Cykelflaskor - rengöring

Peach

Medlem
Cykelflaskor - rengöring
Hej,

Att cykelflaskor är konsumtionsvara är jag väl medveten om. Speciellt de som jag kör sportdryck i.

Däremot har jag ett par flaskor som inte är så gamla som jag bara kört vatten i och de luktar/smakar död gorilla. Vilka husmorstips finns det för att förlänga livet på sina älskade flaskor?

Det intressanta är ju att jag har två flaskor som är 10 år gamla som är som nya.Jag undrar verkligen vad det kan bero på.

Dessutom har jag flaskor där smak och doft av plats är väldigt framträdande - några tips där?

Fulkinesen

Aktiv medlem
Cykelflaskor - rengöring
Jag märkte av ren tillfällighet att när jag cyklade i riktigt varma länder o därför ställde en flaska med vatten i frysen och lät den frysa (för att jag skulle ha kallt vatten dagen därpå) så fastnade alla äckliga svarta avlagringar i isen. Så numera använder jag det för att få få rent flaskorna.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Cykelflaskor - rengöring
Jag köper bara Specialized Purist-flaskor och kör dem i diskmaskinen, inga sådana problem!

En gång när vi cyklade på Sardinien så hade jag köpt en extra stor Zefal-flaska. Den gav vattnet en vidrig smak redan som ny, en kraftig bismak av tändvätska. Perfekt!

Belse

Aktiv medlem
Cykelflaskor - rengöring
Bikarbonat eller bakpulver, kommer inte ihåg vilken, båda kanske funkar, står på Camelbaks hemsida annars vilken som är rätt...

n3wton

Aktiv medlem
Cykelflaskor - rengöring
Jag köper bara Specialized Purist-flaskor och kör dem i diskmaskinen, inga sådana problem!

En gång när vi cyklade på Sardinien så hade jag köpt en extra stor Zefal-flaska. Den gav vattnet en vidrig smak redan som ny, en kraftig bismak av tändvätska. Perfekt!
Medhåll! Superbra flaskor, ser dem inte som förbrukningsvara direkt utan de håller flera år. Ibland med sportdryck. Rengörning i diskmaskin utan annan åtgärd.

Det finns ganska många företag/märken som använder dessa flaskor, så man behöver inte åka runt och göra reklam för Spez nödvändigtvis.

aben

Aktiv medlem
Cykelflaskor - rengöring
Jag hade en riktigt gammal flaska, aldrig rengjord ordentligt utan bara ursköljd och fullt med alger(!) på insidan, i den kunde jag ha vattnet månadsvis och det var fortfarande gott att dricka. En gång hade den stått ett halvt år med vatten i och det var hur fräscht som helst när jag testade. Skaffade sedan en ny perfekt ren och fin och i den höll sig vattnet knappt en dag ens innan det började smaka unket.

Så mitt tips: Låt det växa alger på insidan, de fungerar som ett naturligt reningsverk och håller skadliga organismer borta :)

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Cykelflaskor - rengöring
Jag hade en riktigt gammal flaska, aldrig rengjord ordentligt utan bara ursköljd och fullt med alger(!) på insidan, i den kunde jag ha vattnet månadsvis och det var fortfarande gott att dricka. En gång hade den stått ett halvt år med vatten i och det var hur fräscht som helst när jag testade. Skaffade sedan en ny perfekt ren och fin och i den höll sig vattnet knappt en dag ens innan det började smaka unket.

Så mitt tips: Låt det växa alger på insidan, de fungerar som ett naturligt reningsverk och håller skadliga ordanismer borta :)
...ända tills det växer något dåligt. Det mesta är säkert helt ofarligt, men det är ju jobbigt när den där goa cykelturen slutar med nerbajsade bibs och ett dygns spyfest.

OldBones

Aktiv medlem
Cykelflaskor - rengöring
Är det fin tramp i solsken med Colnagon eller Oltren så kör jag med Elite Green flarror som slängs in i diskmaskinen vid hemkomst. Rullar jag runt på äventyr med CX-härket i skog samt på grus kör jag två stycken aluminium vattenflaskor från Flying Tiger, samma procedur vid hemkomst.. Hade jag inte vart en sådan gramjagare när det gäller racer så hade jag utan tvekan kört aluminium flaskorna där också då de är oslagbart goda att dricka ur samt i princip omöjligt att misslyckats att diska de blänkande rena i diskmaskinen 🤷‍♂️

n3wton

Aktiv medlem
Cykelflaskor - rengöring
Är det fin tramp i solsken med Colnagon eller Oltren så kör jag med Elite Green flarror som slängs in i diskmaskinen vid hemkomst. Rullar jag runt på äventyr med CX-härket i skog samt på grus kör jag två stycken aluminium vattenflaskor från Flying Tiger, samma procedur vid hemkomst.. Hade jag inte vart en sådan gramjagare när det gäller racer så hade jag utan tvekan kört aluminium flaskorna där också då de är oslagbart goda att dricka ur samt i princip omöjligt att misslyckats att diska de blänkande rena i diskmaskinen 🤷‍♂️
Är de verkligen gjorda i aluminium då, och inte rostfritt? "Blänkande rena" låter som rostfritt. Har själv rostfria flaskor till mycket och körde de ett tag på utflyktscykeln och fortfarande "alltid" på jobb/friluftsliv (har en stor som varit med i säkert 1 000 arbetsdagar och kokats vatten i skogen osv - helt odödlig), men problemet är att man inte kan klämma på dem och få i sig vattnet snabbt. Och att man skulle kunna döda någon om man tappade den i farten..😛

Peach

Medlem
Cykelflaskor - rengöring
Stort tack för alla tips! Ska genast ge mig på jakt efter de flaskor som tipsats om i tråden.

Är så märkligt att man sköljer sina flaskor som endast innehåller vatten och ändå så lyckas en del flaskor lukta död amazongorilla, vissa dessutom innan använding som andra har påpekat.

Nåväl alla forumfantaster, sikta mot monsterwatt fast med flaskor som ej smakar illa!

Pfaff

Aktiv medlem
Cykelflaskor - rengöring
Stort tack för alla tips! Ska genast ge mig på jakt efter de flaskor som tipsats om i tråden.

Är så märkligt att man sköljer sina flaskor som endast innehåller vatten och ändå så lyckas en del flaskor lukta död amazongorilla, vissa dessutom innan använding som andra har påpekat.

Nåväl alla forumfantaster, sikta mot monsterwatt fast med flaskor som ej smakar illa!

Låter du flaskorna torka ordentligt och utan lock, mellan varven?

gsb

Aktiv medlem
Cykelflaskor - rengöring
Hmmm, jag har bara vatten när jag cyklar och efter avslutad runda så tömmer jag bara ut ev. kvaravarnde vatten. Sen skruvar jag på locket löst och låter "pipen" vara öppen.
Ingen aning om vad det är för märke på flaskorna, men inga problem med bismak eller lukt. Äldsta flaskan är nog 10 år eller mer.

LFN

Aktiv medlem
Cykelflaskor - rengöring
Jag gissar att det kan finnas ganska stor variation i vad slags plast flaskorna är gjorda av och att det spelar roll för lukt, smak och hållbarhet. Jag tycker mig ha märkt att mjukare flaskor i större utsträckning får vattnet att smaka plast.

Pfaff

Aktiv medlem
Cykelflaskor - rengöring
Japp, hela tiden får de torka upp och ned så att de är helt torra inför nästa användning!

Hmm. Då återstår kanske vattnet du laddar flaskorna med. Egen brunn?

Jag har själv en drös flaskor, stort sett alla är give-aways. Inga problem där.
Och flaskorna är givetvis märkta med ”glas-gaffel”, godkända för livsmedel?

Batavus

Aktiv medlem
Cykelflaskor - rengöring
Det finns många små skrymslen i t e x lock och gängor, där litet olustigt kan bli kvar. Sen har ju inte alla precis samma smak och lukt.
Men spara som sagt inte flaskorna för länge!

Murdock

Aktiv medlem
Cykelflaskor - rengöring
Camelbak Podium tar man isär i tre delar och stoppar in i diskmaskinen. Luftorka innan sammansättning så håller nog dessa flaskor sig fräscha i många år, mkt nöjd med mina snart tre år gamla. Elite Fly däremot har så tunna väggar så deras livscykel slutar nog långt före allmän sunkighet pga skavhål från flaskhållaren, och då använder jag tom Elites egna flaskhållare.

Laan84

Aktiv medlem
Cykelflaskor - rengöring
Hmm. Då återstår kanske vattnet du laddar flaskorna med. Egen brunn?

Jag har själv en drös flaskor, stort sett alla är give-aways. Inga problem där.
Och flaskorna är givetvis märkta med ”glas-gaffel”, godkända för livsmedel?

Glas-gaffel betyder att det är ok med diskmaskin 😁👍

Steel is Real

Aktiv medlem
Cykelflaskor - rengöring
Camelbak Podium tar man isär i tre delar och stoppar in i diskmaskinen. Luftorka innan sammansättning så håller nog dessa flaskor sig fräscha i många år, mkt nöjd med mina snart tre år gamla. Elite Fly däremot har så tunna väggar så deras livscykel slutar nog långt före allmän sunkighet pga skavhål från flaskhållaren, och då använder jag tom Elites egna flaskhållare.
Grymt tips om Camelbak Podium. Jag hade ingen aning om att de gick att plocka isär för rengöring!

Jag kör vintervarianten av Podium flaskorna som för att vara en plastflaska funkar hyfsat i minusgrader. Brukar klara ca 2h innan de fryser beroende på antal minusgrader. En vanlig plastflaska klara typ 30min.

Pfaff

Aktiv medlem
Cykelflaskor - rengöring

Bilagor

• Screenshot_20211202-230853_Chrome.jpg
    Screenshot_20211202-230853_Chrome.jpg
    94.6 KB · Besök: 5
  • Screenshot_20211202-231347_Chrome.jpg
    Screenshot_20211202-231347_Chrome.jpg
    58.3 KB · Besök: 5

nieves

Aktiv medlem
Cykelflaskor - rengöring
Måste googlas på, 3 delar....så gegget som sitter inne i munstycket går att få bort? Tack!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer