Cykelkärra för kitesurfutrustning?

MariaBjörn

Ny medlem
Hej,
Jag är relativt ny inom cykling, har såklart cyklat sen barnsben men väldigt nyligen fått upp intresset för att cykla längre sträckor och campa. I sommar har jag eventuellt tänkt cykla till Öland från Örebro. Då jag kitesurfar vill jag verkligen ta med mig kitesurfutrustningen dit också. Board rack på sidan av cykeln lär inte funka då en vindpust troligtvis skickar ner mig i ett dike. Har kollat på lite cykelkärror men har verkligen ingen aning om vad för cykelkärra man ska välja. Är det någon som har erfarenhet av att transportera denna typ av utrustning på cykel? Vad är det för skillnad på en kärra med ett och två hjul? Vad är viktigast att tänka på när man ska välja en kärra? Jag är jättetacksam för alla tips och råd jag kan få :)

Maria

Carry freedom y-frame kör jag vindsurfgrejer på. Bra om fästet sitter vid navet snarare än sadelstolpen. Kan modifieras på mängd sätt men efterbehov. Den har hållit många år nu.

Har kört kite saker( två drakar, bräda och dräkt typ) på min bob yak kopia. (enhjulig) men jag skulle säga att det bara duger till kortare transport. Skulle inte vilja åka på semester med den lasten i den vagnen.

annars köp en flysurfer, du slipper pumpen och får ett smidigare paket som problemfritt får plats utan cykelkärra. brädan kan du kanske låna på plats?

Yep, BobYak trailer, lätt för den har bara ett hjul. Känner några som långcyklar på det sättet.

kitebobyak.jpg

Eller en sidorack, eller vad den heter på svenska (två stänger fram och bak på cykeln). Nackdelen är då att när det blåser på riktigt (och det gjorde det ofta på belgiska/holländska kust där jag bodde) att det kan vara liiite besvärligt. Men ändå går det mycket bra :) Kolla t.ex Carver Surfboard Bike Rack. Men om man är lite kreativ är det lätt att göra själv.

carver.jpg

Tack för alla svar! Jättekul att det finns så många som delar med sig av sin erfarenhet! Jag har faktiskt ett board rack men har aldrig testat det. Tog bara för givet att det är kört om det blåser, jag kanske får sätta på det och ge mig ut och testa helt enkelt. Annars verkar bob yak trailer modellen som ett bra alternativ.

Hur är det att köra på landsvägar med board rack? Blir det inte väldigt drag om man blir omkörd av en lastbil? Eller går det ändå?

aevon kit 80 har självklarheten fjädring, och är isärtagbar och hopfällbar...

Bilagor

• 3DEF341B-2899-417A-A289-886E51CA93BA.jpeg
    3DEF341B-2899-417A-A289-886E51CA93BA.jpeg
    19.3 KB · Besök: 199
Med reservation för att jag inte haft någon själv, rekommenderar jag Burley flatbed. Verkar smidig och bra.

Om man har lite mindre last, och om man villa ha en kärra som även funkar utan cykel, finns Burley Travoy. En sån har jag haft och den var väldigt smidig.

Spontant kan jag tycka att brädan borde vara en del av själva vagnen för att få så lite onödig vikt som möjligt. Typ ett hjul eller hjulpar fäst/klämt mot brädan och motsvarande cykelfäste klämt framtill. Lasten ovanpå. Har dock inte sett något färdigt.

Tillbaka
Topp