Cykelkraft efter konkursen, med nya ägare, bra eller *nus?

Jolinwood

Aktiv medlem
Det är nog mycket begärt att det inte ska bli någon negativ inverkan. Märklig tanke.

Jag tror också att det går att räkna på att ökad volym leder till ökat antal lastbilar.

Eller det borde vara gratis att flyga till Thailand eftersom planet ändå ska gå?
Jag skrev inte att det inte hade någon påverkan alls, jag skrev att det var försumbart. Säg en promille av tillverkningens utsläpp.

Pfaff

Aktiv medlem
Jag håller faktiskt inte med. Plagget är redan tillverkat och postsystemet rullar 24/7. Den enda faktiska påverkan en retur av plagget skulle ha sitter i Stervelos huvud och jag tycker det är synd när vårt knepiga förhållande till klimatförändringar påverkar folks vardag negativt.

Att använda gamla/beg grejer och skippa att ens köpa plagget är en sak(!) men att tillföra en postretur till det plaggets livscykelanalys är försumbart.
Ja tycka är ju fritt.
Det går även att ta reda på de faktiska förhållanden. Första träff vid snabb googling
"E-handelns returer av kläder är en miljöbov | Göteborgs universitet" https://www.gu.se/nyheter/e-handelns-returer-av-klader-ar-en-miljobov

Jolinwood

Aktiv medlem
5A9ABDF1-9099-4783-9474-55B68340ECDD.jpeg
Ja tycka är ju fritt.
Det går även att ta reda på de faktiska förhållanden. Första träff vid snabb googling
"E-handelns returer av kläder är en miljöbov | Göteborgs universitet" https://www.gu.se/nyheter/e-handelns-returer-av-klader-ar-en-miljobov

Ja man får tycka som man vill men man behöver inte vara DRYG. Jag sitter inte här och säger att Stervelo ska förstöra planeten. Jag säger att man kan göra nytta där det gör faktiskt skillnad och ändå leva ett gott liv. Om man köper kläder sällan och dessutom oftast prickar rätt i storlek så tveka för all del inte på att ta en returförsändelse för det spelar inte så stor roll. Faktor tusen mot att laga en gammal produkt.

Bild från nåt jävla diagram. Har tyvärr ingen bild på just den stapeln men jag kan sätta 500 armhävningar och en fruktsoda på att av den stapeln är butikens utsläpp och frakten från Kina minst 80%. Postens utsläpp är i det stora hela försumbart i det här fallet.

johfo

Aktiv medlem
Det där gillar jag inte, miljösvineri tyvärr.
frågan är om lokal handel är bättre om man inte bor på gångavstånd, vilket för mig sällan är fallet. När jag försöker handla i butik blir det oftast såhär: Skuttar in i bilen och åker ca 7km till närmsta köpcentrum och letar igenom XXL och Stadium, men hittar inte något som motsvarar förväntningarna. Åker till nästa köpcentrum och kollar Intersport. Kanske att jag stannar till på Sportson på vägen. Inget napp och jag åker vidare till tredje köpcentrum och kollar Team Sportia. Ger upp och åker hem igen.
Letar på nätet och beställer där det är fri retur ifall det inte skulle passa. Någon gång tar jag två storlekar. Det blir nog en retur i ca 20% av fallen. Nu har jag i princip slutat åka till butiker eftersom det så ofta är slut på storlekar och det ofta ändå inte finns det jag vill ha. En retur som jag går ner och lämnar på servicestället måste ha en mindre miljöpåverkan än att försöka köpa i butik och åka i onödan i mer än hälften av fallen.

ooms

Aktiv medlem
Jag skrev inte att det inte hade någon påverkan alls, jag skrev att det var försumbart. Säg en promille av tillverkningens utsläpp.
Ja, det är faktiskt fantastiskt hur folk har blivit fullständigt indoktrinerade att transporter är fy-fy-fy, och framförallt transporter i vardagen (på fritiden verkar det av nån anledning vara ok…).
Bo gärna stort i flådig villa, släng ut det 10-åriga köket eftersom det ”inte känns fräscht”, köp ny cykel var och varannat år, kör motorbåt i skärgården, köp ny elbil stf för den 4-5 år gamla ICE-bilen, flyg till Kanarieöarna på cykelresa, köp husbil och kör till olika bikeparks på helgerna, köp ny mobil varannat år, osv.
Men bilpendlar du till jobbet eller skickar nåt i retur till webshopen, då är du ett miljösvin och ska skämmas!

jonte987

Aktiv medlem
Nu var det teorin att det kanske ändå finns plats ledig på lastbilen som jag vände mig emot. Det jag glömde är att det inte är matematik som räknas utan hur det känns. Sorry.

IM

Aktiv medlem
Ja, det är faktiskt fantastiskt hur folk har blivit fullständigt indoktrinerade att transporter är fy-fy-fy, och framförallt transporter i vardagen (på fritiden verkar det av nån anledning vara ok…).
Bo gärna stort i flådig villa, släng ut det 10-åriga köket eftersom det ”inte känns fräscht”, köp ny cykel var och varannat år, kör motorbåt i skärgården, köp ny elbil stf för den 4-5 år gamla ICE-bilen, flyg till Kanarieöarna på cykelresa, köp husbil och kör till olika bikeparks på helgerna, köp ny mobil varannat år, osv.
Men bilpendlar du till jobbet eller skickar nåt i retur till webshopen, då är du ett miljösvin och ska skämmas!
Nu vet jag ju inte vem du beskriver. Det är i alla fall inte mig.

Med tanke på att vi lever kraftigt över de naturtillgångar vi har till vårt förfogande (ni vet de där fyra jordkloten) har vi faktiskt inte möjlighet att välja. Vi måste göra både och.

MrSthlm

Aktiv medlem
frågan är om lokal handel är bättre om man inte bor på gångavstånd, vilket för mig sällan är fallet. När jag försöker handla i butik blir det oftast såhär: Skuttar in i bilen och åker ca 7km till närmsta köpcentrum och letar igenom XXL och Stadium, men hittar inte något som motsvarar förväntningarna. Åker till nästa köpcentrum och kollar Intersport. Kanske att jag stannar till på Sportson på vägen. Inget napp och jag åker vidare till tredje köpcentrum och kollar Team Sportia. Ger upp och åker hem igen.
Letar på nätet och beställer där det är fri retur ifall det inte skulle passa. Någon gång tar jag två storlekar. Det blir nog en retur i ca 20% av fallen. Nu har jag i princip slutat åka till butiker eftersom det så ofta är slut på storlekar och det ofta ändå inte finns det jag vill ha. En retur som jag går ner och lämnar på servicestället måste ha en mindre miljöpåverkan än att försöka köpa i butik och åka i onödan i mer än hälften av fallen.
Men för h-vete, du ska ju ta cykeln till butikerna! :-) Det här med att folk köper två storlekar när de nätshoppar och lämnar tillbaka det som inte passar har börjat bli lite av ett problem/irritation om jag förstår folket i e-handelns branschen korrekt, ofantligt vanligt och äter lite från deras marginal varje gång. Blir möjligen ännu rörigare om man blandar in miljöavtrycket... ;-)

ooms

Aktiv medlem
Men för h-vete, du ska ju ta cykeln till butikerna! :-) Det här med att folk köper två storlekar när de nätshoppar och lämnar tillbaka det som inte passar har börjat bli lite av ett problem/irritation om jag förstår folket i e-handelns branschen korrekt, ofantligt vanligt och äter lite från deras marginal varje gång. Blir möjligen ännu rörigare om man blandar in miljöavtrycket... ;-)
Om nu folk i branschen tycker det är ett problem (på riktigt) så är det ju lätt åtgärdat - ta bort de fria returerna!
Men jag gissar att de inte vill det, för då kommer de tappa försäljning till de fysiska butikerna. Dvs ett ”problem” eftersom man förlorar lite på det, men göra nåt åt det på riktigt vill man inte för då förlorar man ännu mer.

Valhalla_

Aktiv medlem
Folk i e-handels-branschen får vara irriterade bäst de vill. Då får de hitta ett annat sätt att låta folk prova innan de köper. Kan de inte det får de glatt ta returerna, annars köper man ju av någon annan. Ett annat alternativ är också att sluta sälja saker, då slipper man helt returer. Och man slipper jobbiga kunder också.

För övrigt kan man ju inte ta cykeln någonstans utan att den blir snodd.

Stervelo

Aktiv medlem
Ni som vill marginalisera den garanterade returen får nog tänka ett varv till, ni står för ett problem:

Gör ordentligt research, jag använder wiggle, chainreaction och ebay vilka kan ha användare som recenserar det du vill ha, där kan någon ha din figur/längd, och du får ledtråd till storlek.
Jag har som sagt fått returnera ett plagg ever, och det var från ett känt märke för mig, hade plagg av samma typ från dem, men av någon anledning var det på tok för stort.

Så, med 5-10 minuter egen ansträngning för varje nytt märke/typ av plagg du ska ha, så räcker det för att med drygt 99 % chans inte returnera.

Det tycker JAG är rätt sak att göra.

Ni andra kan strunta i bevis, viljan att bidra, och köra relativism, det lilla jag gör spelar ingen roll, men det gör det, det är fakta.

MrSthlm

Aktiv medlem
Folk i e-handels-branschen får vara irriterade bäst de vill. Då får de hitta ett annat sätt att låta folk prova innan de köper. Kan de inte det får de glatt ta returerna, annars köper man ju av någon annan. Ett annat alternativ är också att sluta sälja saker, då slipper man helt returer. Och man slipper jobbiga kunder också.

För övrigt kan man ju inte ta cykeln någonstans utan att den blir snodd.

Jag tar själv oftast bilen till de olika köpcentrumen. ;-)

Vet inte riktigt hur stort problem det är men en sak är säker, det är nätbutikerna som får betala för alla returer. Det är väl inget gigantiskt tapp i marginaler men blir nog stora summor sammanlagt. Självklart ger också den helt enorma mängden returer ett litet miljöavtryck. Att ta bort fria returer är självklart klart inget alternativ, då köper man från någon annan.

Stervelo

Aktiv medlem
Dina jämförelser är helt horribla, du jämför äpplen med bilar? Det där ger noll, finns inte ens någon logik där, jag TROR du har råkat ut för confirmation bias.

AndersJB

Aktiv medlem
Hmmm.....om nu transporter av klädesplagg är en del av miljöproblemet,då bör väl det inte säljas beg cykelkläder i K&S?
Jag menar,dom måste ju skickas ÄNNU en gång med Postnords skitiga lastbilar till en ev köpare?

Då ska dom väl i sann miljöanda cyklas med till en klädinsamling och skänkas bort istället?

Jag köper (sällan) kläder både i butik och på nätet....i butik provar jag,då passar det direkt,och passar inte det jag beställt på nätet kastar jag förbannad och skamsen in skiten i garderoben och använder dom gamla kläderna istället! 🤪

bigmollo

Aktiv medlem
Hur kan det vara bättre för miljön att handla från England än att åka bil (dödsmördarmaskin) en mil till ett köpcentrum eller gud förbjude, handla från Cykelkraft i Jönköping och riskera att returnera en vara? Jag tror er miljömedvetenhet har slagit knut på tankebanorna.

JTF

Aktiv medlem
Det var just transporten som var det fruktansvärda i den här tråden. Hur miljövänligt är det att transportera en vara från England jämfört med att handla den i Sverige?
Jo, men transporter krävs ju även från tillverkaren till butiken i Sverige. Om dom säljer t.ex. engelska varor.

bigmollo

Aktiv medlem
Jo, men transporter krävs ju även från tillverkaren till butiken i Sverige. Om dom säljer t.ex. engelska varor.
Självklart, men det känns helt bakvänt att oroa sig för miljön med att åka bil till ett köpcentrum i närheten för att handla rätt storlek när man i nästa sekund tycker att det är prima för miljön att få sina kläder skickade från England.

Bobbysynth

Aktiv medlem
Lättast måste väl ändå vara att bara köpa sånt man verkligen behöver. Inte villhöver. Oavsett inköpsställe. Slita på grejerna på riktigt innan man köper nytt. Hälsningar från en med klar förbättringspotetential på den fronten.

Jolinwood

Aktiv medlem
F8396AE0-6643-456E-A651-EF3A416936A5.jpeg

Exakt Bobbysynth.
Jag var bara tvungen att slå ihop staplarna från länken ovan. Lämnade 25% av ”Distribution and retail” vilket enligt artikeln motsvarar produktreturer.

Den som vill klappa sig på axeln gör det för all del. Men det finns nog bättre saker att göra och inte göra, än att ta en produktretur nån gång per år eller årtionde eller hur ofta man nu handlar kläder på nätet.

ooms

Aktiv medlem
Lättast måste väl ändå vara att bara köpa sånt man verkligen behöver. Inte villhöver. Oavsett inköpsställe. Slita på grejerna på riktigt innan man köper nytt. Hälsningar från en med klar förbättringspotetential på den fronten.
Precis, det är när man tar beslutet att köpa nåt som man gör miljö/klimatavtrycket. Sedan hur det handlas/transporteras bidrar endast marginellt. Undantag är varor som har sitt största avtryck under användningsfasen, men det är väldigt sällan kläder, cyklar och cykeldelar har det.

Waylost

Aktiv medlem
Och då har vi inte ens börjat tala på hur möe ström alla serverhallar drar för att vi ska kunna handla online…

Berk

Aktiv medlem

Ja, och köpa dåliga saker, annars tar det 20 år innan man får köpa nytt. Jag köpte alla svenska utekläder jag behövde för ungefär 10 år sen och inget har ännu slittats sönder ...

(Skojar såklart i första meningen)

IM

Aktiv medlem
Hmmm.....om nu transporter av klädesplagg är en del av miljöproblemet,då bör väl det inte säljas beg cykelkläder i K&S?
Jag menar,dom måste ju skickas ÄNNU en gång med Postnords skitiga lastbilar till en ev köpare?
Jag tolkar/hoppas på/förutsätter att detta inte är allvarligt menat.

IM

Aktiv medlem
Precis, det är när man tar beslutet att köpa nåt som man gör miljö/klimatavtrycket. Sedan hur det handlas/transporteras bidrar endast marginellt. Undantag är varor som har sitt största avtryck under användningsfasen, men det är väldigt sällan kläder, cyklar och cykeldelar har det.
Återigen, det ena uteslutet inte det andra. Återigen, igen, vi kan inte välja. Vi måste göra både och. Det vill säga minska kraftigt på vår konsumtion och det gånger vi de facto konsumerar göra det på bästa möjliga vis. Både och, inte antingen eller.

Berk

Aktiv medlem

Vet inte.
Måste medger att jag har skickat två par cykelskor som hade blivit för små för min son till köparen, också ett hjulpar. Alla andra saker har folk hämtat hem hos mig. Har själva aldrig köpt på K&S på distans, så där har jag varit duktig!

AndersJB

Aktiv medlem
Haha....lite ironi var det allt.😉
Men faktum är att OM man tycker t.ex 1-2 returer/år är onödigt,så är sådana transporter jag hänvisade till lika "farliga",eller hur?😊

IM

Aktiv medlem
Haha....lite ironi var det allt.😉
Men faktum är att OM man tycker t.ex 1-2 returer/år är onödigt,så är sådana transporter jag hänvisade till lika "farliga",eller hur?😊
Jag tror att jag förstår hur du tänker och menar. Det är givetvis ett i sak korrekt resonemang. Men. Problemet är att det är ett alldeles för enkelt resonemang. Vi behöver som sagt göra både och. Inte välja antingen eller. Vi behöver hålla två tankar igång samtidigt - jag är övertygad om att de flesta av oss klarar det. 😉

MrSthlm

Aktiv medlem
Alltså, vi cyklar runt på avancerade aluminium- och kolfiberkonstruktioner med begränsad livslängd, för nöjes skull. Returen av en cykeljacka i fel storlek är nog det minsta problemet...

Jo, absolut men jag vet att det blivit otroligt vanligt att folk satt returer i system. De köper olika färger, storlekar och gud vet vad, nyttjar returrätten fullt ut. :-)

Senast ändrad:

n_andersson

Aktiv medlem
Det va fan vad foliehattar det var i denna tråden. Tog min Chevrolet från 63 med v8 till närmaste cykelhandlare i grannbyn 5 mil bort när jag köpte mina nya bibs i somras. Dom passande perfekt så det blev ingen retur för storleksbyte iaf👍😋

NickPick

Aktiv medlem
Det va fan vad foliehattar det var i denna tråden. Tog min Chevrolet från 63 med v8 till närmaste cykelhandlare i grannbyn 5 mil bort när jag köpte mina nya bibs i somras. Dom passande perfekt så det blev ingen retur för storleksbyte iaf👍😋
Jag gissar att du är 60 plus och bara finkör bilen ibland. Ganska bra ändå 👍
När generationen som växt upp med dessa bilar dött ut så blir intresset lika stort längre. Lite som med veteranmopeder.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer