Cykeln stulen vad gäller hos försäkringsbolaget

Gussmeister

Ny medlem
Hej någon som har erfarenheter av dina försäkringar när det gäller cycklar blev bestulen på min i helgen gjorde genast en polis anmälan och anmälde till försäkringsbolaget som svarar att jag får vänta 3 veckor då de flesta cycklar dyker upp innan dess samtatt jag behöver kvitto/ramnummer för att stärka att jag ägde cyckeln. Vilket inte finns då jag köpte begagnad är det lönlöst att äns försöka få ut något ?

mzi

Aktiv medlem
Ett kvitto kunde du ju få trots att cykeln är begagnad. Kan du höra av dig till den tidigare säljaren och fixa ett?

Hälsingland

Aktiv medlem
Dina brukar vara väldigt rimliga att ha att göra med, men en stöldanmälan utan kvitto eller ramnummer kan ju vara tuff. Du kan ju försöka med bilder och ett kontoutdrag från när du köpte den? Har inte fd ägaren ramnumret noterat då?

Gussmeister

Ny medlem
Dina brukar vara väldigt rimliga att ha att göra med, men en stöldanmälan utan kvitto eller ramnummer kan ju vara tuff. Du kan ju försöka med bilder och ett kontoutdrag från när du köpte den? Har inte fd ägaren ramnumret noterat då?
Ja det förstår jag tycker ändå det är lustigt att jag ska behöva vänta 3 veckor för dom flesta cycklarna hittas innan dess.

Aron

Aktiv medlem
De "flesta" cyklar knycks ute i cykelstället och används för att förflytta sig på stan tills de slängs i något buskage. Typ så. Att det är ett modus operandi som inte gäller för en dyr entusiastcykel har inte försäkringsbolagen rutiner för.

Tråkigt att du blivit av med din cykel, kontakta den förra ägaren så går det säkert att ordna fram ett kvitto.

ooms

Aktiv medlem
Ja det förstår jag tycker ändå det är lustigt att jag ska behöva vänta 3 veckor för dom flesta cycklarna hittas innan dess.
De menar väl just det, oftast dyker de upp inom tre veckor, och då är det onödigt att dra igång ett ärende. Men om den inte gör det, så dras försäkringsärendet igång då. Sedan om det där med tre veckor stämmer eller inte är ju en annan fråga..,

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag förstår dom till stor del, jag har varit med om precis det. Men det var 20 år sedan, jag låg på och fick pengarna snabbt och köpte direkt en ny hoj. Sen hittades min gamla som var felfri, den såldes då billigt så dom förlorade ju helt klart på affären.

efj

Medlem
Låst med godkänt lås kräver vissa bolag. Ssf eller klass 3 ok hos mitt bolag.

cubefritzz

Aktiv medlem
försäkring fungerar på samma sätt som bil med skillnaden att en cykel sjunker i värde snabbare än en bil. Säg att du köpte din cykel för 15000 räkna med ca 40-60% värdeminskning eller mer första och andra året. Har du dessutom dåligt lås får du ut ännu mindre.

ooms

Aktiv medlem
försäkring fungerar på samma sätt som bil med skillnaden att en cykel sjunker i värde snabbare än en bil. Säg att du köpte din cykel för 15000 räkna med ca 40-60% värdeminskning eller mer första och andra året. Har du dessutom dåligt lås får du ut ännu mindre.
Det varierar mellan bolagen hur brant avskrivningstrappan är. De flesta ger 100% av nypris de första 1-2 åren, därefter kan det vara olika brant. Dina som frågan gäller här verkar ha ganska brant trappa:
0-1 år: 100%
1-2 år: 80%
2-3 år: 60%
3-4 år: 40%
4 år och äldre: 20%

freddes

Medlem
Lyckades få ut en bra summa utan kvitto och att min modell utgått. Då utgick de från modellen över vilket var mycket dyrare. Fick igenom det väldigt snabbt men det berodde på att jag hade hela stölden på film. Gav denna till polisen (bilen fanns med också, förövarens), men det gav inget...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer