Cykelmärken - intryck

Carlcarlcarl

Ny medlem
Cykelmärken - intryck
Hyfsat ny på det här med landsvägscykling och spånar lite på att köpa ny hoj.

Hur ser ni på de olika varumärkena? Vad associerar ni med en Canyon-åkare? en Cervelo-åkare? en specialized-cyklist?

Jag har en bianchi för tillfället och fick några glada tillrop om detta från andra bianchi-åkare under vätternrundan. Finns det sub-kulturer/klubbar för de som cyklar samma märke? Så som det finns för ducati-åkare eller (gamla) Mini ägare?

eucalyptus

Aktiv medlem
Cykelmärken - intryck
Scott, cykelsportens Volvo... Alla kör Scott o man kan finna en överallt. Kan tänka mig att de flesta inte vågar köpa online utan hellre köper i butik eftersom de finns i varenda gathörn.

Medans Canyon, typ neuron är lite mer exotiskt, folk som vågade beställa online.

Men viktigast av allt. Cannondale med lefty är det coolaste man kan ha, lite bättre, lite finare, mycket coolare!

Orbea o Lapierre är ju lite exotiskt också, allt som inte är budget eller Scott är ju aningen exotiskt eftersom de inte syns så ofta i sociala medier eller skogen

JesperA

Medlem
Cykelmärken - intryck
Personer som sätter folk i ett socialt ranking system beroende på ”intryck” av ett cykelmärke är inte värt att umgås med ändå, make till löjligare beteende får man leta efter.

Varför bryr man sig om sånt?

Cykelmärken - intryck
Canyon= snål gubbe som gärna är för sig själv.
Cervelo= triatlet.
Specialized= vem som helst.
S-works= tandläkare.
Bianchi= instegsgubbe med turkos cykel.

Vad spelar det för roll ens?

GoranS

Aktiv medlem
Cykelmärken - intryck
Det stora flertalet tror jag inte bryr sig så våldsamt. Sen finns det märkesfetischister, ffa kanske vad gäller lite mer udda och traditionsrika märken.

kais01

Aktiv medlem
Cykelmärken - intryck
en fredagstråd redan på onsdag:)

till ts kan jag säga att fabrikatet på själva cykeln ändå har viss betydelse. av två cyklar som ser rätt likadana ut tenderar många att köpa den med lite dyrare komponenter.

men det är inte där cykelns själ sitter. den finns istället att man hittat lagom geometri och flex i gaffel och ram för att passa din styrka och åkstil. vissa fabrikat kan det här, andra inte. och det är inte lätt att veta hur det skall kännas för en som inte provat sig fram.

en bra cykel svarar direkt när du trycker i, och skickar samtidigt inte obehagliga signaler från brunnslock och annat upp i rumpa och händer. dessbättre håller man på att överge doktrinen styvare är bättre.

så om du skall köpa utan att som nybörjare själv kunna riktigt värdera detta skulle jag antingen köpa ett traditionsmättat märke som byggt egna ramar under lång tid, kanske en begagnad sådan eftersom de tenderar att kosta väl mycket. eller prova runt ordentligt, det finns billiga gitarrer som låter bra också, men vilka:)?, eller konsultera någon som inte har en cykel att sälja, men har kunskapen.

och som inte tror att det måste vara ett visst märke. vem bryr sig?

SGS

Aktiv medlem
Cykelmärken - intryck
Finner det mesta gällande konceptet varumärken intressant. Tveksam till att det gjorts några större studier inom ämnet just kopplade till cyklar, trist nog. Går däremot inte att frångå att gemene man kommer placera in en i ett fack baserat på materiella ting. Fast just cykelmärken är kanske inget Svensson vanligen går igång på. Det brukar istället vi cykelnördar ta bra hand om själva, även om det inte verkar finnas riktigt samma tendenser till märkesrivalitet/lojalitet inom cykling som hos många andra branscher.

Just italienska cyklar törs man nog påstå alltid haft en viss aura av, om än inte alltid exklusivitet, så åtminstone "god smak" kring sig. (Vilket är bra jobbat av ett land som gav oss italo disco). Inget unikt för cyklar i.o.f.s. då detsamma kan sägas om allt ifrån bilar till kläder.

RobbeS

Ny medlem
Cykelmärken - intryck
Som amatör spelar det förmodligen ingen roll om man köper en cykel av det kända märket X för låt oss säga 30000 kr eller lägger samma pengar på det kända märket Y istället. Komponenterna är oftast detsamma. Vill man köpa lite billigare med samma komponenter finns ju t.ex Canyon som enbart säljs på nätet och som förmodligen är lika bra som X och Y.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Cykelmärken - intryck
Cykelbranschen önskar nog att de kunde skapa subkulturer med egna märkesklubbar etc.

Brompton med sina fällcyklar är nog det enda märke jag kan komma på som faktiskt har något som liknar det du beskriver med Mini eller Ducati.

Provokation: Som huvudsakligen mtb-cyklist har jag svårt att se någon större skillnad på olika lvg eller några tendenser till egenartad utveckling. Man är tekniskt ultrakonservativ (exvis har man ytterst motvilligt anammat skivbromsar och det har tagit år att få acceptans för att köra några millimeter bredare däck) samtidigt som man promotar mikrofunktionalitet i komfort eller aerodynamik som om det vore något alldeles fantastiskt.

Men å andra sidan, man har breddat sig rätt väl med race, endurance, gravel (och cx) så idag finns massor att välja på för vad du nu tänkt cykla.

Skit i märkets image, köp något du tycker är snyggt och som känns bra att cykla på så kommer det bli fint. :)

ooms

Aktiv medlem
Cykelmärken - intryck
Kristoffer R sa:
Provokation: Som huvudsakligen mtb-cyklist har jag svårt att se någon större skillnad på olika lvg eller några tendenser till egenartad utveckling. Man är tekniskt ultrakonservativ (exvis har man ytterst motvilligt anammat skivbromsar och det har tagit år att få acceptans för att köra några millimeter bredare däck) samtidigt som man promotar mikrofunktionalitet i komfort eller aerodynamik som om det vore något alldeles fantastiskt.
Det här har ju diskuterats otaliga gånger, men faktat som inte verkar fastna är att det är ju viss skillnad på nåt som utvecklats i över 100 år och nåt som funnits i kanske 30 år. Det finns liksom inget behov av drastiska förändringar hos en produkt som förfinats så länge, medan en mer omogen produkt naturligtvis kan utsättas för mer (till synes) genomgående förändringar.

evo

Aktiv medlem
Cykelmärken - intryck
Köp en i stål, jag gjorde inte det och det ångrar jag.

Skämt å sido, Canyon är ju ett rätt säkert kort. Subkulturer vet jag inte om det finns, mitt intryck är att cyklister är mindre märkestrogna än, säg motorcyklister eller bilister. Snygg och etablerat får det gärna vara men vad som står på cykeln är mindre intressant. Själv tycker jag bättre om märken som inte är så etablerade.

NickPick

Aktiv medlem
Cykelmärken - intryck
evo sa:
Köp en i stål, jag gjorde inte det och det ångrar jag.

Skämt å sido, Canyon är ju ett rätt säkert kort. Subkulturer vet jag inte om det finns, mitt intryck är att cyklister är mindre märkestrogna än, säg motorcyklister eller bilister. Snygg och etablerat får det gärna vara men vad som står på cykeln är mindre intressant. Själv tycker jag bättre om märken som inte är så etablerade.

Antingen styr pengar eller service.
Oftast pengar.

Carlcarlcarl

Ny medlem
Cykelmärken - intryck
Kul diskussion, tack för svar!
Jag kan nästan tycka det är lite konstigt att tillverkarna inte har lyckats bygga starkare sub-grupperingar, med tanke på hur cykel-teknik-intresserade många är.

Personligen så kommer ett eventuellt inköp/uppgradering bero på budget och blocket utbud,

26er

Medlem
Cykelmärken - intryck
Har du inte spons alt inte är proffs ska du köra obrandat. Finns ingen anledning att göra reklam för nåt man inte får betalt för.

Mathias B

Aktiv medlem
Cykelmärken - intryck
Carlcarlcarl sa:
Kul diskussion, tack för svar!
Jag kan nästan tycka det är lite konstigt att tillverkarna inte har lyckats bygga starkare sub-grupperingar, med tanke på hur cykel-teknik-intresserade många är.

Personligen så kommer ett eventuellt inköp/uppgradering bero på budget och blocket utbud,

Subgrupperingar finns det gott om, men de är sällan bundna till ett speciellt märke och mer till hur man väljer att cykla. Det är lika mycket skillnad på en xc-cyklist och en parkfantom som Foo Fighters och Gwar.

Jag tror de flesta som cyklar något mer seriöst bryr sig mer om hur cykeln känns och upplevs än vad det står på ramen.

Manurhin2

Aktiv medlem
Cykelmärken - intryck
Canyon = Används av snygga välartade gubbar som gemene man ser upp till men inte vågar erkänna , därför allt gnabb

Övriga = övriga

?

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Cykelmärken - intryck
Köp en cykel från ditt favoritvinland. Och klä dig som om du vore smal även om du är groggtjock. Alt: köp MTB och glöm allt vad estetik heter. Du ser ut som en motocrossförare som parat sig med en skejtare och din cykel ser ut som en blandning av en BMX, en gammal damcykel och (om du köper heldämpat) en prostataoperationsrobot. Oxå lite lerstänk och aspludd på det. Härligt.

Grogg på det.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer