"cykelförbud"?

bng

Ny medlem
I mitt närmaste skogsområde där jag bor, i Huddinge, finns fina tekniska stigar och ett litet löparspår. Vid en av påfarterna till löparspåret finns en liten skylt uppsatt. Där står det "cykel- och mopedåkning förbjuden". I spåret finns det sedan gott om folk som ser sura ut när man cyklar där, hur sakta och försiktigt man än kör. En del muttrar "...förbjudet" när man glider förbi.

Lite nyfiken på vad som egenligen gäller ringer jag kommunen, och frågar ansvarig på fritidsförvaltningen. Han ger raka besked om att:

- Det som inte är förbjudet är tillåtet, och cykling är som bekant tillåtet enligt allemansrätten
- Lokal ordningsstadga kan reglera annat, men så är inte fallet i Huddinge kommun

Därmed är det helt enkelt så att man kan vänligt men bestämt kan strunta i förbudsskyltar som kommer till skogsspåren på helt privata initiativ.

Alltid bra att veta vad som gäller, och alla får väl plats i skogen?
Det verkar vara mer revirtänkande och annat som ligger bakom missunsamhet och "förbud" mot MTB.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Då frågar jag mig hur skyltarna hamnar där från början.

Varför inte byta ut dem mot en liten sammanfattning av din konversation med kommunen? :)

dr-rave

Medlem
Hehe, skönt att du tog upp detta..jag har själv funderat över dessa skyltar som sitter lite här och där men jag har aldrig brytt mig särskilt mycket om dem ;).

anki

Ny medlem
Har aldrig råkat ut för dem - mer än på stigen som går utmed Tylösand, fast där körde vi ändå och ingen sa nåt heller.

Skulle tro att vi har det rätt väl förspännt här nere, både när det gäller mängden av ställen/stigar att köra på + när det gäller kvaliteten på alla dessa ställen... :)

feffemannen

Aktiv medlem
På tal om detta med förbjuden cykling. Hur är det egentligen på vandringslederna i göteborg/mölndal? Tänker främst på bohusleden och vildmarksleden. Det står ju skyltar i Skatås om att cykling är förbjudet på alla märkta vandringsleder...
Någon som vet vad som gäller?

bng

Ny medlem
Kommuner kan inte själva bestämma sånt som cykelförbud, de lämnar förslag till Länsstyrelsen som är den beslutande myndigheten.

Enklast kollar man nog saken genom att höra med sin egen kommuns fritidsförvaltning eller någon som har koll på lokala ordningsstadgan.

I nationalparker gäller oftast specialregler, tex att man inte får cykla annat än på anvisade leder.

Förbudsskyltar som tillkommer på privata initiativ är bara idiotiska eftersom de verkar hetsar upp folk helt i onödan. Skogen är stor i Sverige - även i Stockholmstrakten...

"ride and smile"

oxr

Aktiv medlem
Tydligen kan kommuner i och med den nya miljöbalken inrätta kommunala naturreservat utan att länsstyrelsen är inblandad. Det är det som är på gång i Ursvik. Cykling kan då begränsas i reservatsföreskrifterna.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ang. Skatås -

Jag vet inte exakt vad som gäller där, men de skyltarna du nämner (jag har sett två-tre stycken, och det är lätt att lägga cykelturen så man slipper se dem) kan knappast gälla Bohus- och Vildmarksleden eftersom de lederna inte bara går i Skatås.

Jag körde "överallt" utom i löparspåren och råkade bara ut för klagomål vid tre tillfällen på flera år. En av dem gick dessutom att prata förnuft med. De två andra var nog upprörda för något helt annat egentligen, de hörde inte vad vi sa alls. Inget av de här tre tillfällena var f.ö. på markerade leder.

feffemannen

Aktiv medlem
Det är väl ganska klart att skyltarna gäller bohusleden/vildmarksleden, åtminstone delarna som ligger i skatås (göteborgskommun?). Men jag kanske skulle ta och ringa kommunen och höra hur det ligger till.
Förresten finns det ju cykelförbudsskyltar vid änggårdsbergen också, men de lär inte gälla (enligt artikel i gp).

Paul/SAMS

Ny medlem
SAMS jobbar med relationer med markägare, myndigheter och förvaltningar.

Vi jobbar nu med Solna, Sundbyberg och Botkyrka Kommuner.

Haninge, Erstavik och Jokkmokk/Gällivare har vi goda relationer med och projekt pågår eller ska starta där.

SAMS behöver dock fler personal som kan jobba och utföra punktinsatser och kontakter.

Gå gärna med i SAMS och kontakta oss snarast så hjälper vi dig att komma igång med projekt och arbeten.

Rapportera gärna in förbud-områden och andra problem områden till info@samsinfo.nu, så att vi kan jobba för att förhindra samt upphäva dåliga förbud.

Hjälp sporten med ett medlemskap i SAMS.

Leo

Ny medlem
Jag har kollat skatås/delsjön/ängårdsbergen/sandsjöbacka med kommunen och det finns inga cykelförbud i de områdena. Förutom de preparerade löparspåren då. Jag ska gräva lite i min mail och leta fram svaret, återkommer...

/Leo

Leo

Ny medlem
Ok, nu har jag hittat mina mail. :) Detta skickade jag till Länsstyrelsen Västra Götaland, i december förra året. Svaret jag fick står längst ner:

----------------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Efter lite sökande på http://www.naturvardsverket.se så kom jag fram till er hemsida http://www.o.lst.se

Jag letade efter information ang. Terrängcykling(dvs MTB) i Västra Götalands län och främst i Göteborgs området. Det här skriver Naturvårdsverket på sin hemsida(direktlänk http://www.naturvardsverket.se/index.php3?main=/dokument/friluft/alleman/cykling/cykling.htm ):

"Det finns inget allmänt förbud att cykla på motionsspår och vandringsleder. Men de är anlagda för fotfolk. Därför måste du tar det lugnt och räkna med att de som springer eller går har företräde. Med stöd av lokala trafikföreskrifter eller lokala ordningsföreskrifter kan det vara förbjudet att cykla på motionsspår eller vandringsleder. Sådana förbud är ibland skyltade med vägmärket Cykelåkning förbjuden, men behöver inte vara det. Du måste själv ta reda på vad som gäller. Information får du från kommunen eller polisen."

Jag är själv en aktiv MTB cyklist sedan fem år tillbaka och tränar mycket i just Göteborgsområdet med dess härliga stigar och vandringsleder. Jag har alltid följt ovanstående utdrag ur naturvårdsverkets tolkning på Allemansrätten. Det enda cykelförbud jag känner till gäller löparspåren i Skatås, där det är tydligt skyltat med "Cykling Förbjuden" och detta respekterar jag.

Vad jag vill veta är om det finns mer områden/stigar/vandringsleder i Göteborgsområdet(gärna info om hela Västra Götalands län, om det går?) som det är förbjudet att cykla på, med just stöd av lokala trafikföreskrifter eller lokala ordningsföreskrifter?

Jag och mina träningskompisar har på sistone mött en hel del personer(löpare, vandrare, folk med hund(okopplad ibland, även under perioden 1 mars – 20 augusti)) i skogen(främst Delsjöterrängen) under träningsturer som reagerat mot att man cyklar där, trots att vi visar hänsyn och hejar på folk. En del påstår att man inte får cykla där, då har vi försökt att prata med de om Allemansrätten och att det faktiskt är tillåtet om det inte finns förbudskyltar uppsatta. En del är det inte ens möjligt att argumentera med, eftersom de redan på förhand har "dömt" oss och anser sig själva ha rätt...

Jag vill bara försöka få lite klarhet i vad som gäller. Tackar på förhand för informationen! God Hjul i efterskott! :)

Mvh Leo Ranta, Göteborg

----------------------------------------------------------------------------------------------

Hej!

Ursäkta att svaret har dröjt lite.

De uppgifter Länsstyrelsen har om eventuella cykelförbud rör vad vi har angett i föreskrifter för naturreservat. När det gäller lokala ordningsföreskrifter och lokala trafikföreskrifter är det som framgår av Naturvårdsverkets hemsida polisen eller kommunen som har uppgifterna. Vi har tyvärr inte dessa samlat.

Jag har tittat lite snabbt vad som gäller i några naturreservat i Göteborgsområdet, Delsjön, Sandsjöbacka och Knipeflågelsbergen. Inget av dessa områden har förbud mot cykling.

I övrigt är det som du själv skriver allemansrätten som gäller med det hänsynstagande som följer med att inte skada naturen eller komma in på tomter eller för nära bebyggelse.

Bästa hälsningar

Katarina van Berlekom
Länsstyrelsen Västra Götaland
Naturvårds och Fiskeenheten
403 40 Göteborg

tel 031-60 51 30 mobiltel 073-660 51 30
fax 031-60 58 97
e-post katarina.van.berlekom@o.lst.se

feffemannen

Aktiv medlem
Jag skickade ett mail till park- och naturförvaltningen i Göteborg angående vandringsleder och cykling (tyvärr har jag slarvat bort mitt ursprungliga mail då det tog dem över 9 månader att svara ;) ). Detta är åtminstone svaret:

------------------------------------------------
Hej, jag fick ditt mail vidarebefordrat och då min medarbetare Mikael
Finsberg har semester skall jag försöka ge några svar angående cykling i
naturområden.

Det finns inga förbud mot cykling i reservatsföreskrifterna för de områden
du nämner (Ängårdsbergen, Sandsjöbacka samt ca halva Delsjöområdet som är
reservat). Det finns inte heller några generella förbud mot cyking på
leder, stigar etc. I lokala trafikföreskrifter kan detta regleras - det är
dock inte reglerat än så länge i Göteborg. Därermot gäller trafikregler när
vägar är skyltade med trafikskyltar dvs gångvägsskyltade vägar i
naturområden är ej tillåtna för cykel. Skyltningen i Delsjöområdet är
avsedd att gälla motionsspåren ej lederna som du nämnder typ Bohusleden -
om skyltningen är juridiskt bindande är därmeot oklar. Allemansrätten som
medger cykling på leder och stigar avser enskild person. En grupp som
cyklar ihop - tex klubbmedlemmar som tränar ihop omfattas inte av
allemansrätten då skadorna som kan ske då anses kunna vara större. En
markägare behöver inte tåla att skador uppstår på marken eller anläggningar
som motionsspår. Skadas motionsspår av regelbunden cykling kan såvitt jag
har tolkat lagstiftningen markägaren förbjuda aktiviteten - likadant gäller
för ridning. Problemet är ju inte i första hand enskilda cyklister som
cyklar lugnt. Problemet är mountainbike cyklister - enskilda eller i grupp
- som nyttjar spår och leder för träning. Detta medför i första hand en
säkerhetsrisk för dem som stigarna och lederna är till för - gående och
löpare. Om det händer en olycka mellan cyklist och gående på en stig/led så
kan man utgå från att ansvarsbördan ligger på cyklisten oavsett hur den
gående beter sig. Slutkontentan av detta är att du kan cykla på
vandringsleder i Göteborg men att det skall ske med omdöme och att de
gående alltid har företräde. Man bör naturligtvis generellt undvika att
cykla på välfrekventerade motionsspår där det finns många som går och
springer.

med vänliga hälsningar

Ingela Gustafsson
Naturvård och friluftsliv
Park- och naturförvaltningen
tel 031 - 365 58 02
------------------------------------------------------------------

Tycker hon har tagit god tid på sig att förklara hur det ligger till. Kanske lite fördomsfullt mot skogscyklister, men i stort är ju budskapet positivt. Formuleringen "Om det händer en olycka mellan cyklist och gående på en stig/led så kan man utgå från att ansvarsbördan ligger på cyklisten oavsett hur den gående beter sig." kanske inte är lysande...

f

TommyE

Ny medlem
Jo det låter hårt, men cyklisten framför ju ändå ett fordon. En bilist som råkar köra på någon som helt oväntat springer ut på vägen lär ju få lite mer svettiga frågor från polisen än fotgängaren.

Leo

Ny medlem
Fick nära nog exakt likadant svar för ett par år sedan när jag mailade kommunen om mtb i Delsjön. Trevligt att det fortfarande är "tillåtet" att cykla.

