Cykelkärra + träning = sant?

olli

Medlem
Nu har jag varit föräldraledig i en dryg månad. Nästan varje dag har jag upplevt ett grymt cykelsug. Det närmaste jag kommit cykling på dagtid är tvåpass på trainern som jag parkerat på balkongen. Och det räcker liksom inte riktigt känner jag. Eftersom jag har knappa 9 månaders ledighet kvar att njuta av finns det en viss risk för mental ohälsa om jag inte hittar en lösning på problemet. Därför kastar jag härmed ut en fråga i cyberjymden.

Finns det nån som kan tipsa om en vettig cykelkärra i vilken man kan knyta fast sin ettåring och dra ut och träna? (cyklingen ska påminna mer om cykling än om Gamle Svarten spänd framför en plog)
Barnet i fråga är en tålmodig gosse som förmodligen skulle palla med ett tvåtimmarspass utan att bli alltför uttråkad, förutsatt att kärran har rimlig komfort.

P_Järvholm

Ny medlem
Kolla in http://www.activekids.nu/barnvagnar.htm
Våra vänner i Skellefteå har en sån som går att cykla med, åka skidor, ha som vanlig vagn.
Riktigt bra stötdämpning/fjädring.

/ Peter

Bilagor

• IMG_5968.jpg
    IMG_5968.jpg
    90.6 KB · Besök: 64
  • IMG_5514.jpg
    IMG_5514.jpg
    66.9 KB · Besök: 108
Senast redigerad av en moderator:

johanå2

Ny medlem
jag har lösningen......har själv en Charriot Carrier, cykelvagn kombinerad barnvagn och löparvagn i ett. Gå in på deras hemsida och titta runt. Jag har en CX modell, den med trumbroms. Vi är helnöjda med den här vagen. Finns billigare alternativ, men om man vill ha en bra vagn med bladfjädring, broms, mycket bra stol och bra spännen så är det "topp of the line".

Hör av dig om du har frågor ang vagnen, jag svara gärna.

köp en!

superklasse

Ny medlem
Har cyklat endel med kärra+barn. får upp flåset bra tycker jag. kärran rymmer 2 barn å packning. typ standard tror jag Det blir ingen intervall träning precis men du kan lätt nöta mil. Min knodd somnade jämt i den. vi hade mycket trevligt han sov å jag svettades, men fort går det inte, man vill kanske inte köra så fort heller
Jag hade önskat att jag kom iväg på långturer med övernattning i tält å allt tyvärr bliv det ej så. Man sätter fast den i kedjestaget tror jag det heter, så man vill nog inte sätta den på kolfiber
du kan få tjacka min, maila mig

Yeti

Aktiv medlem
Jag hade en Chariot Corsaire XL-kärra tidigare. Under ett år förde jag barnen (2 st) till dagvård med den. Det var bra träning, ungefär 1,5/h per dag med total 40-45 kg efter cykeln. I själva verket var det så pass hård träning att jag ibland skjutsade barnen med bil för att kroppen skulle få återhämta sig lite. Jag hade gärna fortsatt, men efter att dagvårdsplatsen byttes var det inte längre möjligt.

En cykelkärra för barn är en lysande uppfinning. Fler borde använda en sådan. Det kan vara värt att satsa på en lite dyrare modell som har fjädring. Chariot har mycket bra kärror.

Starcus

Medlem
Inte svar på frågan, men.... RESPEKT för tio månader lång pappaledighet. Jag följer för övrigt tråden om kärran med spänning inför egen stundande pappaledighet - (dock inte lika lång)-

/Marcus

Stisse

Ny medlem
Spanade in Nordic Cab (nordiccab.se) på en mässa i våras. Verkade vara riktigt gedigen och bra konstruerad enligt mig, väldigt smidig fällning av sitsen till plan lastyta etc.
Jag ska nog köpa en sån till våren, då jag är pappaledig. Treåringen ska cyklas till dagis vissa dagar, och hennes ettåriga lillasyster får åka med som extra ballast för benstyrkan.

SeALBoY

Ny medlem
Stolarna är ju bara och glömma! Om barnet somnar i stolen blir det att cykla med en hand på styret och den andra får hålla i ungen.. såå glöm stol. Dessutom blir det kallt i fartvinden i längden. Kärra är grejen!

Lotta B

Aktiv medlem
+1 för Chariot. Vi har en som har funkat så bra, även till promenader. Mkt bättre än Urban Jungle-vagnen vi skaffade först. Lätt den mest prisvärda barnprylen trots att den kostar lite :)

Starcus skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte svar på frågan, men.... RESPEKT för tio
> månader lång pappaledighet.

Hmm, varför då? Blev bara så nyfiken på hur du tänkte.

fredrikw

Aktiv medlem
Kupa skrev:
> App app. Varför har inte hunden hjälm på sig?

undrade precis samma sak, men sen insåg jag att passageraren inte hade hjälm heller så det kanske hade sett konstigt ut.

bjorre

Aktiv medlem
Oxr: Ja, hon hade en släng av röda hund där ett tag. Var lite dramatiskt.

Hunden har ju en skyddande krokodil på styret.. å divan bak i släpet har ju säkerthetsbälte.
Blindstyren ;)

Kupa

Aktiv medlem
bjorre skrev:
> Blindstyren ;)

Krokodilstyre! ;)

Min styrkrokodil har hög hatt, förresten. Det är bättre än hjälm.

olli

Medlem
Det verkar alltså som att Chariot är folkets val (i vart fall för transport av människor).
Nästa vecka är det jag som går till Lekbiten, den lokala återförsäljaren, och kollar på kärra.

Är det förresten någon som vill kränga en bättre begagnad Chariot CX går det fint att skicka ett PM. ;)

bengt

Ny medlem
Jag somk är en snål jä,,, l läser ju alltid Blocket, där finns det fullt av cykelkärror, alltid för kids, men sällan för matkassar, som jag som är gammal behöver.
Köpte en biltemabarnkärra till dotter, billig , inte så dum faktiskt, men för mycket kardborreband.
Men man ska kolla andra dyrare så det inte är samma som BT fast dyrare.

Men tungt är det så det räcker, det behövs inte stora backar för att det ska streta rejält. Fick dreva om dotterns Nexus.

bossjo

Ny medlem
Jag har dragit mina döttrar i olika omgångar i kärra och det rekomenderas.
Satsa på en med fjädring blir både bättre att åka i och att dra. Det finns dom
vagnar som går att fälla ihop vilket kan vara bra om man vill ha med kärran i bilen.
Det brukar dyka upp kärror på blocket. Kolla också hur du kan spänna fast barnet
det skall vara bälten som sitter över axlarna. En del kärror har bälten på tre olika
pos (höger,mitten,vänster) kan vara bra med olika alt beroende på om det skall med packning eller
inte.
Ett tips är att sätta dit en flagga på vagnen så att den syns vid häckar odyl dessutom
självklart egna baklysen. När barnet blir större är det bara att uppgradera till en
påhängshoj.

Lycka till på din pappaledighet.

Starcus

Medlem
Lotta B skrev:
> Starcus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inte svar på frågan, men.... RESPEKT för tio
> > månader lång pappaledighet.
>
> Hmm, varför då? Blev bara så nyfiken på hur du
> tänkte.

Såhär tänkte jag: Barnet är ett år, Olli har varit pappaledig drygt en månad, han ska vara pappaledig ytterligare nio månader, sannolikt kommer barnet därmed ha varit hemma med någon av sina föräldrar under minst ett år och nio månader innan barnet börjar på dagis, varav tio månader med sin pappa och det tycker jag är bra. Dessvärre tror jag inte det är särskilt vanligt, vare sig att föräldrarna sammanlagt är hemma i ett år och nio månader eller att pappan är hemma i tio månader. Hur trodde du att jag menade eftersom du ställde frågan?

/Marcus

Lotta B

Aktiv medlem
Starcus, de tjejkompisar jag har som är hemma i 10 månader (eller tom mer!) med kidsen brukar inte få så jäkla mkt hejarop för det, trots att många tjänar betydligt mer än sina män. När det gäller föräldralediga killar så är det tydligen en helt annan sak, jag fattar inte varför, jäkla mossighet som frodas fortfarande i ett av världens mest jämställda länder. Hur du menade hade jag ingen aning om innan ditt svar, hade jag frågat då tror du? ;)

Men låt vagndiskussionen fortsätta, det var inte min mening att göra en happy-urspårning :)

Miche

Aktiv medlem
Starcus skrev:
> Inte svar på frågan, men.... RESPEKT för tio
> månader lång pappaledighet.
>
Jag var hemma med grabben från det att han var 0 månader till 10 månader ;-) Tanten kom hem och ammade på rasterna.

Lotta B: Idag är det vanligare att även pappor är hemma min sina kids och framför allt en längre tid. Men när jag drog på långpappaledighet med grabben så startade jag faktiskt en ny trend på avd. där många följde efter med långledighet. Jag fick aldrig någon direkt kredd för det och ekonomiskt var det en brakförlust (trots att Ericsson hade det förmånligt kompensation). Den tiden kommer aldrig tillbaka så det var värt varje sekund. Men visst är det som du skriver att män får i regel en högre löneutv. efter det medan kvinnorna förlorar på föräldrarledighet. Det finns det statistik på, och som statistikansvarig i vår lokala AF-klubb så kan jag bara konstatera ett jämställdhet finns bara på papper. Tråkigt nog :-(

Starcus

Medlem
Lotta B skrev:
> Starcus, de tjejkompisar jag har som är hemma i
> 10 månader (eller tom mer!) med kidsen brukar
> inte få så jäkla mkt hejarop för det, trots
> att många tjänar betydligt mer än sina män.
> När det gäller föräldralediga killar så är
> det tydligen en helt annan sak, jag fattar inte
> varför, jäkla mossighet som frodas fortfarande i
> ett av världens mest jämställda länder. Hur du
> menade hade jag ingen aning om innan ditt svar,
> hade jag frågat då tror du? ;)
>
> Men låt vagndiskussionen fortsätta, det var inte
> min mening att göra en happy-urspårning :)

Jag gissade vart du var på väg redan i ditt första inlägg, vilket snarast bekräftas av ditt andra inlägg. Just eftersom det inte råder jämställdhet beträffande föräldraledighet tycker jag att det är roligt att se när pappor är hemma med sina barn i längre perioder, vilket jag gärna uppmuntrar genom ett hurra-rop. För egen del uppmuntrar jag för övrigt ALLA föräldrar att vara hemma så länge som möjligt med sina barn - såväl mammor som pappor. Så lugna ner dig, slå inte in några öppna dörrar utan leta rätt på på någon riktig sexistisk mansgris att skälla på istället som förtjänar det. Det kan inte ta särskilt lång tid i detta forumet;-)

/Marcus

Lotta B

Aktiv medlem
Starcus - jag skall lugna ner mig? Skäller jag för att jag ställer en seriös fråga på ett diskussionsforum? Nä du, ta du och vila upp dina extremt lätttrampade tår, så skall du se att det inte längre verkar som om världen är ute efter dig, eller nåt.

Miche: härligt sätt att vara trendsetter :) Jo, jämställdhet finns ju inte riktigt, men det är skönt när folk gör vad de kan för att förbättra det hela. Jag tror ju att alla vinner på det.

rikard

Aktiv medlem
+1 på chariot. Den är grum. Tourade med den när lillan var ett drygt halvår.

+1 på lång pappaledighet också. Jag var ledig 1.5 år, fast inte heltid hela tiden. Frugan fick jobba mer istället. Jämlikhet är överskattat.

den långe

Ny medlem
Och här kommer äntligen juryns utslag, baserat helt på personliga erfarenheter:
§ 1 Chariot är otroligt bra.
§ 2 Föräldraledighet är otroligt bra.
§ 3 Mammor är otroligt viktiga.
§ 4 Pappor är otroligt viktiga.
§ 5 Ingen rangordning skall råda mellan § 3-4

Topp