Cykelolycka - vad gäller? Vilken försäkring?

adamh89

Ny medlem
Hej!

På dagens träningsrunda råkade jag ut för en lindrigare olycka. Jag och min träningskompis kommer i ganska hög fart på landsväg när en mötande bilist missbedömer vår hastighet och gör en vänstersväng in i vår högerfil. Jag som ligger längst fram hinner nätt och jämt bromsa samt undvika bilen, men min träningskompis brakar in i bakhjulet på min cykel. Vi klarar oss dock bra och står någorlunda på benen.

Bilen som hunnit in på den väg som vänstersvängen avsåg saktar in och slänger en blick över axeln, sen väljer den att åka vidare utan att stanna.

Ett par skador uppstår på min cykel på bland annat växelöra samt bakhjul.

Hur bör jag gå vidare? Jag har idag försäkring via Dina Försäkringar, någon som har erfarenhet därifrån?

-Andy-

Aktiv medlem
Hej!

På dagens träningsrunda råkade jag ut för en lindrigare olycka. Jag och min träningskompis kommer i ganska hög fart på landsväg när en mötande bilist missbedömer vår hastighet och gör en vänstersväng in i vår högerfil. Jag som ligger längst fram hinner nätt och jämt bromsa samt undvika bilen, men min träningskompis brakar in i bakhjulet på min cykel. Vi klarar oss dock bra och står någorlunda på benen.

Bilen som hunnit in på den väg som vänstersvängen avsåg saktar in och slänger en blick över axeln, sen väljer den att åka vidare utan att stanna.

Ett par skador uppstår på min cykel på bland annat växelöra samt bakhjul.

Hur bör jag gå vidare? Jag har idag försäkring via Dina Försäkringar, någon som har erfarenhet därifrån?
Som jag ser det så är det två olika delar i det hela. Dels bilistens beteende och dels kollisionen mellan dig och din träningskompis.

Vad har din träningskompis för försäkring? Det känns som att det är kompisens försäkring som ska ta skadorna som kompisen orsakade när hen inte höll tillräckligt avstånd och därför inte han bromsa. Samma sak hade hänt oavsett vad du hade bromsat för tänker jag (bil, rådjur, barn, hund, osv).

Bilen gjorde så klart fel och där kanske det är på sin plats att kontakta polisen. Bilen gjorde en riktigt dum grej och avvek dessutom från en trafikolycka som hen varit inblandad i och uppenbarligen förstod att hen varit delaktig i.

Kontakta ditt försäkringsbolag och hör vad de säger. Det är inte alltid logiskt hur de hanterar mindre trafikolyckor (om kompisens försäkringsbolag tar allt eller om f-bolagen kommer överens om att respektive f-bolag står för sin kunds kostnader). Oavsett ska du hållas skadeslös då du han stanna och sedan blev påkörd.

adamh89

Ny medlem
Som jag ser det så är det två olika delar i det hela. Dels bilistens beteende och dels kollisionen mellan dig och din träningskompis.

Vad har din träningskompis för försäkring? Det känns som att det är kompisens försäkring som ska ta skadorna som kompisen orsakade när hen inte höll tillräckligt avstånd och därför inte han bromsa. Samma sak hade hänt oavsett vad du hade bromsat för tänker jag (bil, rådjur, barn, hund, osv).

Bilen gjorde så klart fel och där kanske det är på sin plats att kontakta polisen. Bilen gjorde en riktigt dum grej och avvek dessutom från en trafikolycka som hen varit inblandad i och uppenbarligen förstod att hen varit delaktig i.

Kontakta ditt försäkringsbolag och hör vad de säger. Det är inte alltid logiskt hur de hanterar mindre trafikolyckor (om kompisens försäkringsbolag tar allt eller om f-bolagen kommer överens om att respektive f-bolag står för sin kunds kostnader). Oavsett ska du hållas skadeslös då du han stanna och sedan blev påkörd.

Tack för svar!

Ett par frågor:
- Träningskompisen låg ju på rulle, och jag bromsade ju såklart så kraftigt jag kunde. Är det ändå så att han ska kunna stanna, och därför blir det hans försäkringsbolag som tar skadorna. Om ja, vad är det för typ av försäkring som täcker en sådan här trafikolycka?

- Helt enig att bilen gjorde fel. Iom att jag i stunden höll fokus på att stå på benen så missade jag att ta regnummer, dvs att jag inte vet polisanmälan ska riktas mot. Kan man göra en polisanmälan ändå?

glitch

Aktiv medlem
Beror ju lite på hur stora skadorna är. Ett växelöra kostar några hundralappar, behöver bakhjulet bara riktas eller är relativt billigt är det tillfälle att uppgradera.

Överstiger skadorna ett flertal tusen kronor hade jag tagit det på min drulleförsäkring.
Det rätta hade varit att bilisten tagit det men det kommer ju inte ske.
Om ni cyklar i klunga är det inte konstigt att polarn kör in i dig i ett sånt här läge. Det är sånt som händer och en risk man får ta med i beaktning när man cyklar så. Hade inte velat skuldbelägga min polare. Men ring ditt försäkringsbolag och fråga?

ooms

Aktiv medlem
Man ska alltid kunna stanna utan att köra in i framförvarande. Det är därför cykla i klunga eller på rulle är en gråzon om det är lagligt eller inte.

Jag är inte så säker på att kompisens hemförsäkring täcker skador på din cykel. Du måste isf rikta skadeståndsanspråk mot honom, vilket ansvarsmomentet i hans hemförsäkring möjligtvis kan ersätta. Men det bygger på att det kan visas att han gjort fel. Du kan troligen hävda att han kört för nära och därför orsakat skadan, men vill du göra det?

Jag skulle snarare försöka ta det på din egen försäkring, där det brukar finnas ett moment om egendom som skadas i trafikolycka. Beroende på försäkring kanske även otur/drulle kan komma in.

Mats65

Aktiv medlem
Trafikförsäkringsföreningen är till för fall där en skada orsakats av ett fordon som är oförsäkrat eller okänt.

Sen kan det möjligen bli svårt att övertyga dem om händelseförloppet. Åtminstone när jag använde mig av dem vid en parkeringsskada så hade de höga beviskrav.
Det är nog också försvårande att din kompis rent lagmässigt inte höll tillräckligt avstånd.

stigmarodören

Aktiv medlem
Trafikförsäkringsföreningen är till för fall där en skada orsakats av ett fordon som är oförsäkrat eller okänt.

Sen kan det möjligen bli svårt att övertyga dem om händelseförloppet. Åtminstone när jag använde mig av dem vid en parkeringsskada så hade de höga beviskrav.
Det är nog också försvårande att din kompis rent lagmässigt inte höll tillräckligt avstånd.
Olyckan orsakades ju av TS kompis. Dvs ingen okänd.

stigmarodören

Aktiv medlem
Hade inte bilisten gjort en vänstersväng framför dem så hade inget hänt.
Så ursprungliga orsaken är bilisten.
Men som jag skrev så lär inte det hjälpa TS eftersom inget heller hade hänt om kompisen inte hade legat så nära.
Om inte kompisen legat så nära hade inget hänt. Man måste kunna bromsa, oavsett hinder på vägbanan. Bilisten orsakade inte olyckan.

ooms

Aktiv medlem
Mnjaaa. Man får ju inte svänga vänster när det kommer någon i motsatt riktning...
Å andra sidan hände ju inget, närmaste trafikant hann ju stanna. Däremot hann inte nästa trafikant stanna, men det blir nog svårt att lasta bilisten för det. Bilisten kan ju inte ta ansvar för att cyklisten bakom den första inte höll avstånd.

ejma

Aktiv medlem
Jag tycker som glitch, är reparationskostnaden i närheten av självrisken är det enklare att inte blanda in försäkringsbolag och polis.

fiskarn

Aktiv medlem
Lite svårt att säga hur vårdslös vänstersvägen var utan att veta exakt. Men tyvärr hör det väl lite till spelreglerna när man kör i klunga att man inte hinner stanna.

Stumpy

Aktiv medlem
Just pga sådana här händelser som jag inte vill ha hjulsugare under pendlingen. Vid träning och tävling är jag medveten om riskerna och beredd att ta kostnaden för skador som uppstår. Det går inte att lasta den som ligger bakom, när det är en del av spelet.

DarkMatter

Aktiv medlem
Lite svårt att säga hur vårdslös vänstersvägen var utan att veta exakt. Men tyvärr hör det väl lite till spelreglerna när man kör i klunga att man inte hinner stanna.
Graden av vårdslöshet är svår att bedömma men eftersom TS var tvungen att bromsa var den bevisligen vårdslös nog. Bilisten gjorde sig troligtvis skyldig till vårdslöshet i trafik men det är nog ändå den andra cyklisten som är ansvarig för kollisionen.

Sarvi

Aktiv medlem
Att hålla tillräckligt avstånd till framförvarande fordon regleras i trafikförordningen 3 kap. 2 §. Kör man in i framförvarande fordon har man per definition inte hållit tillräckligt avstånd. Varför framförvarande fordon stannade spelar ingen roll, man ska alltid hålla tillräckligt avstånd för att kunna stanna även om framförvarande fordon gör en helt oprovocerad tvärnit.

Blandas polisen in blir det normalt sett en ordningsbot om 2000 kr om man erkänner brottet (ordningsföreläggandet) eller att det hamnar hos tingsrätten och då vid eventuell fällande dom att Transportstyrelsen får ett meddelande för utredning av eventuellt körkortsingripande.

Blandar man in försäkringsbolaget kan bolaget kräva att det görs en polisanmälan för att hosta upp ersättning. Polisanmälan kan leda till att polisen utfärdar ett ordningsföreläggande eller att det hamnar hos tingsrätt, och vidare till transportstyrelsen. Det kan alltså leda till böter och körkortsingripande mot den som inte höll avstånd. Jag säger inte att det kommer bli så, men bara så man är medveten om de möjliga konsekvenserna om man väljer att blanda in försäkringsbolaget.

ooms

Aktiv medlem
Bilisten orsakade en incident (första cyklisten tvingades bromsa, men hann stanna utan kollision). Sådana incidenter sker antagligen mängder av varje dag. Men att det blev en olycka orsakades ju av cyklisten bakom som inte höll avstånd och därmed inte hann stanna.

Mayhem

Aktiv medlem
Å andra sidan hände ju inget, närmaste trafikant hann ju stanna. Däremot hann inte nästa trafikant stanna, men det blir nog svårt att lasta bilisten för det. Bilisten kan ju inte ta ansvar för att cyklisten bakom den första inte höll avstånd.
Närmaste trafikant ska inte behöva tvärnita. Hade du resonerat likadant om cyklarna varit två bilar istället? Även om avståndet då bör ha varit större är det långtifrån säkert att bakomvarande är så pass vaken bakom ratten att den hinner stanna när någon oväntat tvärnitar.

glitch

Aktiv medlem
Närmaste trafikant ska inte behöva tvärnita. Hade du resonerat likadant om cyklarna varit två bilar istället? Även om avståndet då bör ha varit större är det långtifrån säkert att bakomvarande är så pass vaken bakom ratten att den hinner stanna när någon oväntat tvärnitar.
Om jag ligger 5 cm bakom en annan bil i 120 på motorvägen och framförvarande bilen bromsar pga. något som händer längre fram på vägen är det då den som bromsade mycket längre fram som är "skyldig"?

Ligger man i klunga / suger hjul i höga hastigheter får man nånstans ta med i beräkningen att det finns en risk för kollission pga. oförutsedda händelser. Kan man inte leva med den risken som ens beteende för med sig bör man skippa att ligga på rulle.

ooms

Aktiv medlem
Ja, sådana incidenter händer dagligen, dvs att nån gör nåt oväntat så en bil behöver bromsa in hastigt. Oftast går det bra, men om nån ligger och nosar den bil som behöver bromsa hastigt i arslet kan det gå åt pipan. Då är det alltid den som kör på bakifrån som åker på det då denne inte hållit avstånd eller suttit och sovit. Det finns en anledning att 3-sekundersregeln lärs ut.

KjellF

Aktiv medlem
Jag är inte helt säker på att TS går helt fri om det blir allvar. Klungcyklingen har skett i samförstånd och därmed har bägge cyklisterna ett ansvar.

adamh89

Ny medlem
Tack för alla svar!

Det verkar onekligen finnas olika sätt att resonera kring vem som bär ansvaret.
I vilket fall som helst behöver jag på något sätt gå vidare med ärendet. Jag vill gärna undvika att blanda in min kompis, som jag såklart inte håller skyldig för att ha kört in i mig (Då jag ofta ligger bakom honom när vi cyklar). Däremot så kan ju mitt försäkringsbolag resonera på ett annat sätt, och kräva att min kompis försäkringsbolag står för skadorna. Detta vill jag om möjligt undvika.

Är ett sätt då att använda min oturs/drulle-försäkring? Eller kommer mitt försäkringsbolag inte gå med på det?

Stumpy

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

I vilket fall som helst behöver jag på något sätt gå vidare med ärendet. Jag vill gärna undvika att blanda in min kompis, som jag såklart inte håller skyldig för att ha kört in i mig (Då jag ofta ligger bakom honom när vi cyklar). Däremot så kan ju mitt försäkringsbolag resonera på ett annat sätt, och kräva att min kompis försäkringsbolag står för skadorna. Detta vill jag om möjligt undvika.

Är ett sätt då att använda min oturs/drulle-försäkring? Eller kommer mitt försäkringsbolag inte gå med på det?
Bara du förklarar de faktiska omständigheterna om hur det hände. Då kan försäkringsbolaget ta ett välgrundat beslut. Allt annat innebär att du flyttar bördan för det inträffade på oss andra försäkringstagare på felaktiga grunder.

Jag hade köpt nytt växelöra å hjul om det inte går att rikta, är ju en del av sporten att grejjer pajjar ibland, ä ju sånt som händer å skulle absolut inte tjafsa med kompisen vems fel det var

Fattiglapp

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

Det blir nog svårt att få ersättning från försäkringsbolaget utan att blanda in din kompis. Översätt, som någon sagt innan, till att alla inblandade varit bilar. Försök få ut ersättning för att kompisen kört på din bil utan att blanda in kompisen...
Detta fall är solklart för mig. Ni har, som många gör, gemensamt beslutat att köra på ett för er inte trafiksäkert sätt. När något händer får ni snällt stå för konsekvensen. Vill ni inte det får ni hålla ett tryggt avstånd i fortsättningen.
Bilen som körde ut kan möjligen ha varit oaktsam, men är rent legalt inte inblandad i olyckan. Men borde så klart ha stannat och kollat så ni var ok om han inte såg det.

DanielS

Aktiv medlem
Hur hanteras det i klubbar eller mer organiserad cykling? Jag tänker att om man väljer att cykla klunga så accepterar man risken och får stå för de ev. skador som uppkommer på ens egen utrustning. Man turas ju om att ligga på rulle så det är ju en slump vem som kör in i vem när något oförutsett händer.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Hur hanteras det i klubbar eller mer organiserad cykling? Jag tänker att om man väljer att cykla klunga så accepterar man risken och får stå för de ev. skador som uppkommer på ens egen utrustning. Man turas ju om att ligga på rulle så det är ju en slump vem som kör in i vem när något oförutsett händer.
I motorvärlden är regeln att alla står för sina egna skador. Lite ”den som ger sig in i leken får leken tåla”-tänket. Skulle gissa att detta gäller även i cykelvärlden. Annars blir det spännande att reda ut en klungkrasch

Lejon

Aktiv medlem
Jag har aldrig hört talas om att någon anmält en klungkamrat för att denne kört på en. Verkar ju rätt absurt. Kör man i en klunga så ingår ju risken på något sätt.
Vore nästan lika konstigt som om en fotbollsspelare skulle anmäla en i motsatt lag som tacklat för hårt för misshandel - inte helt ologiskt men samtidigt helt orimligt baserat på sunt förnuft…

DanielS

Aktiv medlem
Jag har aldrig hört talas om att någon anmält en klungkamrat för att denne kört på en. Verkar ju rätt absurt. Kör man i en klunga så ingår ju risken på något sätt.
Vore nästan lika konstigt som om en fotbollsspelare skulle anmäla en i motsatt lag som tacklat för hårt för misshandel - inte helt ologiskt men samtidigt helt orimligt baserat på sunt förnuft…
Ja precis, gult kort och två månader för misshandel :-)

Lejon

Aktiv medlem
Det händer ju titt som tätt i lagsporter, dock.
Va? Att det anmäls misshandel? (Visst om det verkligen är slagsmål och misshandel men för en vårdslös incident på plan/rink?)
(Jag kan inget om lagsport dock, men när jag spelade i pojkar 12 år 1992 så var det inte så…)

Fattiglapp

Aktiv medlem
Det händer men i ganska extrema ”tacklingar”
+ 1981 crosscheckade den dåvarande Djurgårdenspelaren Peter Wallin Björklövens Lennart Norberg i ansiktet i en elitseriematch. Wallin polisanmäldes och åtalades misstänkt för misshandel. Wallin dömdes till villkorligt fängelse och dagsböter i tingsrätten, men friades sedan i hovrätten.

+ 1982 polisanmäldes Södertäljespelaren Kent ”Kneten” Andersson efter ett påhopp på Almtunabacken Stefan Gundt. Andersson åtalades misstänkt för misshandel, men friades sommaren 1983.

+ 2015 svingade Röglebacken André Deveaux sin klubba mot Västerås Per Helmersson under uppvärmningen inför den fjärde SHL-kvalmatchen. Deveaux fick sparken från Rögle och anhölls i sin frånvaro. När kanadensaren inte återvände till Sverige lades förundersökningen ned med anledning av att det inte gick att förvänta sig att överföra lagföringen till Kanada.

+ 2015 crosscheckade Rögles Jakob Lilja Malmöbacken Jens Olsson i nacken i en SHL-match. Fallet gick hela vägen till Högsta domstolen där Lilja dömdes till villkorlig dom för misshandel.

Och så en kille som är åtalad nu för att tidigare i år ha misstagit motståndarens käke för en puck. Men det verkar inte direkt ha varit ett ”hoppsan” - en kille som inte har i rinken att göra helt enkelt

Rätten verkar tolka det som att ger du dig in på en hockeyplan är du med i leken och skall tåla att motståndaren tom kan tappa humöret. Men det finns gränser för vad du skall behöva acceptera.

Senast ändrad:

Fredrik Å

Aktiv medlem

Fast i det här fallet orsakades skadan av för dålig avstånd mellan cyklisterna.
Bilen har inte nuddat cyklarna om jag inte missförstod det hela.

adamh89

Ny medlem
Jag är helt med på att jag och min träningskompis som legat på rulle får vara redo att stå för konsekvensen att ligga för nära varandra, men har svårt att se att bilen inte orsakat skadan.

Om fallet varit att jag väjt för bilen och istället ramlat, är det då jag själv som orsakat skadan? Och att föraren i bilen legalt inte kan anklagas?

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Jag är helt med på att jag och min träningskompis som legat på rulle får vara redo att stå för konsekvensen att ligga för nära varandra, men har svårt att se att bilen inte orsakat skadan.

Om fallet varit att jag väjt för bilen och istället ramlat, är det då jag själv som orsakat skadan? Och att föraren i bilen legalt inte kan anklagas?
Självklart. Enmigt cyklisthatarna höll du inte tillräckligt avstånd till den mötande/svängande bilen...... Du skulle alltså startat hemmifrån aningens senare.

Sen att avvika från en olycka som bilisten gjorde, det är kanske det grövsta brottet här.

Fattiglapp

Aktiv medlem

Så har jag uppfattat det, ja. Detta är ju en bedömningssport i slutändan. Om du väjer är det ditt fel, om du inte väjer är det bilisten. Du skall ju kunna stanna för alla förutsägbara hinder. Rör det bilar kan det alltså vara ”lönsamt” att bromsa lagom. Men som cyklist är du ju alltid den som förlorar mot bilen oavsett vem som är skyldig.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Självklart. Enmigt cyklisthatarna höll du inte tillräckligt avstånd till den mötande/svängande bilen...... Du skulle alltså startat hemmifrån aningens senare.

Sen att avvika från en olycka som bilisten gjorde, det är kanske det grövsta brottet här.
Ja, om man är inblandad i en olycka är det lagkrav att stanna. Huruvida han var inblandad eller inte får nog en jurist bedöma. Moraliskt är det ju solklart.
Om du inte är inblandad finns det inget lagkrav att hjälpa till i trafiken, om man inte är på vatten där lagen är annorlunda. Tror inte vattenpölar räknas dock.

Fattiglapp

Aktiv medlem

Nja, vet inte vilka som är cyklisthatarna, men det några har påpekat är att kompisen inte höll tillräckligt avstånd till @adamh89 och det var där det blev en olycka. Hade Adam kört in i bilen hade det varit en annan olycka med annan ansvarsfördelning.

adamh89

Ny medlem
Så har jag uppfattat det, ja. Detta är ju en bedömningssport i slutändan. Om du väjer är det ditt fel, om du inte väjer är det bilisten. Du skall ju kunna stanna för alla förutsägbara hinder. Rör det bilar kan det alltså vara ”lönsamt” att bromsa lagom. Men som cyklist är du ju alltid den som förlorar mot bilen oavsett vem som är skyldig.
Fast i detta fallet är det ju inte ett förutsägbart hinder.

Så om jag har möjlighet att välja mellan att väja och krocka, med samma skador på cykeln som konsekvens med med mindre personskador om jag väjer, så är det bättre ur ersättningshänsyn att istället krocka?

Fattiglapp

Aktiv medlem
Fast i detta fallet är det ju inte ett förutsägbart hinder.

Så om jag har möjlighet att välja mellan att väja och krocka, med samma skador på cykeln som konsekvens med med mindre personskador om jag väjer, så är det bättre ur ersättningshänsyn att istället krocka?
Så skulle man kunna se det. Om några kronor är mer värda än din hälsa. Men å andra sidan, om du aktivt valt är det ju du som orsakat olyckan. Svårt att bevisa dock.
Jo detta är utan tvekan ett förutsägbart hinder i lagens mening.

Köp & Sälj

Topp