Cykeldator med puls och kadens

lindahl

Medlem
Idag har jag en ciclosport cm 4.21 hr med bröstband från runtastic. Detta funkade fint till Adidas började äga dom och nu kommer inte alltid puls med. Nu har kadensmätaren lagt av och det börjar bli dags att köpa nytt. Men vad?

På styret vill jag i alla fall se puls, hastighet och kadens live.

I telefonen efter vill jag se pulsdata, gps markerad rutt, medelpuls, maxpuls, höjd. Gärna på webben så där rök tyvärr runtastic.

Köpte en Fenix 6x pro som skickats tillbaka. Klocka på handleden är inget för mig. Garmin har ju även pulsband och sensorer.

Nån som har ett vettigt förslag? Garmin 530 kombo löser väl det för 3700kr. Runtastic pulsband och cykeldator räckte med under 1000kr så jag har svårt att motivera garmin.

Maakus

Aktiv medlem
Edge 130 kanske?

och

Pulsbandet hittar man på Elgiganten. Ohemult mycket billigare än all annat, och funkar lika bra. Dessutom med Ant+ och Bluetooth.

Fördelen med Goji bandet är att den funkar med allt. Klockor, telefoner, motionscyklar, roddmaskiner osv osv.

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Pulsbandet hittar man på Elgiganten. Ohemult mycket billigare än all annat, och funkar lika bra. Dessutom med Ant+ och Bluetooth.
Fördelen med Goji bandet är att den funkar med allt. Klockor, telefoner, motionscyklar, roddmaskiner osv osv.
Tack för den. Behöver ett nytt, tror jag, till hemult pris ;-)

NLC

Aktiv medlem
Edge 130 kanske?
Innan man köper en Edge 130 ska man vara införstådd med dess intressanta "features". Som att datafälten är högerjusterade och inte centrerade samt inte använder ett typsnitt med fix teckenbredd har man tex visning av momentan hastighet hoppar fältet lite fram och tillbaka beroende på om man för tillfället cyklar i xx.1 eller yy.8 km/h.

Har man effektmätare kan man bara se 3s varv- och medeleffekt inte 10s/30s medel, NP eller 1s. Den kan inte visa %HRR, bara HR, %HRMAX, medelpuls för varvet och aktiviteten. Inte heller medeleffekt eller medelpuls eller medelfart för förgående varv kan man lägga till på skärmen (så inte särskilt lätt att utvärdera ev intervaller under passets gång).

Vidare visar den inte batteristatus i procent utan med 5 pluppar, laddar man den under drift visas bara en laddsymbol och i avstängt läge ingenting. Pga dess begränsade mängd knappar finns det dessutom en funktion att LAP-knappen inte startar ett nytt varv.

På min enhet har pulsbandet (och andra ANT+ sensorer) flera gånger inte hittats om jag inte slagit av BT och telefonkontakt men det kan ju vara en FW bugg som fixats senare.

Till sist är den slagtålig som en kristallvas, mina andra Garmin Edge (500, 510, 520, 810) har kraschats, tappats, kastats utan att det blivit mer än lite repor och skav. 130an tappade jag en dag ur hjälmen (eftersom den är så liten att den kan komma genom ventilationshålwn) och ner i asfalten ca 80 cm nedanför och nu är skärmen vackert spräckt.

Det enda den funkar bra till är som backup-enhet om man vill ha en extra inspelning eftersom dess lilla format gör att den inte tar någon större plats i ryggfickan.

Besv

Medlem
Jag väljer wahoo alla dagar över Garmin. Garmin har buggar för mig konstant, allt från Strava live routes, sync och återhämtning ingenting funkar 100%.

Pfaff

Aktiv medlem
Innan man köper en Edge 130 ska man vara införstådd med dess intressanta "features". Som att datafälten är högerjusterade och inte centrerade samt inte använder ett typsnitt med fix teckenbredd har man tex visning av momentan hastighet hoppar fältet lite fram och tillbaka beroende på om man för tillfället cyklar i xx.1 eller yy.8 km/h.

Har man effektmätare kan man bara se 3s varv- och medeleffekt inte 10s/30s medel, NP eller 1s. Den kan inte visa %HRR, bara HR, %HRMAX, medelpuls för varvet och aktiviteten. Inte heller medeleffekt eller medelpuls eller medelfart för förgående varv kan man lägga till på skärmen (så inte särskilt lätt att utvärdera ev intervaller under passets gång).

Vidare visar den inte batteristatus i procent utan med 5 pluppar, laddar man den under drift visas bara en laddsymbol och i avstängt läge ingenting. Pga dess begränsade mängd knappar finns det dessutom en funktion att LAP-knappen inte startar ett nytt varv.

På min enhet har pulsbandet (och andra ANT+ sensorer) flera gånger inte hittats om jag inte slagit av BT och telefonkontakt men det kan ju vara en FW bugg som fixats senare.

Till sist är den slagtålig som en kristallvas, mina andra Garmin Edge (500, 510, 520, 810) har kraschats, tappats, kastats utan att det blivit mer än lite repor och skav. 130an tappade jag en dag ur hjälmen (eftersom den är så liten att den kan komma genom ventilationshålwn) och ner i asfalten ca 80 cm nedanför och nu är skärmen vackert spräckt.

Det enda den funkar bra till är som backup-enhet om man vill ha en extra inspelning eftersom dess lilla format gör att den inte tar någon större plats i ryggfickan.
Om jag tolkar dig rätt ger du inte Garmin 130 dina varmaste rekommendationer? 😎

lindahl

Medlem
Många trevliga tips. Wahoo får jag söka vidare på. Garmin 520 kan vara intressant. Sen snubblade jag över Polar V650 men Ant+ är lite intressant. Jag kan komma att vilja köra Swift med detta också.

jonte987

Aktiv medlem
Om jag alls har fattat ant+ korrekt så vill man ha det. (Det jag inbillar mig är att en sensor kan kopplas till flera device med ant+ men inte med vanlig BT). Har en enkel polar nu med ikke ant+ HR och det blir lite bökigt när det börja ramla in tex roddmaskin och trainer.

Maakus

Aktiv medlem
Om jag alls har fattat ant+ korrekt så vill man ha det. (Det jag inbillar mig är att en sensor kan kopplas till flera device med ant+ men inte med vanlig BT). Har en enkel polar nu med ikke ant+ HR och det blir lite bökigt när det börja ramla in tex roddmaskin och trainer.
Ja har man ett Ant+ så kan det dyka upp på grannarnas maskiner om man är på gymmet.
BT parar man ihop.

ANT+ funkar även i gitarren.
http://instagr.am/p/BugOawMIoCU/

Magil

Ny medlem

Äger också en Garmin 130 och är mycket nöjd med den, använder dock inte effektmätare så kan inte uttala mig om den biten, beror väl också på vad du vill ha ut av den, cyklar du på tävlingsnivå kanske man ska gå upp några snäpp i modellhierarkin.
Har inte märkt att visningen av siffrorna hoppar fram och tillbaka, i alla fall inte i området 10-50km/h.
130:an är stabil, GPS hittar satelliter snabbt, kör med ett Polar pulsband och har inte upplevt några problem alls med att det inte hittats, har köpt till Garmins fart och kadenssensorer.
Bra batteritid, har inte kört den tom men 10h drift med 3 sensorer är inga problem, skarp display även i starkt solsken.
Navigeringsfunktionen är väldigt enkelt uppbygd men kör du en runda i okända trakter kan du göra en bana i Garmin Connect och ladda ner till 130:an och sen få enkla vägvisningar när du kör. Kan också ladda ner andras banor från Connect om man hittar någon fin runda.

Fartvisningen om man inte har fartsensorn utan bara kör via GPS är emellanåt lite fladdrig men det verkar vara ett fenomen som finns på flera modeller, sträckan stämmer väl överens trots det.

Sen är det klart att Garmin 130 är deras enklaste modell så man får väl leva med vissa nackdelar pga skärmstorlek osv men priset är förmånligt, speciellt nu när 130 Plus kommit.

lindahl

Medlem
Tanken är också att få till någon sensor på cykeln som går att koppla till Swift och där är det väl ant+ som gäller. Polar H10 bältet verkar vara i en skönare klass men sen ska det till dator med kadenssensor och hastighet i så fall.

jonte987

Aktiv medlem
Zwift bryr sig inte. Jag kopplade bt hr och ant+ trainer via companion när jag testade

problemet är att du inte kan koppla bt till både cykeldator och zwift dator samtidigt

lindahl

Medlem
problemet är att du inte kan koppla bt till både cykeldator och zwift dator samtidigt
Det ser jag inte som problem. Funkar allt till zwift när jag kör swift så räcker det och till cykeldator när jag cyklar ute :)

Det blev en Wahoo elemnt bolt bundle efter hjälpen i tråden. Mitt runtastic band hade bara reggat enstaka stunder idag i appen trots att cykeldatorn visade puls hela tiden så det är väl lika bra att byta ut det också. Det funkade i 6 år i alla fall.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer