Cykelmissionen - där oanvända cykelprylar man inte orkar sälja hamnar…

cyklariskogen

Aktiv medlem
…finns det? Förut kunde ju man ju plocka med sig en låda till Långholmen men körs det fortfarande?

mzi

Aktiv medlem
Dessutom finns det inte så många kända "Långholmen"heller. Jag vet en.

och den ligger i Stockholm som av en händelse.

mzi

Aktiv medlem
Och det måste ju till lite sammanhang också. Varför ska man lägga en låda cykelprylar på en kobbe i Vänern?

mzi

Aktiv medlem
Om du hade besökt Långholmen som åsyftas så hade du sett skillnaden.

mavicxp21

Medlem
Långholmen

Bilagor

• Screenshot from 2021-09-19 22-15-20.png
    Screenshot from 2021-09-19 22-15-20.png
    67.3 KB · Besök: 26

cyklariskogen

Aktiv medlem
Jag kanske ska prova att lägga ett par skor och en kolfibersadelstolpe på Långholmen för att se om hamnar rätt..,

mzi

Aktiv medlem
Lite kränkt? 😂
Senast jag var på Mälarens Långholm tittade jag på en kakelugn.
Inte alls. Jag förstår att det retar att Stockholmare helt utelämnar plats och förutsätter att det är Stockholm som alltid pratas om. Lite som geografins "the male gaze".

Men att ortsnamn finns på fler ställen är inget konstigt och behöver inte närmare förklaringar om det inte föreligger risk för missförstånd.

När du skrev Karlstad så antog jag att du menar den värmländska staden vid Vänern och inte den amerikanska i Minnesota, och det gör att samtalet flyter bättre. Om jag pratar om Kairo så kan det vara bra att lägga till att jag menar friluftsanläggningen i Upplands Väsby om inte det framgår av sammanhanget eftersom man annars kan förledas till att tro att jag pratar om Egypten.

Att kokettera med missförstånd eller krav på precisering är bara fånigt.

mzi

Aktiv medlem
Och för att svara på @cyklariskogen så skulle jag kolla med Cykelköken :

Pfaff

Aktiv medlem
Inte alls. Jag förstår att det retar att Stockholmare helt utelämnar plats och förutsätter att det är Stockholm som alltid pratas om. Lite som geografins "the male gaze".

Men att ortsnamn finns på fler ställen är inget konstigt och behöver inte närmare förklaringar om det inte föreligger risk för missförstånd.

När du skrev Karlstad så antog jag att du menar den värmländska staden vid Vänern och inte den amerikanska i Minnesota, och det gör att samtalet flyter bättre. Om jag pratar om Kairo så kan det vara bra att lägga till att jag menar friluftsanläggningen i Upplands Väsby om inte det framgår av sammanhanget eftersom man annars kan förledas till att tro att jag pratar om Egypten.

Att kokettera med missförstånd eller krav på precisering är bara fånigt.

Och ändå kräver det en lång utläggning för att rättfärdiga att just en plats i den stora staden långt i norr - eller långt därnere, beroende på - inte behöver förtydligas?
Kanske vi lantisar också ska låta bli att konkretisera när vi anger en plats, bara för att den är självklar för oss?

Fö är cykelkök en bra sak. Finns på flera håll i landet.

mzi

Aktiv medlem
Kanske vi lantisar också ska låta bli att konkretisera när vi anger en plats, bara för att den är självklar för oss?
Om du tror att det fungerar för diskussionen.

I går var det en lång kö precis utanför Liseberg, trots vädret. Jag tycker det var lite oväntat, jag har inte sett så många personer där samtidigt tidigare och då har det ändå varit både dop och bröllop i kyrkan. Men jag tror det var kombinationen av medeltidsmarknad och kyrkoval som drog mycket folk.

Nu ligger ju kyrkan inte i Liseberg utan på andra sidan gatan i Örby slott. Så om jag ska prata om Liseberg i Stockholm så är det bra om jag konkretiserar för annars tror alla att vi pratar om ett nöjesfält i Göteborg.

Så även vi i Stockholm måste förtydliga om vi vill bli förstådda. Men i vissa sammanhang så behövs det inte. Som när du pratar om Karlstad, eller om man pratar om Långholmen.

Pfaff

Aktiv medlem
Om du tror att det fungerar för diskussionen.

I går var det en lång kö precis utanför Liseberg, trots vädret. Jag tycker det var lite oväntat, jag har inte sett så många personer där samtidigt tidigare och då har det ändå varit både dop och bröllop i kyrkan. Men jag tror det var kombinationen av medeltidsmarknad och kyrkoval som drog mycket folk.

Nu ligger ju kyrkan inte i Liseberg utan på andra sidan gatan i Örby slott. Så om jag ska prata om Liseberg i Stockholm så är det bra om jag konkretiserar för annars tror alla att vi pratar om ett nöjesfält i Göteborg.

Så även vi i Stockholm måste förtydliga om vi vill bli förstådda. Men i vissa sammanhang så behövs det inte. Som när du pratar om Karlstad, eller om man pratar om Långholmen.

Och så kan vi fortsätta utan att komma längre.
Själv bor jag granne med både Odengatan och Götgatan.
Ofta har jag tänkt att det borde vara obligatorisk att ange ort i medlemsprofilen. Skulle underlätta i många trådsammanhang som tex yardsale- och låna verktygtråden där den självklara hemmaplanen inte alltid är självklar för läsaren. Oavsett var i landet.
Lika självklart som att ange storlek på cykeln/däcken/skorna i K&S…

GoranS

Aktiv medlem
Obligatorisk ort i medlemsprofil röstar jag emot. Om man frekvent skriver i sammanhang där bostadsort är central information bör det finnas ett egenintresse av att utnyttja möjligheten att lägga till detta i profilen. Förstår inte vitsen med att påtvinga användare som inte skriver i sådana sammanhang att ange den information.

thomalin

Aktiv medlem
Apropå att inte orka sälja. Det är ofta för krångligt. Sålde en massa prylar på Täby loppis (Sthlm) i helgen, supersmidigt. Skulle man inte kunna gå ihop ett gäng och köra en cykelavdelning på loppisen? Nersidan är väl att de flesta som handlar där inte fattar cykelprylarnas värde. Men om man marknadsför det här kanske den detaljen blir bättre?

salle

Aktiv medlem
Apropå att inte orka sälja. Det är ofta för krångligt. Sålde en massa prylar på Täby loppis (Sthlm) i helgen, supersmidigt. Skulle man inte kunna gå ihop ett gäng och köra en cykelavdelning på loppisen? Nersidan är väl att de flesta som handlar där inte fattar cykelprylarnas värde. Men om man marknadsför det här kanske den detaljen blir bättre?
Verkligen! En yardsale under en bro vore ju trevligt. https://happyride.se/forum/threads/yardsale-sthlm-190427.3133471/page-6#post-3962424

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer