en gubbe. Och senast igår brände en Audi som kördes av ”Broshan” upp i röven på mig och drog fort förbi mig. Ja man man måste ha tur ibland. 👀

ooms

Aktiv medlem
Mmmm, men det där med tre sekunder är ändå rätt nära sanningen i "lagom avstånd", men du verkar ha förtstått ungefär vad jag menade. Tveksamt att man kan överenskomma bort lagar och förordningar om någon skulle bli seriöst paragrafryttare på samma sätt som det är med fixies och bromsar.

/R
Om inte annat borde det ju gå som vårdslöshet i trafik om (eller snarare när) det blir klungkrash. Då har man ju per definition kört för nära framförvarande än att man hinner bromsa och undvika olycka.

Jensen

Aktiv medlem
det är en klar skillnad idag mot hur det var för 15 år sen, i alla fall där jag bor. Har flera vänner som rent av blivit medvetet nerprejadee i diket eller som med cykelklubbeen där hela klungan blev inpressade mot betongsugga, backspeglar som rykt på bilar som kört för nära, två bilar som frontade pga att mötande bil försökte fronta klungan men klippte bilen som låg bakom "klungan". så nog har det blivit farligare ute på vägarna

fiskarn

Aktiv medlem
Om inte annat borde det ju gå som vårdslöshet i trafik om (eller snarare när) det blir klungkrash. Då har man ju per definition kört för nära framförvarande än att man hinner bromsa och undvika olycka.

Cyklar man i 30 km/h har man ju hela 6 hundradelar på sig att stanna om man ligger en halvmeter bakom.

MrSthlm

Aktiv medlem
Gällande lvg/racer cyklande har jag inte haft problem när jag cyklar själv ännu på landsvägar men däremot transportvägar/cykelvägar kan vara lynnigt, där får man verkligen vara fokuserad.

Däremot kan jag ibland uppleva irritation från bilister när man cyklar i stora grupper med cyklister två i bredd. Nackdelen är väl också att det tar lite tid för folk att bli bra att cykla i grupp och nu är det rejält med nybörjare i grupperna delvis pga pågående cykelboom. På Ekerö tex är det inte ovanligt att grupper cyklar ikapp varandra med "intressanta" omkörningar som effekt. Kanske vore vettigare att oftare cykla i linje/på rad av säkerhetsskäl, rotera kan man ju göra ändå.

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Har man många läsare när man har en cykelblogg? Jag följer inte någon, skulle jag göra det hade det nog varit någon som federico. Tror dock inte han har någon blogg, men det behövs väldigt bra bilder och samhällsreflektioner om jag skall läsa. Att bara cykla och skriva räcker inte. De jag råkat läst är ofta bra men inte så att man måste följa kontinuerligt.

Edit: Nu tittade jag igenom i alla fall så att det blev en till, om än tillfällig.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer