Cykelhållare, bästa alternativet?

Johge

Aktiv medlem
Jag har Thule wingbars på en Audi A6 Allroad. Med bara takräcket visslar det lite i ca 120. Med 598 på tjuter det redan vid 90😤
Ska man gasa på lite känns det betydligt bekvämare att ha 927an bak istället

mikipedia_

Aktiv medlem
Monterat dom rätt? 😀
Kanske kan skilja mellan bilar också såklart, men jag hör absolut inte mina. Vad är det som gör att du tycker det är värt att krångla med dragkroksstället om du ska iväg själv och har en 598:a på taket?

Marr är en tvärhandhög så han har rätt att välja dragkroken 😂😂😂😋😉

dalmin

Aktiv medlem
Tack för tipsen. Beställde ett Velospace XT2 och någon kolfibermojäng för att skydda ramen. Kan man verkligen dra sönder ramen med cykelhållaren?
/Lasse

ostrand

Aktiv medlem
Vad kostade hela kalaset med krok, montering, och besiktning?
Iofs skiljer det en del beroende på bil, på min skulle det kosta över 10.000kr (men nu har jag redan krok). Ytterst tveksam dock om jag skulle kosta på det för att köra en cykel några ggr per år (som TS).

Om man låter montera krok av annan leverantör än original kommer man ofta undan med 3-4000 kr.

Rattnalle

Aktiv medlem
Enklast är ju att tänka efter först och inte köpa en bil utan fabriksmonterad dragkrok. Urvalet av bilar med dragkrok är ju fullt tillräckligt stort för att det ska vara görbart att dra en sådan gräns.

ooms

Aktiv medlem
Enklast är ju att tänka efter först och inte köpa en bil utan fabriksmonterad dragkrok. Urvalet av bilar med dragkrok är ju fullt tillräckligt stort för att det ska vara görbart att dra en sådan gräns.
Nja, det beror ju på hur vanlig bilen ifråga är och vilken annan utrustning man vill ha. Den jag kollade på i vintras är inte speciellt vanlig, men avsaknaden av krok bidrog till att jag stod över (avgjorde dock inte). Har ångrat mig lite efteråt, då jag insett att bilmodellen är ovanligare än jag trodde, speciellt med övrig utrustning. Krok är ju ändå nåt man kan eftermontera, viss annan utrustning är ju mer eller mindre omöjligt.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nja, det beror ju på hur vanlig bilen ifråga är och vilken annan utrustning man vill ha. Den jag kollade på i vintras är inte speciellt vanlig, men avsaknaden av krok bidrog till att jag stod över (avgjorde dock inte). Har ångrat mig lite efteråt, då jag insett att bilmodellen är ovanligare än jag trodde, speciellt med övrig utrustning. Krok är ju ändå nåt man kan eftermontera, viss annan utrustning är ju mer eller mindre omöjligt.
Ja, jo. Jag förutsätter ju rimligt normala bilar då. Men kostnaden för eftermontering vs hur gärna man vill ha just den bilen blir ju en avvägning då.

BMF

Medlem
Shoppade en Thule Upride till slut. Då jag inte har takräcke till min bil så lånade jag morsans. Får shoppa eget sedan, men nu är det klart för att kunna köra cykeln till service i alla fall.

Bilagor

• IMG_20200517_131931_803.jpg
    IMG_20200517_131931_803.jpg
    522.2 KB · Besök: 190

Elektro_71

Aktiv medlem

Krok är ofta värt det även om det är dyrt.

weldion

Aktiv medlem
Det kan vara värt att kolla lite extra noga när det gäller eftermontering av krok. En del tillverkare och modeller monterar större kylare osv när man beställer bilen med dragkrok.
Så det kan bli lite krångligt med eftermontering av dragkrok.

Sungam

Medlem
Jag har bytt bil och på förra bilen hade jag fast dragkrok, har ännu ingen dragkrok på nya bilen.

Jag kör ibland runt med 4 cyklar på Thule Velocompact.
Min fråga är om någon vet om en avtagbar dragkrok klarar av 4 cyklar + ställ?

implor

Aktiv medlem
Jag har bytt bil och på förra bilen hade jag fast dragkrok, har ännu ingen dragkrok på nya bilen.

Jag kör ibland runt med 4 cyklar på Thule Velocompact.
Min fråga är om någon vet om en avtagbar dragkrok klarar av 4 cyklar + ställ?
Alla?

dom ska klara runt 85kg.

mitt råd är att montera fast eller utfällbart. En avtagbar kan ställa till strul på besiktningen då den måste gå att sätta dit annars går bilen inte igenom.

Topp