cykelkläder som funkar på puben vid pendling?

tobiascyklar

Aktiv medlem
hej,

var köper man OK cykelkläder som man kan pendla med, och stanna på puben eller restaurang, teater etc på väg hem?

Såg någon på happy som startat/skulle starta en affär som sålde sån typ av kläder, minns inte när/var.

tror byxor är kinkigast, kanske svårt att komma undan att man får ta med en extratröja/skjorta att byta med, men ett par just byxor att ha när man pendlar i kostym, eller när man pendlar i sporkläder men skall stanna på vägen. nån slags tajta ridbyxor?

en just tröja som inte ser svettig ut (oavsett om den är det :-) och torkar snabbt och itne sticker ut på krogen vore också fint.

nån som har idéer?

Max123456

Ny medlem
> en just tröja som inte ser svettig ut (oavsett om
> den är det :-) och torkar snabbt och itne sticker
> ut på krogen vore också fint.
>
> nån som har idéer?

Kroppsmålning?

Appel

Aktiv medlem
Jag har ett par sådana här fast korta
http://www.wiggle.co.uk/altura-metro-cycling-trousers/

Jag kör med "liners" med blöja (typ sådana här http://www.wiggle.co.uk/dhb-pro-padded-undershorts-2011/ ) och långa tighs under. Kanske inte passar på krogen. Men Altura metro byxorna gillar jag. De ser ut som vanliga shorts, torkar snabbt och är bekväma. Inte så slitstarka dock...

Kanske den långa varianten av metro byxan är något för dig...

Vad gäller tröja så borde väl någon tunn merinoull tröja funka bra...

Senast ändrad:

Aron

Moderator
Det går faktiskt utmärkt att cykla i helt vanliga kläder...

Om skjortan är svettig när du kommer hem är det ju bara att skicka den i tvätten.

Wheer

Ny medlem
Jag har ett exempelvis ett par svarta cykelbyxor (i grov bomull) modell ridbyxa, en grovstickad ulltröja samt en kavaj när det är kallt. Funktionellt för cykling, frånsett kavajen och sedan stiligt på puben.

oxr

Aktiv medlem
Brallor tycker jag jeans funkar hur bra som helst, det är överkroppen som är lite kinkigare.

tobiascyklar

Aktiv medlem
Tack, verkar vara mycket bra tips här, skall kolla noggrannt senare.

Fattar också att jag kan cykla med jeans för att jeans kan man ha på puben, men jag cyklar långt och fort, så jeans skulle inte passa mig så bra för den delen av ekvationen.

Att kläderna slits gör inte så mycket, skulle bara använda dem vissa dagar.

Bra tips med svart merinoullströja.

Blöja/pad kan jag undvara vissa dagar, så det behöver jag inte.

Kollade altura metro cycle brallorna, jag förstår inte vad som gör dem till cykelbrallor? Stretch och fri rörlighet, smala nertill så de inte går i klingan, vindskyddade framtill känns som minimumkriterier på cykelbrallor, kanske missar ngt.

grautr

Medlem
Sådana där cykelbudsbyxor som går ner till skenbenen ungefär och sen komplettera med benvärmare som du enkelt kan ta av/på?

Ny

Ny medlem
Ett par snygga cykeltights exponerar ju en snygg kropp på ett bra sätt. Om det är lämpligt på krogen eller inte kan ju bero på syftet med att gå på krogen....

Selast

Ny medlem
På Bianchi Café & Cycles i Stockholm hade dom ett par brallor och en kavaj som såg helt OK ut och skulle funka att cykla i också. Var rätt dyra om jag minns rätt men Rapha är ju inte heller direkt gratis...

SweBender

Aktiv medlem
+1 på Cheap Mondays jeans. Köpte ett par gråa tighta för nån dag sen som kosta ingenting och man klarar lätt att cykla i dom.

evo

Aktiv medlem
Vilket ickeproblem. Jag pendlar alltid i vanliga kläder (jeans, tunn ylleundertröja på vintern och bomull på sommaren). Ska du till krogen efter jobbet behöver du inte cykla som en dåre och bli dyngsur. Ta det lite lugnare, lite svett skadar inte.

tobiascyklar

Aktiv medlem
Evo: bra med ett annat perspektiv. Är dock ett problem för mig, har svårt att inte dra på, plus svettas nästan oavsett vad jag gör (kan tex inte ha mobilen i innerfickan, då blir den vattenskadad ;-)

DT

Aktiv medlem
evo skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilket ickeproblem. Jag pendlar alltid i vanliga
> kläder (jeans, tunn ylleundertröja på vintern
> och bomull på sommaren). Ska du till krogen efter
> jobbet behöver du inte cykla som en dåre och bli
> dyngsur. Ta det lite lugnare, lite svett skadar
> inte.

Precis. Ska man inte elitsvettopendla så går det alldeles utmärkt att cykla i helt vanliga kläder. Det gör ju 95% av alla som cyklar till jobbet.

DT

Aktiv medlem
tobiascyklar skrev:
> Evo: bra med ett annat perspektiv. Är dock ett
> problem för mig, har svårt att inte dra på,
> plus svettas nästan oavsett vad jag gör (kan tex
> inte ha mobilen i innerfickan, då blir den
> vattenskadad ;-)

Det är där ditt problem ligger.

Jag svettas också extremt lätt, men har fått lära mig att ta det lugnt och klä mig svalt för att inte svetten ska rinna när jag kliver in på jobbet. Så stor skillnad i tid gör det faktiskt inte (om du inte har jättelångt till jobbet), och dessutom blir man mindre hetsig i trafiken när man tar det lite lugnare.

Du får helt enkelt försöka att hålla igen lite de dagar som du ska till puben efter jobbet. :-)

tobiascyklar

Aktiv medlem
Ja, eller så köper jag snygga och funktionella kläder.

tar 30-40 minuter till jobbet i maxfart, skulle ta ca en timme i lugnt tempo, och om jag cyklar en timme oavsett tempo så är jag svettig. Speciellt på vinter/vår/höst då man behöver litet tätare kläder.

För mig är det en mycket bättre lösning om jag kan hitta just utrustning, som funkar hyggligt på lokal eller ngn annan slags mellanlandning.

mzi

Aktiv medlem
Det beror ju på vilken lokal man söker sig till. Jag brukar ha ett par jeans och en tröja i väskan att dra på utanpå cykelkläderna. Typ ett par malojajeans och en collegetröja.

Rock

Aktiv medlem
Om inte krogen accepterar värdenssnyggaste klubbdräckt så väljer jag helt enkelt en annan krog.

DT

Aktiv medlem
Jenny W skrev:
> Tycker det later kallt att cykla sa har ars med
> jeans.

Det var 7-8 plusgrader i morse. Kallt med jeans? Då får man vara rätt frusen av sig... :-)

När det bli minus 5 och nedåt så blir det i och för sig lite svalt.

Snuten

Aktiv medlem
Är du stammis på puben så får du säkert låna personalduschen. Garanterat det fräschaste alternativet.

mzi

Aktiv medlem
Appel skrev:
> Det där såg ju trevligt ut. Finns dom i butik i
> Stockholm?

Sweden:
Nitty GrittyKrukmakargatan 24-26, Stockholm, Sweden+46 086582440
nittygrittystore.com
Caliroots - C Concept StoreFörmansvägen 1, Stockholm, 11743, Sweden+46 87200797
caliroots.com

Spindelbenen

Aktiv medlem
DT skrev:
> Precis. Ska man inte elitsvettopendla så går det
> alldeles utmärkt att cykla i helt vanliga
> kläder. Det gör ju 95% av alla som cyklar till
> jobbet.

Men dom TÄVLAR ju inte.... Tänk på de andra 5% istället...

Ivar

Aktiv medlem
De här köpte jag i London i helgen:

...låter väl som om de skulle kunna passa in på din beskrivning?
Odörskyddade och vattentäta = Win!

Spindelbenen

Aktiv medlem
Verkar ju vara perfekta jeans att hoja med, NÄR MAN SITTER FRAMFÖR EN FILMDUK... Och så säger dom att Raphakunder är lurade....

heklamama

Aktiv medlem
Johan A skrev:
> Verkar ju vara perfekta jeans att hoja med, NÄR
> MAN SITTER FRAMFÖR EN FILMDUK... Och så säger
> dom att Raphakunder är lurade....

Jepp.
Har två par.
Funkar tokbra framför filmduk!

vilm

Ny medlem
Appel skrev:
> vilm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om du har obegränsat med pengar så här
> > Arcteryx:s Veilance serie mycket hyllad för
> > kombinationen funktion/design:
> > http://veilance.arcteryx.com/Product.aspx?EN
>
> Det där såg ju trevligt ut. Finns dom i butik i
> Stockholm?

Caliroots tar in jackor vet jag, oklart om det finns någon annan butik som har större sortiment. Addnature har mycket arcteryx men jag har inte sätt veilanceplaggen där än tyvärr.

Wheer

Ny medlem
vilm skrev:
> Appel skrev:
> -----
> > vilm skrev:
> >
>
> > -----
> > > Om du har obegränsat med pengar så här
> > > Arcteryx:s Veilance serie mycket hyllad för
> > > kombinationen funktion/design:
> > > http://veilance.arcteryx.com/Product.aspx?EN
> >
> > Det där såg ju trevligt ut. Finns dom i butik
> i
> > Stockholm?
>
>
> Caliroots tar in jackor vet jag, oklart om det
> finns någon annan butik som har större
> sortiment. Addnature har mycket arcteryx men jag
> har inte sätt veilanceplaggen där än tyvärr.

Nä, men de har de här (sen vilken stil man har å vad man tycker passar puben är en annan femma): http://www.addnature.com/brand.aspx?brand_id=753

Ivar

Aktiv medlem
Johan A skrev:
> Verkar ju vara perfekta jeans att hoja med, NÄR
> MAN SITTER FRAMFÖR EN FILMDUK... Och så säger
> dom att Raphakunder är lurade....

Undrar vem som är lurad när det inte är någon som ser dina Rapha-kläder när du SITTER NERE I KÄLLAREN UTAN FILMDUK OCH CYKLAR!?!?!

Ivar

Aktiv medlem
Föresten så funkar de tydligen även om man cyklar på riktigt också. I alla fall på film. På internet.

steff_

Medlem
Houdini motion pants från ex. Addnature, kör man svarta så är de rätt diskreta. Tycker själv att de är riktigt sköna, inte cykelspecifika men funkar bra till det ändå. Är ju en softshell byxa, som är hyfsat tight nertill.

Rätt dyra dock...

Steff

Supertramp

Aktiv medlem
När vi gått på den där syltan i Barkarby (mollos stamställe?) efter Oetzi-turerna har vad som helst funkat. Ingen som fixat nåt ragg i och för sig vad jag vet...

Wheer

Ny medlem
Man kan inte rekommendera tights och sportiga jackor, på pub ska man väl ha lite stil?
Givetvis är det mer eller mindre befogat med vårdad klädsel beroende på vilken pub/krog/klubb/ölhak/pizzeria.
Pub för mig är mer åt det här hållet:
Old-pubs.jpg

tobiascyklar

Aktiv medlem
Jahapp, verkar ju finnas en del att välja på.

Men litet grand har jag intrycket att det är ett svårt val.

Hittar inte de där vindtäta på framsidan, andas bak, stretchiga, relativ tajta brallorna, med normal byxlook... Möjligen veilance, men de är ju så dyra att alternativet ombyte i ryggan blir väldigt prisvärt.

Men jag har fått en massa att botanisera i. Och inspiration för att kika vidre. Det kommer bli en bra lösning. Men till restaurangen och teatern imorgon blir det ombyte i ryggan :-)

nikasp

Aktiv medlem
Varje gång jag ser fixie så tänker jag på den där tecknade homostrippen. Tycker att det ser knasigt ut de få gånger man ser en.

railrunner skrev:
> Föresten så funkar de tydligen även om man
> cyklar på riktigt också. I alla fall på film.
> På internet.
>
>

Tille

Aktiv medlem
Supertramp skrev:
> När vi gått på den där syltan i Barkarby
> (mollos stamställe?) efter Oetzi-turerna har vad
> som helst funkat. Ingen som fixat nåt ragg i och
> för sig vad jag vet...

Sylta? Pfft. Och säg inget om ragg till Danne bara.

Wheer

Ny medlem
tobiascyklar skrev:
> Evo: bra med ett annat perspektiv. Är dock ett
> problem för mig, har svårt att inte dra på,
> plus svettas nästan oavsett vad jag gör (kan tex
> inte ha mobilen i innerfickan, då blir den
> vattenskadad ;-)

Här kommer lite fler tankar.

Känner igen mig helt. Det finns lite olika synvinklar. Själv går "cykla långsamt, ha vanliga kläder"-grejen bort, för jag pallar helt enkelt inte cykla långsamt. Vilket jag blir påmind om de gånger jag är förkyld och ändå tar mig till jobbet. Istället har jag bara accepterat att jag svettas och har därmed det som utgångspunkt. Dessutom vill jag ha kläder som är avsedda eller sköna även i sadeln, d.v.s. slippa oroa sig för olja på byxbenen eller dylikt.

Vill jag svettas minimalt klär jag mig kallt. Men jag cyklar oftast korta sträckor (1-2 mil enkel) och då står man ut. Kavajer har dålig mån över ryggen/axlarna när man lutar sig framåt, men även det kan man stå ut med från gång till gång. Däremot är lite grövre modeller faktiskt praktiska som cykelplagg - ventilerar bra öppna och är typ vindtäta där de täcker. Lite regn går inte igenom. Hittas i second hand-butiker eller köps dyrt ;)

Ull är en personlig favorit. Svett stinker inte och man kan lätt vädra ur plaggen under kneget, innan det är dags för øl. Tunna merinotröjor närmast huden kompletteras med grövre ulltröjor om det är kallt. Värmer gött men ventilerar skitbra om de utsätts för fartvind. Finns även okej skjortor i merino. Märken som Icebreaker och Rapha har stilrena plagg men med dyra prislappar. Hittar man billigare svarta träningströjor utan paneler eller kontrastdetaljer funkar även de bra i finare sammanhang.

Byxor är en större utmaning, precis som du säger. Är funktion viktigast skulle även jag välja ett par diskreta och tunna softshell-byxor från något outdoormärke, typ Arcteryx, Houdini, Haglöfs m.fl. Dock dyra. Finns kanske okej varianter på Stadium eller liknande affärer? Själv har jag som sagt ett par grova bomullsbyxor i ridmodell från japanska cykelklädesmärket Rin Project. Syntetkostymbyxor brukar annars vara billigt second hand och kompletteras med cykeltights under. Byxorna kavlar man upp till shorts under cyklingen. Annars är det nog dedikerade cykelbyxor (jeans eller annat) med stretch och kanske vädertålighet som återstår.

Svarta cykelskor utan kontrasterande loggor är okej diskreta, annars funkar ett par välsittande läderpjucks bra att cykla med för mig, till mer formella tillfällen. Finns lite streetskor med SPD-fästen, men de känns i praktiken tyvärr som det dåliga från två världar istället för det förväntade.

Säg till om du hittar en stilig klädsel senare, vore intressant att höra vad du valt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer