Cykelhjälm för avlångt huvud

Zwifter

Ny medlem
Hej!

Jag är på väg att köpa ny cykelhjälm och vill gärna ha er hjälp. Jag har en avlång huvudform varför de flesta hjälmar ser gigantiska ut på mitt lilla huvud. För tillfället har jag en Giro som mer ser ut som en svamp än en hjälm när den knäpps på. Det känns som att jag inte kan vara ensam om detta problem. Hittills har jag mest hittat gamla trådar varför sortimentet inte är aktuellt idag. Först och främst önskar jag få lite hjälp med vilket utbud jag ska titta på, i andra hand har jag tankar om att hjälmen gärna får ha Mips samt vara mattsvart :)

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Mitt huvud är långsmalt (och litet). Den enda hjälm som kändes bra och inte såg alltför förfärlig ut på mitt huvud senast jag köpte var en Lazer z1 mips. Då plöjde jag mig ändå igenom Stockholms butiksutbud i jakten.

Edit: Du skriver inte vilken typ av cykling hjälmen ska användas till, jag förutsatte alltså att det gällde lvg i mitt svar.

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Mitt huvud är långsmalt (och litet). Den enda hjälm som kändes bra och inte såg alltför förfärlig ut på mitt huvud senast jag köpte var en Lazer z1 mips. Då plöjde jag mig ändå igenom Stockholms butiksutbud i jakten.

Edit: Du skriver inte vilken typ av cykling hjälmen ska användas till, jag förutsatte alltså att det gällde lvg i mitt svar.

Vad skulle det gälla annars? 😌

Jag har en Endura Pro SL hjälm som sitter som en smäck på mitt ovala huvud.

d_anders

Aktiv medlem
Har (väldigt) avlångt huvud ca 62 cm vilket gör att många hjälmar i Large är för korta. Kör med Specialized Propero 3 som kanske inte sitter perfekt, men ändå som en dröm jämfört med många andra.

Lite OT: Jag har själv lite kantig huvudform och har svårt att hitta en hjälm som passar bra. När jag läser tråden här så inser jag att jag är långt ifrån ensam med problemet. Med den insikten så ifrågasätter jag starkt konceptet Mips, som påstås minska krockvåldet på skallen(Mips-skalet på insidan hjälmen vrider sig lite vid krock). Det här har man provat ut med en krockdocka med mätsensorer. Standardform på huvudet och givetvis exemplarisk passform i hjälmen.....tror inte att Mips gör vare sig till eller från på alla andra där hjälmen sitter sådär bra i passformen. Ändå framstår man som tokdum bakåtsträvare om man ifrågasätter Mips.

Nåja, mitt hjälmproblem löste jag genom att införskaffa en Giro-hjälm som passade skaplig original. Slipade till den lite på insidan så att den passade perfekt. Visst, jag gjorde åverkan på hjälmen och inget jag kan råda någon annan att göra.

-Andy-

Aktiv medlem
Har avlångt huvud och är toknöjd med min S-works Prevail. Hjälmen går ofta att hitta till bra pris om man kollar runt lite och letar efter reor (speciellt nu när nya Prevail Vent har släpps så borde "vanliga" Prevail reas ut).

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Jag testade nån lite dyrare giro-hjälm när jag skulle shoppa, men den pressade riktigt oskönt på pannan trots rätt omfång. Chansade på en Lazer Z1 istället och vilken fullträff! Blir nog en likadan igen när denna ger upp.

EJO

Ny medlem
Lazer och Specialized är de som jag upplever passar bäst för ovalt huvud. Särskilt Specialized som flera nämnt ovan. De har dessutom en hel del modeller i mattsvart och med Mips om det är det du vill ha :)

hbn

Aktiv medlem
Intheknowcycling har den bästa rangordningen av hjälmar utifrån längd/bredd-förhållande som jag hittat
142EEF58-884C-4D95-B177-2C5BE56B50CA.jpeg

Zwifter

Ny medlem

Tack! Missade att skriva det självklara i min värld, så klart det gäller lvg :)

Zwifter

Ny medlem
Tack allihop för era svar! Det känns lite mer hoppfullt att kunna hitta en hjälm som både sitter och ser bättre ut jmf med Giron som har gjort sitt nu :)

Zwifter

Ny medlem
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer