Cykelhållare – hur mycket minskar den elbilens räckvidd?

MikaelL2016

Aktiv medlem
Jag har bytt till en elbil för ett halvår sedan och tänkte åka på en liten semesterresa som innebär 80mils resa enkelt håll. Funderar på att ta med cykeln men är lite fundersam hur mycket den kommer minska på räckvidden? Har en Thule Velocompact 2-cyklars hållare och tänker att jag ta med min Stumpjumper samt sonens Frog på den. Har en drygt 40mils (teoretisk) räckvidd så är inte sugen på att minska det markant. Min bil är rätt hög (SUV eller SAV) så cyklarna sticker inte ut på höjden som de skulle göra på t ex en Tesla 3. Har någon erfarenhet hur mycket konsumtionen ökar med en cykelhållare?

Hittade inget konkret på sökfunktionen här och på nätet det mest konkreta var någon som höftade -15% på en Tesla forum(har inte själv tesla).

Laan84

Aktiv medlem
Jag har bytt till en elbil för ett halvår sedan och tänkte åka på en liten semesterresa som innebär 80mils resa enkelt håll. Funderar på att ta med cykeln men är lite fundersam hur mycket den kommer minska på räckvidden? Har en Thule Velocompact 2-cyklars hållare och tänker att jag ta med min Stumpjumper samt sonens Frog på den. Har en drygt 40mils (teoretisk) räckvidd så är inte sugen på att minska det markant. Min bil är rätt hög (SUV eller SAV) så cyklarna sticker inte ut på höjden som de skulle göra på t ex en Tesla 3. Har någon erfarenhet hur mycket konsumtionen ökar med en cykelhållare?

Hittade inget konkret på sökfunktionen här och på nätet det mest konkreta var någon som höftade -15% på en Tesla forum(har inte själv tesla).
Fyra stora mtb på taket gör för mig 35-40+ i 120km/h, så det måste iaf vara mycket mindre..

Freddie L

Aktiv medlem
Tråkigt svar på ett diskussionsforum kanske, men du fixar ju facit själv på en halvtimme.
- Montera cykelställ och cyklar.
- Kör.
- Räkna ut just din förbrukning i just ditt last-fall.

Om jag hade räckviddsångest skulle jag hellre göra så än att lita på random gubbar på nätet,

fhloston

Aktiv medlem
Om den är hög så gissar jag att det påverkar "lite". Jag har en Hyundai Kona, och med en eller två cyklar bak kan jag inte säga att det påverkar såpass att jag reflekterar över det. Detta baserat på ett antal 60-milsresor

(men jag har funderingar på om vad som händer om jag sätter den andra cykeln längst ut, jag har tre platser)

En kollega som har en Polestar säger att det påverkar ganska mycket.

ooms

Aktiv medlem
FreddieL har väl bästa tipset, testa själv!
På Teslas forum finns några trådar där konsensus verkar vara att det påverkar ”en hel del”. Vad ”en hel del” innebär i siffror konkretiseras dock inte.
Men med tanke på hur relativt stor påverkan minsta grej verkar ha, så lär nog ”en hel del” stämma. Här finns ett test med några exempel, om än är inte cykelhållare med men bör ge en fingervisning.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Vibilägare gjorde ett test med takbox och lastbox på dragkroken. Bilarna blev snålare med last på kroken än utan (!). Verkar som ett tveksamt resultat, men slutsatsen är väl att det inte drog märkbart extra.
Men vad gäller cyklar håller jag med tidigare. Bilen, hållaren och tom cyklarnas placering på hållaren kan göra stor skillnad. Det går helt enkelt inte att ge eett generellt svar. Med tanke på hur luftvirvlarna rör sig bakom bilen kan några centimeters skillnad förändra svaret helt. Du kan ju alltid kompensera med lägre fart :-)

MagerValp

Aktiv medlem
Cyklar på taket påverkar markant, speciellt när man kommer upp i motorvägshastighet. Cyklar bak har jag inte testat.

Med tre mtb på taket så kommer vi till Isaberg (hälften motorväg, hälften landsväg) med precis under 50% kvar i laddning och måste ladda lite innan vi åker hem, så uppskattningsvis blir räckvidden 25-26 mil nånting med cyklarna. Utan takräcke hamnar räckvidden på 40+, officiell WLTP-räckvidd är 484.

MikaelL2016

Aktiv medlem
Tack för svaren. Det är inte alltid så lätt att få fram exakta skillnaden på en kortare test då det är så mycket faktorer(väder, vind, fart mm) som påverkar och för att vara ärligt så har jag inte så bra koll på exakta konsumtionen utan cyklar heller just pga detta.

Men håller med att en egen test är enklaste vägen att få en uppskattning vad som gäller för min bil + den cykelhållaren jag har så få bli en 30min (med cyklar) + 30min (utan cyklar) test för mig då .

benjig

Medlem
Mellan tumme och pekfinger så påverkar det ungefär lika mycket som vinter-förhållanden, och allt blir ju värre om vädret är emot en. Att hålla en lägre hastighet hjälper såklart.

Rattnalle

Aktiv medlem
Betalvägg.

Men procentuellt av förbrukningen lär det inte skilja mellan fossil-och eldriven bil så det finns kanske andra tester att vaska fram på nätet.
Det skiljer ju dock mycket mellan olika bilar även där vilket många trådar här om just det ämnet visat. Från ” inget” till ganska mycket beroende på bil, cyklar, körsätt osv.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Betalvägg.

Men procentuellt av förbrukningen lär det inte skilja mellan fossil-och eldriven bil så det finns kanske andra tester att vaska fram på nätet.
Jo det finns anledning att misstänka att den procentuella skillnaden är annorlunda, då efffektiviteten på en bensin- diesel- och elbil förändras olika med belastningen. Så vill man beräkna räckvidd är det lite vanskligt. Men å andra sidan, skall du beräkna räckviddsförändringen måste du hitta ett test med din bil, ditt motoralternativ, ev. samma chassi, men definitivt samma cykelställ och samma eller mycket lika cyklar (och i samma storlek...). Och det lår ju knappast hända...

Adhocalias

Aktiv medlem
Vi har varit ute och kört Gbg-Sälen ToR (inklusive en del omvägar) i sommar med två cyklar på taket och tre bakpå + fullastad bil med fyra personer. På 80-vägar är det helt ok, men från 100 och uppåt drar det iväg. Snittet landade väl på ungefär 0,22 kWh/mil, mot runt 0,19 nånstans utan cyklar.

Bilen är en vw id4.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Vi har varit ute och kört Gbg-Sälen ToR (inklusive en del omvägar) i sommar med två cyklar på taket och tre bakpå + fullastad bil med fyra personer. På 80-vägar är det helt ok, men från 100 och uppåt drar det iväg. Snittet landade väl på ungefär 0,22 kWh/mil, mot runt 0,19 nånstans utan cyklar.

Bilen är en vw id4.
Imponerande! Men tror nog det blev en faktor 10 fel där, annars köper jag en id4 i morgon :-). Räckvidden måste bli grym

Pfaff

Aktiv medlem
Jo det finns anledning att misstänka att den procentuella skillnaden är annorlunda, då efffektiviteten på en bensin- diesel- och elbil förändras olika med belastningen. Så vill man beräkna räckvidd är det lite vanskligt. Men å andra sidan, skall du beräkna räckviddsförändringen måste du hitta ett test med din bil, ditt motoralternativ, ev. samma chassi, men definitivt samma cykelställ och samma eller mycket lika cyklar (och i samma storlek...). Och det lår ju knappast hända...
- körstil, väder, vind, däck, underlag, bagage, humör för dagen....

Om TS kan tolerera en viss felmarginal går det nog att få ett hum ändå :-)

rix

Aktiv medlem
Med Tesla Model 3 LR AWD så tror jag att snittförbrukningen var kring 235 Wh/km med 3 cyklar bak. Normal förbrukning kanske var 180. Med Model S hade jag liknande försämring men den är lite bredare så kanske inte riktigt lika mkt. Cyklar på taket är mkt värre, och att ligga i 110 istället för 130 gör väldigt mkt.

fastforward

Aktiv medlem
Du borde ha mätare för momentanförbrukning så även ett kort test på motorväg med och utan cyklar ger en bra fingervisning. Gissar att du tappar 10% räckvidd med cykel bakom elbil. Med fyra hojar på taket tappar jag 30% vilket är lite väl mycket…

rix

Aktiv medlem
Du borde ha mätare för momentanförbrukning så även ett kort test på motorväg med och utan cyklar ger en bra fingervisning. Gissar att du tappar 10% räckvidd med cykel bakom elbil. Med fyra hojar på taket tappar jag 30% vilket är lite väl mycket…
Räknar du på 10% kommer du bli besviken om du inte kör väldigt långsamt, kör du på autobahn i typ 140 kommer du ha tappa lätt 40% med 3 cyklar på kroken och stort ställ, iaf på de Tesla jag kört, kanske inte med en Model X dock.

Fattiglapp

Aktiv medlem
- körstil, väder, vind, däck, underlag, bagage, humör för dagen....

Om TS kan tolerera en viss felmarginal går det nog att få ett hum ändå :-)
Fast om han tänkte beräkna förväntad räckvidd behöver väl felmarginalen vara någorlunda rimlig. Finns ju t.o.m. exempel där man mätt förbättring…
Men om TS nöjer sig med svaret ”någonstans mellan +10% och -50%” har du naturligtvis rätt.

Pfaff

Aktiv medlem
Fast om han tänkte beräkna förväntad räckvidd behöver väl felmarginalen vara någorlunda rimlig. Finns ju t.o.m. exempel där man mätt förbättring…
Men om TS nöjer sig med svaret ”någonstans mellan +10% och -50%” har du naturligtvis rätt.
Får en liten liten känsla av att du överdriver här.
Och gärna källa på det förbättrade resultatet tack.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Får en liten liten känsla av att du överdriver här.
Och gärna källa på det förbättrade resultatet tack.
Källan är, återigen, vi Bilägares test, ligger bakom betalvägg men är länkad ovan av annan användare. Gällde som jag skrev ovan visserligen en låda bakom bilen, men ändå. Testat på två olika bilar.
+10% är kanske lite överdrivet, kanske snarare +2%. -50% är inte överdrivet som extremfall. Långa cyklar bakom en smal bil i hög hastighet tror jag nog man mycket väl kan hamna där.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det finns ju givetvis en orsak till att de flesta elbilar har halvkombistuk bak snarare än traditionell kombikaross. Undantagen är ID4 med koncernkusiner och "gamla" e-tron 50/55. Och de är samtliga rätt törstiga men påverkas säkert också mindre av cyklar på krok.

ooms

Aktiv medlem

ostrand

Aktiv medlem
Körde såhär i somras: Takbox + Två hojar på taket, tre bak och fullpackad bil med fru och tre barn.

Snittförbrukningen låg runt 23 kWh/100 km jämfört med ca 18 på samma sträcka en månad innan med tom bil.

Bilagor

• 20220702_222904.jpg
    20220702_222904.jpg
    605.8 KB · Besök: 21

TobiasJ

Medlem
Med Tesla Model 3 LR AWD så tror jag att snittförbrukningen var kring 235 Wh/km med 3 cyklar bak. Normal förbrukning kanske var 180. Med Model S hade jag liknande försämring men den är lite bredare så kanske inte riktigt lika mkt. Cyklar på taket är mkt värre, och att ligga i 110 istället för 130 gör väldigt mkt.
Jag såg ungefär samma förbrukning på min Model 3 LR AWD med 3 cyklar bak på vår resa.

Topp