Cykelköp pågång! racer eller cross?

Nissenils

Ny medlem
Hej!
Kan ju börja med att säga att jag är helt dagsfärsk på detta forumet! Men har planer på att äntligen köpa mig en cykel och komma igång med det så lär ju förhoppningsvis bli lite aktiv på denna sidan nu. Hur som helst..

Cykelköp är det som gäller nu och skulle vara inatresserad av lite oberoende synpunkter. Har varit runt i en mängd cyklbutiker, pratat med många handlare och provcyklat endel. Som vanligt är ju åsikterna om vad man ska ha för grejer väldigt varierande... Men det jag har kommit fram till hittills är att en cykel i 8-9000 koronors klassen duger för mig som en instegsmodell. Bockstyre ska jag ha då jag tänker köra mycket landsväg, även Shomano Tiagra-reglaget eller bättre, inte Sora med den jobbiga "knappen".

Var helt inne på racer fram tills en hadlare tillslut föreslog en Cross (crossracer?) En Focus för 9000kr
http://www.focus-bikes.com/gb/en/bikes/bikes-2010/category/cyclocross/model/mares-comp.html

- Någon som har erfarenheter från den modellen eller cross i övrigt? Hur är det att rulla asfalt i 5 timmar i sträck jämfört med racer? har även planer på en vätternrunda nästa år kanske.

Mitt alternativ (som det ser ut nu) är Scott Speedster S30, får den också för 9000kr
http://www.scott-sports.com/gb_en/product/9091/45146/215716

- Vilken hade ni valt? Motivera jättejärna :)
- Focusen väger typ 1,5 kg mer, hur mkt kommer man känna av det?
- Antar att jag inte kommer cykla så mycket grus, men om, funkar det ens med en racer?
- Förslag på bättre modell i samma prisklass tar jag också gärna emot.

Sen är det ju svårt för er eftersom ni (och inte ens jag) vet hur jag kommer använda den riktigt. Träna mycket såklart, sen bor jag utanför göteborg så kommer ev. ta den till jobbet ganska mycket, både landsväg och stadscykling med andra ord (därav att cross verkar intressant).Har provcyklat båda och de känns sköna båda två. Men släng in lite kommentarer som kan ge mig hjälp på vägen så blir jag jättetacksam! Mvh // Anton

Skulle satsa på en bättre (nyare) begagnad racer med lägst Shimano 105 eller Campagnolo Veloce - kolla blocket samt Happy's egna Köp & Sälj. Annars kolla runt efter något schyst erbjudande på en ny cykel, länkar till butiker i Sverige såväl som Tyskland hittar du under 'Butiksrecensioner'. Tänk även på att du behöver lägga en slant på pedaler, skor, hjälm, kläder, pump etc - blir en 3000-4000 :- extra. Du kanske också borde slänga på ett par bättre däck, ofta när man köper en racer i budget klassen så följer det med ett par däck som tex Michelin Dynamic vilka väger 100g mer per däck och har dåligt grepp och punkteringsskydd.
Det enda som talar för crossen' är att du kan slänga på ett par stänkskärmar om du ska pendla till jobbet och det regnar.

En cross, helt klart!

Motivet för det är större användbarhet. Förutom att kunna cykla grusväg/skogsväg/stig vilket både är roligt och ger större möjlighet till trevligare rundor så är chansen stor att den funkar bättre som året-runt cykel också. T.ex. så får du (förmodligen, kolla aktuell cykel för säkerhets skull) in dubbisar i ramen på en cross men däremot inte på en ren lvg-cykel.

Jag planerar också köra VR på en instegscross och som ny (förra året) vägcyklist så tror jag inte man märker nån större skillnad på en cross eller lvg i samma prisklass. Komplettera crossen med ett par bra lvg-däck istället inför VR så har du en allt-i-ett cykel.

Skulle du sen märka att jättelånga asfaltsturer/episka singeltrack är din grej kan du alltid byta cykel då till lvg eller mtb, men som första cykel är cross givet val.

Mina två ören!

Okej, beganatmarknaden har jag inte kollat på alls faktiskt, kanske va en idé. Samtidigt är jag så oerfaren så vet inte hur lätt det är att hitta en cykel som passar perfekt? Med längd och höjd på ram och allt sånt, har ingen koll alls..
Har satt ett tak på 12000 som mest för allt, så då känns de ju som att en cykel för runt 9 blir ganska lagom. Men det med däcken, hur stor skillnad gör 100 gram för en nybörjare? För i så fall är ju 1,5kg en kanska enorm skilnad om jag då skulle satsa på crossen?
Continental Ulstra sport sitter på Speedstern, handlarn sa såklart att dom är bra men du kanske har en annan uppfattning?
Tackar så mkt!

Glömde skriva att jag har en gammal mtb hemma, den krånglar endel men funderar på att byta vajrar och bromsar och lite smått och gott och ev. använda den som vinterhoj. Den är dock ganska tråkig så det kanske ändå är roligare me en coross och dissa den helt.. ååååh jag vet inte, har gått och funderat på det här lite väl länge nu, kan verkligen inte bestämma mig!
Hur mkt tid bör man lägga på rengöring och service efter man varit ute i skogen på stigar och grusvägar me en cross? Även om det regnar, sliter det mycket? Är ibland lite pedantisk av mig så känner att det enkelt kan springa iväg nägra timmar för materialvård om jag drar ut me en 9000kr hoj i skogen. För i så fall är det kanske mer värt att använda min "slit och släng mtb"..

Finns bra guider på nätet om ramstorlek, annars kan din lokala handlare hjälpa dig. T.e.x. jag som är 174cm kör en 54'a ram, kan också ha en något mindre ram med längre styrstam.
Vad gäller vikten på däcket så är det inte alls något att hänga upp sig på, köp bättre däck sen när du slitit ut de som sitter på. Bara jag som yrar eftersom jag ska köpa nya däck, håller på att beställa nu medan jag svarar på ditt inlägg:) Men vikten på hjul/däck är iaf mer avgörande än om den sitter någon annanstans på cykeln (särskilt om man ska köra mkt uppför).

Nissenils skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur är det att rulla
> asfalt i 5 timmar i sträck jämfört med racer?

Funkar alldeles utmärkt. Skall du köra VR kan du sätta på ett par smalare slicks. För grusväg och lättare stig funkar slicks också (men lite bredare). Jag har just kört 2 dar blandat grus, skogsväg och asfalt med 35 mm slicks.

Men en ren racer är troligen lättare i samma prisklass, och kommer att kännas mer "direkt".

Fikasvettot skrev:
> Nissenils skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur är det att rulla
> > asfalt i 5 timmar i sträck jämfört med
> racer?
>
> Funkar alldeles utmärkt. Skall du köra VR kan du
> sätta på ett par smalare slicks. För grusväg
> och lättare stig funkar slicks också (men lite
> bredare). Jag har just kört 2 dar blandat grus,
> skogsväg och asfalt med 35 mm slicks.
>
> Men en ren racer är troligen lättare i samma
> prisklass, och kommer att kännas mer "direkt".

En cross skall ha mer upprätt geometri och det finns de som anser att en racergeometri är bekvämare på längre sträckor (och mer aerodynamisk naturligtvis). fast detta beror till viss del på storlek och delar. Utbudet av crossar är mindre också. Jag har problem att hitta cykel i min storlek över huvud taget, så cross är inte att tänka på.

I ditt fall låter det som du skall leta efter cross eller racer som kan ta skärmar och större hjul. Cykling är roligare om man inte är blöt.

Nissenils skrev:

> Mitt alternativ (som det ser ut nu) är Scott
> Speedster S30, får den också för 9000kr
> http://www.scott-sports.com/gb_en/product/9091/451
> 46/215716
>
Själv var jag inne på en cross tills jag provcyklade S30 i våras. Jag satt verkligen perfekt på den. Provade kanske 10 olika cyklar och föll pladask för S30:an. Slog till direkt och har inte ångrat mig en sekund än.

>... ev. ta den till
> jobbet ganska mycket, både landsväg och
> stadscykling med andra ord (därav att cross
> verkar intressant).Har provcyklat båda och de
> känns sköna båda två. Men släng in lite
> kommentarer som kan ge mig hjälp på vägen så
> blir jag jättetacksam! Mvh // Anton

Jag cyklar till jobbet (Stockholm innerstad) och på landsväg utan problem, men de grusvägar som finns tar jag omvägar runt. Om du måste cykla grus så ska du nog skaffa en cross.

Snart är det dessutom vinter och då kanske en racer inte är så värst lämplig... Jag får nog komplettera med en cross. Eller cykla på min mtb. Fast ny cykel är väl roligast?

Tror helt klart att de extra tränings timmar du får ut under vinter på en cross (tar ibland väligt lång tid innan väggarna är rena på våren) kompenserar för den ökade vikten. Visst det är snyggt att köra skärm löst men åtminstone jag trötnar rätt fort på att få kallt smutsigt vatten i ansikte och rumpa. Crossen förlänger säsongen och ökar utbudet av träningsrundor.

-Åke

Tackar för svaren! Har varit och kollat runt lite mer det senaste dagarna och har blivit lite mer klok över saken tror jag. Satsar nog på att rusta upp min gamla mtb och köpa en racer. Då får det bli racer när regnet och snön håller sig borta och mtb under vintern.

- Var inne hos en handlare idag och hittade en Trek 1.5 för 8800kr! (org 11000kr)
Är det ett nice köp? Provcyklade idag och den känns bra i sin helhet med storkek och sittställning osv. även om jag är väldigt oerfaren och har svårt att avgöra sånt men.. aaa :)

Nissenils skrev:

> - Var inne hos en handlare idag och hittade en
> Trek 1.5 för 8800kr! (org 11000kr)
> Är det ett nice köp? Provcyklade idag och den
> känns bra i sin helhet med storkek och
> sittställning osv. även om jag är väldigt
> oerfaren och har svårt att avgöra sånt men..
> aaa :)

Sitter du bra och bekvämt så är det bara att slå till :)
Scotten som du tittade på tidigare har en bättre bakväxel (105 istället för Tiagra) till i stort sett samma pris, men om Treken är bekvämare för dig så tycker jag att det är viktigare. Växlar och sånt kan man byta, eller köpa ny cykel när du känner att du vill ha lite värre prylar.

Köp av första landsvägscykeln får man se lite som läropengar. Det är så många faktorer som avgör om den passar. Efter ett par hundra mil på den, så vet man mer. Hade man tur så passade den, annars är det bara att byta.

Hint: Du kommer så småning om att köpa en cross också.

Lycka till!

BOFH skrev:
> men de grusvägar som finns tar jag omvägar runt. Om du måste cykla
> grus så ska du nog skaffa en cross.

Äh, va är de för snack? Om det är en riktigt lös grusväg kan 23 mm kännas lite spårigt men med ett par 25:or eller 28:or är det inget problem att bränna omkring på räser både på fina stigar och grusvägar. Det handlar mycket mer om teknik och att våga för att ta kurvor på grus i hög fart än om däcksbredden.

Jag slår ändå ett slag för crossen, men det viktigaste är ändå att du trivs på hojen och kommer ut på den.

mzi skrev:
> BOFH skrev:
> -----
> > men de grusvägar som finns tar jag omvägar
> runt. Om du måste cykla
> > grus så ska du nog skaffa en cross.
>
> Äh, va är de för snack? Om det är en riktigt
> lös grusväg kan 23 mm kännas lite spårigt men
> med ett par 25:or eller 28:or är det inget
> problem att bränna omkring på räser både på
> fina stigar och grusvägar. Det handlar mycket mer
> om teknik och att våga för att ta kurvor på
> grus i hög fart än om däcksbredden.
>

Jag är både oteknisk och feg. Relativt nybörjare på racer. Det är även trådskaparen (nybörjare, modet vet jag inget om). Jag punkade på första grusvägen jag körde ut racern på (23mm), kanske otur men det avskräckte mig från att fortsätta med det. Dessutom är omvägar bara trevligt. Nu verkar trådskaparen ha bestämt sig för racer i alla fall, men hade han sagt att han ville cykla mycket grus hade det varit ett rätt galet cykelval tycker jag ändå.

> Nu verkar trådskaparen ha bestämt sig
> för racer i alla fall, men hade han sagt att han
> ville cykla mycket grus hade det varit ett rätt
> galet cykelval tycker jag ändå.

Jo precis, som grushojj hade jag aldrig skaffat en racer liksom. Men är ganska taggad på vettenrundan bl.a. så känns mer värt me racer så får jag se sen. Och som Stumpy så så kanske det blir en cross om något/några år om det känne mer rätt. Går ju alltid att sälja och byta.

- Någon som har koll på hur mkt en racer sjuker i värde under en säsong? (I min prisklass runt 10k)

För den som undrar kan jag slutligen tillägga att det blev en Trek 1.5. Invigde den idag, otroligt skön racer! Träna järnet inför Vättern 2011 nu då, supertaggad!

Nissenils skrev:

> - Någon som har koll på hur mkt en racer sjuker
> i värde under en säsong? (I min prisklass runt
> 10k)

Om den är okraschad och fräsch så brukar priset sjunka med runt 50%, mer om slitdelar måste bytas.

Nissenils skrev:
> För den som undrar kan jag slutligen tillägga
> att det blev en Trek 1.5. Invigde den idag,
> otroligt skön racer! Träna järnet inför
> Vättern 2011 nu då, supertaggad!

grattis, har du bestämt dej för vilken cross du ska köpa ännu ?? ;-)

Jag cyklar varken cross eller racer, utan mtb men är tvungen att kommentera angående tvättning. Om jag inte tvättar min hoj efter varje runda(ifall den blir skitig/lerig) så börjar ofta växlar småstrula och ibland börjar det knaka läskigt i lederna(den är heldämpad). Så jag lägger ner minst 30min på att tvätta cykeln efter näst intill varje runda nu när det är blött ute. Sen tycker jag det är lite väl snålt tänkt att du väljer vilken cykel du ska använda för dagen, beroende på om du orkar tvätta eller inte. Då kan du lika gärna skita i att cykla, även din slit och släng hoj behöver kärlek för att fungera, utan en väl fungerande cykel är det smärtsamt irriterande när man börjar bli trött och sliten och samtidigt begränsas av strulande växlar eller liknande. Att sköta om sina prylar är en del av cyklingen

Äh. Klart att en del hojar behöver eller förtjänar kärlek. Men det är stor skillnad att dra runt i skogen och lerpölar med sin heldämpade hoj och att rulla till jobbet även när det är riktigt skitväder ute. Klart att min räser får lite extra kärlek för att jag inte ska bli mobbad vid fikastoppen; pendelcrossen däremot får ju utstå lite mer innan den tas om hand. Ofta blir det faktiskt när den börjar strula eller när förfallet gått för långt och den börjar se trött ut.

Jag brukar välja hoj efter väderlek, sammanang och hur hela de är. Ibland blir det räsern till jobbet, ibland blir det crossen och ibland blir det ss-räsern.

30 minuter tvätt efter en pendling på 20 minuter känns riktigt ovärt.

mzi skrev:
> Nissenils skrev:
> -----
>
> > - Någon som har koll på hur mkt en racer
> sjuker
> > i värde under en säsong? (I min prisklass
> runt
> > 10k)
>
> Om den är okraschad och fräsch så brukar priset
> sjunka med runt 50%, mer om slitdelar måste
> bytas.

Har letat efter en begagnad cykel ett tag och det väldigt sällan jag hittar cyklar som har sjunkit så pass mycket. Oftast brukar annonerna ligga på den nivån: http://www.blocket.se/skaraborg/Trek_racer__bra_utrustning_28801282.htm?ca=15&w=3

Frågan är lite fel ställd. Du ska naturligtvis ha minst en racer och minst en cross.

Onyx skrev:
> Har letat efter en begagnad cykel ett tag och det
> väldigt sällan jag hittar cyklar som har sjunkit
> så pass mycket.

Om någon här ska köpa den så måste priset ned. Jag har tre begagnade hojar och två har jag har inte betalat mer än knappt 50% av nypris trots att ingen har rullat mer än 100 mil och har slitdelarna bytta. Den tredje hojen köpte jag ett ramkitt för ungefär 20% av nypris, men då var lacken inte helt fräsch längre.

Och det är inte bara för att göra ett klipp som priset måste ned, utan det rör sig om sådana enkla saker som garanti, slitage och att hojen inte längre är top-of-the-line längre.

Men visst vill folk ha fåniga priser för sina skrutthojar på Blocket. Så är det.

Jag har Focusen fast med en bättre gaffel som jag pendlar cirka 3 mil per dag med. Grymt nöjd.

Kör lite grusväg hem ibland när jag vill ha ett träningspass, behöver inte bry mig speciellt mycket om trottoarer, vägbyggen osv, det är bara bränna på. Till hösten/vintern sätter jag på stänkskärmar för att bli mindre blöt. Med ett par slicks så är jag helt övertygad om att det skulle gå att göra en alldeles utmärkt tid på exempelvis VR.

Mao rekomenderas!

Tillbaka
Topp