Cykelförsäkring på ny cykel

Jensen

Aktiv medlem
Tänkte lite för båda eller behöver man 2 olika. Nu blev det mer funderingar ju 😀
Menar att om det bara är skada du är ute efter täcker Folksam Stors drulleförsäkring/allrisk skador upp till 80000kr, i alla fall sist jag kollade med dem. Stöld, behöver du en separat cykelförsäkring hos dem för att täcka mer än 20k utanför hemmet. Har du den i hemmet, säg i lägenhet (inte i källarförråd) går den som lösöre och bör täckas med. Utanför hemmet behövs annan.
Därav min fråga. På stöldbiten vet jag inte hur de står sig.

Menar att om det bara är skada du är ute efter täcker Folksam Stors drulleförsäkring/allrisk skador upp till 80000kr, i alla fall sist jag kollade med dem. Stöld, behöver du en separat cykelförsäkring hos dem för att täcka mer än 20k utanför hemmet. Har du den i hemmet, säg i lägenhet (inte i källarförråd) går den som lösöre och bör täckas med. Utanför hemmet behövs annan.
Därav min fråga. På stöldbiten vet jag inte hur de står sig.
Nyligen drabbad av stöld från förråd i källare. Har Folksams största hemförsäkring med en ohemul premie... Fick utan knussel ut maxbeloppet 20tkr men hade ingen separat försäkring mot stöd utanför hemmet, hade kunnat få mer annars. Så teckna en separat försäkring, man vet aldrig när någon j*vel får svårt att skilja på mitt och ditt!

bokaj

Aktiv medlem
Länsförsäkringar försäkrar cyklar upp till 100 000 med en självrisk på 20% av cykelns värde. Åtminstone Dalarnas.

ooms

Aktiv medlem
Vad som är bästa val beror på mycket; hur mycket är cykeln värd, hur gammal är den, hur länge tänker den behållas, är det stöld eller vurpa/skada som man vill försäkra mot, tävlas det med cykeln, vilken självrisk är acceptabel, osv.
Svaren på de frågorna diskvalificerar vissa hemförsäkringar, medan andra klarar kraven galant.

Mtb nisse

Medlem
Ja ny cykel mellan 36-45k lite beroende var man köper den. Nu fick jag min till bra pris från Tyskland men listpris här hemma är 45k alltså om jag nu ska sakförsäkra hos Folksam.

ooms

Aktiv medlem
Som sagt, kolla först vad som ingår i olika hemförsäkringar. I mitt fall ingår cykel upp till 35k (ersättning), vilket i mitt fall inte är nåt problem då nypris var 40k och nedskrivningstrappan nu kickat in. 1500kr självrisk för alla moment. Ersätter stöld, skada vid krasch/vurpa, även vid tävling. När cykeln var ny kollade jag pris på sakförsäkring, och det var ungefär lika mycket som hela hemförsäkringen (ca 1000kr), så det känns liksom inte lönt för att få ut 5000kr till vid totalskada.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag kör sakförsäkring i några år, min cykel kostade 58 tkr att bygga ihop och vår hemförsäkring täcker max 20 tkr för cykel. Den är dock så pass bra i övrigt så det är inte värt att byta utan bättre att lägga till cykeln separat.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer