Cykelkrok för "Duratrax" - klarar fälgen vikten?

Hej,

Jag funderar på att hänga upp våra cyklar i garaget på en Duratrax-skena (en metallskena som man kan fästa diverse krokar på). Den kroken som passar bäst för mig är denna: https://www.byggmax.se/cykelkrok-ultra-flex-duratrax-p705027

Cykeln hänger alltså fritt i fälgen. Klarar fälgen det trycket eller kommer det göra den oval? Den tyngsta cykel vi har är en elcykel på 20 kg (jaja, jag vet, det är ingen riktig cykel). Vi har även en klassisk damcykel som väger en del, säkert 15kg.

En alternativ krok är den mer "klassiska" framhjulsupphängningen där hjulet också vilar mot väggen men det borde väl bli snarlikt tryck på fälgen för dessa? https://www.byggmax.se/cykelhållare-vertikal-duratrax-p705026

PerFred

Medlem
Jag kör den skenan och krok nr 2 som du länkade till. Funkar bra, även för en mtb med 2,4 däck. Jag hänger varannan cykel i bakhjulet för att kunna packa dem så tätt som möjligt.

Ingen fara för fälgarna, dom klarar ju hela din vikt plus cykeln när du sitter på den så bara cykelns vikt hängande kan inte vara ett problem.

Tack för snabba svar. Misstänkte det men ville dubbelkolla.
Problemet med krok #2 i mitt fall är att cykeln kommer lite långt in i rummet. Eller kan man "vika" den så att cykeln hänger snett (mer längs väggen alltså)? Det är annars fördelen med krok #1, dvs att den går att vinkla. Den är inte lika styv/låst utan mer hänga fritt men det gör inget om de hänger löst så att säga.

PerFred

Medlem
Med krok 2 står både framhjul och bakhjul mot väggen. Man kan vrida den åt sidan om det är det du menar. Alltså man kan få den att hänga lite snett mot väggen.

Hmm, ja precis. Vrida den åt sidan är det jag menar. Lite säger du... Hur mycket är det? :) Antar att det skiljer sig lite mellan cyklar, inte minst utifrån fälgens bredd men jag skull helst vilja vrida typ 45 grader från väggen, alltså hälften så mycket som rakt ut från väggen (vilket jag menar är 90 graders vinkling). Tror du att det går att få dem hela vägen till 45 grader eller är det typ 90 => 70 grader vi pratar om?
Det är nog värt för mig att köpa en sån vanlig cykelkrok (dvs den som du har PerFred) först och testa för egentligen föredrar jag dem. Det är bara att jag inte kan ha cyklar som går långt in i rummet utan då har jag dem hellre vinklade och att de tar en större del av väggens bredd.

PerFred

Medlem
Jag tror nog att det går att vinkla dem 45 grader, men det kanske blir lite bökigt att hänga upp/ta ner dem när de hänger så. Kroken är gjord för att cykeln ska hänga 90 grader mot väggen.

Ragnvald

Aktiv medlem
Jag har också Duratrax i mitt förråd, och har inga problem med mina cyklar (6st) så fälgarna jag har (alu) verkar tåla det utan problem vilket även är rimligt.

Min far p andra sidan har Mavics exalith cosmic hjul, vilka har en aluminiumsfälg med kolfiber-fairing för luftmotståndet (inte för hjulstyrka) och jag skulle nog inte vilja hänga hans hjul I dessa krokar. Kolfibern i det här fallet är så tunn Och flexibel att Fairingen går att klämma ihop med fingrarna.

För riktiga kolfiberhjul ska det dock inte vara något problem. Hjulstyrkan går, som redan påpekats, på båda hållen, sort of. :-)

Pelle Hå

Aktiv medlem
Topeak Swing-up Ex (eller Dx om du vill lyxa till det) kanske kan vara ett alternativ?

Vinklingsbar krok där cykeln kan vikas änfa in till väggen, eller iaf tills styret tar i.

Men då blir det förstås inte Duratrax.

Topp