Cykelkärra till barn - upp till 6 ar - det bidde en Corsaire XL

PerryE

Aktiv medlem
Ännu ett inlägg om detta - men inom två veckor måste det här vara fixat!

Om två veckor börjar jag cykla med småflickorna till dagis och behöver en cykelkärra. Problemet är att äldsta dottern är drygt fyra är och relativt lång för sin ålder. Vilken cykelkärra gäller för långa barn? Skall helst fungera fram till äldsta dottern är 5.5 år.

Glöm Chariot Carrier och liknande - priset skall vara rimligt och den skall gå att lämna under dagen på dagiset.

Biltema, Coop, Cykelringen ?

Senast redigerad av en moderator:

rikard

Aktiv medlem
Om du inte vill ha barnet i en lastkärra utan båge är det nog läge att tänka om. Piccolo har gjort tandempåhängscyklar som skulle ha funkat om de gick att få tag på.

plan C är väl annars en bakfiets, eller en extracykle eller en tandem, men tandem är svårcyklat när man är ensam.

oxr

Aktiv medlem
PerryE skrev:
-------------------------------------------------------
> Ännu ett inlägg om detta - men inom två veckor
> måste det här vara fixat!
>
> Om två veckor börjar jag cykla med småflickorna
> till dagis och behöver en cykelkärra. Problemet
> är att äldsta dottern är drygt fyra är och
> relativt lång för sin ålder. Vilken cykelkärra
> gäller för långa barn? Skall helst fungera fram
> till äldsta dottern är 5.5 år.
>
> Glöm Chariot Carrier och liknande - priset skall
> vara rimligt och den skall gå att lämna under
> dagen på dagiset.
>
> Biltema, Coop, Cykelringen ?

Min 3,5-åring får inte rum i Biltema-kärran när man har extra dyna, overall, mössa och hjälm.

PerryE

Aktiv medlem
Det var väl det jag var rädd för. Vet inte riktigt hur vi skall få till det här - på morgonen är det jag som skall ta flickorna från Bällstabro till Ulvsunda Slott (ungefär) och eftersom jag cyklar och min fru kör bil måste det här gå att lösa. Hamax och påhängscykel är ju ett alternativ men med cykelvagn blir det lättare med klädseln för barnen.

Visst måste det finnas cykelvagnar för barn upp till 5 ar i alla fall - som dessutom har rejäl overall, mössa med mera?

alarix

Medlem
Hur gammal är yngsta? Hur lång tid tar turen?
Ev. kanske yngsta dottern kan sitta i stol på pakethållaren? Mer plats till den äldre.
Problemet är väl främst bredden på vagnen.

Edit: jag brukar rekommendera denna (som jag själv är mycket nöjd med) http://cykelringen.se/articles.asp?PID=1058&Type=&
Är lättare än de från biltema, coop etc. och rostfri. Något bredare dessutom. Men ta bort framhjulet och handtagskrafset.

lleberg

Aktiv medlem
alarix skrev:
> Hur gammal är yngsta? Hur lång tid tar turen?
> Ev. kanske yngsta dottern kan sitta i stol på
> pakethållaren? Mer plats till den äldre.
> Problemet är väl främst bredden på vagnen.
>
> Edit: jag brukar rekommendera denna (som jag
> själv är mycket nöjd med)
> http://cykelringen.se/articles.asp?PID=1058&Type=&
>
> Är lättare än de från biltema, coop etc. och
> rostfri. Något bredare dessutom. Men ta bort
> framhjulet och handtagskrafset.

Står väl rätt tydligt att den är i aluminium? :)

PerryE

Aktiv medlem
Minsta dottern är knappt 3 är och äldsta dottern 4 år och 4 månader. Är på väg att kolla in Cykelringens variant. Som ett alternativ kan jag ju också köra med Hamax+cykelkärra men tycker om iden med bägge barnen i vagnen eftersom de blir bättre skyddade mot väder och vind då.

PerryE

Aktiv medlem
Ja just det - turen borde inte ta mer än max 20 minuter. Xtracycle är ett alternativ på sikt men nu är det vagn som gäller närmaste tiden

rikard

Aktiv medlem
barnstol på ramen?

EDIt: såndär dansk som man sätter bakom styret tänkte jag på.

Lasse

Medlem
rikard skrev:
> barnstol på ramen?
>
> EDIt: såndär dansk som man sätter bakom styret
> tänkte jag på.

Jag har en liten Hamax-stol köpt från Wiggle mellan mig och styret. För mig som är 188cm börjar det redan bli trångt med en normallång tvååring mellan armarna/bröstkorgen. Det finns säkert med massor med faktorer som spelar in (sadel-styr-avstånd, drop, stol mm.) men det låter svårt att få med en fyraåring om inte de danska modellerna är helt annorlunda. Om jag har fel vill jag gärna se ett exempel så slipper jag kanske att köpa en Kona Ute.

PR

Ny medlem
Vår 4-åring 110 cm lång ryms i ICA:s kärra. Nu sitter hon själv och cykelturen kanske inte tar mer än 15 min. Hon sjunker ner lite när man ska sätta på taket. Hon har inte klagat...

PerryE

Aktiv medlem
Hmm... nu var vi förbi det beryktade Cykelringen och tittade på vad de hade. GT:n var i och för sig stor men kändes lite väl smäckig. De hade en REX för 3000 kronor som verkade desto finare - tyvärr aningen mindre men borde vara OK.

Som hallänning känns ju REX inte helt fel - några synpunkter på deras vagnar?

oxr

Aktiv medlem
Säker på att Rex inte är samma vagn som Biltema-vagnen? De flesta vagnar verkar vara i stort sett identiska.

PerryE

Aktiv medlem
Kanske sant - har aldrig kollat in Bilteman. Tänkte faktiskt skippa hjälm - känns lite överflödigt när de ändå sitter inne i vagnen.... Att sitta inne i en vagn med overaller, mössa och hjälm borde bli minst sagt klaustrofobiskt

oxr

Aktiv medlem
Ska man vara petig tror jag att lagen kräver att de har hjälm även i kärran.

Mitt problem är rätt vinterrelaterat. När mössor, kläder och annat inte lägger till 2 dm på längden så blir det nog inga problem.

Pappasmurf

Ny medlem
Problemet med kärra är väl snarare bredden när
det blir vinter, i vår får det precis plats en ettåring
samt treåring (då är treåringen som mig också, dvs XS).
Tror du får det lättare om stora barnet sitter bakom dig,
där är ju det hyfsat vindskyddat också - på med en rånarluva
på skidgoggles så blir det både spännande och varmt.

Bifogar en skön sommarbild på hur man får med sig tre kids,
fullstor vagn, lunch och lite fotbollar :)
(notera dock den röda hjälmen i vagnen - de somnar som flugor.)

Mvh David
scorpion_08.jpg ht=539

Lasse

Medlem
PerryE skrev:
> Tänkte faktiskt skippa hjälm - känns lite
> överflödigt när de ändå sitter inne i
> vagnen....

Om jag inte minns fel så finns det bilder i instruktionerna till vår vagn som visar att huvudet ganska enkelt når sidotyget/asfalten OM vagnen välter. Efter det började jag sätta på hjälmarna igen.

Håller du på att bli intvingad i Chariot Corsaire XL fållan?
(En bit ner på http://www.abckids.dk/Corsaire XL cykelanhængere, babyjogger løbevogne børn. Babyudstyr.htm kan man i röran hitta en tabell med mått på en del märkesvagnar.)

Appel

Aktiv medlem
Pappasmurf skrev:
> Bifogar en skön sommarbild
> Mvh David
>

Jäkligt nice ekipage David!!!

Om man söker efter Chariot på blocket poppar det upp en länk till http://www.kidzcab.se/

Någon som känner till kidzcab????

Pappasmurf

Ny medlem
Har inte klämt på någon i verkligheten men den såg väl funkis ut.
Jag var länge sugen på en Chariot just pga deras dämpning, ska du cykla som föret är nu så lär det ju hoppa en hel del där bak. Skaffa ett rejält hänglås och kedja samt kapell så kan du sälja den till hyfsat begagnat-värde när du är klar med den.

Tänk också på bredden, det är inte självklart att du kommer igenom alla bommar och betong-grisar på vägen till dagis, jag tog ofta en omväg via bilväg pga för tighta bommar vilket är trist om man har barn som ska cykla med själva.

mytomspunnen

Aktiv medlem
Det här inlägget är inte till trådstartaren (då han redan bestämt sig), men till andra spekulanter:

Köpte en beggad chariot när lillkillen var ett halvår. Nu är han dryga tre och han älskar sin vagn otroligt mycket. De är verkligen väldigt mycket bättre än allt annat (som jag har sett). Man får "nog" tillbaks en stor del av kostnaden när man säljer pga de höga andrahandsvärdena. Själv tycker jag inte att de är dyra alls längre, de är snarare billiga om man ser till vad man får. Fempunktsbälten och krocktestad vagn t.ex.

rikard

Aktiv medlem
Vår chariot är inne på andra barnet och vi har inte haft någon annan vagn. I det perspektivet är den tokbillig. Den får dessutom plats i hallgarderoben om man fäller ihop den.

Appel

Aktiv medlem
Någon som köpt Chariot billigare utomlands ifrån som kan dela med sig av sin erfarenheter om detta?

mytomspunnen

Aktiv medlem
rikard skrev:
> vi har inte haft någon annan vagn.

Inte vi heller. Den är så mkt bättre som barnvagn än en traditionell barnvagn (åtminstone efter det att barnet kan sitta själv).

alarix

Medlem
Synd att det inte finns fler på beg.marknaden (har aldrig sett någon). Eller vågar ni lämna era? Chariot alltså.

rikard

Aktiv medlem
det har vi aldrig gjort, men vi har kört med bärstol eller barnsadel just till dagis.

PerryE

Aktiv medlem
Många intressanta tips och erfarenheter. Hade vi köpt något när barnen var mindre hade det antagligen blivit en Chariot men nu ser jag cykelvagn som en övergångslösning eftersom barnen är såpass stora - därför tittar jag i första hand pa Rex och liknande.

Tre ungar och liggcykel - respekt!

Bredden är nog viktig faktor - skall ut och reka lite grann nu eftersom jag vill kolla vägförhållandena mellan Bällsta Bro och Ulvsunda Slott. Det är ju ganska mycket vägarbeten som sagt ...

mytomspunnen

Aktiv medlem
Sorry Perry, det var inte meningen att ta över tråden men...

alarix skrev:
> Synd att det inte finns fler på beg.marknaden
> (har aldrig sett någon).

Vi hade väl bara tur, men vi lyckades hitta en på blocket samma dag som vi hade bestämt oss för att vi ville ha en chariot (efter att ha varit ute hos imortören och jämfört chariot med croozer)

>Eller vågar ni lämna era? Chariot alltså.

Vi har lämnat våran precis på de ställena man lämnar en vanlig barnvagn t.ex. på förskolan. Vi har ett litet lås som ligger i vagnen som vi använder vid behov. T.ex. har vi vid två olika tillfällen låst fast vagnen vid ett staket inne på grönan en hel dag.
Men det är ju det som är det sjuka, den kostar ju typ halva priset av vad designerbarnvagnarna gör. Plus att man då får all den extra funktionen.

rikard

Aktiv medlem
Priset på chariots har iofs gått upp endel sen vi köpte, men det har säkert designerbarnvagnarna också gjort. 10k är de faktiskt värda. 10 minuter med en annan vagn är allt som behövs för att acceptera priset.

Appel

Aktiv medlem
Chariot tillverkas väl i Canada?!? Måste ju säljas över typ hela världen. Ingen som lyckats köpa sin billigt utomlands?

En Cougar II säljs ny i USA för typ 675$ (under 5papp alltså (okej sen tillkommer tull och moms och bla bla bla)). Borde det inte gå att beställa billigare utomlands ifrån?

Patan

Ny medlem
Hej
Jag kör Coops vagn och tycker den funkar bra. Jag har en 3-åring och en 5-åring i den och det är inga problem att rymmas, inte ens med vinterkläder. 5-åringen är 110cm lång och hon ryms bra. Det är ju inte världens lättaste vagn men jag tycker den är prisvärd och funkar perfekt att köra till dagis med.

/Patrik

Bump!

Hur gick det för dig PerryE?

Har själv 2 barn (tvillingar på drygt 2 år) och en Biltemavagn som vi fick av en kompis. Är egentligen inte missnöjd med själva vagnen, den är stryktålig och inte särskilt stöldbegärlig. Tycker dock att det redan börjar bli trångt, framför allt på bredden. Och kidsen växer ju fort så hur ska man cykelforsla dem till dagis om något år eller två?

En transportcykel i stil med Yuba som länkades ovan ser häftigt ut men frågan är hur bra det funkar i praktiken. Det borde ju bli otäckt hög tyngdpunkt med två barn på paktehållaren? Har för mig att jag sett en bild på en cykel med två barnsitsar och torkyhållare här på happy...

Edit - här var den:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1018819/1020182
Grymt grym!

bossjo

Ny medlem
Jag körde med en vagn kopplad efter påhängscykeln till dagis. Det funkar men man får ta ut kurvorna ordentligt. Fördelen med påhänget är att jag iallafall fick viss hjälp av dottern på påhänget.
Blev många som vred på skallen när vi kom cyklande men jag är redan klassad som cykeldåren.

PerryE

Aktiv medlem
Hej igen,

Testade Biltemavagnen i helgen när bägge flickorna hade varma overallena. Tyckte det blev lite klaustrofobiskt - skall nog testa lite andra alternativ. I morgon börjar dagis men första veckan får min fru köra dem med bilen- lite otrevligt att cykla med vagn just nu - ibland måste man ju ut bland bilarna. Jobbigt nog att cykla utan barn just nu tycker jag ;)

Appel

Aktiv medlem
Jag beställde en Nordic Cab (året runt paket - sport) förra veckan och väntar nu alltså på paket. Jag slog bara till liksom. Har varit och klämt på Chariot Cougar II tidigare och den verkar ju bra, men bred, och dyr! Nordic Caben är liite billigare. Jag inbillar mig att Nordic Caben kommer vara något mer robust, lite mer slit och släng, lite smalare och utan fjädring (lite ångest över det). Jag återkommer med mer synpunkter när jag fått hem den.

PerryE

Aktiv medlem
Kort uppdatering - efter en marknadsundersökning bestående av att vi åkte runt med barnen där de provsatt diverse cykelvagnar fanns det inte så mycket att välja på. Äldsta dottern är ju cirka 4.5 år och relativt lång för sin ålder och problemet med de flesta vagnar var att hon nästan inte fick plats på höjden. Vagnen måste fungera cirka 1.5 år så det reducerade antalet alternativ.

I helgen var det bra erbjudande på Corsaire XL på Friluftsmässan så då blev det den. För ett antal veckor sedan funderade jag också på mina prioriteringar när jag plockade bland mina cykelprylar - titanram av Lynskey, komplett Super Record-grupp, Thomson Masterpiece stolpe med mera. Kände då att jag nog ville satsa på något riktigt bra till barnen - troligtvis kommer de också att tycka bättre om att åka vagn och det är ju inte helt oviktigt.

Hämtade vagnen (med cykel såklart) på Addnature i måndags kväll och har använt den både igår och idag. Än så länge jublar barnen och trivs alldeles utmärkt. Intressant är att de inte behövt ha vantarna på sig inne i vagnen trots att det varit relativt kallt. Hittills är vi alla nöjda - får se framöver om det håller i sig. Tycker fjädringen verkar fungera kanon vilket behövs nu med alla ojämnheter

Ja just det - på vägen från dagis till Kista gjorde jag vinterna första vurpa. Isvall fick mitt framdäck att gå åt ett håll och jag landade tungt på sidan... inget brutet men det gjorde rejält ont.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer