Cykeldata eller multisportklocka. Kör Mtb,

Calle. K

Ny medlem
Enklas att ha cykel data på styret, eller multisportklocka på armen.
För tid, distans, puls. Kartor inte så viktigt när ja kör stigar, lite kul efteråt.

TheCube

Medlem
Enklas att ha cykel data på styret, eller multisportklocka på armen.
För tid, distans, puls. Kartor inte så viktigt när ja kör stigar, lite kul efteråt.
Jag kör med en Garmin Fenix 3HR på styret vilket fungerar väldigt bra. Vill jag ha puls tar jag på mig ett pulsband eftersom mätningen på handleden är rätt usel.

moros

Aktiv medlem
Sök i forumet på pulsklocka t.ex så får du rätt många träffar tror jag. Klocka vs dator diskuteras i en ny tråd i månaden

moros

Aktiv medlem
Men korta svaret: är det bara loggning och inte realtidsnavigering, följa strava segment eller konatant titta på sin puls, kadens eller dyl. Så är båda alternativen likvärdiga, med pulsband. Viktigare kanske att bestämma om man vill ha garmin, polar, wahoo etc. Någon tråd kom fram till att antigen Edge 130 plus med HR bundle eller en typ billig klocka typ FR245 var vettigt om man inte vill slänga ut allt för mycket pengar

DanielS

Aktiv medlem
Om det bara är för cykling är ju en cykel-specifik enhet bättre. Men en klocka som är mer allsidig kostar ju ungefär lika mycket för samma features. Så jag som egentligen är mer av en löpare började med en klocka (som fick sitta på styret vid cykling), senare kompletterade jag med en cykel-specifik enhet.

tjone

Medlem
Garmin Fenix 6X kör jag med som multipurpose för allt
Samma pengar som de större Garmin cykel GPS

implor

Aktiv medlem
Skulle gått på en Wahoo element bolt.

viktigaste funktionen är ju realtids tracking till frugan och att dom larmar om man kraschar. Kör man alltid flera är det skit samma men är man ute själv så är det en bra funktion.

tror ingen klocka har liknande saker. Som jag tolkar det så mailas en länk ut när du börjar ditt pass till konfigurerade eposter.

implor

Aktiv medlem
Varför tror du det?

Själv har jag stängt av incident/crash detection på både klocka och cykeldator eftersom det blir för mycket falsklarm.
Känns som en cykel specifik funktion. Men kanske finns i klockorna?

Även om den ger falsklarm ibland så räcker det för personen som får larmet att se om man fortfarande är i rörelse. rör du dig så har du inte krashat.

Spacekitty

Aktiv medlem

Även om den ger falsklarm ibland så räcker det för personen som får larmet att se om man fortfarande är i rörelse. rör du dig så har du inte krashat.
Triathleter med multisportklocka, cyklar inte dom?

Min klocka ringer 112 också, det känns lite onödigt att falsklarma dom.

implor

Aktiv medlem
Triathleter med multisportklocka, cyklar inte dom?

Min klocka ringer 112 också, det känns lite onödigt att falsklarma dom.
Visst, Men visste inte dom hade den funktionen i klockorna. Kanske är ett alternativ istället för en cykeldator då.

Ringa 112 kändes absolut lite overkill. Man lär väl bara kunna stänga av den funktionen.

lmoberg

Medlem
Använder en Sigma dator på cykeln samt Specialized Ride-app eftersom jag använder deras angi-sensor på hjälmen. Garmin-klockan används bara för pulsen.

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
A4178E23-0F33-43FD-A06D-DB0A15A06C10.jpeg
EFC2EDE8-2019-438B-96C6-1DBD972280C3.jpeg

Jag kör dubbelt. 🤪
Vill du PULS så räcker det inte med Garmin Edge530 eller liknande, då behöver du klocka eller pulsband också.
Kan varmt rekommendera nya Garmin Instinct Solar.

yonsson

Aktiv medlem
Skulle gått på en Wahoo element bolt.

viktigaste funktionen är ju realtids tracking till frugan och att dom larmar om man kraschar. Kör man alltid flera är det skit samma men är man ute själv så är det en bra funktion.

tror ingen klocka har liknande saker. Som jag tolkar det så mailas en länk ut när du börjar ditt pass till konfigurerade eposter.
Garmin har liknande funktion. Edge 530 skickar sms vid crash.

yonsson

Aktiv medlem

Kan man få en realtidslänk?
Nej. Dela din position via telefonen istället. Skicka sms när du dra iväg och när du är hemma igen = problemet löst.

implor

Aktiv medlem
Dela din position via telefonen istället. Skicka sms när du dra iväg och när du är hemma igen = problemet löst.
Meh. Är ju manuellt arbete :). Vill ju att länken ska skickas när jag klickar igång på cykeldator/klockan. Blir ju annars att man kommer/kan glömma bort.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer