Cykelförbud på gång i Hellas

Oskar

Aktiv medlem
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Shit, då är han VERKLIGEN en av de första
> som
> > reggade sig öht!
>
> Du kan vara lugn, ditt konto är äldre :)

Puh!

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
mn skrev:
> mn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > @Tracer: Bra tips om Peter Zethraeus.
> >
> > Jag skrev ett vänligt brev till Peter Z och
> > frågade om situationen, hoppas att fler kan
> göra
> > detsamma. Desto större chans att vi kan få
> ett
> > klargörande samt en röst inne där besluten
> tas.
>
> Fick snabbt svar av Peter som,
> (1) skulle undersöka närmare med ansvariga men,
> (2) samtidigt säger att han inte fått någon
> information som tyder på planerade
> inskränkningar för cyklister. Mer info utlovat -
> stay tuned.

Kolla gärna mitt inlägg ovan. Kommunledningen ser iaf konfliktlösningen cyklister - övriga besökare som en viktig "satsning". Jag tror det är väldigt viktigt att skyltarna inte får samma knasiga skrivning som t ex den för Nackareservatet.

För övrigt, det är få möten som är så trevliga som de med skogvaktarna i Tyresta och där är cyklingen totalförbjuden...

Tracer

Ny medlem
oxr skrev:
> Jag tror inte ni behöver skriva fler vänliga
> brev till Peter.

Håller med. Tror vi skall hålla det på denna nivå tills vi vet mer och att förhoppningsvis oxr/mn återkommer med positiva besked

Lars.E

Aktiv medlem
Johan A skrev:
> APGRYMT!!!

+[23] på APGRYMT.
Happy finns överallt.

LasseB

Aktiv medlem
Spännande oxr,

Under tiden så kan jag kanske stilla några frågor med följande svar som jag fått från "Natur- och friluftsstrateg" på Nacka kommun, park och naturförvaltningen:

Hej Lars du riskerar inget straff om du följer vad som gäller för allemansrätten eller om du inte bryter mot hemfriden på Erstaviks marker.
Texten du åsyftar är ett Mål i handlingsplanen (alltså inga regler) som projektgruppen beslutat om då den besöksundersökningen som genomfördes på Erstavik visade att mountainbikecyklister var en av de grupper som många vandrare reagerade negativt att möta i skogen.

Restriktioner kan bara ges med hjälp av ett lagstöd och det finns inget sådant i dagsläget. Däremot gäller reservatsföreskrifter i Nackareservatet ang cykling. Men det är som sagt inte på Erstaviks marker. Nackareservatet har inget att göra med de nya avtalen eller Handlingsplanen. Har du hittat Handlingsplanen har du även kartan tillgänglig där du kan utläsa var gränserna går mellan Erstavik och Nacka reservatet.

Viktor2

Ny medlem
Goda nyheter!
Utmärkt att vi har en cyklist på kommunen som nu har uppmärksammats om detta så kan vi förhoppningsvis vara med om de tar fram nya skyltar så förvirring kan undvikas.
Blir spännande att höra mer om planerna.
Jag tror att avtalen är bra för framtiden för området, men den ena parten av avtalen kan vi inte lita på för att ta tillvara våra intressen.

LasseB skrev:
> Nackareservatet har inget att göra med de nya avtalen eller
> Handlingsplanen. Har du hittat Handlingsplanen har
> du även kartan tillgänglig där du kan utläsa
> var gränserna går mellan Erstavik och Nacka
> reservatet.

Jag tror inte det stämmer att avtalen bara gäller för områdena för den kartan.

Det sk nyttjanderättsavtalet gäller helt klart bara för området i kartan, men skötsel och kommunikationsavtalet gäller specifikt för område UTANFÖR kartan.

I §4 nyttjanderättsavtaletstår det "...skötsel och kommunikationsavtalet..reglerar ..områden som INTE omfattas av nyttjanderättsavtalet"

Och i skötsel och kommunikationsavtalet:
§3 "rekreations och naturvärdena..påverkas i mycket hög grad av förhållandena UTANFÖR själva Erstaviksområdet.. tex cykling i terrängen.."
§6 "...krävs en daglig tillsyn och ordningshållning av områden som INTE omfattas av nyttjanderättsavtalet. Det effektivaste sättet att genomföra detta är att Erstavik integrerar detta i sin dagliga drift av egendomen. Parterna är överens om att Erstavik åtager sig att vidta åtgärder enligt gällande lagstifning som syftar till att motverka störningar av det rörliga friluftslivet...Dessa åtgärder är främs att:
· Motverka olovlig cykling… osv"

Jag misstänker att detta syftar på områden som Nackareservatet och sicklaskiftet som ligger i direkt anslutning till Erstaviksområdet och är entreevägen till Erstavik för Stockholmarna, men "område UTANFÖR kartan" kan ju faktiskt vara allt och inget. Märkligt sätt att skriva avtal på...

Fliken

Ny medlem
LasseB skrev:
> Spännande oxr,
>
> Under tiden så kan jag kanske stilla några
> frågor med följande svar som jag fått från
> "Natur- och friluftsstrateg" på Nacka kommun,
> park och naturförvaltningen:
>
> Hej Lars du riskerar inget straff om du följer
> vad som gäller för allemansrätten eller om du
> inte bryter mot hemfriden på Erstaviks marker.
> Texten du åsyftar är ett Mål i handlingsplanen
> (alltså inga regler) som projektgruppen beslutat
> om då den besöksundersökningen som genomfördes
> på Erstavik visade att mountainbikecyklister var
> en av de grupper som många vandrare reagerade
> negativt att möta i skogen.
>
> Restriktioner kan bara ges med hjälp av ett
> lagstöd och det finns inget sådant i dagsläget.
> Däremot gäller reservatsföreskrifter i
> Nackareservatet ang cykling. Men det är som sagt
> inte på Erstaviks marker. Nackareservatet har
> inget att göra med de nya avtalen eller
> Handlingsplanen. Har du hittat Handlingsplanen har
> du även kartan tillgänglig där du kan utläsa
> var gränserna går mellan Erstavik och Nacka
> reservatet.

Om cyklister p s s reagerar negativt på vandrare, kan man begära att kommunen agerar med syftet att förbjuda vandring. Eller, är en brukargrupp "finare" än en annan? I så fall, vad är motiveringen till detta?

För övrigt, kan ni inte publicera en lista på registreringsdatum som happymedlem, så att forumstatusen blir öppen för alla. När jag bodde i Zurich var det status (av ngn anledning) att ha så lågt nr som möjligt på sitt registreringsnummer. Det visade ungefär hur länge ens anfäder hade bott i trakten (eller graden av inavel). Som inflyttad utböling med importerad bil fick man ett nr som var mkt lågt (men, men en importeradkod, vill minnas att jag hade 5000, och status var under 100000), det genererade rätt många frågor. Jag brukade säga att jag hade mutat mig till det, då blev diskussionen än roligare. Happy är väl inte annorlunda med medlemsålder och åldersmannastatus?

Atlas

Aktiv medlem
svalgis skrev:
> Jag brukar skrika HÄSTBAJS, peka finger och
> skrattande cykla därifrån. Fast det gör jag
> iofs oavsett vem jag möter.

HÄSTBAJS ------^ *swosh*

oxr

Aktiv medlem
Å nej, jag har inte gjort någonting. Det här ska Peter ha cred för. Det lät faktiskt som att även Christer Södereng (kvisten, tidigare HNS-ordförande) gjort intryck på Nacka.

Viktor2

Ny medlem
Detta var ju mycket positiv respons från Peter Z, tack oxr !

Jag tycker att vi borde ta upp kroken som Peter Z lägger ut om "cykelpolicy eller Code of Conduct" och börja snickra på en sådan. Det vore nog bra om vi tog fram ett förslag och lämnade till Peter, så kanske vi kan minska risken att någon pryande tjänsteman på kommunen börjar drafta detta. Det skulle nog ses som proaktivt och ansvarstagande från oss cyklister om vi tog fram ett förslag.

Sedan tycker jag vi bör fortsätta hålla öron och ögon öppna på området och aldrig blåsa faran över. Det är jättebra att Peter är cyklist och kan förklara innifrån för andra politiker i Nacka och kanske i Stockholms kommun. Peter förklarar i artikeln att det i den styrande alliansen i Nacka inte finns något motstånd mot cykling. Således måste man vara realist och anta att det kan finnas politiker (i oppositionen) som inte delar Peters åsikter, så är det ju i en demokrati. Så länge Peter är där han är kan vi hoppas att han kallar till diskussion med oss om det finns risk i framtiden att saker rör sig i fel riktning. Den dagen alliansen inte längre styr Nacka så kan en ny situation uppstå (jag har ingen aning om historiken för styret i Nacka.. har det hoppat mellan blocken, eller är det alliansen som styrt en längre tid och vi kan anta att den sitter säkert ?)

Sedan tycker jag det var en bra förklaring från Peter att Nackareservatet regleras av Stockholms Stad och inte Nacka kommun, så därför vet vi väl egentligen inte om det finns några planer för reservatet, eller har någon insyn i detta från Stockholms Stad ?

mn

Ny medlem
Viktor2 skrev:
> Detta var ju mycket positiv respons från Peter Z,
> tack oxr !
>
> Jag tycker att vi borde ta upp kroken som Peter Z
> lägger ut om "cykelpolicy eller Code of Conduct"
> och börja snickra på en sådan. Det vore nog bra
> om vi tog fram ett förslag och lämnade till
> Peter, så kanske vi kan minska risken att någon
> pryande tjänsteman på kommunen börjar drafta
> detta. Det skulle nog ses som proaktivt och
> ansvarstagande från oss cyklister om vi tog fram
> ett förslag.
>
> Sedan tycker jag vi bör fortsätta hålla öron
> och ögon öppna på området och aldrig blåsa
> faran över. Det är jättebra att Peter är
> cyklist och kan förklara innifrån för andra
> politiker i Nacka och kanske i Stockholms kommun.
> Peter förklarar i artikeln att det i den styrande
> alliansen i Nacka inte finns något motstånd mot
> cykling. Således måste man vara realist och anta
> att det kan finnas politiker (i oppositionen) som
> inte delar Peters åsikter, så är det ju i en
> demokrati. Så länge Peter är där han är kan
> vi hoppas att han kallar till diskussion med oss
> om det finns risk i framtiden att saker rör sig i
> fel riktning. Den dagen alliansen inte längre
> styr Nacka så kan en ny situation uppstå (jag
> har ingen aning om historiken för styret i
> Nacka.. har det hoppat mellan blocken, eller är
> det alliansen som styrt en längre tid och vi kan
> anta att den sitter säkert ?)
>
> Sedan tycker jag det var en bra förklaring från
> Peter att Nackareservatet regleras av Stockholms
> Stad och inte Nacka kommun, så därför vet vi
> väl egentligen inte om det finns några planer
> för reservatet, eller har någon insyn i detta
> från Stockholms Stad ?

Mycket bra förslag, vi har inget att förlora på att vara proaktiva i denna fråga. En code of conduct policy kan vara bra för hur vi uppfattas, hänvisa till "gnällspikar" som inte vill se oss, och kanske något att falla tillbaka på i framtiden.

Swoop

Aktiv medlem
Och så här ser det ut nu

Leder framtagna i Nackareservatet i Stockholm. För mig lite oklart vad det betyder och vad det betyder för framtiden.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Och så här ser det ut nu

Leder framtagna i Nackareservatet i Stockholm. För mig lite oklart vad det betyder och vad det betyder för framtiden.
Förmodligen att man blir utskälld av sura gubbar med lösa hundar om man "råkar" cykla på någon annan stig... Eller att de anser att stigsabotage blir legitimt...

Jag har litet svårt att se något positivt i det här, men så är jag ju en gammal gnällig gubbe också. Det kanske blir bra.

Makten

Aktiv medlem
Och så här ser det ut nu

Bör noteras noga att det där bara gäller den minimala remsan av Nackareservatet som ligger i Stockholms stad. På Nackasidan är det (fortfarande) fritt fram på alla befintliga stigar.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Då blev det inte möe kvar att cykla på då?
Jo, hela Erstavik finns ju. Tror faktiskt att det är där jag hojar mest, trots att jag kallar det för nackareservatet. Den del som ligger i reservatet kommer jag fortsätta att hoja där jag hojar nu. Säger någon något får jag väl bara spela dum och säga att så kan det väl aldrig vara och sen hoja vidare...

grondahl

Aktiv medlem
Enligt Nacka kommun skiljer sig magiskt nog reglerna gällande cykling mellan kommunerna i reservatet

Vikdork

Aktiv medlem
Känns dock lite konstigt att dra stigar fram till kommungränsen mot Nacka och döpa pdf:en "Nackareservatet i Stockholms stad" om det även gäller i Nacka kommun
Men stigarna på kartan i pdf:en ligger mestadels på Nackasidan.

Bilagor

• 7A02C051-E2C1-49A0-B7AF-4D05F6FE9FBA.jpeg
    7A02C051-E2C1-49A0-B7AF-4D05F6FE9FBA.jpeg
    386.6 KB · Besök: 56

erik h

Aktiv medlem
Driver inte erstaviksfideikommissen skogsbruk på andra sidan gränsen? Och Stockholms stad anlägger grusvägar en masse på sin sida? Och en golfbana? Och en blivande kommunal badplats?

Bara för att sätta saker lite i perspektiv. Inte för att sånt spelar roll.

Makten

Aktiv medlem
Men stigarna på kartan i pdf:en ligger mestadels på Nackasidan.
Det är nog bara den vanliga förvirring som uppstår när klåpare petar i saker de inte vet något om. Alltså politiker och pappersvändare på myndigheter.

Vad jag vet så är reglerna inte samma på vardera sida kommungränsen och allt det här snacket om cykelstigar beror bara på att Stockholms stad äntligen insett att man kanske borde kunna cykla i skogen. Det har man fått i Nacka hela tiden. Sen kan de rita cykelstigar bäst de vill på nackasidan för att de förvaltar reservatet, men reglerna tycks inte förvaltaren rå över, lyckligtvis.

Bengt-re

Aktiv medlem
Det är nog bara den vanliga förvirring som uppstår när klåpare petar i saker de inte vet något om. Alltså politiker och pappersvändare på myndigheter.

Vad jag vet så är reglerna inte samma på vardera sida kommungränsen och allt det här snacket om cykelstigar beror bara på att Stockholms stad äntligen insett att man kanske borde kunna cykla i skogen. Det har man fått i Nacka hela tiden. Sen kan de rita cykelstigar bäst de vill på nackasidan för att de förvaltar reservatet, men reglerna tycks inte förvaltaren rå över, lyckligtvis.
Jag hoppas verkligen att du har rätt i det. Om inte så är detta ett stort hot mot en hel hobby för väldigt många cyklister.

mzi

Aktiv medlem
Reservatföreskrifterna finns hos länsstyrelsen; det är förbjudet att "framföra fordon om inte annat anges genom lokaltrafikföreskrift eller vägmärke." Så samma regler som i vilken park som helst verkar gälla.

mkallstrom

Aktiv medlem
Enligt Nacka kommun skiljer sig magiskt nog reglerna gällande cykling mellan kommunerna i reservatet
Det här är fantastiskt rörigt. Nacka har alltså sedan tidigare sagt att det är tillåtet att cykla på den sidan av reservatet. När Stockholm nu försöker förtydliga vad som gäller i deras parker så gör man en karta över Nackareservatet där det ser ut som att cykling på Nackasidan begränsas till några enstaka stigar.

Jag tycker att det fattas två gränser i cykelkartan ovan, kommungränsen mellan Nacka och Stockholm (med ett förtydligande att reglerna för Stockholms parker inte gäller i Nacka) och gränsen för Nackareservatet österut.

Senast ändrad:

Spindelbenen

Aktiv medlem
Jag går på den infon som jag tjänar på såklart, vilket i detta fall är informationen som står på Nackas hemsida. Sen kan politikerna yra bäst de vill. Står det i svart på vitt på deras hemsida så utgår jag ifrån att det stämmer.

Makten

Aktiv medlem
Det var ju nån tomte som satte upp felaktiga skyltar för några månader sen, där det antyddes att cykling inte var tillåtet på stigar. De skyltarna togs sen ner efter kontakt med reservatsförvaltaren i Nacka. Undrar om det är samma hjon som varit framme nu igen och "utarbetat" nåt som inte stämmer med reglerna?

Nån som minns vad Nacka-filuren heter? Kanske vore läge för kontakt igen.
Det finns förstås ingen nackdel med att vissa stigar även på Nackasidan designeras som "cykelstigar", bara det inte innebär att folk tror att cykling är förbjudet i övrigt. Vilket är risken med denna förvirrande karta.

ooms

Aktiv medlem
”Reservatsförvaltaren i Nacka”? Enl Nacka kommuns hemsida är ju det Stockholms stad... (Stockholms stad äger och förvaltar hela reservatet, även den del som ligger i Nacka).

Vikdork

Aktiv medlem
Det var ju nån tomte som satte upp felaktiga skyltar för några månader sen, där det antyddes att cykling inte var tillåtet på stigar. De skyltarna togs sen ner efter kontakt med reservatsförvaltaren i Nacka. Undrar om det är samma hjon som varit framme nu igen och "utarbetat" nåt som inte stämmer med reglerna?

Nån som minns vad Nacka-filuren heter? Kanske vore läge för kontakt igen.
Det finns förstås ingen nackdel med att vissa stigar även på Nackasidan designeras som "cykelstigar", bara det inte innebär att folk tror att cykling är förbjudet i övrigt. Vilket är risken med denna förvirrande karta.
Det skulle varit bättre om dom förtydligade kartan i dialog om vad som är tillåtet och inte "dimmade ner" Nacka-delen, så den kanske finns kvar och visar hur stigarna hänger ihop men att kartan fokuserar på stockholmsdelen, så den inte misstolkas.

Vikdork

Aktiv medlem
”Reservatsförvaltaren i Nacka”? Enl Nacka kommuns hemsida är ju det Stockholms stad... (Stockholms stad äger och förvaltar hela reservatet, även den del som ligger i Nacka).
från Nacka kommuns hemsida som uppdateras 31 Augusti i år
1635413214873.png

Källa:

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer