Cykelförbud på gång i Hellas

Aron

Moderator
Av en slump snubblade jag över detta:

Handlingsplan för Erstavik (Hellas)
http://www.nacka.se/web/fritid_natur/naturochparker/naturreservat/erstavik/Sidor/default.aspx
Inblandade aktörer är markägaren (Erstavik) och kringliggande kommuner.

Själva handlingsplanen finns för nedladdning längst ned på sidan. Eller här:
http://www.nacka.se/web/fritid_natur/Documents/erstavik_handlingsplan.pdf

Jag har bara snabbt skummat igenom texten. Följande är dock av intresse för oss skogscyklister.

* Handlingsplanens mål är att:
"Restriktioner för cykling införs på stigar och vandringsleder, skog och jordbruksmark på hela
Erstaviks fastighet."

* Planer på att anläggas någon form av mountainbikebana någonstans i Nackareservatet

* ca 13 % av de tillfrågade i en undersökning som gjorts störs av cyklister/mountainbike

Värt att notera är att ca 8 % anger att de störs av "andra människor" och att textförfattarna själva skriver att man medvetet valt att inte intervjua motionärer (löpare/cyklister/skidåkare)...

EDIT: Falskt alarm. Cykelförbudet blev aldrig verklighet. Läs: http://happymtb.org/2013/02/07/gront-cykelljus-fran-nacka-politikerna/

Senast ändrad:

cal.

Medlem
Märkligt att man vill förbjuda cykling baserat på vad 13% av de tillfrågade i ett bestämt urval tycker. Där urvalet består av vandrare, flanörer och jägare typ.

Spindelbenen

Aktiv medlem
jesperC skrev:
-------------------------------------------------------
> 87% störs alltså inte av
> cyklister/mountainbike.

Låter ju asbra!!

Swoop

Aktiv medlem
Ser inte bra ut...

Blev för övrigt verbalt attackerad av en äldre dam mitt ute i skogen i lördags. Hon hade en lång utläggning om att vi cyklister gör sår i marken och förstör där hon vill gå. Hon sa att vi skulle hålla oss på anlagda stigar utan belysning, men hade svårt att precisera var de var... Hon tyckte vi skulle ta hennes nummer, ringa henne och få ett nummer till nån Stefan på Skarpnäcks stadsdelsförvaltning...

Tog säkert 10 min innan vi kom därifrån efter att ha slängt ur oss många överslätande kommentarer, och lite förklaringar om att vi är medvetna om läget men delar inte hennes åsikt. Fick dock inte klart för mig vad hon egentligen ville, hon bara malde på. Träligt.

DT

Aktiv medlem
Swoop skrev:
> Ser inte bra ut...
>
> Blev för övrigt verbalt attackerad av en äldre
> dam mitt ute i skogen i lördags. Hon hade en
> lång utläggning om att vi cyklister gör sår i
> marken och förstör där hon vill gå. Hon sa att
> vi skulle hålla oss på anlagda stigar utan
> belysning, men hade svårt att precisera var de
> var... Hon tyckte vi skulle ta hennes nummer,
> ringa henne och få ett nummer till nån Stefan
> på Skarpnäcks stadsdelsförvaltning...
>
> Tog säkert 10 min innan vi kom därifrån efter
> att ha slängt ur oss många överslätande
> kommentarer, och lite förklaringar om att vi är
> medvetna om läget men delar inte hennes åsikt.
> Fick dock inte klart för mig vad hon egentligen
> ville, hon bara malde på. Träligt.

Hon kanske var de 13 procenten? Det stämmer ju om de har intervjuat 7 andra som inte hade några problem med cyklister. :-)

juggec

Medlem
De där 13% kom man alltså fram till i undersökningen publicerad 2006 (finns länkad på sidan i Arons ursprungliga inlägg). Kan ju skett attitydförändringar sen dess...

Jag citerar lite ur rapporten:
Mountainbikecyklister skrämmer. Mountainbikecyklister är den enskilda kategori av brukare som väcker mest irritation bland andra kategorier av brukare. Två framträdande skäl till denna upplevelse nämns i undersökningen.
o Cyklisterna skrämmer andra besökare/vandrare och gör dem otrygga. Mot bakgrund av att cyklisterna kör på vandringsleder och ofta håller hög hastighet blir vandrarna överraskade och skrämda.
o De upplevs köra sönder spår.
”Jag och mitt barnbarn blev nästan överkörda av en mountainbike när vi var ute på blå spåret. Det var otäckt. Vi fick slänga oss ut i skogen. När man går på det blå/gröna spåret vill jag känna mig trygg. Jag kan vara beredd om jag går på ”vägen” vid Erstaviksbadet men inte i det blå och gröna spåret. De är till för vandring.”

Carl A

Aktiv medlem
Men herregud, de 8% som störs av andra människor då!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

vem tänker på dem???!!!!!!???????!!!!!!!!!!!!!!!!!

Man måste ju förbjuda andra människor i hellas. Fattar ju vem som helst!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

JojjeM

Aktiv medlem
Ja och det verkar ju lite brådis. Målet att förbjuda stigcykling verkar ju redan vara satt:

Utdrag.jpg

Saxat från sid 26 i handlingsplanen som Aron länkar till.

/Johan

EDIT:källinfo

Senast ändrad:

Ivar

Aktiv medlem
Tille skrev:
> Finns HNS kvar?

Det verkar så...
...men på vilket sätt är det relevant?

erik h

Aktiv medlem
Markägaren är känd för att ogilla cyklingen.

I vanlig ordning kan man förmodligen inte påverka ett dugg genom små gräsrotsdemokratiska ageranden (minns sicklaskiftet eller se vilket byggprojekt som helst) utan det bestäms rimligen VIPs emellan.

Hur får vi VIP att förstå det som är självklart ovan?

Spindelbenen

Aktiv medlem
Det är ju faktiskt rätt ofta som man ser människor "kasta sig" undan när man kommer cyklandes... Jaja, man får väl bli en sån där stighulligan när förbudet kommer.

Vad är straffsatsen när polisen gör stigkontroller i skogen? Någon som vet? En femhunka?

oxr

Aktiv medlem
Jag tror inte att de lyckas införa ett formellt cykelförbud, och om de gör det så tror jag inte att de kommer att kunna lagföra någon.

Jag tror att de garanterat inte kommer att lösa några av de problem som de upplever.

Jag tror att mountainbikebanan inte kommer anläggas av cyklister och endast kommer locka nybörjare.

Jag tror det finns möjlighet att skapa en dialog, och möjlighet till frivillig stigskötsel från cyklister.

Jag tror att de genom att skapa en dialog med cyklister, där markägare och kommuner inser att de är tvungna att vädja till cyklisters välvilja, kan komma förbi mycket av de problem de upplever. Jag tror inte att de har någon lust, och därför tror jag att de kommer misslyckas.

Det är förresten redan totalförbud i Sicklaskiftet. Tycker de att det hjälper?

cal.

Medlem
Vad innebär ökade "skötselkostnader"? Mig veterligen görs inget större stigunderhåll i Hellas?

Dessutom har väl anläggning av grusade motionsspår/promenadvägar kostat som stigunderhåll för ett helt sekel ungefär.

Det kanske skulle behövas ett NSMB för Hellas.
Tyvärr blev väl inte HNS mycket mer än en namnlista i praktiken?

Aron

Moderator
Jag funderar på hur de ska lyckas få till ett förbud rent juridiskt? Det är ju varken reservat eller stadsplanerat område. Finns det någon juridiskt bevandrad som vet hur sådana frågor fungerar?

För övrigt tror jag liksom Erik h att Petersens åsikter vägt betydligt tyngre än de 13% i undersökningen.

Senast ändrad:

heklamama

Aktiv medlem
lundatok skrev:
> Jag tycker det är bud på lobbying på något
> sätt.

Absolut så.

"I projektet utarbetades en långsiktig handlingsplan som skall balansera markägarens intresse av att utveckla och driva Erstavik ur ett företagarperspektiv och av allmänhetens intresse av att bevara och utveckla natur- kultur- och rekreationsvärden"

Om vi skjuter in oss på "rekreationsvärden" kan vi kanske börja med att visa att gruppen skogscyklister är en aktiv och procentuellt stor del av "rekreatörerna".
Jag har ofta funderat på att man när man är ute och cyklar i området mycket sällan stöter på andra människor och att när man gör det är det många gånger andra cyklister.