/Leo

Per

Ny medlem
Ingela Gustafsson Skrev:
-------------------------------------------------------
> Problemet är ju inte i första hand enskilda cyklister som cyklar lugnt. Problemet är mountainbike cyklister - enskilda eller i grupp - som nyttjar spår och leder för träning. Detta medför i första hand en säkerhetsrisk för dem som stigarna och lederna är till för - gående och löpare. Om det händer en olycka mellan cyklist och gående på en stig/led så kan man utgå från att ansvarsbördan ligger på cyklisten oavsett hur den gående beter sig. Slutkontentan av detta är att du kan cykla på vandringsleder i Göteborg men att det skall ske med omdöme och att de gående alltid har företräde. Man bör naturligtvis generellt undvika att cykla på välfrekventerade motionsspår där det finns många som går och springer.

Utmärkta argument för tekniska stigar, där farterna är låga, ofta en bra bit under 10 km/t. Jag uppfattar det som ganska självklart att man som cyklist är skyldig att ge fotgängare o joggare företräde och cyklar sällan där det finns kollisionsrisk. Om vi gör det så är det oftast på väg till något ställe med mer spännande, teknisk stig. Om man däremot blåser på allt vad man orkar på någon snabb joggingbanan kan jag se att det skulle kunna smäla rejält.

I Uppsala hade vi f ö ett rättsfall där en cyklist blev dömd, för att hon eller han, cyklade på en (som cyklisten tyckte, klantig) fotgängare på någon kombinerad gång- o cykelbana.

Per

Rippa

Ny medlem
>Problemet är mountainbike cyklister
> - enskilda eller i grupp
> - som nyttjar spår och leder för träning. Detta
> medför i första hand en
> säkerhetsrisk för dem som stigarna och lederna är
> till för - gående och
> löpare.

Vilket satans fördomsfullt idiot resonemang!! Det skulle vara väldigt intressant att se statistik över olyckor orsakade av fotgängare och löpare i form SJÄLVFÖRVÅLLAT snubbel-halk-stuk-benbryt kontra hur många som blivit skadade i kontakt med mtb cyklist. Jag sätter hela min cykelutrustning på att det är en FÖRSVINNANDE liten del i sammanhanget.

rejser

Ny medlem
anki Skrev:
> Har aldrig råkat ut för dem - mer än på stigen som
> går utmed Tylösand, fast där körde vi ändå och
> ingen sa nåt heller.
>
> Skulle tro att vi har det rätt väl förspännt här
> nere, både när det gäller mängden av
> ställen/stigar att köra på + när det gäller
> kvaliteten på alla dessa ställen... :)

Stigen utmed tylösand (Prins Bertils stig om vi menar samma), är la inget som helst cykelförbud på? Är ju många som cyklar där.

Åke

Aktiv medlem
En del av stigen har det i vilket fall som helst varit förbud på. Tror det va den sista branta biten upp till masten innan man kommer fram till Tylösand. Möjligen har skyltarna åkt ner för jag blir lite osäker om jag såg dem när jag va där sist.

-Åke (utflugen sen tio år)

Per

Ny medlem
Rippa Skrev:
> >Problemet är mountainbike cyklister
> > - enskilda eller i grupp
> > - som nyttjar spår och leder för träning.
> Vilket satans fördomsfullt idiot resonemang!!
> Det skulle vara väldigt intressant att se statistik
> över olyckor orsakade av fotgängare och löpare i
> form SJÄLVFÖRVÅLLAT snubbel-halk-stuk-benbryt
> kontra hur många som blivit skadade i kontakt med
> mtb cyklist. Jag sätter hela min cykelutrustning
> på att det är en FÖRSVINNANDE liten del i
> sammanhanget.

Rippa, iofs tror jag du har helt rätt i det att det är en försvinnande liten del av fotgängare o joggare som skadas av cyklister, och att din cykelutrustning är helt säker. Å andra sidan tror jag att det ända finns en poäng, gäng som ligger o hårdtränar o koncentrerar sig på att jaga varandra, glömmer lätt att ta hänsyn, särskilt om det är en blixtsnabb lätt stig, händer mig också. Vill minnas att det var någon incident i Hellas som diskuterades för någon månad sedan där några skrämt slag på folk. Det är en sak att tänka på.

Per

Tim

Ny medlem
ofta är det just cykelförbud på vandringsleder och el ljusspår som kommer från kommunen, vilket betyder att man inte får cykla där.

Det som cykelförbundet eller vem det nu är som bestämmt det har bara gjort en "rekommendation" som man måste utgå ifrån, sedan får kommunen ändra en hel del på den, det gäller det mesta.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer