Cykelförbud på Bogesund!

bjork52

Ny medlem
Cykelförbud på Bogesund!
Det är väl ytterst sällan som det någon hoppar på en på stan för att man inte har reflexer eller ringklocka.

Om det däremot kommer upp information om reservatsföreskrifterna där cykelförbudet nämns eller ännu värre, cykelförbudsskyltar på stigarna så kommer garanterat självutnämnda stigpoliser bråka med en.

rogga2

Ny medlem
Cykelförbud på Bogesund!
Exakt och det är precis dom här förbudsskyltarna som kommer få helt fredliga vänliga promenerande själar att förvandlas till just stigpoliser.....

Cykelförbud på Bogesund!
Är det inte bra att stigpoliserna hjälper till att leda sina medmänniskor rätt? Det är ju billigare med hjälpande medmänniskor än att placera betalda poliser på alla ställen där det råder cykelförbud. En annan billig lösning är att acceptera de förbud mot cykling som finns.

Hälsningar

Lennart Christianson

JLarsson

Aktiv medlem
Cykelförbud på Bogesund!
Jag sprang blå leden från Vaxholm idag. Såg spår efter två cyklar. Mötte ingen, inte ens stigpoliser eller vandringsledstalibaner.

H.

Aktiv medlem
Cykelförbud på Bogesund!
Såg en fin vit/röd specialized på ett biltak på väg mot Vaxholm när jag själv var tvungen att åka till jobbet idag. Hade hellre spenderat dagen i skogen...

Road_Runner

Aktiv medlem
Cykelförbud på Bogesund!
Ja det var väl 18 MTB Täby ute där och ca 6 VCKare iallfall :-)
kanondag för lite Bogesundskörning

Dagens runda:
111.png

Cykelförbud på Bogesund!
Road_Runner skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja det var väl 18 MTB Täby ute där och ca 6
> VCKare iallfall :-)
> kanondag för lite Bogesundskörning
>
> Dagens runda:
>

Var är det ni svängt av mellan 5 och 6 km? Är det vid det lilla vindskyddet?

Oskar

Aktiv medlem
Cykelförbud på Bogesund!
Road_Runner skrev:
> Oskar har du grön jacka eller en 29er specialized
> ? fler än så jag inte.

Nej, cyanblå tröja och 29er Cannondale! Jag cyklade mellan 15.00 och 17.30.

Road_Runner

Aktiv medlem
Cykelförbud på Bogesund!
Oskar ok då var du ute senare än mig :-) såg bara 2st och tänkte att dom borde vara Happyiter :-)

LP Om det är den skarpa högersvängen du tänker på innan 6km så ja.

Bilagor

• 111.png
    111.png
    65.7 KB · Besök: 30
Senast ändrad:

Mr B

Ny medlem
Cykelförbud på Bogesund!
Zippe skrev:
> Läste just ett mejl från MTB Täby där de varit
> i kontakt med Länstyrelsen och att de lät
> positiva till att inte "stänga" skogen för
> cyklister utan att man vill "sära" på
> intressena.
> Förbudskrivningen kan ändras när man kommit
> överens med markägarna hur ev. cykelleder skall
> planeras!
> Man tackar på förhand...skönt att slippa vara
> så förbannad...MEN man får nog hålla lite koll
> på de där byråkraterna ÄNDÅ!

Du kan nog lugnt fortsätta vara förbannad. Det kommer, precis som vanligt, aldrig att bli av. Man slänger till cyklisterna ett ben i form av att man "i framtiden ska" fixa cykelleder, men det kommer aldrig bli av. Och under tiden så kan man sitta och ondgöra sig över de förfärliga lagbrytarna som cyklar där i alla fall.
Man skulle engagera en hop icke straffmyndiga, och ha dem till att köra så mycket de bara orkar i skogen. Dels för att etablera slingorna, så att man bara behöver skylta dem (inte för att jag tror det egentligen hade fungerat) men primärt för att det hade kunnat bli ett par härliga artiklar i lokal & rikstäckande media när någon gammal gubbe till stigpolis skällt ut, och skakat stackars Per-ola, 12-14 år gammal, och skrämt skiten ur stackarn, så att han aldrig mer vågar cykla någonstans. Hamnar inte frågan i media, kommer det inte bli några cykelstigar där ute.

Lycka till.
B!

Bodie

Ny medlem
Cykelförbud på Bogesund!
Lennart Christianson skrev:
> Är det inte bra att stigpoliserna hjälper till
> att leda sina medmänniskor rätt? Det är ju
> billigare med hjälpande medmänniskor än att
> placera betalda poliser på alla ställen där det
> råder cykelförbud. En annan billig lösning är
> att acceptera de förbud mot cykling som finns.
>
> Hälsningar
>
> Lennart Christianson

Kan du utveckla dina tankar?

Varför skall man acceptera ett förbud mot cykling i det område som diskuteras?

JMT

Aktiv medlem
Cykelförbud på Bogesund!
Luthman Photography skrev:
> Den dag de placerar ut poliser på stigarna i
> Bogesund har något gått snett. På riktigt.

Poliser eskorterar väl bara viktiga personer, löser högprofilbrott, jagar ravare och bevakar fotbollsmatcher numera. Så länge ingen cyklar i alltför neonfärgade kläder samtidigt som de lyssnar på elektronisk dansmusik är det nog ingen fara.

Byraggarn

Medlem
Cykelförbud på Bogesund!
Om markslitage och cykel.

Annika Ideström från Vålådalen har i sitt examensarbete (Umeå universitet - Naturgeografi) studerat marklslitaget för bland annat cykel.

Från minnet om resultatet: Markslitaget ser annorlunda ut mellan cykel och vandring, men jag har för mig att man inte kunde säga att slitaget var större för cykel. Hästen som är betydligt tyngre har ett betydligt större markslitage än vandring och cykel.

Studien finns säkert att finna vid Umeå universitets hemsida å troligen finns det idag fler studier som är gjorda i ämnet.

Tips för ett överklagande kan vara att försöka få med berörda cykelklubbars ordförandeunderskrifter.
Dvs sök kontakt med Täbyklubbens ordförande!

Lycka till med överklagandet!

R

Aktiv medlem
Cykelförbud på Bogesund!
JMT skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den dag de placerar ut poliser på stigarna i
> > Bogesund har något gått snett. På riktigt.
>
>
> Poliser eskorterar väl bara viktiga personer,
> löser högprofilbrott, jagar ravare och bevakar
> fotbollsmatcher numera. Så länge ingen cyklar i
> alltför neonfärgade kläder samtidigt som de
> lyssnar på elektronisk dansmusik är det nog
> ingen fara.

Ville är ju gammal rejvare (rätta mig med fördel om jag har fel) så han är säkert högintressant ur länskriminalens ravekommissions perspektiv.

skate

Medlem
Cykelförbud på Bogesund!
Hej Happyit,

Jag skrev till länsstyrelsen häromdagen:

"Hej!

Bara en rad för att påtala vikten av att inte stänga Bogesund för cyklister. Vi ryms ihop med vandrare och andra som också njuter av att röra på sig i dessa marker. Vänligen stryk cykelinskränkningar i förslaget.

mvh osv.."

Dom mailade tillbaka och informerade att mitt mail vidarebefordrats till naturvårdsenheten. Läge att du också gör en insats och hör av dig till:

naturvard.stockholm@lansstyrelsen.se

oxr

Aktiv medlem
Cykelförbud på Bogesund!
Byraggarn skrev:
> Lycka till med överklagandet!

Det går inte att överklaga. Varför det är så framgår tidigare i tråden.

Cykelmekarn

Ny medlem
Cykelförbud på Bogesund!
Har cyklat mtb och sprungit på Bogesund sedan börja av 80-talet. MTB senare delen av 80-talet. Bor inte kvar i Vaxholm, men cyklar fortfarande några veckor per sommar. Häftigare terräng får man leta efter, Bogesund har allt. Kommer fortsätta cykla tills jag inte kan cykla längre. Kan tänka mig sluta cykla om förbudet även gäller golfbanan. Där kan man snack om förstörelse.

mytomspunnen

Aktiv medlem
Cykelförbud på Bogesund!
oxr skrev:
> Byraggarn skrev:
> -----
> > Lycka till med överklagandet!
>
> Det går inte att överklaga. Varför det är så
> framgår tidigare i tråden.

Fast är det inte så med juridiska processer att vad som bedöms att inte gå i ett fall helt plötsligt kan bedömas funka i ett senare i det närmaste identiskt fall? Med andra ord, vad är det som gör dig så säker på att cyklister (exempelvis mtb-täby eller boende i vaxholm) inte skulle kunna bedömas vara sakägare i detta fall (förutom att du försökt tidigare i en liknande process och att det då inte funkade för er)?

Vidare, vad har man att förlora? Kanske kan man göra ngn som står i beslutsfattande position uppmärksam på det slentrianmässiga och osakliga förbud mot cyklismen som verkar vara standardformulering vid reservatsbildningar.

mytomspunnen

Aktiv medlem
Cykelförbud på Bogesund!
oxr skrev:
> Byraggarn skrev:
> -----
> > Lycka till med överklagandet!
>
> Det går inte att överklaga. Varför det är så
> framgår tidigare i tråden.

För övrigt heter billaga 4 i dokumentet nedan "Hur man överklagar hos regeringen, miljödepartementet". Lustigt namn på en billaga om det inte går att överklaga.

http://www.lansstyrelsen.se/stockho...det-2013-10-01-beslut-lattare-med-bilagor.pdf

mytomspunnen

Aktiv medlem
Cykelförbud på Bogesund!
JLarsson skrev:
> mytomspunnen skrev:
> -----
> > en massa svammel
>
> det är kört. det går aldrig.

oxr

Aktiv medlem
Cykelförbud på Bogesund!
mytomspunnen skrev:
> Med andra ord, vad är
> det som gör dig så säker på att cyklister
> (exempelvis mtb-täby eller boende i vaxholm) inte
> skulle kunna bedömas vara sakägare i detta fall
> (förutom att du försökt tidigare i en liknande
> process och att det då inte funkade för er)?

Eftersom beslutet är fattat enligt Miljöbalken så är det reglerna kring överklagande i den som gäller. Förutom själva lagtexten i Miljöbalken kan man kika på regeringens proposition till lagen (Prop. 1997/98:45, avsnitt 4.26), där sakägarbegreppet gås igenom. Kort kan man säga att regeringen där för ett resonemang kring begreppet utifrån de lagar som ska ersättas av Miljöbalken och hur dessa har tillämpats i domstolar. Där fastslås att det ska vara ett enhetligt sakägarbegrepp för hela miljöbalken, och att som sakägare ska räknas den som berörs i egenskap av fastighetsägare eller nyttjare med lika stark rätt. En utvidgning görs till att även vissa miljöorganisationer ska kunna överklaga vissa beslut (i princip Naturskyddsföreningen, WWF och GreenPeace).

När det gäller anknytning i form av allemansrätt står följande: "Vidare bör en anknytning som endast grundar sig på allemansrätt aldrig vara tillräcklig för att talerätt skall föreligga."

bjorre

Aktiv medlem
Cykelförbud på Bogesund!
R skrev:
> Ville är ju gammal rejvare (rätta mig med
> fördel om jag har fel) så han är säkert
> högintressant ur länskriminalens ravekommissions
> perspektiv.

Och där tror jag du just fann den sanna anledningen till att han nuförtiden försöker cykla jättefort...

mytomspunnen

Aktiv medlem
Cykelförbud på Bogesund!
oxr skrev:
> Där fastslås att det ska vara ett
> enhetligt sakägarbegrepp ... eller nyttjare med
> lika stark rätt.

Och hur definieras en nyttjare?

MDR

Medlem
Cykelförbud på Bogesund!
Att förse länsstyrelsen med överklagande och egna åsikter är alltid bra. Att de inte är legala är ju en annan sak men alla åsikter som kommer in får ju handläggarna att tänka till. Sakägare kan vara täbymtb eller Naturskyddsföreningen som är organisationer som nyttjar skogen. Kontakta dem och be dem skriva inlägg i saken. Be handläggaren på Lst komma ut och titta och diskutera med er. Alla är människor och tar till sig bra åsikter tror jag.

oxr

Aktiv medlem
Cykelförbud på Bogesund!
MDR skrev:
> Att förse länsstyrelsen med överklagande och
> egna åsikter är alltid bra. Att de inte är
> legala är ju en annan sak men alla åsikter som
> kommer in får ju handläggarna att tänka till.
> Sakägare kan vara täbymtb eller
> Naturskyddsföreningen som är organisationer som
> nyttjar skogen. Kontakta dem och be dem skriva
> inlägg i saken. Be handläggaren på Lst komma
> ut och titta och diskutera med er. Alla är
> människor och tar till sig bra åsikter tror jag.

Av de du nämner är det endast naturskyddsföreningen som kan ha rätt att överklaga beslutet om föreskrifter. (Miljöbalken 17 kap. 13 §)

Det är fullständig idioti att en instans kan fatta beslut hux-flux som ingen kan överklaga men nu är det så. Varför ödsla energi på dunka huvet i väggen? Det kommer inte leda någon vart. Jo förresten, det kommer leda till att en redan överarbetad tjänsteman måste formulera ytterligare ett avvisande av överklagande. Där försvann tid och energi att i stället kika på en konstruktiv lösning.

Man får välja om man vill gå med och påverka eller gå emot och bli avhängd.

skate

Medlem
Cykelförbud på Bogesund!
Se mitt tidigare inlägg. Här är svar från länsstyrelsen, dialogen uppskattas men måste alla intressegrupper regleras eller är det ännu ett exempel på vad som händer när instanser skall motivera sin verksamhet. Hursom. Ni som diskuterar friskt i tråden kanske även kan skicka några konstruktiva ord till Örjan.

.........

Hej Rolf!

Tack för ditt mail. Vi planerar att i samarbete med cykelklubbarna i Täby och Vaxholm, samt Statens fastighetsverk (markägare och förvaltare) sätta igång med att hitta särskilda stråk av stigar som kan markeras som cykelstigar i terrängen. Avsikten är att se till att olika aktiviteter har sina egna stigar (cyklister, vandrare, ryttare), främst för att undvika olika slags konflikter. Bland annat uppstår lätt körskador på känsliga ställen – gyttjiga hål mitt på vandringslederna och cyklister som ibland passerar väldigt nära i hög fart är klagomål som är bekanta. Hästar kan också lätt bli skrämda av snabba cyklister – idag finns ju redan markerade ridstigar i området.

Särskilt som det finns gott om plats på Bogesundslandet, så torde det vara ganska enkelt att hitta bra lösningar och attraktiva markerade cykelstigar. Jag kommer att arbeta för detta och hoppas att det kan falla på plats redan till våren eller sommaren.

Vi hoppas att på ett konstruktivt hitta bra lösningar. Kanske är du med i någon av cykelklubbarna ovan – eller kanske finns det fler cykelklubbar – och kan vara med och hjälpa till.

Vänliga hälsningar
Örjan Hallnäs

skate

Medlem
Cykelförbud på Bogesund!
Har just skickat några ord till, till Länsstyrelsen:

......

Hej Örjan,

Tack för svar. Jag "tillhör" Happymtb dvs ett forum snarare än organisation. Uppskattar friheten att kunna röra mig i naturen och blir generellt beklämd över upplevda behov att reglera. Förra månaden cyklade jag vid Storulvån njöt av fjällnaturen. Imorgon Roslagsleden och i veckan lär det bli en sväng till fots på Drottningholms Fornstigen.

Att ta med / medverka i utformning mha intressegrupper är naturligtvis en fin gest - men förutsätter att man delar synen på att det är rätt åtgärd, inte att utgöra klassisk gisslan eller för att minimera åsamkad skada..

Bogesund är stort, förutom i anslutning till Slottet eller vissa knutpunkter ser jag sällan någon i spåren...och har alltid kunnat mötas med ett glatt "Hej!"

Jag förstår att det känns tilltalande att strukturera, planera, skylta spår - säkerligen i all välmening. Men är inte risken ännu större för friktion då ryttaren "råkar" komma in på cykelspåret eller, gud nåde!, om fotgängaren går i skidspåret osv. "folk" kommer att reta upp sig ännu mer och det blir som syskon som trätar om utrymmet i baksätet..och vilka föräldrapar har löst det genom fungerande demarkationslinjer i sittdynan?

Folk med bristande hänsyn kommer alltid att finnas. Att reglera mycket för att "komma åt" ett fåtal, upplever inte jag som en bra lösning. Och, när man börjat gå åt detta håll verkar det omöjligt att vända på riktningen.

Med vänliga hälsningar

me.I.am

Aktiv medlem
Cykelförbud på Bogesund!
Det finns ju som sagt alltid idioter som inte visar hänsyn (i alla grupper). Om det regleras med speciella cykelstigar så är det förmodligen mest de som redan idag visar hänsyn som kommer att följda den regeln. De som inte visar hänsyn idag kommer väl knappast att följa några regler som ändå inte kollas upp. Lose-lose liksom.
Själva debatten om det skall vara speciella cykelstigar har jag egentlig åsikt om.

Fliken

Ny medlem
Cykelförbud på Bogesund!
skate skrev:
> Har just skickat några ord till, till
> Länsstyrelsen:
>
> ......
>
> Hej Örjan,
>
> Tack för svar. Jag "tillhör" Happymtb dvs ett
> forum snarare än organisation. Uppskattar
> friheten att kunna röra mig i naturen och blir
> generellt beklämd över upplevda behov att
> reglera. Förra månaden cyklade jag vid
> Storulvån njöt av fjällnaturen. Imorgon
> Roslagsleden och i veckan lär det bli en sväng
> till fots på Drottningholms Fornstigen.
>
> Att ta med / medverka i utformning mha
> intressegrupper är naturligtvis en fin gest - men
> förutsätter att man delar synen på att det är
> rätt åtgärd, inte att utgöra klassisk gisslan
> eller för att minimera åsamkad skada..
>
> Bogesund är stort, förutom i anslutning till
> Slottet eller vissa knutpunkter ser jag sällan
> någon i spåren...och har alltid kunnat mötas
> med ett glatt "Hej!"
>
> Jag förstår att det känns tilltalande att
> strukturera, planera, skylta spår - säkerligen i
> all välmening. Men är inte risken ännu större
> för friktion då ryttaren "råkar" komma in på
> cykelspåret eller, gud nåde!, om fotgängaren
> går i skidspåret osv. "folk" kommer att reta upp
> sig ännu mer och det blir som syskon som trätar
> om utrymmet i baksätet..och vilka föräldrapar
> har löst det genom fungerande demarkationslinjer
> i sittdynan?
>
> Folk med bristande hänsyn kommer alltid att
> finnas. Att reglera mycket för att "komma åt"
> ett fåtal, upplever inte jag som en bra lösning.
> Och, när man börjat gå åt detta håll verkar
> det omöjligt att vända på riktningen.
>
> Med vänliga hälsningar

Det var bra fångat. Du skulle adderat att det finns frågetecken kring det sanna slitaget från cykling också ... det är snarare en myt att cykling skulle slita mer än andra brukares slitage.

bjork52

Ny medlem
Cykelförbud på Bogesund!
Satt med kartan över Bogesund framför mig för ett tag sedan när den här diskussionen kom upp.

Jag kan säga att det är inte lätt att hitta stigar som idag inte är vandringsled eller ridstig så det ska bli intressant att se vad de hittar för några som kan markeras som cykelstigar.

Fliken

Ny medlem
Cykelförbud på Bogesund!
Förklara varför rid och vandring får sitt direkt, så att säga, men cykel skall hanteras styvmoderligt och som en ynnest senare delas ut (kanske).

Jag har personligen aldrig på MTB haft en beef i skogen. Brukar tänka på att alltid visa att jag saktar ned tidigt och alltid hälsa glatt. Det funkar t o m på lidingöloppsspåret med en massa hästar.

hoki

Ny medlem
Cykelförbud på Bogesund!

Köp & Sälj

Topp