Tittar man både till antal utövare och besöksfrekvens i området gissar jag att cyklister skulle hamna högt upp i statistiken (om det fanns någon).

Det är helt enkelt så att vi cyklister står för en stor del av den rekreation som sker i området.

Oskar

Aktiv medlem
Det skulle vara intressant att se hur nyttjandet av t.ex. blå spåret är fördelat mellan olika brukartyper. D.v.s. hur stor andel av det totala nyttjandet står t.ex. löpare resp. vandrare resp. mtb-cyklister för?

ething

Aktiv medlem
Är det ett naturresarvat kan de tillämpa förbud. I övrigt har de inget att komma med, dessvärre är väl Hellas just ett reservat. Sedan tror jag knappast polisen skulle vara problemet, militanta skogmullar finns det gott om (nackdelen med rödvinsvänstern är att vissa numer är nyktra skogsmullar men takterna sitter i). Risken för pinne i hjulet låter överhängande om förslaget blir av.

Mitt råd är nog att engagera sig (m.h.a happy eller andra medier) och påvisa att det är väldigt många som "kräver" att ett motsvarande område finns för cyklingen. Det måste skapas ett politiskt mottryck, annars går detta igenom utan protester.

oxr

Aktiv medlem
Jag är den siste ordförande i HNS så allt är mitt fel...

HNS ebbade ut när vi fick besked om att Trafikkontoret inte orkade ändra föreskriften om att fordonstrafik i terräng är förbjuden. Miljösidan vill ha igenom den ändringen för att kunna skapa bra förutsättningar för samverkan kring cykling, men det tyckte Trafikkontoret var för jobbigt. När det inte fanns möjlighet att gå vidare kastade jag in handduken. Resten av styrelsen var också rätt slutkörd vid det laget. Det var lite för många turer.

Någon kan väl göra något om man vill, men tro inte att man kommer kunna samla alla cyklister genom att snacka. Om man däremot kan visa att något händer, och att det som händer upplevs som positivt för majoriteten, då kan det gå att samla. Men inga kommuner och markägare ska tro att det går att ställa krav på hur cyklister ska bete sig utan att bjuda något tillbaka.

De får helt enkelt sälja in sin idé bättre än att komma med tomma hot som de aldrig kommer kunna verkställa.

Oskar

Aktiv medlem
Aron skrev:
> För övrigt tror jag liksom Erik h att Petersens
> åsikter vägt betydligt tyngre än de 13% i
> undersökningen.

Ja, definitivt. Det var en lite väl märklig undersökning för övrigt.

Ivar

Aktiv medlem
Får vi se en "Visa din Hellas-böter-tråd" här om något år?

I så fall så sätter jag en tjuga på att Johan A blir den första att posta en (relevant) bild i den tråden.

oxr

Aktiv medlem
cal. skrev:
> Det kanske skulle behövas ett NSMB för Hellas.
> Tyvärr blev väl inte HNS mycket mer än en
> namnlista i praktiken?

Det slets ganska hårt av några få men det blev aldrig något resultat. De som slet fick mest skit och tröttnade. Vi behöver inte gå in på om skiten var välförtjänt eller inte, det som var det var. Jag har i alla fall dragit lite lärdomar från då det begav sig.

Undersökningen härstammar troligen från när reservaten bildades. Undersökningarna handlar förmodligen om områdena runt hellasgården och sicklaskiftet, och är knappast tillämpliga på hela erstavik.

Angående förbud så tror jag alla förbud som är möjliga att besluta om i princip redan är beslutade. Det skulle möjligen vara omarbetning av föreskrifter men det tror jag inte att de ger sig på.

Peter E

Aktiv medlem
det är nog tyvärr som erik skriver att vi inte har så mycket att säga till om.
Vad vi kan göra är att börja cykla på led på orginalstigen å inte vara så rädda att bli blöta om fötterna. Inget har sabbat stigarna så mycket i hellas som happymtb. Tisdagsrides/happyrides cyklister kanske uppför sig bättre mot vandrare men aldrig förr har stigarnas surhål breddats som de gjort de senaste 8 åren. Från 1988 till 2004 hände knappt nånting.

Snuten

Aktiv medlem
jesperC skrev:
> 87% störs alltså inte av
> cyklister/mountainbike.
>
> //j

Kvällstidningstwist:
13% hatar cyklister.
87% hatar de som hatar cyklister.

oxr

Aktiv medlem
Tror säkert att mycket kan göras, men då måste "alla" vara med på tåget. Så såg det inte ut för 7 år sen. Ingen sten kastad på någon.

Å andra sidan, kan man säga att man har de 300 cyklister som cyklar mest i ryggen är man nog ganska tung som remissinstans.

bruse

Aktiv medlem
ething skrev:
> Är det ett naturresarvat kan de tillämpa
> förbud. I övrigt har de inget att komma med,
> dessvärre är väl Hellas just ett reservat.

Nej, det sk Hellas är fördelat på två ägare. Den västra delen ägs av Stockholms stad, det området är numera naturreservat. Den andra delen, östra delen, är privatägt av Erstavik och af Petersen. Båda delarna ligger i Nacka kommun. (Ja, Stockholms stad äger massor av mark i andra kommuner.)

I skrivelsen kan jag läsa mig till att de vill införa cykelförbud just på Erstaviks marker. Där är det inte naturreservat, det är privat mark. Däremot gäller ju allemansrätten, och det blir ju intressant om allemansrätten som är skyddad av en HD-dom, kan upphävas på privat mark. Någon som vet mer?

Aron

Moderator
cal. skrev:
> Vad innebär ökade "skötselkostnader"? Mig
> veterligen görs inget större stigunderhåll i
> Hellas?

Inget har i alla fall gjorts under de fem år jag cyklat i området.

Nedanstående är baserat på hörsägen/andrahandsuppgifter så någon som varit med längre får gärna utveckla och rätta eventuella felaktigheter:

Efter vad jag förstått så arrenderade Nacka kommun för ca 20 år sedan området närmast Ältavägen som ett slags finansiellt "stöd" till Petersen. I gengäld skulle vandringslederna hållas öppna och ingen skogsavverkning ske i anslutning till dessa. Målet var att bibehålla den "skogskänsla" som det talas om i handlingsplanen. Vilken av de inblandade som sedan fick ansvaret för tex spängerna vet jag inte. Men på de flesta vandringsleder brukar det vara markägaren.

mamme1

Aktiv medlem
heklamama skrev:
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker det är bud på lobbying på något
> > sätt.
>
> Absolut så.
>
> "I projektet utarbetades en långsiktig
> handlingsplan som skall balansera markägarens
> intresse av att utveckla och driva Erstavik ur ett
> företagarperspektiv och av allmänhetens intresse
> av att bevara och utveckla natur- kultur- och
> rekreationsvärden"
>
> Om vi skjuter in oss på "rekreationsvärden" kan
> vi kanske börja med att visa att gruppen
> skogscyklister är en aktiv och procentuellt stor
> del av "rekreatörerna".
> Jag har ofta funderat på att man när man är ute
> och cyklar i området mycket sällan stöter på
> andra människor och att när man gör det är det
> många gånger andra cyklister.
>
> Tittar man både till antal utövare och
> besöksfrekvens i området gissar jag att
> cyklister skulle hamna högt upp i statistiken (om
> det fanns någon).
>
> Det är helt enkelt så att vi cyklister står
> för en stor del av den rekreation som sker i
> området.
Det är sannolikt så att skjuta in sig på företagarperspektivet ger den största möjligheten till uteblivet förbud.
Det är ju int€ en $£ump att ryttarna & d€ra$ $n€£a h€$tar $€$ m€d b£ida ögon av markägar€n.

cyklariskogen

Aktiv medlem
Det kanske går att peka på det föredömliga samarbetet mellan cyklister (Kaffekask) och Lovö hembygdsföreningen när det gäller Fornstigen och Röda Spåret på andra sidan stan. Jag tror inte jag någonsin stött på någon ilsken vandrare, ryttare, golfare eller cyklist på den sidan - å andra sidan är det betydligt mindre trafikerat än i Hellas. NICK är väl också ett föredöme. Hellas handlar förstås ganska mycket om att cykla på småstigar, gärna nya, medan NICK och FOrnstigen är en stig man bör/ska följa.

P

Tille

Aktiv medlem
oxr skrev:
> Jag är den siste ordförande i HNS så allt är
> mitt fel...

Bränn, bränn, bränn!

Spindelbenen

Aktiv medlem
cyklariskogen skrev:
> Det kanske går att peka på det föredömliga
> samarbetet mellan cyklister (Kaffekask) och Lovö
> hembygdsföreningen när det gäller Fornstigen
> och Röda Spåret på andra sidan stan. Jag tror
> inte jag någonsin stött på någon ilsken
> vandrare, ryttare, golfare eller cyklist på den
> sidan - å andra sidan är det betydligt mindre
> trafikerat än i Hellas. NICK är väl också ett
> föredöme. Hellas handlar förstås ganska mycket
> om att cykla på småstigar, gärna nya, medan
> NICK och FOrnstigen är en stig man bör/ska
> följa.

Jag har stött på en ilsken vandrare (som hade sin hund okopplad) under de år jag har hojat. Att jag påpekade att hunden var okopplad efter att han hade börjat gnälla bidrog nog till ilskenheten med.
Så man undrar ju hur ofta folk möter ilskna människor? Speciellt när man föregår med ett glatt "hejhej"....

Hannosaurus

Ny medlem
Hur fungerar åtgärdsplanen i förhållande till att området är utpekat som riksintresse för rörligt friluftsliv? Inom rörligt friluftsliv finns det absolut utrymme för cykling i skogen. Det finns också piffiga modeller för hur en skada på naturen kan och bör bedömmas samt hur detta bör vägas mot intresset i nyttjandet.
Centralt inom behandlingen av RIn är att man absolut inte får försämras eller skapa hinder för eventuella framtida aktiviteter som ryms inom de begrepp som riksintresset vilar på.

http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-0140-X.pdf

Ett riksintresse trumfar ut ett lokalt handlingsprogram med hästlängder.
Det hade dock varit intressant att se vilka värdekärnor som finns inom området, och vad de har för värden.

örgelgörgel

Aktiv medlem
Peter E skrev:
> Vad vi kan göra är att börja cykla på led på
> orginalstigen å inte vara så rädda att bli
> blöta om fötterna. Inget har sabbat stigarna så
> mycket i hellas som happymtb.
> Tisdagsrides/happyrides cyklister kanske uppför
> sig bättre mot vandrare men aldrig förr har
> stigarnas surhål breddats som de gjort de senaste
> 8 åren. Från 1988 till 2004 hände knappt
> nånting.

Varje gång någon (inkl jag) säger något om det blir man hänvisad till att det minsann är lagligt, ingen förståelse i att det kanske inte är lämpligt att dra runt 25 cyklister när hela skogen är som ett träsk. Tyvärr.. debatten brukar uppkomma vid diskussioner om terrängkörningslagen, nu är ju Hellas mycket värre på många ställen än där folk illegalt brukar praktisera enduroåkning med mc.. För mig är det inte särskilt intressant om huruvida det är lagligt eller inte då utan det känns viktigare att titta på hur stigarna faktiskt mår.

cyklariskogen

Aktiv medlem
Johan A skrev:
> cyklariskogen skrev:
> -----
> > Det kanske går att peka på det föredömliga
> > samarbetet mellan cyklister (Kaffekask) och
> Lovö
> > hembygdsföreningen när det gäller Fornstigen
> > och Röda Spåret på andra sidan stan. Jag
> tror
> > inte jag någonsin stött på någon ilsken
> > vandrare, ryttare, golfare eller cyklist på
> den
> > sidan - å andra sidan är det betydligt mindre
> > trafikerat än i Hellas. NICK är väl också
> ett
> > föredöme. Hellas handlar förstås ganska
> mycket
> > om att cykla på småstigar, gärna nya, medan
> > NICK och FOrnstigen är en stig man bör/ska
> > följa.
>
> Jag har stött på en ilsken vandrare (som hade
> sin hund okopplad) under de år jag har hojat. Att
> jag påpekade att hunden var okopplad efter att
> han hade börjat gnälla bidrog nog till
> ilskenheten med.
> Så man undrar ju hur ofta folk möter ilskna
> människor? Speciellt när man föregår med ett
> glatt "hejhej"....

...och för att förtydliga så har jag inte stött på någon i Hellas heller, eller kanske en, men det var mitt fel. Som Johan säger, ett glatt "hejhej" och snigeltempo vid passering brukar ta udden av den mesta ilskenheten.

cyklariskogen

Aktiv medlem
Hannosaurus skrev:
> Hur fungerar åtgärdsplanen i förhållande till
> att området är utpekat som riksintresse för
> rörligt friluftsliv? Inom rörligt friluftsliv
> finns det absolut utrymme för cykling i skogen.
> Det finns också piffiga modeller för hur en
> skada på naturen kan och bör bedömmas samt hur
> detta bör vägas mot intresset i nyttjandet.
> Centralt inom behandlingen av RIn är att man
> absolut inte får försämras eller skapa hinder
> för eventuella framtida aktiviteter som ryms inom
> de begrepp som riksintresset vilar på.
>
> http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikati
> oner/620-0140-X.pdf
>
> Ett riksintresse trumfar ut ett lokalt
> handlingsprogram med hästlängder.
> Det hade dock varit intressant att se vilka
> värdekärnor som finns inom området, och vad de
> har för värden.

Kunskap är makt:) Hur tar man reda på sånt?

Hannosaurus

Ny medlem
Länsstyrelsen har huvudansvaret för skyddet.
Det finns en massa torra, tråkiga och läsvärda publikationer att hitta på Länsstyrelsen, Naturvårdsverket, Friluftsfrämjandet osv. Och så i lagarna. Eftersom naturargumentet är vanligt kan Miljöbalken vara bra(Har inte paragraferna i huvudet, men har för mig att det är 3-6 kap som är mest intressant).

Black planet

Aktiv medlem
Johan A skrev:
> Det är ju faktiskt rätt ofta som man ser
> människor "kasta sig" undan när man kommer
> cyklandes... Jaja, man får väl bli en sån där
> stighulligan när förbudet kommer.
>
> Vad är straffsatsen när polisen gör
> stigkontroller i skogen? Någon som vet? En
> femhunka?

Har du sett farbror blå stå där o kolla? Värre med de skjutgalna jägarna står där sina bössor o väntar på varg.

Freeskier

Aktiv medlem
örgelgörgel skrev:
> Peter E skrev:
> -----
> > Vad vi kan göra är att börja cykla på led
> på
> > orginalstigen å inte vara så rädda att bli
> > blöta om fötterna. Inget har sabbat stigarna
> så
> > mycket i hellas som happymtb.
> > Tisdagsrides/happyrides cyklister kanske
> uppför
> > sig bättre mot vandrare men aldrig förr har
> > stigarnas surhål breddats som de gjort de
> senaste
> > 8 åren. Från 1988 till 2004 hände knappt
> > nånting.
>
> Varje gång någon (inkl jag) säger något om det
> blir man hänvisad till att det minsann är
> lagligt, ingen förståelse i att det kanske inte
> är lämpligt att dra runt 25 cyklister när hela
> skogen är som ett träsk. Tyvärr.. debatten
> brukar uppkomma vid diskussioner om
> terrängkörningslagen, nu är ju Hellas mycket
> värre på många ställen än där folk illegalt
> brukar praktisera enduroåkning med mc.. För mig
> är det inte särskilt intressant om huruvida det
> är lagligt eller inte då utan det känns
> viktigare att titta på hur stigarna faktiskt
> mår.

Jag startade ju till och med en tråd i frågan för inte så länge sen. Jag upplevde att konsensus där blev att:
Slitaget är inget problem, växer igen på nolltid. alternativt:
Andra sliter mer, så vi behöver inte bry oss. alternativt:
Inte "mitt" problem. alternativt:
Måste vara något fel på stockholmare då det inte förekommer slitage på andra plater det cyklas på.

Har jag missat nåt?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer