Cykelförsäljning

LukkeK

Ny medlem
Cykelförsäljning
Tjena tjena!
Jag håller på att sälja en cykel och då har en kille mailat mig på engelska där han hävdar att han är tysk och gärna vill köpa min cykel. Han vill ha betalning via PayPal och han fixar en kille som kommer och hämtar cykeln. Jag vet att andra som sålt sina cyklar har fått liknande erbjudanden och i vissa fall tackat ja till det. Jag undrar bara om detta är ett bra och seriöst köpförslag eller om det är scam?

mcperand

Aktiv medlem
Cykelförsäljning
Tjena tjena!
Jag håller på att sälja en cykel och då har en kille mailat mig på engelska där han hävdar att han är tysk och gärna vill köpa min cykel. Han vill ha betalning via PayPal och han fixar en kille som kommer och hämtar cykeln. Jag vet att andra som sålt sina cyklar har fått liknande erbjudanden och i vissa fall tackat ja till det. Jag undrar bara om detta är ett bra och seriöst köpförslag eller om det är scam?
Mycket välkänd scam. 100% blåsning.

kais01

Aktiv medlem
Cykelförsäljning
jag har köpt ett antal cyklar och annat skrymmande som bilfälgar på det sättet ute i europa. inte scam.

eftersom jag känner en chaufför som har uppdrag lite varstans.

som vanligt när man bedriver handel; partnern är lika viktig som produkten. har ni båda bra feedback på t ex ebay är det en bra start, även om ni inte blandar in ebay i er affär.

marr

Moderator
Forumvärd
Cykelförsäljning
jag har köpt ett antal cyklar och annat skrymmande som bilfälgar på det sättet ute i europa. inte scam.

eftersom jag känner en chaufför som har uppdrag lite varstans.

som vanligt när man bedriver handel; partnern är lika viktig som produkten. har ni båda bra feedback på t ex ebay är det en bra start, även om ni inte blandar in ebay i er affär.
Ja fast det TS fått mail om är blockets vanligaste scam.

twinspark

Medlem
Cykelförsäljning
Scam! Din köpare är fullkomligt ointresserad av din cykel. Det han är ute efter är att lura dig att betala honom. Och det genom att med ett hackat Paypal-konto eller ett stulet kontokort betala ett överpris för din vara och sen be dig betala tillbaka pga ”misstaget”. En annan variant är att en tredje part luras att betala för en helt annan vara genom att betala till ditt konto - pengar som sedan du kommer att krävas på.

ooms

Aktiv medlem
Cykelförsäljning
Be honom betala via banköverföring istället. Då har han ingen möjlighet att dra tillbaka betalningen efteråt. Går han inte med på det så är det 100% scam.
Men det är som redan sagts nog 99% scam ändå, så jag skulle redan nu avvisa honom.

GustafH

Aktiv medlem
Cykelförsäljning
Det som kommer hända är att du får pengarna på ditt PayPal-konto och sen när cykeln är skickad drar de tillbaka betalningen, alternativt ber de dig betala fraktfirman och sen drar de tillbaka betalningen. Sälj till nån som kan betala med Swish eller banköverföring.

Pfaff

Aktiv medlem
Cykelförsäljning
Alternativet är väl att budet som hämtar lämnar över kontanter vid avhämtning. Verkar enkelt enligt min ödmjuka åsikt.

Pfaff

Aktiv medlem
Cykelförsäljning
Tjena tjena!

Hur ska vi avgöra tillförlitligheten utifrån den beskrivningen?
Själv har jag handlat beg cykel från UK från säljare som absolut bara ville sälja lokalt men med banköverföring och cykeltranportföretag ( såna finns) löste det sig smidigt ändå.
Kan ev köpare lita på dig om vi vänder på frågan?
Att en tysk skriver på engelska till utrikes är väl inte så konstigt, tyska är liksom inget världsspråk längre, skulle du skriva på svenska?
En öppen dialog löser ganska mycket tycker jag.

MrSpock

Aktiv medlem
Cykelförsäljning
Shipping Scams
There are several ways fraudsters incorporate shipping into their schemes. Be sure you’re familiar with the following:
  • My shipping service scam
    • The buyer asks you to use their shipping account because they can get a discount, they have a preferred vendor they’ve worked with for years, or their shipping service is cheaper or more reliable. In another variation of the scam, the buyer may also ask you to wire the shipping fees to their preferred shipper.
    • If you use the buyer's shipping account, they can easily contact the shipping company and reroute the order to another address.
      • The buyer can then open up a complaint asking for a refund because they didn't receive their order.
      • You aren't able to prove that the buyer received their order and you are out your product, the shipping costs, and your money.
    • If they ask you to wire the money to a bogus shipping company, they can steal your money.
      • After you have wired the money you’ll find out that the order was made with a stolen card or bank account. You may be held liable for returning the funds to the legitimate customer whose account was stolen.
How to avoid this scam:
  • Only use your shipping account.
  • Never wire money to someone you don't know – you can't get it back easily.
  • If a customer asks you to use their shipping service, review their order for fraud carefully. They may have used a stolen card or bank account to fund the purchase.
  • Ship to the address on the Transaction Details page.

kais01

Aktiv medlem
Cykelförsäljning
Ja fast det TS fått mail om är blockets vanligaste scam.
det är det möjligen, även om jag möjligen tror icke skickade betalda varor toppar listan.

men handel på blocket, och internationell handel är inte liktydigt med scam. hur det är i det specifika fallet ts relaterar till kan vi inte riktigt veta.

men att någon osett och utan insatta och kompletterande frågor erbjuder sig att köpa det du har ute på annons är klart ägnat att ge misstankar. oavsett varifrån erbjudandet kommer. mera det än att någon hör av sig från tyskland.

är iaf glad åt att över 700 säljare under mer än femton år världen över funnit förtroende för mig som köpare. alaska, hawaii, australien, indonesien, indien, spanien, bara för att ta några exempel. och de bästa ställena att handla tyskland, österrike och italien. engelsmän nog mer skeptiska än andra, men inte heller där har jag mötts av något utbrett motstånd. bortåt tio av familjens och några vänners cyklar har jag köpt privat därifrån, och fyra från tyskland.

betyder inte att man skall vara naiv. förtroende är bra, kontroll är bättre.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer