Cykelförsäkring

zanoii

Aktiv medlem
Cykelförsäkring
zanoii sa:
Mitt försäkringsbolag ersätter för trafikolycka på cykel. Så ramlar du på cykelbanan får du ersättning, men ramlar du på skogsstigen bredvid får du ingen ersättning.

Spacekitty sa:
Vad är det för konstigt försäkringsbolag?
Dina

oxr sa:
Har du provat? Har nämligen fått motsatta besked. Att röra sig i skogen är också trafik. Med andra ord maxhastighet 70 km/t på skogsstig. Och om du krockar med en skogsmaskin så ska skadorna regleras via trafikförsäkringen.

Låter helt rimligt. Jag fick en fråga av en handläggare som tydde på att så var fallet när jag hade kraschat på väg hem från träningen, och vad jag minns tolkade jag även villkoren så. Det kan såklart bero på vad det blir för typ av skador förutom på själva cykeln, men i det fallet kändes det i alla fall som att jag inte hade fått ersättning om jag hade ramlat i skogen. Det kan ju även vara så att om olyckan skett under organiserad träning så hade klubbens försäkring trätt in i stället för hemförsäkringen, men vad jag minns hade jag inte nämnt träningen när jag fick frågan. Lite luddigt då det är länge sedan nu, och jag orkar inte djupdyka i försäkringsvillkoren igen. :)

Köp & Sälj

Topp