Cykeldator - vilka funktioner behöver man? (VR2016)

Rajt

Ny medlem
Tjena!

Jag ska köpa en cykeldator. Vilka funktioner behöver man?

Cyklade VR2012 (gjorde hela Klassikern) på ca 13h (det regnade mycket mitt år).
Nästa år är det dags igen (för Klassikern också), målet är då runt 11h runt sjön. Införskaffade mig nyss en landsvägsracer som duger utmärkt, men som saknar cykeldator.

Alt 1.
Köpa en cykeldator. Rangordnar följande:
1. Hastighet
2. Kadens (har aldrig kört med kadensmätare innan, men fått för mig att det är smart att ha)
3. Puls (onödigt? eller vad är tanken med puls på cykeldatorn? Förutom att det är kul och se)
Jag behöver ingen karta, dvs jag behöver ingen GPS?

Alt 2.
Köpa en multisportklocka och då köpa till kadensmätare och fäste till styret.
Kommer man se tillräckligt bra på skärmen? 910xt är ju klart nice, men känns som att halva priset räcker för mig...

Har en pulsklocka som i princip givit upp och en Garmin Forerunner 205.
Känns som att man har mer nytta av en klocka så denna kan användas till löpning och längdskidor, men risken är ju att skärmen är liten och plottrig jämfört med en cykeldator.

Hittade det här paketet:
http://www.maxpuls.se/cykeltillbehor/cykeldatorer/cykeldator-ciclosport-cm-42-inkl-pulsband
ca 700:- för dator, puls och kadens. Är det rent skit i och med att det är så billigt?

1888

Aktiv medlem
En cykeldator är mer exakt vad gäller hastighet än en GPS klocka.

Den du länkat till verkar ju så bra att man undrar om man kan få allt detta för den lilla pengen.

Fältprästen

Ny medlem
1888 skrev:
-------------------------------------------------------
> En cykeldator är mer exakt vad gäller hastighet
> än en GPS klocka.

I långa loppet är nog en GPS mer exakt än en cykeldator. Datorn är ju beroende av hur man ställt in hjulstorleken. Sedan kan man ju undra hur exakt det behöver vara.

Elektro_71

Aktiv medlem
Fart sträcka medelfart kadens vill jag ha. Finessen med kadensen är mest för att inte tappa kadensen när man börjar bli trött.

Garmin edge 500 är bra och enkel. Eller köp en beg edge 800/810 från någon som uppdaterat till edge 1000.

me.I.am

Aktiv medlem
Fältprästen skrev:
> 1888 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En cykeldator är mer exakt vad gäller
> hastighet
> > än en GPS klocka.
>
> I långa loppet är nog en GPS mer exakt än en
> cykeldator. Datorn är ju beroende av hur man
> ställt in hjulstorleken. Sedan kan man ju undra
> hur exakt det behöver vara.

Nja, min Garmin 800 (med hastighet/kadenssensor) har autoläge för hjulstorlek. Den använder GPS:n för att ställa in hjulstorleken, sedan används det för hastighet o sträcka.
Hur "intelligent" den är eller hur ofta den gör det vet jag inte, men minst en gång per runda iaf.

McAdam

Aktiv medlem
En Edge 500/510/800/810/1000 är nog bästa valet för cykling. Fast en Forerunner 910xt med extra hastighet/kadensmätare funkar nog i princip lika bra och den kan man ju, som du skriver, även använda under löpning och skidåkning (och faktiskt även simningen i Vansbro). Jag hade nog satsat på en sådan. Har sett att Team Sportia säljer den för 2000 kr. Ett annat alternativ är den billigare Forerunner 310xt som går att hitta för ungefär 1500 kr.

Personligen hade jag nog aldrig köpt en cykeldator utan puls och gps.

Fliken

Ny medlem
Nej. Inte ens om man likställer det med karta. Vägbeskrivningen är enkel. "Sjön till höger, kör tills ngn vill hänga en medalj runt din hals".

Senast ändrad:

Rajt

Ny medlem
Kan någon förklara vad man ska göra med pulsen? Typ: "Jag kan ligga på 170 bpm och cykla, men ligger jag på 175 så kommer jag inte orka så länge" ?

Peach

Medlem
Rajt skrev:
> Kan någon förklara vad man ska göra med pulsen?
> Typ: "Jag kan ligga på 170 bpm och cykla, men
> ligger jag på 175 så kommer jag inte orka så
> länge" ?

Exakt, det bli enklare att lära känna sin kropp.

BjornR

Aktiv medlem
Puls kan variera från dag till dag, under dagen, trötthet, väder och intag av droger. En dag kan 170 vara entimmeströskel, en annan dag kan det vara kanske 160 eller 180, vem vet?

Kör på känsla, exakt lika effektivt som puls om man inte tänker hålla ett jämt tempo i ett väldigt lågt tempo. Har man dålig kondition/dagsform kan pulsen relativt till effekten börja skilja sig från början till slut.

Kadens är detsamma, känslan eller wattmätare. Utan wattmätare är det mest som att trampa luft med hög kadens av egen erfarenhet.

Stumpy

Aktiv medlem
Jag använder 910XT till cykel, löpning samt lite simning och längdskidåkning. Den fungerar bra till allt, men är inte bäst till något specifikt. Där den är som bäst är på multisportaktiviteter, t ex triathlon. Håller man utkik på Köp & Sälj, så dyker det upp begagnade sådana då och då.

Aktiv medlem
me.I.am skrev:
> Fältprästen skrev:
> -----
> > 1888 skrev:
> >
>
> > -----
> > > En cykeldator är mer exakt vad gäller
> > hastighet
> > > än en GPS klocka.
> >
> > I långa loppet är nog en GPS mer exakt än en
> > cykeldator. Datorn är ju beroende av hur man
> > ställt in hjulstorleken. Sedan kan man ju
> undra
> > hur exakt det behöver vara.
>
> Nja, min Garmin 800 (med hastighet/kadenssensor)
> har autoläge för hjulstorlek. Den använder
> GPS:n för att ställa in hjulstorleken, sedan
> används det för hastighet o sträcka.
> Hur "intelligent" den är eller hur ofta den gör
> det vet jag inte, men minst en gång per runda
> iaf.

Fast om den använder gps för att välja hjulstorlek så bygger du ju in gps,ens mätfel i uträkningen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer