Cykelförvaring på hotell på Mallorca?

Mats65

Aktiv medlem
Brukar det vara ok att förvara cykeln på hotellrummet på Mallis?
Jag skall dit för första gången och är lite fundersam. Många hotell verkar ha cykelgarage, men det känns inte så inbjudande att förvara den där med tanke på stöldrisken.
Jag har preliminärbokat Ving Alcudia beach, och enligt Vings hemsida får man där inte ta upp cykeln på rummet. Men på Camp Mallorcas hemsida stod det att det var ok för deras boende på Alcudia beach.
Någon som kan tipsa om vad som brukar gälla?

nisseson

Aktiv medlem
Inget av de sex hotell på Mallorca där jag bott med cykel har klagat på att jag haft den på rummet. Jag har dock aldrig frågat om det är ok.

Peach

Medlem
Har upplevt båda, dvs cykel på rummet och cykelgarage med kedja.

Cykel på rummet känns ju säkrast och det är det jag föredrar.

För några år sedan åkte jag med en arrangör och där var hotellet benhårda på att ha cykeln i garage fastlåst med kedja som viras ett par varv runt hojens lösa delar för att sedan hängas upp i framhjulet på krok. Då jag hyrde att Max Hürzeler var det väl ok för min hoj var inte den fräsigaste på hotellet så den hade nog inte rykt först. Dessutom hade var garaget kameraövervakat av nattportiern. Kändes helt ok även om det var udda att inte ha hojen på rummet.

Att hotell inte kan erbjuda någondera lösning och blankt vägrar cyklar har jag ännu inte upplevt och jag skulle då välja ett annat hotell.

Att inte jag upplevt problem innebär ju inte att båda alternativen är riskfria, det stjäls säkert cyklar som tusan på Mallis även om jag inte har en enda siffra att backa upp mitt påstående.

earnstrom

Aktiv medlem
Vi (triathlon-klubb) har varit på samma hotell i Can Picafort i 3 år. De tillåter inte cyklar på rummet (men är inte benhårda), men har ett övervakat cykelgarage med numrerade platser och lås. Det hänger många riktigt dyra hojar där, och det har inte varit några problem. Tror inte risken är sååå överhängande.

Mats65

Aktiv medlem
Tack för svaren. Får hoppas på att de inte bråkar om att ha den på rummet.
Ingen som har bott specifikt på Sunwing Alcudia Beach och vet hur det funkar i praktiken där?

nypan

Aktiv medlem
Mats65 sa:
Ingen som har bott specifikt på Sunwing Alcudia Beach och vet hur det funkar i praktiken där?

Har bott där 5 gånger (kanske 6?) och alltid haft cykeln med mig upp på rummet och ingen har hänvisat mig till nåt cykelrum som jag inte tror finns där.

Mats65

Aktiv medlem
nypan sa:
Mats65 sa:

Har bott där 5 gånger (kanske 6?) och alltid haft cykeln med mig upp på rummet och ingen har hänvisat mig till nåt cykelrum som jag inte tror finns där.

Kanon! Tack för svaret.

Guldragge

Aktiv medlem
Skall själv till Mallorca i slutet av denna månad. Själv hyr jag hoj hos bra uthyrare för att slippa böket som följer med att ta med egen cykel. I runda slängar; hur mkt extra får man betala för att ta med sin egen cykel?

earnstrom

Aktiv medlem
Guldragge sa:
Skall själv till Mallorca i slutet av denna månad. Själv hyr jag hoj hos bra uthyrare för att slippa böket som följer med att ta med egen cykel. I runda slängar; hur mkt extra får man betala för att ta med sin egen cykel?

På SAS (och några andra bolag): Räknas som vanlig väska och kostar 0 om man klarar sig med lite bagage.
RyanAir är nog (?) dyrast, 630kr/väg.

nypan

Aktiv medlem
Guldragge sa:

700:-t.o.r i ganska orunda men exakta slängar om man reser charter.

Jensen

Aktiv medlem
earnstrom sa:
Guldragge sa:

På SAS (och några andra bolag): Räknas som vanlig väska och kostar 0 om man klarar sig med lite bagage.
RyanAir är nog (?) dyrast, 630kr/väg.

Eller så bokar man en väska till a200 kr. Så 400 tur o retur med sas. Ska sägas att de inte blir försäkrade på samma sätt som de specefika cykelbokningar andra flygbolag har. Så rent konstnadsmässigt ä det ofta bulligare att ta med. Men sen har man ju ofta fel utväxling för bergen. Men har man compact o sätter på större kassett så. Beror på vad man har. I min o tjejens fall blev det ändå billigare att ta med. Omständligare men skönt med egen hoj

Vissa hotell har dessutom gratis transfer med cykeln om man bor ett visst antal dagar.

Tex detta om man bokar via deras sida https://www.hotelastoriaplaya.com. Bra hotell för övrigt. Bra mat, fina rum, bra service o bra cykelförvaring

Senast ändrad:

Fulkinesen

Aktiv medlem
När vi bott på hotell i Palma så har cyklar varit förbjudna på hotellrummet och vi har varit tvungna att ha dem i hotellets cykelgarage. Det har dock fungerat utan problem. I ALLA andra länder som jag har cykla i så har jag dock kunnat ha min cykel i hotellrummet.

GoranS

Aktiv medlem
Man kan ju även kontakta tänkt hotell och fråga om hur de förhåller sig till att ta upp cykeln på rummet. Visserligen kan det ju hända att de säger nej fast det i praktiken kanske inte hade varit något problem om man plockat med cykeln upp utan att fråga. Ger de OK så är man ju dock hemma och de har rimligen svårt (eller i alla fall svårare) att bråka när man väl är där.

Personligen tycker jag inte om att behöva ha diskussioner om sånt när jag väl är på plats så jag brukar försöka höra mig för kring detta när jag ska boka boende.

Grimpeur

Aktiv medlem
GoranS sa:
Man kan ju även kontakta tänkt hotell och fråga om hur de förhåller sig till att ta upp cykeln på rummet. Visserligen kan det ju hända att de säger nej fast det i praktiken kanske inte hade varit något problem om man plockat med cykeln upp utan att fråga. Ger de OK så är man ju dock hemma och de har rimligen svårt (eller i alla fall svårare) att bråka när man väl är där.

Personligen tycker jag inte om att behöva ha diskussioner om sånt när jag väl är på plats så jag brukar försöka höra mig för kring detta när jag ska boka boende.

Bra råd! Även bra råd för att utbilda boenden/hotellen att det är viktigt med bra cykelförvaring. Jag och min fru frågar alltid i förväg oavsett om det är charter eller touring. Har vi möjlighet så väljer vi aldrig ett boende/hotell som inte lovar säker förvaring.

Topp